האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

רמקולים לסטריאו: B&W 684

מאת: מאיר בן זאב
27/08/2009 - 07:00


הקדמה | המאמר המלא | עמוד הבא: מבחן ההאזנה >

 
 

הקדמה

כמה מילות הבהרה על השקפתי בעניין ביקורת כתובה על ציוד שמע. הביקורת מנסה להעביר במלים חוויה מופשטת לחלוטין. האם ניתן לתמלל אותה בהצלחה ולקוות שהקורא ישחזר אותה תוך כדי קריאה? זו תקוות שווא לדעתי, אך עצם הקושי יצר עד כה כמה מדפי הטקסט היפים ביותר, פרי תוצאת המאמץ המוגבר של הכותבים המודעים לקושי העומד בפניהם. אני מנסה בכתיבתי להעביר לקורא תחושות אותן חוויתי במהלך ארבעה חודשים של חיים במחיצת מערכת שמע. מערכת שהורכבה בסלון ביתי "אאוט אוף דה בוקס" ללא הרצה ומטבע הדברים נפתחה ושיפרה את ביצועיה במהלך הזמן.

מילת הביקורת הכתובה היא שליח של רצון טוב המבקשת לשחזר תחושות וחוויות מצטברות בתקופה ארוכה של האזנה. מטרת הביקורת לטעמי לנסות ליצור היכרות עם הציוד ואיתי המבקר, כי אז יוכל הקורא להחליט אם יש טעם להישען על רשמיי, להיעזר בהם בהמשך דרכך ולסייע בבחירות העתידיות.

באופן אידיאלי, על מבקר מערכת להאזין לה מבלי לדעת מה מונח לפניו, עיניים עצומות, כך לא יפתח שום דעה מוקדמת, לא יסווג את המערכת בשום קטגורית מחיר או מבנה, ומכיוון שאינו יודע עליה דבר, לא יחליט מראש שלא ניתן לקבל ממנה ביצועי "היי אנד" מאחר והיא משתייכת לקטגוריות נמוכות יותר ולא יתארגן על הנחות מוקדמות כדוגמת "זה שטוח משהו מפני שזה אלקטרוסטאטי". מצב אידיאלי שכזה אינו בנמצא ואני מודע היטב למחירה של המערכת לה אני מאזין ולמבנה שלה. הידע הזה מחייב אותי לנסות ולהתעלם מכל הרעשים המוקדמים האלה ולהתאמץ להאזין כ"לוח חלק", קשה אך אפשרי אחרי שנים רבות של האזנה שיפוטית.

המגיע לאוזן הוא תוצר של איכות הביצוע, איכות ההקלטה, איכות המערכת והחלל בו היא מוצבת. מיקום המאזין חשוב גם הוא ומתכון הקסם של המרכיבים האלה הוא גיזת הזהב אליה עורגים האודיופילים האמיתיים. אשתדל בביקורתי להתייחס לכל המרכיבים האלה ותקוותי שאעזור לקורא להטעין את תרמילו בציוד עזר להשבחת מסעו המרתק בעולם המוסיקה המופלא.

אני נמנע מבדיקות ומגרפים, לא מצוי ברשותי הציוד המתחייב וממילא העיתונות המקצועית ודומיה ברשת מספקים אינפורמציה הכוללת מפרטים טכניים של מרכיבי המערכת השונים ותוצאות בדיקות. אני לעומת זאת, מתמקד בהאזנה וברשמיה.

נגן תקליטורים ROTEL RCD-1072
לנגן התקליטורים מראה עסקי המלווה בתחושת "יש על מי לסמוך". משטח התצוגה האנכי בגימור אלומיניום מאט בתוספת ידיות שחורות משני הצדדים מקנים תחושת אמינות. כפתור ההפעלה העגול נעים למגע ולחץ ההפעלה מרגיש נכון. לחצני ההפעלה מאורגנים על פני המשטח בסדר הגיוני ונעים לעין. לחצני התפעול השוטף ממוקמים מימין למגש ולוח התצוגה בעוד שלחצני התכנות נמצאים לשמאלם. בימים הראשונים נראו הלחצנים קטנים ועדינים משהו, אולם בהמשך למדתי לכבד את אמינותם ולהעריך את בחירת המעצבים במידות הקטנות. מי שברשותו כיום או התנסה בעבר עם כפתורי הפעלה בולטים ובעלי מידות גדולות, יודע מה הזמן והאבק מחוללים להם ומן הסתם יחוש ביתרון המידות הקטנות ובמראה הטרי והנקי של פני המשטח כאן. התפעול באמצעות השלט נעים ונוח למרות שמראהו לוקה ב"יש המון כאלה בשוק". מראה פלסטיקי זול משהו וחסר כל יחוד והשראה. אח צעיר וסורר של ציוד מכובד ובוגר...

מאות הפעלות של המגש הן ע"י לחצן הפתיחה והסגירה והן ע"י השלט נעדרו כל היסוס או צורך בלחיצות חוזרות ותפילות למוריד הגשם, תופעות שלצערי מופיעות לעתים בנגנים מקטגוריות מחיר גבוהות הרבה יותר. לוח התצוגה בהיר במידה הנכונה ואין בעיה להבחין במידע המופיע עליו גם בשעת השקיעות הים תיכוניות המופלאות בחלוננו או לשון אחר: שמש בעיניים. דגמתי את אופציות התכנות משמאל למגש ולמסך וכולן בצעו את המוטל עליהן (לאחר הבנת ההסבר התפעולי הפשוט בחוברת ההדרכה למשתמש).

מגבר סטריאו משולב ROTEL RA-1062
כל הנאמר לעיל על מראהו של נגן התקליטורים תקף גם לגבי המגבר שהרי שניהם מעוצבים באותו "לוק".
אולם אופי ההפעלה ותכונות המגבר מחייבות במקרה זה מתגי הפעלה עגולים ובולטים. לחצן ההפעלה משמיע צליל קוקייה עדין המעיד על כניסת הממסר לפעולה. מעניין ונעים. בוחר העוצמה נוח למגע ורגישותו נובעת מרמת חיכוך הולמת. פרט לבוחרי המצבים השונים מהנדסי רוטל מאפשרים שליטה באופיוני גרף השמע ע"י ארבעה מצבי פריסט. בעבר ניתן היה במגברים מסוימים לשלוט בבס ובטרבל ובחלק ממערכות זולות יכולת לטפל גם במיד. ארבעת מצבי הפריסט שרוטל מספקים מאפשרים לתמוך בהקלטות שחסרות איזון או לענות לטעם המאזין כתלות בחומרים האהובים עליו ואופי התוצר שמנעים את אוזניו. במצב OFF המעגלים נעקפים והמגבר מתפקד "טהור". במצב L-1 יש הגברה מתונה של הבס, כ 3db ב100 הרץ. במצב L-2 הגברת הבס משמעית יותר, כ 4 db ב 100 הרץ. מצב H מוסיף מתון לתדרים הגבוהים, כ 3 db ב10 קילוהרץ. מצב LH הוא חיבור של מצב L-2 ומצב H ומכולם מצאתי אותו כמשפר משמעי של הקלטות יבשות באופן מוגזם. השלט נראה כתאומו של שלט נגן התקליטורים מפני שרוטל ניסו לאפשר תפעול של שתי היחידות בשלט אחד והניסיון עלה יפה לדעתי. הבעיה היחידה בה נתקלתי ולא הצלחתי למצוא לה מזור היא הרגישות המוגזמת של מנגנון העוצמה לפקודות מהשלט. כל הניסיונות להפעיל את לחצני העוצמה שעל השלט בעדינות מופלגת גרמו להפחתה או הגברה בעוצמה הרבה מעבר למה שהתכוונתי במקור. מעט מטריד מפני שכמעט כל כוון עוצמה מחייב קימה וכוונון ידני של בוחר העוצמה.

רמקולים B&W 684
הרמקולים השחורים הורכבו על פלינט סיבית שחורה ומתחתם 4 חצאי כדור פלסטיק מוקשח. הגריל השחור אף הוא, מעוגל בשולי החזית ומרכך במשהו את המראה הרציני והמעט נזירי של הרמקול. המערכת הורכבה בדירתי "אאוט אוף דה בוקס" ובקשתי למקם את הרמקולים בהתאם להמלצות היצרן כפי שהן מופיעות בחוברת הוראות התפעול. ההמלצה היא לרווח של 1.5 עד 3 מטרים בין שתי היחידות ולמרחק שאינו קטן מ0.5 מטר מהקיר שמאחור ומקיר בצד הרמקול במקרה של הצבה קרוב לפינה. כמו כן מזכיר היצרן את המשולש שווה הצלעות שהרמקולים שניים מקודקודיו והמאזין הקודקוד השלישי. יש גם המלצה לבצע כוונים נוספים ע"י הזזות וכוון הרמקולים פנימה עד קבלת התוצאה הרצויה. 15 שעות הוא זמן ההרצה לפי היצרן או חודש זמן הסתגלות לפי הגדרתו.

מפרט טכני מלא של הרמקולים ניתן למצוא באתר היבואן.

חלל ההאזנה בדירתי אינו נראה מבטיח במבט ראשון, רצפה קראמית עם שטיח קטן ודק מתחת לשולחן הזכוכית המינימליסטי, שתי ספות עור זוגיות בעיצוב מודרני וקל, העדר כורסאות, קירות חשופים ושני פתחים אטומי זכוכית, אחד בין הרמקולים (חלון זכוכית גדול) והשני מאחורי המאזין (פתח יציאה למרפסת). בעייתי בעליל. ברם, מראה לחוד ומבחני האזנת אמת לחוד. אני חסיד גדול של מבחן ה"פלאטר" שמגלה אם שד ההד בבסים דייר משנה אצלך ורצוי להזמין מגרש שדים לפני שמתחילים בהאזנה: המבחן הזה פשוט להדהים וכל שנדרש הוא לעמוד במרכז החדר או עדיף על ציר המרכז בין שני הרמקולים אבל באמצע המרחק בין הקיר שמאחורי הרמקולים והקיר שמאחורי המאזין ולמחוא מחיאת כף נמרצת. התוצאה מספרת לך הכל. כדי להבין את עוצמתה של הבדיקה אני ממליץ לכל הסקרנים החרוצים שמסעותיהם בארץ מביאים אותם לחיפה לרחוב פנוראמה הידוע גם ובצדק בשמו העברי "יפה נוף", להתייצב מתחת למבנה בית הקפה העגול ה"רונדו" שלא ניתן לפספס אותו בגלל צורתו המזכירה חללית מהסרטים, למקם את עצמכם במרכז מתחת לתקרת הבטון תומכת הרצפה של בית הקפה ולבצע שם את מבחן הפלאטר. עשו טובה למטיילים בסביבה וודאו שאין בקרבתכם תינוקות מפני שההד החוזר ממחיאת הכף שלכם יגרום להם לבכות. זו כמובן הדגמה נפלאה של הד עוצמתי ומקוטב שחוזר מהכיפה שמעליכם ממש כמו קרן אור ברפלקטור מעולה. הדגמה דידקטית של השפעת המבנה, צורתו והחומרים שלו על הצליל המוחזר. מחיאת הכף בדירתי גרמה לי שמחה רבה מפני שההד העדין שנשמע התקרב ל"רוורב" המושלם של שנייה וחצי. עוצמתו ומשכו בשרו טובות ומלאו אותי תקווה לשנים ארוכות של האזנה מפנקת. הקיר שמאחורי המאזין ומימין לו משנה את כוונו וחוזר למרכז הסלון בזווית של כ60 מעלות. מאד ייתכן שהשבירה הזאת שכיסחה את מלבן הקופסה, אחראית לתכונות האקוסטיות הנעימות של החלל הזה שעל פניו נראה רע ולא הבטיח טובות.

לפני המעבר למבחן ההאזנה עצמו נותר עוד לציין שכבלי הרמקולים היו Z1R מסדרת Z של מונסטר קייבל והאינטרקונקטים M850I מסדרת M של אותו היצרן.


חלל ההאזנה עם המערכת בשלמותה.


הקדמה המאמר המלא עמוד הבא: מבחן ההאזנה >


נושאים מקושרים

אודיו
אודיו




תגיות


דרגת קושי: 2
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

2.8
(13) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht