עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

סאבוופר: JL Audio Fathom f113

כתב: איתי חזום
06/01/2009 - 07:00


הקדמה | המאמר המלא | עמוד הבא: איכות בנייה וחיבורים >

 
 
 

הקדמה

הודות לחוקי הפיזיקה (ובעיקר נושא ה WAF), באסים ברמקולים זהו נושא שצריך בדרך כלל להתפשר עליו. רכשתי רמקולים במיטב כספי, אז לא מגיע לי גם באסים טובים? אם מסתכלים על מדידות של הרבה רמקולים, כמעט תמיד הם מגיעים לתחום העליון של השמיעה שלנו (או מעבר) ועושים עבודה "יפה" (תלוי כמובן באלף דברים), עד שמגיעים למטה... שמה, מתחת ל 100Hz, העניינים מתחילים להסתבך - צריך להזיז הרבה אוויר, צריך לעשות את זה טוב ועוד להימנע מהצורך בתיבה בגודל מקרר (הרבה מכירים את המשפטים בנוסח : "זה לא נכנס לבית שלנו!").

אז מה יצרנים עושים? בדיוק כמו במערכת יחסים - מתפשרים. רמקולים רצפתיים (פאסיביים סטנדרטים) פשוט לא מסוגלים לחיות בשלום אמיתי עם התחום התחתון AKA באסים. אבל מה עם הרמקולים הגדולים האלה, עם הוופרים 15 אינץ´? קוטר איננו ערובה ליכולת טובה בתדרים נמוכים! מבט קצר מאחורי הממברנה של הוופר מגלה שמדובר על מספר דברים:

  • דרייבר שאינו מיועד להזיז כמות גדולה של אוויר ולכן אינו מפיק SPL גבוה ומעוות ברגע שלוחצים עליו.
  • דרייבר שמיועד להפיק תדרים גבוהים יותר על מנת להתחבר באופן חלק עם מידריינג´ ולכן אינו יורד נמוך.
  • תיבה שלא בנויה להפקת תדרים מאד נמוכים.
  • יצרן שכיוון למשהו אחר בכלל.

 מיותר לציין שישנם כמובן רצפתיים שעושים עבודה די טובה, אבל בסכומים שעולים רמקולים כאלו זה קצת פספוס של הנקודה (רמקולים שכוללים סאב מובנה גם לא נחשבים).

אז בוא נשתמש בדרייבר של סאבוופר בתוך הרמקול! אבל יש פה בעיה, כי אותו דרייבר בד"כ יהיה פחות נציל ואז כל הרמקול יהיה לא נציל (כי צריך לתאם בין הדרייברים השונים), או שהוא זקוק למגבר מאד חזק (מעבר לרסיבר ה "100 וואט" הנפוץ).

אז בוא נוסיף מגבר נפרד לאותו דרייבר! נו ומה קיבלנו? ניחוש אחד...

קצת על היצרן

כשחובב אודיו שומע את השם JL Audio, בדרך כלל יקפצו לו לראש מערכות סאונד לרכב, מגברים, רמקולים וסאבוופרים - הרבה מהם. אבל האמת היא ש JL Audio התחילו בכלל מאודיו ביתי. אי שם ב 1975, שני חברים - James Birch  ו Lucio Proni הקימו את JL Audio על שמם, כיצרן של רמקולים ביתיים. לאחר מספר שנים, כשהעסקים לא ממש התרוממו, שני החברים רכשו חנות גדולה בהוליווד שנקראה Speaker Warehouse, אשר התמקדה במכירה ותיקון של רמקולים. עם הזמן אותה חנות הפכה לנציג של JL, ויחד עם המהפכה בתחום המערכות סאונד לרכב (שהגיעה בסוף שנות ה 70/תחילת שנות ה 80) והידע שלהם בתחום, הם הפכו לשם דבר בתחום הרמקולים לרכב.

כיום JL Audio נחשבים לאחד מהשמות היותר מוכרים בתחום האודיו לרכב וסירות/יאכטות, כאשר לא מזמן הם נכנסו לתחום האודיו הביתי, ואיך לא, קפצו ישר לתחום הסאבוופרים שבזכות הקולנוע הביתי כמובן, הפכו למצרך נפוץ למדי.

המוצרים של JL Audio הם פרי פיתוח עצמי ולא מוצר מחברת OEM כלשהי. סדרת הדגל של הסאבים לרכב - ה W7 (שכבר מזמן נחשבת לאחת הסדרות היותר מוצלחות בשוק) מהווה את הבסיס לסדרת הסאבים לאודיו ביתי של החברה. כיום ישנם חמישה דגמים מבוססי W7 - כולל 10, 12 ו 13.5 אינץ´, אשר מרוכזים תחת סדרת ה Fathom, ובנוסף, דגם הדגל - ה Gotham אשר מורכב משני דרייברים של 13.5 אינץ´ בתוך תיבה מיוחדת מפיברגלאס.

כל המוצרים של JL Audio מורכבים בפלורידה במפעל שמכסה שטח של 13,000 מ"ר, כאשר האלקטרוניקה מפותחת במתקן באריזונה שמכסה שטח של 3700 מ"ר, פלוס מעבדות פיתוח נוספות באטלנטה וז´נבה.

הדגם שעליו אנחנו הולכים לדבר עליו היום הוא ה Fathom f113 - הדגם הבכיר של סדרת ה Fathom עם דרייבר אחד (ישנו ה F212 שכולל שני דרייברים). לכאורה מדובר על נוסחה רגילה - דרייבר, תיבה סגורה, ומגבר Class D, פשוט לא? אפשר להגיד את אותו הדבר על מנה טובה של פסטה, אבל גם פה יש דרכים שונות לעשות את העבודה ואפשר לצאת עם מנה מנצחת או לפשל לגמרי (כמו שבדרך כלל קורה לי עם פסטות).

אם נסתכל על הנ"ל לעומק, נראה שה f113 הוא סאב "High End" לכל דבר, אשר נכנס לקטגוריית הסאבים בתיבה סגורה "מהדור החדש", במקרה הזה - דרייבר מאסיבי שמסוגל להזיז הרבה אוויר, תיבה סגורה קשוחה מספיק גדולה רק בשביל להכיל את הרכיבים, מגבר Class D נציל בעוצמה 2500 וואט RMS (short term - כלומר לפרקי זמן קצרים), מערכת RC (EQ) בשם ARO, פאנל שליטה מקדמת התיבה על מנת לעשות לנו חיים מעט יותר קלים, וגימור שחור מבריק בשביל ה Garnish (כמו פיזור של פרמז´ן על מנת הפסטה שדיברנו עליה). עד עכשיו מדובר על מתכון מנצח, אבל עוד לא טעמתי את המנה.


f113 - הרכיבים האיכותיים ביותר

אז דווקא תיבה סגורה? זה לא מקרי שרוב היצרנים מתקינים את הדרייברים של הרמקולים/סאבוופרים שלהם בתיבת Ported/Passive radiator. פשוט ישנן מספר בעיות עם דרייברים בתיבה סגורה שמיועדים לתדרים נמוכים: דבר ראשון אנחנו מפיקים SPL אך ורק מהחלק הקדמי של הממברנה (רמקול מקרין סאונד בעוצמה שווה גם לאחור), אז כבר אנחנו מקבלים פחות עוצמה מתיבת Ported שנעזרת בגל האחורי של הדרייבר (ככל שמתקרבים לתדר הכיוון של הפורט). דבר שני זה עיוותים או THD יחסית גבוהים - כל דרייבר דינאמי שהסליל שלו נאלץ לזוז מעבר לתחום הליניארי שלו יפיק עיוותים ברמה כזו או אחרת (תיבת Ported עובדת ככה שסביב התדרים שהפורט מתגבר הוופר זז פחות, וע"י כך מפיק פחות עיוותים). דבר שלישי זה נצילות יחסית לגודל תיבה - על מנת שוופר מסוים (מוצלח ככל שיהיה) אשר ממוקם בתיבה סגורה וקטנה יהיה מסוגל לרדת לתדרים מאד נמוכים (נניח 20hz), הוא צריך תדר תהודה עצמי מאד נמוך, אבל ברגע שעשינו את זה הקרבנו נצילות. אז מה אפשר לעשות? מתכננים את הדרייבר שיהיה מיועד לעבוד בתיבה מאד גדולה, ואז מקבלים בחזרה את הנצילות, בתמורה כמובן "לבעיה דקורטיבית".


f113 - חף מבעיות WAF

הגישה של JL Audio (כמו גם של יצרנים אחרים) היא שילוב של דרייבר בעל מהלך סליל ליניארי גבוה, (שמסוגל להפיק SPL יותר גבוה עם פחות עיוותים) עם מגבר חזק מאד, בתוספת EQ שנותן לוופר את היכולת להיות שטוח לתדרים נמוכים מאד בתיבה קטנה, מדובר על EQ שהיצרן קובע מראש ואינו ניתן לשינוי.


הקדמה המאמר המלא עמוד הבא: איכות בנייה וחיבורים >



עוד מ: HazooM
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(5) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht