עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

זוג מוצרי היי-אנד של ימהה: CD-S2000 & A-S2000

מאת: ולרי ימניצקי
03/04/2011 - 07:00



 
 
 

הקדמה

עוד באביב 2007 נפוצו ידיעות על כוונתה של חברת Yamaha היפנית להתחיל בייצור רכיבי סטריאו היי אנד, שוק שהחברה, יש לומר, די הזניחה. גם מוצרי סטריאו Hi-Fi, במיוחד בעשור אחרון, התקשו לעמוד בלחץ הגובר מצד המתחרים הרבים בתחום. לא חלף זמן רב, ובנובמבר 2007 כינסה חברת Yamaha מסיבת העיתונאים בפראג (דבוז'אק, זוכרים...?) ושם הכריזה על שני דגמים חדשים המהפכניים: נגן דיסקים CD-S2000 ומגבר משולב A-S2000.

הזיווג המושלם

על החברה

חברת Yamaha הוקמה על ידי טוראקוסו ימאהה באוקטובר 1887, כיצרנית אורגנים ופסנתרים. למעשה זה המוצא של החברה: יצרנית כלי נגינה, כאשר גם כיום מהווה החברה אחת המובילות בתחום. משנת 1922 התחילה החברה ביצור פונוגרפים ידניים (וזה מסמל בעצם את התחילה הלוגית של ייצר מערכות שמע). בשנת 1954 יצרה החברה את ציודה ה- Hi-Fi הראשון שלה ולמעשה הפכה לראשונה בעולם בשימוש ויישום מושג ה- High Fidelity, אך ייצור הסדרתי של ציוד הנ"ל בפועל התחיל רק מ- 1968. תאריך אחד נוסף ששווה להזכירו הוא שנת 1989 שבו חשפה חברת Yamaha את נגן CD מקליט הראשון בעולם.

כבר בהכרזת הסדרה דאגה החברה להדגיש את ניסיונה הרב בתחום כלי הנגינה, בציוד האודיו המקצועי (Pro Audio), ומעורבות בפעילות קהילתית בתחום המוזיקה. כל אלה, ללא ספק, מקנים לחברה כלים בהבנה יותר עמוקה של מה היא מוזיקה ומה צורה הכי טובה להגישה למאזין.


על המגבר

"יותר מארבעים שנים", כדברי חברת Yamaha "שולטים בשוק האודיו מגברים טרנזיסטוריים האנלוגיים. "בשנים האחרונות", ממשיך הציטוט, "צוברים פופולאריות גם מגברים הדיגיטליים, כשחלק מהאנשים רואים בהם את העתיד...".

"חברת Yamaha בחרה הפעם בדרך השלישית.

זהו מגבר הספק שבנוי כ- Floating & Balanced, שבזכות השימוש ב- Power Transistors מאותה הקוטביות, מגיע לאיזון סימטרי מלא בדרגת מוצא, ומאפשר הגברה מאוזנת (Balanced) מכניסות המגבר (ה- XLR) עד ליציאה לרמקולים".

אפילו סיגנל מכניסות RCA (גם Line וגם Phono MM/MC) עובר המרה מיידית Single to Balanced כדי להבטיח איכות סאונד מרבית האפשרית.

"המגברים שתעבורת סיגנל המאוזנת ממומשת בהם בצורה חלקית" ממשיכה וטוענת חברת Yamaha, "לא אפקטיבית, ולעיתים אף משפיעה בצורה שלילית. לעומת זאת A-S2000, מגבר המשולב הראשון מסוגו בעולם שמציע טכנולוגיה Full-Stage Balanced, המשלב יציאת עוצמה גבוהה (High Power Output), עם Good Sound Texture, ויחס אות רעש יוצא דופן."

 

 גם שליטה על עוצמת הצליל, וגם Tone Controls זכו לטיפול מיוחד. כל פקד זוכה לאפיק יעודי משלו, מה עוד שכל אחד נשאר עדיין בקונצפציה המאוזנת.

מהנדסי חברת Yamaha משתמשים בצ'יפ דיגיטלי (TC94A81UG) לצורך השליטה בעוצמה (אל דאגה זה לא עובר המרה של סיגנל האנלוגי AD-DA). כאן יש לציין כי החברה מאמינה שסוג זה של השליטה נטולת בעיות של שליטה אנלוגית הטהורה כנהוג עם הפוטנציומטר) שסובלת מתופעת Gang Error ולא מספקת דיוק הנדרש לרמה הזאת של ההגברה.

יתרה על כך העמדת ווסת הטון במצב האמצעי (שעה 12) מבטל את ההשפעה של הפילטרים (בהתקרבות לנקודה, ממש שומעים הפסקה רגעית של הסאונד), וכך בעצם מושג אפקט ה- Pure Direct המהווה סטנדרט מוסכם היום אצל רוב האודיופילים

 

 

למגבר A-S2000 יש ארבע ספקים עם קיבול גדול (קבלי Nippon 22,000µF) שמבודדים מאדמה בצורה מוחלטת. בנוסף, שימוש במייצבי Shunt, שמונעים עיוותי הסאונד כתוצאה מתנודות הזרם, מספקים הזנה יציבה ונקייה מרעשים לקדם המגבר.

כל הרכיבים שיש להם השפעה ישירה על איכות הסאונד (כמו הקבלים או שנאי הספק הגדול) נבחרו בקפידה ותוך בחינה מדוקדקת.

 

ראוי לציין של- A-S2000 יש מגבר אוזניות ייעודי, בנוי רכיבים דיסקרטיים, עם יכולת דחיפה של אוזניות עם עכבה נמוכה. פונקציה נוספת, לא פחות חשובה, היא טרימר 4 מצבים של -6 dB, 0 dB, +6 dB, +12 dB, המסייע בהתאמת עוצמת ההגבר לסוגים שונים של האוזניות, האוזניות עם עכבה נמוכה דורשות עוצמת ההגבר נמוכה יותר מאלה עם העכבה הגבוהה. כדי לייצר עוצמת הגבר מספקת בד"כ מתבססים על האוזניות עם עכבה גבוהה, ואז אלה שיש להם אוזניות עם עכבה נמוכה מתקשים בהתאמת עוצמת הווליום, כי עם תחילת סיבוב זה הופך מייד לעוצמה גבוהה ולא מידתית.


טכנולוגיה

  • עיצוב המעגל בארכיטקטורת Full Floating and Balanced Circuit החלוצית, עם ניצול מלא של טכנולוגיית ההגברה האנלוגית.
  • שליטה על ווליום וגוון הצליל (Tone Control) מיושמת בצורה המקבילית.
  • מבנה סימטרי.
  • מגבר אוזניות יעודי עם התאמה של עוצמת הגבר ויכולת דחיפה של אוזניות עם עכבה נמוכה.
  • מגבר פונו MC/MM הבנוי מרכיבים דיסקרטיים.

נתונים טכניים

עוצמת RMS כוללת:                 90W @ 20Hz - 20kHz, 0.02%THD, 8Ω
תחום תדרים:                            20Hz-20kHz @ +0dB/-0.3dB
יחס אות / רעש:                         98dB
הפרדת ערוצים:                        74dB @1kHz & 54dB @10kHz
מקדם שיכוך:                            160
עיוותים הרמוניים:                      0.01% @ CD Bal. 90W 8Ω
מידות:                                      רוחב 435 מ"מ, גובה 137 מ"מ, עומק 465 מ"מ
משקל:                                      22.7 ק"ג


איכות הבנייה

שתי היחידות של הסט נבנו בצורה מרשימה, המתאימה, ללא כל ספק, לקטגוריית המחיר שלהן. הייצור עצמו, אגב, נעשה במלזיה. הסט יוצב בסגנון רטרו של שנות ה- 80 וקיים בשני צבעים: כסוף ושחור (את השחור אהבתי פחות). גרסת המגבר שאני קיבלתי היא בצבע כסוף.

בצד הקדמי של המגבר A-S2000 פנל אלומיניום מוברש, עליו בוררי מקור, עוצמת ווליום, טון, איזון, רמת הגבר אוזניות ושליטה על יציאות רמקולים A-B. מתגים פונו MM/MC, השקטה (Mute) והדלקת המגבר.

בדגם היוקרתי החברה העלימה את ווסת ה- Loudness המפורסם.

בצדדים: שני לוחות עץ. בפנל האחורי ממוקמים המחברים: זוג כניסות XLR (כניסת סטריאו למעשה), ארבע כניסות RCA, כניסת פונו, וכניסת מגבר הספק. יציאות RCA אחת להקלטה ואחת יציאת קדם מגבר, יציאות רמקולים A-B (יציאות של מגבר הספק מקבילי מאוזן, אבל בודד, לא ה- BiAmp).

שלט בסיסי פשוט ונוח.

כמה מילים על נגן ה- CD-S2000. פנל קדמי, בדומה למגבר, לוח אלומיניום מוברש, מינימום לחצנים (עצור/המתן/נגן, הרץ קדימה/אחורה, דלג קדימה/אחורה, מסלול ישיר (שמנתק את היציאה הדיגיטלית ואת הצג) ובחירה בין מידע CD ל- SACD בניגון דיסק משולב וכמובן מתג הדלקה. בחלק האחורי יש את יציאות XLR, RCA האנלוגיות, וקואקסיאלית ואופטית הדיגיטליות.

טכני

ב- A-S2000 הסיגנל מכניסות XLR Balanced נכנס ל- Balanced Buffer Amp הדיסקרטי, ומשם מממשיך לבקרי הווליום והטון (TC94A81UG), ומכאן דרך OP275 נכנס ל- Line Amp אשר גם הוא דיסקרטי. כאן הסיגנל מתפצל למגבר הספק שגם הוא Balanced עד ליציאות רמקולים, ולמגבר האוזניות שהוא מגבר דיסקרטי רגיל (לא Balanced) עם נגד 10Ω ביציאה (לא כ"כ נמוך כמו שהחברה טוענת, ועם עכבות נמוכות זה יכול להביא לצביעת סאונד מסוימת, נראה בהמשך). כל מגברים הדיסקרטיים שציינתי, עם FET - ים בדרגת כניסה.

גם לכניסות RCA בדומה ל- XLR, קיים Input Buffer דיסקרטי, בנוסף הסיגנל מומר ל- Balanced. בהתאם לבחירת המקור, חוזר סיגנל הכניסה דרך Buffer OpAmp וה- NJM2068 ליציאות להקלטה (Rec Out). שליטה על המיתוג נעשית בעזרת ה- M38039 ובחיזוק של ה- TC74HC4051.

ראוי לציין גם טיפול מיוחד של מהנדסי החברה באיכות הספק. זה מתחיל בשנאי גדול כבד וחזק, ממשיך בליפופים משניים הייעודיים לכמעט כל תת מודול (לביטול השפעה הדדית) תוך שימוש בקבלים איכותיים (קבלי Nippon) עם קיבולת משכנעת (כ- 22,000µF כל קבל).

באופן עקרוני, החברה הקפידה בשימוש בקבלי פוליפרופילן במקומות הרגישים, גם האלקטרוליטיים טובים (קבלי Nichicon בעיקר מסוג FW המיועדים לאפליקציות האודיו). גם תכנון מבנה הפנימי המודולארי והמופרד כל אלה אמורים לשמור על איכות הסיגנל הגבוהה.

ולא נשכח את טכנולוגיית הדגל: מגבר Full Balanced (פרט למגבר הפונו ומגבר האוזניות).

בנגן CD-S2000 הכל מתחיל במגש האלומיניום של מנגנון ה- DVD Traverse מדגם DB-VTV733 (לצערי לא מצאתי עליו אינפורמציה נוספת), ופעולה שקטה, המתאימה לסוג הזה של ציוד.

זרימת ה- Data מתחילה בעינית לייזר ו- Disc Controller (אפילו ב- SM החברה לא חושפת אינפורמציה האם יש עיבוד אות מסוג כלשהו) ומתפצלת לשני נתיבים, הראשון נתיב ה- SPDIF החוצה, שדרך Buffer Amps יוצא ליציאות הקואקסיאלית והאופטית. נתיב השני בעזרת הבורר DSD/PCM (מסוג TC74VHC157F) עובר המרה D/A ב- PCM1792A (החברה משתמשת ב- DAC שהוא אחד הטובים שקיימים) שתוכנן לעבוד ב- Mono mode, כלומר אחד לכל ערוץ (במצב ה- Mono הרכיב מגיע לנתון תחום הדינאמי של 132dB התיאורטי). מן הראוי לציין כאן כי פתרון של DAC כזה פר ערוץ לא אופייני אפילו לרמות כאלה של הציוד.

בהמשך יש המרת I/V בעזרת OP275, הלאה הסיגנל עובר את מסנני ה- LPF (על בסיס NE5532) ודרך Buffer Amps (נפרדים ליציאות XLR ו- RCA) שגם הם מומשו בעזרת NE5532, המוכר כ"כ, הסיגנל זורם החוצה דרך חיבורים האנלוגיים אל המגבר. כמו שציינתי חלק האנלוגי כולו נעשה בעזרת השימוש במגברי שרת. אני חושב שה- 5532 די מאפיין את גוון הסאונד של ה- CD בבהירות רכה, נמוכים עמוקים, ווקאל טבעי מאוד, אנחנו עוד נאמת את זה.

שו"ב מבוצע בעזרת M30 שהוא מעבד 16bit. ב- CD-S2000 כמו גם ב- A-S2000, הספק מקבל ממהנדסי Yamaha תשומת לב מיוחדת, שני שנאים שונים לדיגיטאלי ואנלוגי, באנלוגי הזנת כל ערוץ נפרדת עוד ברמת הליפוף המשני. בדומה, גם לדיגיטאלי יש הפרדה להזנה מודולארית.

טכנית, היתרון של ה- CD-S2000 אל מול ה- LynxTwo מתחיל למעשה כבר מרכיב ה- DAC (כלומר PCM1792A vs CS4396), כאשר ל-  PCM1792A חלק מהנתונים טובים יותר (כגון תחום הדינאמי, THD+Noise, הנחתת Stop-Band וכ"ה), והזכרנו כבר את מוד העבודה שלו (Dual Mono) שמקפיץ את ביצועיו עוד יותר גבוה, ספק של הנגן מאוד איכותי, שזה אפילו לא בר השוואה לספק Modu 82+ של ה- HTPC שבנוסף לעובדה שהוא ממותג, הוא גם סופג ריקושטים מצרכני הספק הכבדים כמו מעבד וכרטיס גרפי. נראה בהמשך עד כמה זה מתבטא בסאונד.


ציוד

מקור הראשון הוא HTPC High End, הבנוי מספק כוח Modu82+ עם רעשי מתח בין הנמוכים שקיימים, לוח אם P5Q - Deluxe עם רכיבים איכותיים ויציבות מרבית, כרטיס קול Lynx Studio LynxTwo-A עם 4 כניסות ויציאות מאוזנות, שמאז יציאתו לשוק מככב בכל הביקורות ככרטיס קול פנימי המוביל בציוד המקצועי וציוד Hi-Fi. כל הרכיבים ב-HTPC (כולל פתרונות קירור השקטים) נבחרו בקפידה כדי להבטיח רמת סאונד הגבוהה האפשרית.

נגן התוכנתי Foobar 2000, מצויד בהתקן היציאה ה- ASIO להבטחת מסלול ישיר אל כרטיס קול ווידוא ה-  Bit Perfect. ב- Foobar ישנם מס' תהליכי עיבוד, הראשון הוא Upsampling ל- 192k מאוד איכותי, והשני הוא תהליך  ה- DSP המבצע RC, כלומר תיקון אקוסטיקת החדר בתדרים נמוכים מאוד (לסקירה הזו טופלו רק 3 תדרים בודדים בהם קיימים גלים עומדים בולטים, על מנת לשמר קרבה מרבית למקור).

כמובן יצוין כי בהאזנה דרך האוזניות לתהליך השני אין כל משמעות, לכן הוא לא מופעל כלל. הנגן נשאר רק עם Upsampling, למרות שבחלק מהאזנות אפילו את זה אני מוריד, כך שהסיגנל נשאר בתדר דגימה המקורי.

ספריית האודיו בנויה מדיסקים מקוריים (חלקם DVD-Audio והקלטות מקור ב- High Resolution), שהומרו לקבצים בפורמטי Lossless (הקודם היה APE ויותר מאוחרים הם FLAC בגלל התמיכה בנגנים החומרתיים). רוב ההמרות נעשו כ- Accurate Rip, בכל מקרה למבחני האזנה נבחרו רק רצועות שאומתו כ- Accurate Rip (המושג כמובן מתייחס לקומפקט דיסק בלבד).

מקור השני ה- CD-S2000, הוא למעשה חלק מהסט היוקרתי.

כדי להתאים את סיגנל היוצא אותו לאקוסטיקת החדר כל ה- CD ים שהוכנו לטובת מבחן האזנה, עברו את עיבוד ה- RC, למעשה באותו תהליך שהמוזכר לעיל, ובעזרת אותה אפליקציית ה- Foobar 2000. לטובת האזנה באוזניות, כמובן, נעשה שימוש ב- CDים מקוריים בלבד.

כבלי אינטרקונקט הם AudioLab, מגבר A-S2000 (נושא המבחן), מגבר נוסף NAD C355BEE, כבל רמקול AudioLab, רמקולים Monitor Audio RS6.

מבחני האזנה נעשו בחדר האזנה יעודי עם טיפול אקוסטי כאשר בתדרים הנמוכים, קולטי הבאסים עושים את העבודה (עם יעילות בעיקר מעל 200 Hz, לכן יש כמה תדרים שטופלו בתהליך ה- RC), ובתדרים מעל 1000Hz, ספוג אקוסטי גם בתקרה וגם על הקירות.

כל זה נותן אפשרות לשמוע את הצליל האמיתי שיוצא מהרמקול, ולא את הצליל המעוות שמוחזר פעמים רבות מקיר לקיר ויצר אפקט הרוורברציה.

באופן תיאורטי הסינרגיה בין RS6 ל- A-S2000 צריכה להיות טובה, גם מהסיבה שעל הנייר RS6 לא קשים לדחיפה, וגם מהסיבה שה- A-S2000 מתאים גם מבחינת נתוני העוצמה, וגם מבחינת האיכויות שלכאורה אמור לדעת להתמודד עם רמקולים מכל סוגים.

 

מגבר האוזניות Musical Fidelity V-CAN שעבר Redesign רציני, בו הוחלפו כל האלקטרוליטים ל- Elna Silmic II, שבחלק מהמקומות גם צומדו עם קבלי פוליפרופילן, במסלול הסיגנל, קבלי פוליפרופילן, הוחלף מגבר שרת לאיכותי ומדויק הרבה יותר, חושבה מחדש את רמת ההגבר, נעשה מחדש ניתוח יציבות המעגל על בסיס חוג פתוח, נבחרו בתיאום מקסימאלי זוגות טרנזיסטורים בדרגת מוצא, הוחלפו אפילו כמה נגדים לערכים מדויקים יותר (האחראים על Biasing למשל). נבנה ספק כוח חיצוני מיוחד, עם קיבול גבוהה, ואיכותי, סינון עם שימוש ב - Chocks ומייצב בעל רעשים נמוכים במיוחד.

האזנה ובחינת מגבר האוזניות נעשה בעזרת ה- AKG K271 MKII שהם אוזניות אולפניות סגורות.


תנאי הבחינה

למרות שאני לא נמנה בין תומכים הנלהבים בזמן הרצה לציוד טרנזיסטורי (פשוט כי לא מצאתי הסבר הגיוני לסיבת ההרצה), כדי לתת תוקף למבחן גם עבור אחוז לא מבוטל של הקוראים, שמסיבות כאלה ואחרות מאמינים בטיב ההרצה, נתתי לסט החדש לרוץ שבוע ימים, בין 4 ל- 8 שעות ליום, מבלי להתייחס לתוצאות. מה שאני כן מאמין, זה שאוזן הבוחן חייבת להסתגל לאופי סאונד החדש (וזה נקרא זמן ההסתגלות), מה ששבעתיים נכון עבור סט המדובר של חברת Yamaha, שכן שינוי טונאלי ממערכת ה- Reference  שלי האוזן לא מקבלת כמובן מאליו.

בתחילת מבחני האזנה ניסיתי לבחור את המקור העיקרי, איתו ייעשה מרבית ניתוחי סאונד הסובייקטיביים.

ה- HTPC עם LynxTwo היה מאוד מאוזן טונאלית, מפורט, עם תחום הביניים מאוד עשיר, ובס חזק ועמוק.

ה- CD-S2000 היה קצת יותר בהיר, ובאתו זמן מאוד נקי בתחום הגבוהים, צורה הזאת של ניקיון מאוד מזכירה לי תהליך ה- Upsampling עם Min. Phase במערכת ה - Reference, מאוד מפורט, הגשת ווקאל פתוחה ועשירה, ובאס עמוק.

באופן כללי זה משימה לא קלה להשוות שני מקורות שונים טונאלית. לבהירות של CD-S2000 לא הייתי מתייחס אם גם המגבר (נושא המבחן) לא היה בהיר. ולמרות זאת הניקיון של CD-S2000 ב- Upper Mid ו- Hi-End הקסים אותי, לכן החלטתי לבחור בנגן CD-S2000. על אף הבחירה, יערכו השוואות ושילובים בין המגברים והמקורות, על מנת לגלות את ההבדלים, וגם למצוא שילובים מעניינים.

מבחן האזנה

ה- CD הראשון שנבחר הוא Allan Taylor - Looking for You (משנת 1996), רצועה מס' 10 בשם Cold Hard Town. כבר מכניסת גיטרות מורגשת איכות שונה ממה שאני רגיל לשמוע. גבולות צלילי הגיטרות מצטיירים מדויק יותר, עד כדי כך שאני יכול להפריד אותם מאפקט הרוורב בדעיכת הצליל. קולו של Allan Taylor ממורכז בלי פשרות, הוא מאוד פתוח ואוורירי. הקול מצליח להגיע לקדמת הבמה ללא להסתיר ליווי. פשוט מדהים.

הגבוהים נקיים. הבס מלווה את הזמר ברכות עדינה. הוא מספיק עמוק, אך לא קשה, יותר נעים ממערכת ה- Reference.

במעברים בין השירה, כניסות הגיטרה של Chris Jones יותר ממוקדות, נשמעות יותר טבעי ויותר חי. כל הצלילים יותר מופרדים לגורמים קטנים, כמו תנועות האצבעות על המיתרים, וזה מאוד מודגש, אך רך ונעים לאוזן. דעיכות של הקול ושל הכלים הרבה יותר חלקות מבעבר. צליל מלא, פתוח ועגול, אין כמעט מעברים חדים, גם לא בתחום הגבוהים, יש שיפור ניכר בכל נושא ה- הסססס וה- טסססס.    

ה- CD הבא הוא Chris Jones  - Moonstruck & No Looking Back (משנת 2000) רצועה מס' 1 בשם Long After You're Gone.

CD-S2000 & A-S2000:

כבר מתחילת השיר לגיטרות התווסף צבע מטאלי מצלצל אך מוזיקאלי ונעים. קולו של הזמר נכנס בעדינות, ואז עטף אותי בשלב מסוים ואף נכנס פנימה, רגע זה אני זה ששר או לא?! הכלים היו ברורים ומודגשים, הסאונד מפורט כהרגלו. אהבתי גם את האימג'ינג. אבל מיקוד הכלים היה פושר, על אף שהבמה הייתה רחבה, זה לא הצטיין (כמו שציפיתי) ביחס לסטאפ ה- Reference. יש לציין את נושא הבס. לאורך כל הרצועה הבס היה רך ונעים, אך באותה הנשימה ברור ומאוד עמוק.

CD-S2000 & C355BEE:

השילוב העלים קצת את Mid-High העשיר שהודגם מקודם. המגבר איזן את מצב הטונאלי לכיוון של עמימות האופיינית, היה חסר לי ניצוץ, הייתה חסרה לי נשמה. הצליל היה טיפה פחות מפורט, וגם פחות נקי. לעתים אף הורגשה גישה רשלנית בטיפול בצליל במעברים חדים. הבס שהשילוב יצר יצא יותר קשה לא כזה עמוק כמו בשילוב הקודם. זה עדיין מבחינתי היה מספיק מהנה.

פתאום באמצע המבחן נזכרתי שקראתי באיזשהו מקום שהמפלצת בכמעט 3 אלף דולר יודעת לקרוא MP3...

מהר מצאתי RW ישן, צרבתי קבץ MP3 (היחידים שהיה לי במחשב באיזה ספרייה נידחת) ו... הנגן התאמץ מעט והראה מס' 1 על הצג. לחצתי Play ו- WOW! קורא צרובים !!! ברקע התנגן לושירו של גידי גוב,  "בקצה ההר אתה עומד, ובקולי קולות אתה צועק...". לקולו הצרוד של הזמר התווספו עיוותי ה- MP3 הצורמים. זה היה גרוע! התיאוריה שככל שהנגן יותר איכותי כך החשיפה לבעיות הסאונד עולה, עובדת גם במקרה של CD-S2000.

אבל רגע... אם הוא מנגן MP3 אולי ינגן גם WMA Lossless, ואת ה-PCM (מסוג WMV) הוא בטוח מנגן. בהתלהבות הוספתי את WMA Lossless, את WAV 44/16 וגם 24/96, ואפילו FLAC אחד, אם לא תנסה, איך תדע?

הכנסתי את RW שוב לנגן, ו.... " מקצה ההר, צועק חזק אל השמיים, עד אשר אולי תמצא..." שר לי גידי גוב בלעג, ומסרב להעביר לשיר הבא! אכזרי...

השיר הבא שבחרתי הוא שירו של שלמה ארצי, מתוך האלבום "שניים", "מנגב לך ת' דמעות".

CD-S2000 & A-S2000:

הכניסה מתחילה בכינורות בעטיפה הרמונית מתוקה. טיפה היית הרגשה של צביעה, אך צביעה נעימה לאוזן. הצליל היה כל כך מפורט שלא פספס אפילו ביט אחד של אינפורמציה. בקולו של שלמה ה- ח' צרמה לי יתר על המידה. הבס כהרגלו עמוק ונעים (עמוק עד כמה שההקלטה מאפשרת, ועדיין זה מורגש).

LynxTwo & A-S2000:

בעיית ה- ח' השתפרה במקצת, כבר לא צרמה.  

לאורך כל הרצועה הכינורות היו פחות צבעוניים, הצליל והפרדת כלים הייתה טיפה פחות ברורה, פחת גם הפירוט. עם זאת במה הייתה טובה. הבס היה פחות עמוק, פחות ברור. בכללי, בצליל, פחות צבע פחות חיים, הוא קריר יותר. מה שכן, על פני הקרירות הסולו של כניסת הגיטרה באמצע השיר היה יותר מודגש, יותר בלט על פני כלים אחרים, הקסים יותר מהסטאפ הקודם.

לא ברור לי נושא ה- ח', קשה לי להאמין שבהקלטת שיר או במסטרינג, העורכים לא שמעו את זה, או אם היו שומעים אז לא היו מטפלים בזה. לא יודע...

בשני הסטאפים יש את הפלוסים ואת המינוסים, סה"כ היה טוב.  

ה- CD הבא הוא Michael Ruff - Speaking in Melodies (משנת 1993) רצועה מס' 11 בשם Wishing Well המתאפיין בדינאמיות יוצאת מן הכלל, אך גם בהרמוניה מדהימה בין הכלים והווקל.

CD-S2000 & A-S2000:

השילוב הראה דינאמיות מספקת, אך השאיר בכל זאת תחושה של חוסר דרייב, היה חסר לי Live Performance, אפשר לומר שכן הייתה לי הרגשה של ישיבה בקרבת הבמה, אבל זה לו נוגע.

זה היה סאונד מפורט, ומדויק, במה הייתה רחבה ולא יותר מזה. זה היה "ליד". משהו לא עבד פה בשבילי.

CD-S2000 & C355BEE

אני לא אגיד שממש הופתעתי כאשר השילוב הפגין מלא דינאמיות מלא דרייב. הוא סחב אחריו, והכתיב קצב. הסאונד היה מפורט דיו, וכן במה טובה.

התחושה של משקל, של מסה, בכל מכת תוף, ליוותה אותי במשך כל השיר, אולי בחלק מהכלים זה היה נשמע פחות טבעי מהסטאפ הראשון, אך זה הצית מבפנים, זה שכנע.

השילוב השני במקרה הזה הראה ביצוע עדיף, עם הפגנת הכוח, והדרייב.

ה'ריפ' האחרון שבחרתי היה McIntosh DVD-Audio Spectacular Reference Disc (משנת 2003). בשל אופי פורמט ההקלטה המקור היה ה- HTPC בשילוב מגבר ה- A-S2000.

ברצועה מס' 12, Adagio Cantabile from Sonata Op. 13 (בשם Pathetique) מאת בטהובן. הפסנתר היה כ"כ אמיתי ונגע. זה היה צליל דינאמי, עם הרבה נשמה. הקטע החדיר תחושה של אולם קונצרטים קטן, עם פסנתר כנף ומאזין בודד שנמצא במרחק של מטר וחצי. לא פחות ממצויין.

קטע נוסף הוא Music of Berlioz - Symphonie Fantastique, Op.14 - Marche au Supplice (March to the Scaffold) Allegretto non troppo.

עוצמה, דיוק, רכות, ובמה. כל אלה בלטו בלי פשרות. כלי הנשיפה היו אמיתיים וטבעיים עד כאב... מתחילת השיר הייתי כבר מצויד במקל ניצוח...

אני חושב שהריפ הוציא מהמגבר את יכולתו האמיתית. בהחלט קיבלתי את מה שציפיתי מהמפלצת היוקרתית.

כמו שכבר ציינתי בביקורות הקודמות שלי, באופן אישי, אני מייחס משקל משמעותי לתוצאות האזנה ל- McIntosh DVD-Audio Spectacular Reference Disc, משום שהוא (אחד שמוקלט בפורמט של 192KHz ורזולוציה של 24bit) מסוגל להגיע גם לתדרים הגבוהים (מעל 20k) שציוד הנ"ל תומך ללא כל בעיה, גם הודות לרזולוציית האמפליטודה הגבוהה, וכמובן להקלטה עצמה, שהיא חלום של כל אודיופיל.

מעבר לכך אני רוצה קצת לאפיין את התרשמותי ממגבר האוזניות הייעודי, המשולב ב- A-S2000. המגבר היה מפורט, עדין, די מדויק, במה רחבה, אימג'ינג פנטסטי, וקצת צבוע. צביעה קלה הורגשה ברוב הקטעים שהאזנתי להם. בהשוואה ל- V-CAN המשופר, הוא מפורט כמעט באותה מידה, עדיין מדויק אבל פחות מ- V-CAN, קצת יותר פתוח, ניגן חלק מהיצירות יותר מרגש, בעיקר בזכות הבמה הרחבה. בעיקר בלט בתחום הווקאלי. להזכירכם, טכנית, למרות ש- A-S2000 הוא Balanced, מגבר האוזניות שלו נבנה כ- Single.

בשורה התחתונה, מגבר האוזניות ברמה גבוהה, אם תוסיפו לזה גם את טרימר, להתאמת רמת ההגבר, אפשר בזהירות להגיד שהוא יכול להתחרות בכבוד עם מגברי האוזניות ייעודיים ברמות מחיר עד $800, ואולי אף יותר.


מדידות

המדידות לא באו להראות את איכות הסאונד, ואף לא את איכות המערכת. מטרתן הינה תמיכה והסבר האפשרי למבחנים הסובייקטיביים וההאזנות. השיקוף לסטאפ הנוכחי הוא יותר גבוה מסתם נתוני החברה, משום שהמדידות נעשו בתנאים ריאליים (אוזניות מחוברות ליציאה ולא סתם נגד סטטי, וכד').

מדידות נגן ה- CD-S2000 מנגן CD עם סינוס מוקלט כשהוא מחובר לכניסה של LynxTwo בכבל XLR

ספקטרום של סינוס 100kHz ב-1dBFS

ספקטרום של סינוס 1Hz ב-1dBFS

צורת גל של סינוס  1kHz ב-90dBFS

ספקטרום של סינוס 1kHz ב-90dBFS

כמה מילים, ברשותכם, הרמוניה השלישית היא הדומיננטית גם ב- 1kHz וגם ב- 100Hz (אי זוגיות דומיננטיות זה בד"כ אופייני לציוד טרנזיסטורי).

ב- 1k הדומיננטית נמצאת באזור ה- -110dB שזה ממש זניח. השביעית מתחת לסף השמיעה (-120dB).

ב- 100Hz זה קצת יותר, אבל עדיין זניח.

אות/רעש כ- 102dB.

עיוותים : THD - 0.00067%, THD+Nose - 0.00078% (מתייחס ל- 1kHz).

סה"כ תוצאות מצוינות.

מדידות מגבר האוזניות של A-S2000

RMAA ב- Loop של LynxTwo עם כניסת CD Bal ויציאת האוזניות, בדיקת היענות התדרים.

From 20 Hz to 20 kHz, dB  -0.21, +0.19

ספקטרום של סינוס 1kHz מנגן ה- CD-S2000 המחובר ל- A-S2000, ומיציאת האוזניות אל ה- LynxTwo.

From 40 Hz to 15 kHz, dB  -0.13, +0.19

מצב הספקטרום עם הרמוניה שנייה והשלישית יחסית גבוה, זהו הסבר אפשרי לצביעת סאונד שציינתי בהאזנה עם האוזניות. עליות קלות בקצוות של FR במיוחד בתחום הנמוך הם כנראה תוצאה של עכבת היציאה של המגבר.

המדידות נעשו כמובן עם AKG K271 מחוברות על מנת לראות את ההתנהגות האמיתית של מגבר האוזניות מול אוזניות הנ"ל.

כמה מילים על In\Out Level של הסט. ל- CD-S2000 רמת היציאה ב- 0.5dB יותר גבוהה מ- LynxTwo. בניגוד לציוד מקצועי (PRO Audio) רמת יציאות ה-  Balanced ו- Unbalanced זהות. בהתאם גם כניסות המגבר. מרווח גובה (Headroom) הכניסות של הA -S2000 הוא קטן בהרבה, ביחס ל- C355 למשל שגם הגברת רמת סיגנל הכניסה ל- +4dBu לא גורמת לו ל- Clipping.


נקודות תורפה

  • המגבר הוא Full-Stage Balanced, ועדיין יש רק כניסה אחת של XLR. יציאת קדם, יציאת הקלטה, כניסת Main, כולם Unbalanced RCA.
  • הנגן יודע לנגן MP3, שבוא נגיד להפריע זה לא יכול, אבל יכולת זיהוי ה- Data CD, פורמטים שהפכו לסטנדרט כמו FLAC, או לפחות  WAV (מסוג PCM) (שזה בדיוק מה שהוא מנגן ב- Audio CD, אין לו.
  • לנגן שבנוי כ"כ טוב, ויש לו (ל- PCM1792A) יכולת תיאורטית לנגן רזולוציות עד 192/24, חסרה כניסה הדיגיטאלית.
  • לצמד המדובר אין מצב Stand By, לא ניתן לכבותם בעזרת שלט.

סיכום

טיפסנו לפסגת ה- Top Class, שמשקף כל פרט קטן, ועם זאת עוטף אותו במוזיקליות ובעדינות אופיינית לרמה הזאת. טונאליות, הנוטה לבהירות, היא עניין של העדפה, ולא אפיון איכות הסאונד, ולכן לא מעט אנשים ימצאו את הסט מתאים לטעמם האישי, בפרט אם לרמקול יש אופי ניטראלי / עמום.

אחרי כחודש היכרות עם הסט אני יכול להגיד כי ברוב הפרמטרים הוא עולה על ממערכת ה - Reference שברשותי. הייתי רוצה לציין את שילוב ה- CD-S2000 עם ה- C355 BEE שהפגינו ביצועים מפתיעים יחדיו. ה- HTPC (עם LynxTwo) בשילוב עם ה- A-S2000 היה עוד יותר משכנע, ובכמה מהסגנונות כמו רוק (כבד, חלק מאלטרנטיבי), מטאל, ואף חלק מפולק, בלוז ואינסטרומנטאלי הפגינו ביצועים דומים, ואף עדיפים מהסט המדובר. ברוב קטעי ג'ז, קלאסי, וווקאל הסט נשאר בלתי מנוצח.

מה ניתן ללמוד מכל זה, אתם שואלים?

למשל את זה שאפילו עם רמקולים של $1200 אפשר להגיע לביצועים טובים יותר, ככל שהמגבר/המקור הם ברמה גבוהה יותר. או את זה שגם במגבר המשולב ישנם מגברי אוזניות איכותיים, שאין צורך במגבר אוזניות הייעודי.

לגבי ה- Perfect Match, אני לא יודע. אפילו בכל אפשרות שילוב שהצגתי יש VFM לא רע בכלל.

כך או כך, נהניתי מאוד מכל רגע עם הסט היוקרתי, ואם ייצא לכם להאזין לזה, יום אחד, אני בטוח שלא תישארו אדישים.


מוצרי האודיו של חברת Yamaha מיוצגים בארץ ע"י חברת אס. ג'י. אלקטרוניקה בע"מ.
המחיר המומלץ לצרכן של ה- A-S2000 הינו 16190 ש"ח ואחריות ל-3 שנים.
המחיר המומלץ לצרכן של ה- CD-S2000 הינו 12490 ש"ח ואחריות לשנה.
שני הרכיבים זמינים בצבע שחור או כסוף.

להמשך דיון על זוג מוצרי היי-אנד של ימהה: CD-S2000 & A-S2000.

תודה לחברת S.G על השאלת המוצרים לטובת הביקורת

נושאים מקושרים

אודיו
אודיו
ידע כללי
ידע כללי
טכנולוגיה כללי
טכנולוגיה כללי



עוד מ: valer_valer
תגיות


דרגת קושי: 4
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht