עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

זה הכל יחסי, ווטסון יקירי!

מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור ומרטין סבג.
02/06/2005 - 07:00



 
 

חברת yes השיקה לא מזמן סרטים יחס מסך רחב. מה המשמעויות של זה וכיצד זה עובד?
הקדמה
בשנים הראשונות של הראינוע, יחס רוחב המסך לגובהו היה 4:3 (aspect ratio). כלומר, בסרטים האילמים היה רוחב המסך פי 1.33 מגובהו. זה גם היה היחס של כל תמונה על גבי הפילים (צללוייד) עצמו וסרטים רבים צולמו ביחס זה. התקן הזה נוצר על ידי תומס אדיסון, והוכנס בהמשך כתקן של אגודת SMPTE -
Society of Motion Picture Engineers ולאחר מכן כסטנדרט עבור האקדמיה הקולנועית.

הערה: היחס האמיתי היה דווקא קרוב יותר ל-1.37:1, אולם הדבר תוקן בהמשך ל-4:3 בשל סיבות שיובהרו בהמשך.

סרטים רבים כגון חלף עם הרוח" ו- "הקוסם מארץ עוץ" הופקו במקור ביחס זה!

מכיוון שארובות העיניים הן מלבניות ואצל מרבית האנשים היחס הוא בין 2.5:1 ל-3:1, הפנימה התעשיה את העובדה שיחס תמונה רחב יותר (כלומר מלבני יותר) יגרום לתחושה יותר ראליסטית. בעוד שהעין מתרכזת בעיקר במרכז התמונה, הראיה הפריפריאלית (בצידי העין) גורמת לתחושה יותר אמיתית ומגבירה את אמינות הסרט. עם השנים הוכנסו תקנים רבים ובכל סרט ניתן היה לבחור במספר יחסי מסך. הפופולריים ביותר היו 1.85:1 (academy flat), וכן 2.35:1 (anamorphic scope).

כמובן שיש סיפורים מעניינים מאוד לגבי סיבות שונות למעברים בין שיטות שונות (למשל ע"מ להשאיר מספיק מקום בשביל ערוצי האודיו, או בכך שבמקרנים רבים בשנות החמישים השתמשו המקרינים ב-MASKING ע"מ לנסות ולמנוע בעיות שנגרמו עוד בשלב העריכה מלהפריע בהקרנה...).

מכיוון שיחס האורך לרוחב בכל פריים בפילם תמיד נשאר קבוע (היחס הוא 1.37, כאשר חלק מהתמונה שמור לאיזור שבו מוטמן המידע עבור ערוצי השמע בסרט). עבור כל יחס מסך, יש צורך לעשות שימוש בעדשה מתאימה בקולנוע. זו גם הסיבה שכאשר עוברים מהפירסומות לסרט עצמו, בסרטים רבים בארץ, פתאום התמונה מוזזת מהמסך ופתאום חוזרת - המקרין פשוט מעביר לעדשה אחרת.

העדשות השונות מעוותות את התמונה כך שהיחס בין רוחב התמונה לאורכה משתנה, ללא כל שינוי בפוקוס התמונה. כלומר, העדשות מותחות או מכווצות את רוחב התמונה ללא כל השפעה על הגובה. עדשות מסוג זה נקראות עדשות אנאמורפיות.

טלויזיה - זה יחס זה?
בטלויזיה, יחס המסך הריבועי הוא האידאלי - שכן, ככל שהקרן (במסך CRT רגיל) סוטה יותר מהמרכז, כך קשה יותר לשמור על פוקוס הקרן (במיוחד במסכים "שטוחים"). בשל הדילמה בין תמונה מלבנית (שאידאלית לראיה) לבין תמונה ריבועית (שאידאלית למסך עצמו), נבחר תקן אחיד של 4:3 אשר כיום בשימוש בכל תקני ה-SDTV - בארה"ב NTSC ובאירופה ובארץ - PAL.

כאשר מצולם תכנים לטלויזיה בלבד, הם מצולמים ביחס של 4:3, בדיוק היחס אשר בו אנו צופים בטלויזיה.

לעומת זאת, צילום של סרטים בקולנוע מתבצע ביחסים שונים הנעים בין 4:3 ל- 2.35:1. היחסים שבשימוש הרב ביותר הן 1.85:1 ו-2.35:1 אשר חביבות על צלמים ובמאים רבים. העובדה שסרטים רבים מצולמים כך, גורמת לבעיה בעת המעבר לשידור טלויזיוני רגיל.

כיום קיימות שיטות רבות לטיפול בבעיה. הרי מספר פתרונות עקרוניים לטיפול בבעיה:
1. PAN AND SCAN
בשיטה זו, רואה הצופה רק את מרכז התמונה, כאשר הצדדים של התמונה המקורית נחתכת. במרבית הסרטים אין תוכן מעניין בצידי המסך והוא בעיקר משמש כ-"רקע" לפעילות במרכז המסך. במקרים מיוחדים שבהם יש משמעות לתוכן בצידי המסך, עלול המרכז החתוך "לשוט" לעבר הפעילות שברקע וכך ניתן יהיה לראות אותה למרות צמצום האיזור הנצפה.

שיטה זו היתה פופולרית מאוד בעבר, אולם כיום היא הופכת לפחות נפוצה. השיטה בעיקר רלוונטית כיום לסרטים המוצגים בטיסות, אולם היא איננה אהודה במיוחד על צופי הסרטים. ערוץ 10 שידר את שתי עונות הסידרה "StarTrek: Enterprise" בשיטה זו.

ברור שהחיסרון הגדול של השיטה הברור שהחיסרון הגדול של השיטה היא בכך שחלק מהתמונה לעולם לא יוצג. היתרון הוא שמלוא המסך מתמלא בתמונה.

2. LETTERBOX
בשיטה זו, אשר בשימוש גובר והולך בשנים האחרונות, מוצגת התמונה במלואה, אולם מעל ומתחתיה מופיעים פסים שחורים. הפסים מתאימים את התמונה ומשלימים את האיזור שבין האיזור המצולם (המלבני) לבין שטח המסך (הריבועי יותר).

היתרון של השיטה הוא בכך שהיא משמרת את תוכן המקור בשלמותו. חובבי קולנוע אובססיביים לגבי שלמות התוכן - הם מעוניינים לצפות בסרט קרוב ככל הניתן למקור, כפי שהבמאי, המפיק, העורך והצלם התכוונו לו.

החיסרון הגדול הוא בכך שאיזור המסך הכולל תוכן מצטמצם באופן משמעותי. בכדי לסבר את האוזן ניתן לתת דוגמא: סרט ביחס של 2.35 יעשה שימוש בפחות מ-43% משטח המסך כאשר הוא מוצג על גבי מסך טלויזיה רגיל. כלומר, יותר מ-57% משטח המסך פשוט מורכב מפיקסלים שחורים. ברור שהדבר בזבזני וגורם לאיבוד משמעותי באיכות התמונה...

שיטה אחת לפתור את הבעיה "MATTING" נוצרה לפני מספר שנים ושוכללה עם הזמן. בשיטה זו, בעצם מראש מצלמים את התמונה בכמה יחסים. כלומר, הצלם רואה, על גבי העדשה שלו בעת הצילום, את איזורי המסך השונים כפי שיהיו ב-4:3 וביחס הקולנועי שנבחר. בשני המקרים מצולם תוכן אשר לא יראה אור בגירסא השניה. בגירסא 4:3 יראה שטח מסך גבוה יותר ויצומצמו שטחים בצידי המסך. בגירסא המלבנית יותר יהיה יותר שטח בצידי המסך וחלק מהפרטים בחלקים העליונים והתחתונים שבתמונה לא יוצגו בגירסא זו.

בתחילתה, הקשתה שיטה זו בעיקר על הצלמים הפחות מנוסים. זכורים לי מקרים רבים שבהם הגירסא הטלויזיונית נתנה הצצה לא מכוונת לשיטת העבודה ההוליוודית. סרטים רבים כללו בטעות את ה- BOOM MIKE (מיקרופון המוצב מעל השחקנים על ידי מוט ארוך ואשר מקליט את הדיאלוג) בחלק העליון של המסך.

DVD
כאשר נוצר תקן ה-(DVD (Digital Versatile Disk הוחלט על שימוש בתקן גמיש יותר לגבי רוחב הסרט. סרטים יכולים להיות מוצגים ביחס 4:3 או ביחס 16:9. תפקיד הנגן הוא להתאים בין המסך למקור בשימוש בשיטות השונות. רכיבי הנגן מסוגלים לתאם בין המקור המקודד באופן כלשהו לבין המסך שנבחר. במרבית המקרים, יופק סרט במספר גירסאות - המתאימות ל-16:9 או 4:3 או שהגירסאות השונות יכללו בקופסא אחת או אפילו בשני צידיו של אותו הדיסק.

לשם כך ניתן לעשות שימוש בשיטת -LETTERBOX או בשיטת PAN & SCAN, אשר שתיהן נתמכות על גבי נגני ה-DVD.


מקלטי טלויזיה ו-SUPERPAL
בשנים האחרונות החל מעבר למסכי טלויזיה רחבים. המעבר התחיל עם ההכרה הגוברת שמרבית התכנים המופקים עבור הטלויזיה ואשר משועתקים אליה מפילם הם ביחס רחב יותר מ-4:3. בתקני הטלויזיה בהפרדה גבוהה, התקן מאפשר כיום אך ורק ביחס מסך של 16:9 (מעניין אם UHDTV יעשה שימוש ביחסים מלבניים יותר). התעשיה בחרה ביחס זה, על פני יחסים רחבים יותר, בשל ההכרה שגם תכנים רבים ביחס של 4:3 צריכים להופיע כראוי על גבי מסכים אלה. כאשר תכני 4:3 מופיעים על גבי מסך רחב, שוב נוצרת בעיה של פסים בצידי המסך (הנקראים SIDEBARS) או שיש צורך לעוות או לחתוך את התמונה.

בעוד שבאמריקה התמקדו בתקני HDTV, אשר היו שיפור דרמטי על פני שיטת NTSC המיושנת - הארופאים התמקדו דווקא בדברים אחרים. השיטה הארופאית PAL (פרט לצרפת ושלוחותיה, שם עושים שימוש בתקן ייחודי SECAM) היא איכותית באופן משמעותי מהאמריקאית, ולכן המעבר ל-HDTV היה פחות דחוף. שידורים בהפרדה גבוהה (HDTV) הינם תמיד ביחס מסך רחב.

באנגליה החלו מאמצים להעביר את כל שידורי הטלויזיה לשיטה האנמורפית (שידור במסך רחב). לשם כך, החלו לעשות שימוש בשיטה בשם SUPERPAL. עיקר השיטה היא בכך שמדובר בשידור טלויזיוני רגיל לחלוטין (עדיין מדובר ברזולוציה של 576 שורות המורכבות מ-768 פיקסלים בכל אחת), אולם מוגדר שיחס התמונה הוא 16:9.

כלומר, במקום פיקסלים ריבועיים ומסך ביחס 4:3, השיטה עושה שימוש ברוזלוציה זהה אולם הפיקסלים מוגדרים כמלבניים יותר והמסך הופך ל-16:9. לשם שימוש בשיטה הזו, על מסך הטלויזיה לתמוך בה. בכדי שהמסך ידע אם מדובר בתמונה מלאה (FULLSCREEN) או רחבה (WIDESCREEN), עושים שימוש ב"שורה 23". כאשר אנו צופים בשידור טלויזיה אין אנו רואים את כל המידע שבתמונה. השורות הראשונות בתמונה כוללות מידע שימושי (למשל TELETEXT) ופרטים על השידור (במקרים מסויימים - את לוח השידורים, תרגום CLOSE CAPTIONING לחרשים וכו'). שורה 23 היא אחת השורות הראשונות אשר מופיעות לפני התמונה עצמה (סה"כ משודרות 625 שורות ומתוכן רק 576 משמשות לתמונה עצמה). שינוי מעניין שנוסף בשורה זו מאפשרת למסך לדעת באיזה יחס מוצגת התמונה.

בעוד שבישראל, מסכי טלויזיה רחבים עדיין נחשבים למותרות ונדירים למדי - מרבית המסכים הנמכרים באנגליה כיום הם ביחס רחב. שינוי נוסף אשר הוא שימוש בפין 8 במחבר SCART (גם הוא ארופאי - דווקא ממקור צרפתי) לשם העברת מידע בין ממיר לבין הטלויזיה בכדי להעבירה ממצב רחב למצב "רגיל".

מסכים שתומכים בכך מסוגלים לשנות את טווח הקרנת הקרן הסורקת את המסך. כך שבעצם כל טווח הרזולוציה נמצא בשימוש אולם הוא מוצג על גבי שטח מצומצם יותר. כך נשמרת איכות התמונה (ואפילו עולה) גם כאשר מוצג תכנים ביחס שאינו תואם ליחס המסך עצמו.

השיפור המתקבל על ידי צמצום המסך הוא משמעותי ביותר. מסך התומך בשיטה זו יכול להרוויח כ-25% ברזולוציה באם יתמוך בשני היחסים ללא איבוד מידע - כלומר, הוא לא יציג פיקסלים שחורים אלא יציג את כל המידע!

יש לציין כתכנים רבים הם עדיין אנאמורפיים, אולם עדיין כוללים פסים שחורים בכדי להיות מסוגלים לתת איכות סבירה גם כאשר יחס המסך הוא גדול מ-16:9. בכדי לדעת כיצד דיסק מסויים יראה על המערכת שלכם עליכם להציץ בעטיפה האחורית של הדיסק (בתקווה שחברת השכרת הסרטים שלכם לא הדביקה את שמה וכתובתה דווקא שם) - שם תוכלו לראות את יחס התמונה וגם אם הדיסק אנאמורפי או לא.

ארץ מיוחסת
עם הפריצה של מסכים דקים (פאלזמה ו-LCD) בשנה האחרונה, החלה חברת yes במעבר לשידור ביחס מסך 16:9. החברה ביצעה ניסוי חד פעמי אשר לפני יותר משנה. המעבר הואץ בשנה האחרונה, ורכישת תכנים חדשים והתאמת הממירים איפשרה לחברה להתחיל במעבר איטי לכיוון שידור רחב מלא. החברה ביצעה השקה רכה וסרטים רבים שודרו בערוציה הסרטים של yes מאז יום העצמאות האחרון.

השיטה שהחברה עושה בו שימוש הוא שיטת PAN & SCAN. כאשר מסך רגיל מציג סרט רחב בעצם נחתך מידע מצידי המסך על ידי הממיר עצמו. היתרון העצום הוא בכך שבכל מקרה אין המסך מציג פסים שחורים. מסכים רגילים אינם מפסידים רזולוציה - במקום פסים מעל ומתחת לתמונה הם פשוט לא רואים את צידי התמונה. מסכים רחבים, לעומת זאת, מרוויחים כ-25% ברזולוציה - ומקבלים תמונה הממלאת את המסך (יתרון עצום במסכים כגון פאלזמה אשר נוטים להיצרב אם מוצג בהם פסים שחורים לאורך זמן). המרוויחים הגדולים בסיפור הזה הם כעת בעלי המסכים הדקים והמקרנים לקולנוע ביתי. התקווה היא שהדבר יגרום סחף אשר יאפשר את העברת כלל השידורים בארץ לשיטת שידור זו בדומה לנעשה באנגליה.


הצילומים באדיבות חברת yes


חברת yes ביצעה שינויי תוכנה בממירים אשר מאפשרים לממיר לזהות שידורים אנאמורפיים ומסוגלים להעביר לטלויזיות התומכות בתקן SUPERPAL ממצב רגיל למצב רחב באופן אוטומטי. הדבר ניתן לביצוע על ידי שורה 23 או דרך מחבר ה-SCART, בהנחה שהמסך תומך בכך. מסכים רחבים רבים יזדקקו לעזרה אנושית בצורת לחיצה על כפתור המעביר בין האפשרויות.

מקרנים המיועדים לקולנוע ביתי נמכרים כיום ברובם ביחס 16:9, כך ששידורים אלה יתאימו להם כמו כפפה. בעלי מקרנים עם יחס הקרנה 4:3 יכולים לעשות שימוש בעדשה אנאמורפית בכדי להמיר את התמונה ליחס רחב (חברת PANAMORPH, למשל מוכרת עדשות מסוג זה למקרנים ביתיים).

בעוד שב-DVD, נמכרות גירסאות שונות - מסך רחב ומסך "מלא", חברת yes משדרת שידור אחד ובודד לכל לקוחותיה. הדבר מקשה במספר נושאים - נושא התרגום ונושא הלוגו.

בניגוד לכבלים, משדרת חברת yes, את התרגום על גבי ערוץ נפרד. הדבר מאפשר לדוברי אנגלית להסיר את התרגום לחלוטין או לדוברי שפות אחרות (רוסית וערבית) להציג שפות תרגום שונות. שידור של שכבה נפרדת זו מאפשר לחברה להקרין את התרגום ביחס הנכון ובמקום הנכון ללא קשר ליחס התמונה שבשימוש. נושא הלוגו מסובך יותר מכיוון שהוא חלק אינטגרלי מהתמונה. לשם כך עושה החברה שימוש בלוגו מיוחד (הסרטים הראשונים ששודרו בשיטה זו הוצגו ללא לוגו כלל). אשר אינו מתעוות בקלות ואשר מוצג במקום מיוחד על גבי המסך.

לשם שימוש בשיטה החדשה, על לקוחות yes בעלי מסכים רחבים להגדיר את סוג המסך בממיר שלהם בעזרת תפריטי הממיר.

חברת HOT אינה צפויה לערוך מעבר למסך רחב. תוכניותיה כוללות הוספת ערוצים בהפרדה גבוהה, אשר כולן יצולמו ביחס רחב.

מידע נוסף
למתעניינים בנושא, הרי מספר קישורים לאתרים העוסקים בתחום:


נושאים מקושרים

כללי - Hometheater
כללי - Hometheater
וידאו
וידאו




"זה הכל יחסי, ווטסון יקירי!" | התחבר/צור חשבון | 5 תגובות | חיפוש דיון
אחוז חסימה
צוות האתר אינו אחראי על התגובות אשר נכתבות באתר

משתמשים אנונימים לא יכולים להגיב. אנא הרשם

Re: זה הכל יחסי, ווטסון יקירי! (דירוג: 1)
על ידי NMP ביום 02/06/2005 - 02:22
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
כל הכבוד על הכתבה.
רק עכשיו שמתי לב לעובדה שלא הייתה עד כה כתבה בנושא החשוב הזה.

אני חושב שכדאי להוסיף לכתבה זאת גם הסבר על enhanced (anamorphic) dvd מאחר וזה הופך להיות נפוץ יותר ויותר (מתי בפעם האחרונה נתקלתם בדיסק עם שני צדדים ביחס שונה ? במקום זה משתמשים ב-enhanced כסוג של פשרה)

ניר



מממ.... (דירוג: 1)
על ידי דניאלדין ביום 17/02/2008 - 21:50
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
צר לי, אבל נראה לי שטעות בידיכם.

PAN AND SCAN הינה שיטה שבה מצלמת הטלוויזיה משוטטת על פני המסך, "פאן" זה הרי תנועה של המצלמה ימינה או שמאלה.
כלומר, אם יש על המסך הקולנועי שתי דמויות שהטלויזיוני אינו מסוגל לתפוס באותו הפריים, עורכים את הסרט באופן שכאילו המצלמה זזה מצד ימין לשמאל בהתאם לדמות המדברת או הפועלת או המגיבה.

משמעות השינוי הוא בשם עצמו.

ביאסתם...



דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

95

בהקשר זה

 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק א)
 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק ב)
 מסך פלזמה או LCD?
 תנע זויתי ב-LCD
 ביקורות וידאו
 מדריך לכיול YES IMPACT
 איזה גודל וסוג מסך אני צריך?
 100HZ במסכי LCD
 תאורת LED במסכי LCD
 עוד על וידאו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום וידאו:
כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht