מבוא חלקו החמישי והאחרו" /> מבוא חלקו החמישי והאחרון של המאמר בנושא התלת המימד מתמקד בשיטות וביכולת לצלם, להקרין">
האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

כל מה שרצית לדעת על תלת מימד... והעזת לשאול - חלק ה'

מאת: מוטי כהן
31/07/2011 - 07:00


הקדמה: 3D במסכי CRT | המאמר המלא | עמוד הבא: המשקפיים האקטיביים >

 
 
 

מבוא

חלקו החמישי והאחרון של המאמר בנושא התלת המימד מתמקד בשיטות וביכולת לצלם, להקרין ולצפות בתוכן תלת מימדי באמצעות ציוד וידאו שנועד בעיקר למשתמש הביתי.

במערכות קולנוע מסחריות, ההשקעה הגדולה להוזלת מחיר ותחזוקת המשקפיים היא בציוד הנמצא בחדר ההקרנה. בשונה מכך, במסכים ביתיים תוספת הכסף נועדה בעיקר עבור הציוד הנלווה למסך הטלוויזיה.

למאמרים הקודמים בסדרה - כל מה שרצית לדעת על תלת מימד...והעזת לשאול
חלק א', חלק ב', חלק ג', חלק ד'

 

3D במסכי CRT

מסך טלוויזיה ביתי בתלת מימד הוא נושא ישן. מאז ומתמיד ניסו לשדרג את שידורי הטלוויזיה ע"י הוספת מנגנון תלת מימד טוב יותר ממשקפיים אדום-כחול צבעוניים כל שהם. הטלוויזיות הישנות, אלו המצוידות במסך CRT, הצליחו במשימה הודות לרעיון מבריק שרתם את אחד החסרונות של שיטת השידור האנלוגית הקיימת עד היום, ליתרון המאפשר צפייה בתלת מימד.

למסכי הטלוויזיה של פעם לא היה מעבד תמונה כל שהוא ולא זיכרון פנימי ובוודאי לא היה קשר דיגיטאלי בין תחנת השידור (או הכבלים) למקלט בבית. ובכל זאת, הצליחו ליישם מנגנון תלת מימד שהרעיון שלו היה אבן דרך למערכות התלת מימד שקיימות היום במסכים החדישים מרובי האלקטרוניקה.

 סרטי תלת מימד לא היו בנמצא. מי שצילם והקרין סרטים אלה היה קשור בעיקר לקבוצת ה-IMAX. חברה זו התמחתה באולמות גדולים עם מסכים ענקיים והקרנות של סרטי 3D ברחבי העולם. כדי להפיץ סרטים אלה לצפייה ביתית היה צורך בערכת תלת מימד מיוחדת שהתווספה לטלוויזיה. מה שכיום בלתי אפשרי עם המסכים החדשים, נעשה בעבר במסכי CRT. כל אחד היה יכול לשדרג את טלוויזיית ה CRT שלו בקלות ולהפוך אותה לכזו המאפשרת הקרנה תלת ממדית.

כל שצריך היה הוא לרכוש את הערכה הבאה:

 

חיבור הערכה די פשוט: אות הוידיאו נכנס לקופסה ויוצא ממנה לכיוון הטלוויזיה. לאותה הקופסה מחברים גם את המשקפיים. הקופסא מזהה את אותות הסנכרון בוידיאו ומעבירה אותות בקרה למשקפיים.

תקן הטלוויזיה קובע כי מספר התמונות המשודרות בשנייה (Frames) עומד על 30 בתקן האמריקאי ועל 25 בתקן האירופי והישראלי. מהירות תחלופה של כ-25 תמונות בשנייה היא מהירות נמוכה וגורמת לעין להרגיש תחושת הבהוב. כדי לבטל תחושה זו הוחלט להגדיל את קצב החלפת התמונות ל-50 פעם בשנייה, כאשר בצורה כזו תשודר תמונה מלאה בשני חלקים. למעשה, כל תמונה תורכב משורות צפופות של תאורה משתנה ובסיכום תתקבל תמונה שלמה ולכן תחילה תשודרנה השורות האי זוגיות ולאחר מכן תשודרנה השורות הזוגיות.

כל תמונת וידאו משודרת פעמיים (בחלקים) וזה מכפיל את קצב השתנות המידע על המסך והופך אותו מ-25 פעמים בשנייה לדימוי קצב של 50 פעמים בשנייה.

שידור השורות האי זוגיות ולאר מכן שידור השורות הזוגיות מכונה שידור שזור - Interlaced.התכונה של תקן שידור הקווים האי-זוגיים ולאחר מכן הקווים הזוגיים של התמונה נוצלה היטב בשיטת התלת מימד.
בתלת מימד משודרות (או מוקרנות) שתי תמונות שכל אחת נועדה לעין אחרת והמטרה של מערכת הפענוח לגרום לכל תמונה להגיע רק לעין המתאימה לה.
בתחנת השידור או בכותר ה-DVD מרכיבים את התמונה בצורה קצת שונה מהרגיל. מתמונת עין ימין מסירים את כל השורות הזוגיות ומתמונת עין שמאל מסירים את כל השורות האי-זוגיות. התוצאה מסוכמת לתמונה חדשה.

כמו בשידור רגיל, בתחילה משודרות השורות האי זוגיות שלמעשה מכילות את התמונה של עין ימין ולאחר מכן משודרות השורות הזוגיות שמכילות מידע של התמונה המתאימה לעין שמאל. כל מה שצריך עכשיו זה לדאוג שעין ימין תראה רק את השורות האי זוגיות ועין שמאל תראה רק את השורות הזוגיות.

 

כדי שכל עין תראה את התמונה המתאימה לה, ורק אותה, מרכיבים משקפיים אקטיביים שחוסמים את האור לעין אחת ונשארים שקופים עבור העין השנייה. כשהתמונה המוקרנת על המסך שייכת לעין ימין, המשקף שמונח מול עין ימין נשאר שקוף והמשקף שמול עין שמאל נאטם לאור.

בזמן זה, רק עין ימין רואה את התמונה שעל המסך.

המסך מחליף את התמונה לתמונת עין שמאל ולפי פקודה המשקף הימני במשקפיים האקטיביים הופך לאטום והשמאלי לשקוף.

בזמן זה, רק עין שמאל רואה את המוקרן על המסך.

התמונות על המסך מתחלפות בקצב גבוה, המשקפיים מחליפים צד בהתאם ולמעשה כל עין רואה רק את התמונה השייכת לה.
הפיקוד למשקפיים נעשה בעזרת מתקן שמחובר לאות הוידיאו בטלוויזיה. מתקן זה מזהה כשמוקרנות השורות האי זוגיות על המסך או השורות הזוגיות ומחליף את מצב המשקפיים בהתאם בעזרת משדר אינפרה אדום.

למעשה, זהו תלת מימד ללא מסכים מורכבים וללא מערכת עיבוד אות משוכללת. כל שצריך היא תוספת של משקפיים ויחידת מפריד סנכרון שיכולה להתחבר לכל טלוויזיה רגילה, אפילו אם היא עברה את גיל ה- 20 שנה.

המנגנון הקיים כיום במסכי טלוויזיה לא שונה במהותו ממה שהיה לפני שנים רבות....תמונות מתחלפות במסך ומשקפיים מהבהבים בהתאם.

הרבה סיבות גרמו לכך שבעבר זה לא הצליח:

  1. לא היו מספיק סרטים ולכן לא היה מספיק תוכן לשידור.
  2. כשהוקרן תוכן תלת מימד לא ניתן לראות אותו בצורה רגילה ולמי שלא היה מצויד בערכת התלת מימד ראה תמונה מטושטשת.
  3. תוכן התלת מימד הבהב בצורה בלתי נסבלת. הסיבה העיקרית לכך שהנושא נזנח במסכי טלוויזיה הוא קצב רענון התמונה. במקרה הטוב, בקצב החלפת שדות של 60 פעמים בשנייה כל עין הייתה "סגורה" במחצית מהזמן וזה גרם לקצב החלפת תמונה של 30 פעם בשנייה לעין. לכל הדעות מדובר על קצב נמוך מאד שאין אפשרות להתעלם ממנו.

 

הנושא נשאר מדשדש והעניין בו נשאר למשוגעים לדבר.

 


הקדמה: 3D במסכי CRT המאמר המלא עמוד הבא: המשקפיים האקטיביים >


נושאים מקושרים

תלת מימד + VR
תלת מימד + VR
ידע כללי
ידע כללי
טכנולוגיה כללי
טכנולוגיה כללי
4K ו-UHD
4K ו-UHD
וידאו
וידאו




עוד מ: motico
תגיות


דרגת קושי: 5
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(2) הצבעות

בהקשר זה

 הסבר על 3D/תלת מימד
 עוד על תלת מימד + VR


המאמר הפופולרי ביותר בתחום תלת מימד + VR:
ביקורת מסך פלזמה 3D תלת מימד - Panasonic 50VT20
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht