האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

סאב-וופר - מיקום וכיוון

מאמר זה נכתב ע"י מרטין
07/01/2005 - 12:55



 
 
 

סאב וופר הינו רמקול אשר תפקידו להשמיע את התדרים בתחום התחתון אשר אף רמקול אחר במערכת לא מסוגל להשמיע.

איפה ואיך ממקמים את הסאב במערכת?


ישנן מספר טכנולוגיות שמהן סאב-וופרים בנויים, אולם מרביתם כיום הינם סאב-וופרים אקטיביים, משמע, הם כוללים מגבר ייעודי (בד"כ ב-CLASS D) להנעת הוופר, כך שכל מה שהן צריכים הוא אות ברמת LINE LEVEL מיציאת ה-SUB PRE OUT ברסיבר ק"ב או יציאות PRE-OUT בקדם מגבר/מגבר משולב.
ישנם סאב-וופרים הכוללים גם כניסת SPEAKER LEVEL אשר משמעותה שניתן לחבר אל הסאב-וופר פיצול מיציאת המגבר (יציאות מוגברות) והסאב-וופר עצמו אמור להנחית את האות חזרה ל-LINE LEVEL על מנת שהמגבר הפנימי יוכל לטפל באות כמו שצריך. כניסות אלו נועדו עבור חיבור למגברים ללא יציאות PRE-OUT.

ישנם סאב-וופרים שהוופר שלהם מופנה הצידה, יש כאלו שמופנים מטה, יש עם מספר וופרים (שניים ואף שלושה), ישנם כאלו עם תיבה אטומה (Sealed Box) וישנם כאלו עם פורטים (Vented Port) - כל יצרן מתכנן לפי מה שהוא חושב שייתן את התוצאה הטובה ביותר או תמורה לכסף הטובה ביותר.
מניסיוני, אין חוקים ! - ניתן לקבל תוצאה טובה או גרועה בכל אחת מהטכנולוגיות.

רוב הסאב-וופרים כוללים חלק או את כל האפשרויות לכיוון הבאות:
- כיוון עוצמה - VOLUME (אין צורך להרחיב פה אני מניח).
- פאזה - יכול לבוא בשתי צורות - משתנה לינארי או שני מצבים - 0 ו-180. הרעיון הוא לתאם את הפאזה של הגל היוצא מהסאב לזה היותא מהרמולים הקידמיים.
- חיתוך Cross-Over - קובע את גבול התדר העליון בו יעבוד הסאב-וופר. ישנם סאבים עם יותר מאחד העובדים בטור ע"מ לבצע חיתוך חד יותר.
- מתג On/Off/Stand By - מתג הפעלה. ישנם סאב-וופרים בעלי מתב STAND BY. המטרה היא שהסאב ייכבה אם אינו מזהה אות בכניסה.

תדרים נמוכים הינם פחות "כיווניים", כלומר, קשה לנו להבחין מהיכן הם באים. זו הסיבה אגב, שבד"כ מספיק לנו סאב-וופר יחיד במערכת (אם הוא באמת מטפל בתדרים הנמוכים), אולם, מכיון שאורכי הגל ארוכים יותר, המשמעות היא שתדרים אלו יותר רגישים (בסביבה ביתית) ליצירת גלים עומדים והתאבכויות הורסות ובונות מה שייצור נקודות בחדר בהן הבאס יישמע טוב יותר ובנקודות אחרות רע או ממש חלש.

 

מיקום וכיוון:

1. כוון את הפאזה ל-0.
2. כוון את ה-Cross Over לתדר שהוא מעט מעל המינימום שהרמקולים הקידמיים מסוגלים לייצר (פנה לחוברת שהגיעה עם הרמקולים הקידמיים או מדוד בעזרת מד SPL).
3. כוון את הווליום לרמה סבירה או אפילו מעט גבוה ממה שבד"כ היית מכוון.
4. מקם את הסאב במקום הישיבה שלך (Sweet Spot).
5. שים קטע עתיר באסים ב-Repeat (סרט או שיר בהתאם לאפליקציה שהסאב אמור למלא).
6. התחל לטייל בחדר (רצוי על הבירכיים והידיים) ומצא את המקום בו הבאסים נשמעים הכי טוב (הדוקים, חזקים וכו')
אזהרה ! וודא שאין אף אחד בסביבה שיכול לראות אותך במצב הזה אחרת החברה' עם החלוקים הלבנים יופיעו משום מקום....
7. העבר את הסאב לשם.
8. כוון את הפאזה למצב בו הבאסים נשמעים הכי טוב (רצוי לעשות זאת בעזרת חבר שיישחק עם זה ואתה תשב ב-Sweet Spot אלא אם יש לך את אחד הסאבים החדשים של REL או KHARMA לדוגמא שבאים עם שלט....). אין דרך אחרת לבצע זאת מלבד שמיעה למעט עם ציוד מדידה מסובך ולא זול.
הרעיון כאן הוא שוב שהבאס יישמע הכי טוב ו"מתוזמן" עם הקידמיים.
9. כוון את הווליום לטעמך. זכור שהמטרה היא לא "לשמוע" את הסאב-וופר אלא שהוא ישלים את המידע שהקידמיים לא מסוגלים לייצר. שילוב טוב הוא כזה שלא "שמים לב" שהסאב מנגן אך ברגע שמכבים אותו מבינים שמשהו חסר.
10. ניתן לשחק מעט עם כיוון ה-Cross Over וגם כאן כמו בנקודה הקודמת, המטרה היא "שילוב" או "תפירה" של הסאב-וופר לרמקולים הקידמיים כך שלא ייוצרו "חורים" או תחומים בהם גם הסאב-וופר וגם הרמקולים חופפים יתר על המידה. הדרך המדוייקת לבצע זאת תהייה עם ציוד מדידה אבל גם האוזן תספיק.
11. אם הסאב-וופר מחובר לרסיבר ק"ב אזי בד"כ ה-Cross Over מכוון ברסיבר עצמו. פעל לפי סעיף 10 בעזרת חוברת ההפעלה של הרסיבר.
12. אם במערכת ק"ב הרמקולים הינם לווייניים או מדפיים מומלץ להגדירם ברסיבר כ"SMALL" ובכך למעשה אנו אומרים לרסיבר לשלוח בנוסף ל-LFE - Low Frequency Effects גם את התדרים הנמוכים של שאר הרמקולים לסאב-וופר.

 

הערה: "סאב-וופר" במאמר הזה מתכוון לרמקול האמור לטפל בתדרים הנמוכים. הכוונה היא ל-20-45 הרץ בד"כ. ה"סאב-וופרים" שמגיעים כחבילה עם רמקולים לוויניים לא מוגדרים ממש כסאב-וופרים היות ו-
1. הם לא יורדים נמוך (רובם לא יורדים מתחת ל-50 הרץ).
2. הם מייצרים תדרים בתחום גבוה שמוגדר כבר בתחום המיד-ריינג' (ע"מ לפצות על היכולות המוגבלות של הלוויניים לייצר תדרים אלו).
אי לכך, "סאב-וופרים" אלו כן רגישים למיקום היות והתדרים שהם מפיקים, כן כיווניים עבורינו. אם זאת מרבית הנקודות שלעיל יתאימו.

 


נושאים מקושרים

אודיו
אודיו




תגיות

דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.3
(24) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht