עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

Room Correction - RC - מבוא

מאמר זה נכתב ע"י שמוליק וינשטיין (shmulikwe)  
04/08/2005 - 07:00



 
 

אם אתה חובב מוסיקה ומחשיב את עצמך כאחד שהאיכות חשובה לו, בוודאי כבר היית בסיטואציה הבאה:

אחרי מלאכת חיפוש מייגעת במספר רב של חניות סטריאו, מצאת את השילוב האידיאלי בין המגבר לרמקולים (במסגרת התקציב כמובן!!) .

סוף סוף קיבלת את קופסאות הקרטון הגדולות הביתה, פירקת הרכבת וחיברת הכל.

אתה מכניס דיסק לנגן, לוחץ play ו... אכזבה גדולה.

אתה לא מבין מה קורה פה, הלא בחנות השילוב הזה היה מוצלח כל כך , ואילו אצלך בסלון זה נשמע לגמרי אחרת.

אז מה באמת קורה פה?

התשובה היא פשוטה, סלון ביתך שונה לחלוטין מבחינה אקוסטית מחדר ההשמעה בחנות.

לרוב חדרי השמעה מתוכננים כך שיתנו את התוצאה הכי טובה לכל סט נתון של רמקולים, זה כולל שטיח מקיר לקיר, שטיח על הקירות בכדי לצמצם החזרים, תקרה אקוסטית, מיקום יחסי של הרמקולים בחדר (לרוב לא צמוד לקיר בכדי לא ליצור בס חזק מדי), סביבה שקטה ללא רעשי רקע והרשימה עוד ארוכה.

לעומת זאת, חדר ביתי ממוצע אינו הסביבה האקוסטית האידיאלית, קירות בטון ורצפה קשה משמשים כמחזירי גלי קול, עצמים גדולים עם זוויות ופינות (מזנון, שידה וכו') גם אינם תורמים לאקוסטיקת החדר, חלון פתוח שמכניס רעשי רקע מבחוץ כגון אוטובוס אשר עובר ברחוב, נהג עצבני שמצפצף וכו'.

אז מה בכל זאת ניתן לעשות ?

כמו רובנו, ניתן להשאיר את המצב כמו שהוא ועל ידי כיוון ה- Treble / Bass אפשר להגיע לאיכות סבירה.

במידה וכן החלטת לשפר את המצב, ואין לך תוכניות לעצב מחדש את הסלון לפי המלצות אנשי סאונד, ניתן להשתמש במכשיר אשר נקרא Room Correction או Room EQ .

אז מהו למעשה תפקיד ה RC , במילים פשוטת תפקידו לגרום לכך שבנקודת האזנה (sweet spot) נקבל עקום הענות ישר לכל התדרים, או עקום הענות לפי בחירת המאזין.

כלומר, כל התדרים ישמעו באותה עוצמה (או בעוצמה הרצויה ) לאוזני המאזין,

תדרים אשר מוגברים ע"י אקוסטיקת החדר יונחתו ע"י ה RC , ותדרים אשר נבלעים ע"י החדר יוגברו ע"י ה RC .


· הגרף האדום זהו עקום הענות התדר האמיתי של נקודת האזנה בחדר.

· הגרף הכחול זהו עקום הענות התדר לאחר כיול ע"י ה RC, זהו למעשה עקום הענות האידיאלי.



RC מבצע את עבודתו ע"י מיקרופון רגיש שמחובר למכשיר, מיקרופון זה צריך להיות ממוקם בנקודה בה המאזין יושב במשך האזנה, יש חשיבות גבוהה שבמשך כיול המערכת המיקרופון ימוקם בנקודת האזנה, אחרת התוצאה למאזין תהייה לא מדויקת, ולמעשה ה RC חסר תועלת.

לרוב RC מגיע כחלק מאקולייזר גרפי, מעבד קול, פרה-אמפלפייר או רסיבר.

בשוק קיימים סוגים שונים של RC , כאלה שמיועדים רק לסטריאו וכאלה שנותנים פתרון לכל הערוצים בקולנוע-הביתי (ע"י כניסות דיגיטליות או אנלוגיות).

בכדי שתיקון הגרף יהיה איכותי, מנגנון ה RC צריך להיות מסוגל לתקן כמה שיותר תדרים בספקרום השמיעה, ובעל יכולות הגברה/ הנחתה מדויקות.

בנוסף רצוי שיהיה בעל תכונות של Parametric equalizer, כלומר שהתדרים בהם מתבצע התיקון אינם קבועים, אלא משתנים על ציר התדר בהתאם לצורך, ושיפוע ההגבר ניתן לשליטה, כפי שמתאר הציור הבא-


הבדל התיקון בין Parametric equalizer לבין Graphic equalizer



הקו האדום הוא המצב האמיתי של החדר.

הקו הירוק הוא התיקון של ה RC .

הקו הכחול מתאר את התוצאה של הכיול, התוצאה הטובה יותר היא של ה-Parametric equalizer .

חברת DEQX האוסטרלית, בנוסף ליישור הגרף, גם מתקנת הזזות מופע שנגרמים לחלק מהתדרים, הזזי מופע אלו נגרמים לרוב ע"י רכיבי ה- crossover וגם ע"י הדריברים עצמם (טוויטר, מידרנג' והוופר) בגלל הבדלי גודל ומבנה מכני.

הקישור הבא (לחץ כאן) הוא סקירה שבוצעה ע"י אחד מחברי הפורום על אקולייזר מדגם ULTRACURVE PRO DEQ2496 של חברת Behringer,

מכשיר זה כולל מנגנון RC .



אז איך פועל מנגנון ה RC ?

כאמור, בכדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר יש למקם את המיקרופון בנקודת האזנה.

בזמן כיול המערכת, כל רמקול מפיק בתורו מספר רב של צלילים בתדרים שונים לרוחב ספקטרום השמיעה, בערך 20Hz-20Khz.

יש יצרנים שממליצים לעזוב את החדר בזמן ביצוע הכיול בכדי לא ליצור רעשי רקע שעלולים להשפיע על הכיול.

צלילים אלו נקלטים ע"י המיקרופון ומועברים לעיבוד ע"י מנגנון ה RC .

ע"י הצלילים שנקלטו הרסיבר יכול לחשב את הפרמטרים הבאים:

· הגברה או הנחתה של כל תדר (מהתדרים המושמעים) בנקודת האזנה.

· מרחק מהרמקול אל נקודת האזנה, פרמטר זה למעשה מודד כמה זמן לוקח לגל קול להגיע מהרמקול לנקודת ההאזנה.

· עוצמת השמעה זהה של כל רמקול בנקודת האזנה.

 RC בקולנוע הביתי.

 

אם אתה בעלים של מערכת קולנוע ביתי, אתה בוודאי יודע שבכדי להגיע לתוצאות טובות, יש צורך לבצע מספר רב של כיולים והגדרות על סמך אוזניך .

כיולים ידניים אלו כוללים:

·        הגדרת גודל הרמקול (small / large) בכדי לתעל את התדר הנמוך.

·        מדידת מרחק כל רמקול מנקודת האזנה, בכדי ליצור תזמון זהה לכל הרמקולים.

·        כיוון עוצמה של כל רמקול, כך שכל הרמקולים ישמעו זהים בנקודת האזנה.

·        כיוון קרוס-אובר של המערכת והסאב כדי ליצור "תפר" מושלם בין הסאב לשאר הרמקולים, כמעט בלתי אפשרי ללא ציוד מדידה.


בכדי למדוד את עקום הענות יש צורך במכשיר מדידה מיוחד, ותוכנת מחשב ייעודית לכך, סביר להניח שלמשתמש הממוצע אין אמצעים אלו.


מנגנון RC לרוב היה חלק רק מהרסיברים היוקרתיים , ספינת-הדגל, אולם לאחרונה יותר ויותר יצרנים החלו להוסיף את ה RC- גם לדגמים הפחות יוקרתיים שלהם (לדוגמא:  RX-V650 Yamaha,( Pioneer VSX-815  .

 

שילוב של מנגנון RC ברסיבר קולנוע-ביתי כמעט פותר את המשתמש מלבצע כל פעולה שקשורה לכיול, הכל מתבצע אוטומטי:


·        זהויי קיום רמקול שמחובר לרסיבר.

·        הגדרת גודל הרמקול.

·        מדידת מרחק הרמקול מנקודת האזנה.

·        כיוון עוצמת הרמקול.

·        כיול עקום הענות התדר לפי הגדרת המשתמש  (למשל: הדגשת הגבוהים ביחס לתדרים האחרים), התיקון מתבצע לכל רמקול בנפרד.
ישנם רסברים שמטפלים רק ב 5 נקודות על ציר התדר, והאיכותיים יותר מטפלים במספר רב יותר של נקודות, בנוסף ברובם המשתמש יכול לכוון כל נקודה בצורה ידנית לפי רצונו .

·       כיול הסאבוופר ביחס לשאר הרמקולים.


לפיכך, מה שנותר למשתמש הוא רק להכניס דיסק וללחוץ Play ....ולהנות.

מקורות מידע:

Pioneer
Yamaha
Deqx
TacT
Behringer



נושאים מקושרים

אודיו
אודיו




"Room Correction - RC - מבוא" | התחבר/צור חשבון | 10 תגובות | חיפוש דיון
אחוז חסימה
צוות האתר אינו אחראי על התגובות אשר נכתבות באתר

משתמשים אנונימים לא יכולים להגיב. אנא הרשם

Re: Room Correction - RC - מבוא (דירוג: 1)
על ידי vitalyi ביום 04/08/2005 - 04:30
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
מאמר מעולה! הסבר קצר ומדויק. נהניתי לקרוא.



Re: Room Correction - RC - מבוא (דירוג: 1)
על ידי kobb ביום 04/08/2005 - 11:44
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
תודה.
יופי של מאמר.

עד היום סברתי שהרמקולים הם החשובים ביותר. עכשיו אני מבין שה RC הינו החלק החשוב ביותר במערכת. אפשר לקנות רמקולים בינוניים ובשילוב עם RC נקבל ביצועים מעולים במחיר סביר.



Re: Room Correction - RC - מבוא (דירוג: 1)
על ידי bitton71 ביום 04/08/2005 - 13:10
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
תודה,מאמר מצויין.



Re: Room Correction - RC - מבוא (דירוג: 1)
על ידי moti_r ביום 05/08/2005 - 02:55
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
תודה רבה על מאמר מעולה!!

אני מקווה בקרוב לעשות נסיון עם RC מבוסס HTPC ולדווח.



Re: Room Correction - RC - מבוא (דירוג: 1)
על ידי doron_amedey ביום 05/08/2005 - 08:05
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
מעולה!
סקירה מקצועית וממצה.
תודה.



Re: Room Correction - RC - מבוא (דירוג: 1)
על ידי minime ביום 05/08/2005 - 12:21
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
סקירה יפה...יש המשך? (ציינת "מבוא")

אני בטוח שהרבה גולשים יתבלבלו בין ה-RC לבין מה שהוצע עד להופעת ה-RC
(שזה מה שיש לכל הרסיברים בני שנתיים+)
וזה הגדרת עוצמה (LEVEL) בכל רמקול והגדרה של גודל (SMALLLARGE) ובחלק גם מרחק בין הרמקולים

היה צריך להדגיש זאת במאמר לדעתי
החידוש העיקרי ב-RC הוא היותו מסוגל לשחק בעוצמת התדרים של כל רמקול
(כמו אקולייזר ..רק שזה נעשה לכל רמקול בנפרד) ולא רק בעוצמת הרמקול כפי שהיה לפני ה-RC.
(לפני ה-RC כל התדרים הווגברו באותה מידה)

כמו כן ה-SHIFTING לתדרים (שהיו שמורים רק לסראונד) הוכנסו ל-RC
ואם אינני טועה ניתן לישמם על כל הרמקולים ולא רק על רמקולי הסראונד.



Re: Room Correction - RC - מבוא (דירוג: 1)
על ידי aquarius ביום 08/08/2005 - 14:01
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
אם אתה חובב מוסיקה ומחשיב את עצמך כאחד שהאיכות חשובה לו, בוודאי כבר היית בסיטואציה הבאה:


אחרי מלאכת חיפוש מייגעת במספר רב של חניות סטריאו, מצאת את השילוב האידיאלי בין המגבר לרמקולים (במסגרת התקציב כמובן!!) .


סוף סוף קיבלת את קופסאות הקרטון הגדולות הביתה, פירקת הרכבת וחיברת הכל.


אתה מכניס דיסק לנגן, לוחץ play ו... אכזבה גדולה.


אתה לא מבין מה קורה פה, הלא בחנות השילוב הזה היה מוצלח כל כך , ואילו אצלך בסלון זה נשמע לגמרי אחרת.




אז מה באמת קורה פה?

התשובה היא פשוטה- לא עשית ברן אין



דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

97.5

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht