עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

סאונד אקדמי עם סאבוופר Velodyne Digital Drive PLUS 15

מאת: איתי חזום
08/04/2012 - 07:00


על הסדרה, אופני כיול ואיכות בנייה | המאמר המלא | עמוד הבא: מפרט טכני, מדידות והאזנה >

 
 

הקדמה

Velodyne הממוקמת בעמק הסילקון נוסדה ב-1983 על ידי David Hall, שעדיין מכהן כיום כמהנדס הראשי של החברה. מאז הקמתה החברה מתמחה בכל הקשור לסאבוופרים, וכיום כל חובב אודיו מכיר את השם. Velodyne מייצרים מגוון רחב של סאבים החל מדגמי כניסה, דרך דגמים שכוללים RC, דגמי In Wall, וכמובן סדרה הדגל ה Digital Drive - זו הוחלפה שנה שעברה בסדרה החדשה Plus - אבולוציה מתמשכת של סאב ה Servo הראשון שלהם שהוצג ב 1984.

על הסדרה

סדרת ה-Digital Drive Plus או פשוט DD Plus היא הסדרה הבכירה ש Velodyne מייצרים. סדרת ה-DD הקודמת הוצגה כבר לפני כמעט עשור, ומעריצי החברה חיכו בהתלהבות להצגת הדגמים החדשים.
גולת הכותרת של הסאבים הבכירים מתוצרת Velodyne היתה תמיד ה-Servo. הרעיון הוא שימוש באקסלרומטר שצמוד לסליל של הדרייבר, זה דואג להעביר למגבר מידע שאותו מצליב המגבר עם הסאונד שנכנס אליו על מנת "להשוות" כמה שניתן את מה שהסאב מפיק יחסית למקור. התוצאה היא עקומת היענות חלקה יותר, שמירה על עקומה חלקה גם בעוצמות גבוהות יותר (במגבלות המגבר והדרייבר כמובן), עיוותים נמוכים יותר ועל הדרך המערכת דואגת להוסיף עוצמה בתדרים הנמוכים, על מנת שהסאב ירד נמוך (בדומה ל EQ קבוע). לדברי היצרן המערכת עוקבת אחרי תנועת הממברנה של הדרייבר אלפי פעמים בשנייה.

הסאבים עצמם מאז ומתמיד עבדו בתיבה סגורה, עם דרייבר מאסיבי ששודך למגבר חזק. במקרה של ה-DD Plus הדגמים מתקדמים לפי קוטר הדרייבר: 15,12,10 ו-18 אינץ' (בתמונה מופיע הדרייבר בקוטר 10"). יחסית לסדרה הקודמת, הדרייברים עלו לא מעט במשקל (מסת שריר, לא שומן) וכעת הם כוללים Motor מאסיבי יותר עם מהלך סליל כמעט כפול. היצרן אמנם לא מציין זאת במפורש, אבל מבט ב-Motor מראה שכנראה מדובר על טופולוגיה מסוג XBL2 בה הסליל נע בתוך פלטה עליונה עבה מהרגיל, שכוללת במרכזה מרווח פנימי המאפשר "פיזור" של השדה המגנטי על גבי שטח נרחב יותר, ועל ידי כך יצירת דרייבר עם "עקומת כח" רחבה יותר. העניין מהווה הכלאה בין טופולוגית Underhung (הלא נפוצה), בה ישנו סליל קצר שנע בתוך מרווח מגנטי גדול, לטופולוגית Overhung (הנפוצה), בה ישנו סליל ארוך שנע מחוץ למרווח מגנטי קצר. הדגמים כוללים Motor וסליל זהים, כאשר בקוטר 15/18 ישנם Motor וסליל מעט גדולים יותר מבקוטר 10/12. Velodyne טוענים לשיפור של עד 5dB ב-SPL יחסית לדגם מקביל מהסדרה הישנה, ובהתחשב במהלך הסליל שמאפשרים הדרייברים החדשים, אין לי שום ספק שהם עומדים בזה.

המגבר המשודך לדרייברים הנ"ל הוא מסוג Class D בעוצמה של 1250W RMS ו-3000W Peak. מדובר בדיוק באותו המגבר ששימש את סדרת ה-DD  הקודמת, מה שמראה ש-Velodyne הלכו בגישת If it ain't broke, don't fix it, ואני לא רואה בזה דבר פסול. המגבר, אגב, זהה. לא חשוב על איזה קוטר דרייבר הולכים (אם המגבר מספיק לדרייבר 18" זה יספיק גם לדרייבר 10").

בדומה לסדרה הקודמת, הסאבים בסדרת ה-DD Plus הם, סביר להניח, הסאבים המשוכללים ביותר שניתן לרכוש כיום. אמנם מאומה לא השתנה במערכת הכיול (שכבר כמעט בת 10), אבל עדיין מדובר על עסק רציני למדי. הכל מבוסס על עיבוד DSP, הכל נשלט על ידי שלט רחוק (הגיע הזמן כבר שיצרנים אחרים יבינו את הרמז) והכל מוצג על מסך הטלוויזיה/מקרן. החידוש היחידי עם מערכת הכיול של הסדרה החדשה היא האופציה של שימוש בתוכנה שמאפשרת כיול מלא של הסאב דרך מחשב (בחיבור USB). בחבילה מצורף מיקרופון המשמש למדידות (שמאד מזכיר את ה ECM8000 מברינגר) יחד עם סטנד שולחני.

המדידות ניתנות לביצוע בשלושה אופנים:

  • אוטומטי מלא: הסאב מכייל לבד את העוצמה, הפאזה, תדר ושיפוע החיתוך בקרוסאובר וה-EQ.
  • מצב Self EQ: הסאב מכייל רק את ה-EQ  ולא נוגע בשאר ההגדרות (במצב זה ישנו שימוש במחולל sweep פנימי שבתוך הסאב).
  • מצב ידני מלא: זה מאפשר את כל הנ"ל פלוס כיוון תדר/שיפוע של פילטר ה-Subsonic (מה שחותך את התדרים מתחת לתחום העבודה של הסאב), ועוצמת ה-Servo.

על מנת לבצע כיול אוטומטי/ידני, הסאב מחייב שימוש בדיסק כיול המצורף בחבילה. זה קצת מעצבן אותי מכיון שאני כבר לא מחזיק בנגן CD או DVD  וזה הצריך אותי לאלתר. אותו דיסק מכיל בסה"כ Sweep תדרים קצר באורך 3 שניות, שפשוט חוזר על עצמו לכל אורך הדיסק (78 דקות). אפשר להבין למה Velodyne בחרו בדיסק כיול - מכיון שהסאב צריך גם "לשמוע" את מה שהרמקולים הקדמיים עושים (על מנת לכייל את השילוב איתם), יש צורך או בחיבור יציאה בסאב אל המערכת או להשתמש בדיסק כיול, והיצרן הלך על האופצייה השניה שברמה העקרונית מתאימה יותר לרוב הסיטואציות.
עוד נושא שמציק לי זה העובדה שעל מנת לשנות פרמטרים מסויימים, התצוגה על גבי הסאב אינה מספיקה והסאב חייב להיות מחובר למסך/מקרן/מחשב.

בנוסף להכל ישנם גם מצבי EQ קבועים מראש (הניתנים לקינפוג מלא) שכביכול מיועדים לסגנונות תוכן שונים: סרטים, רוק/פופ, ג'אז/קלאסי, ומשחקים. כמו שציינתי בביקורת שלי על ה- Monitor Audio PLW15, אני עדיין חושב שמצבי EQ  כאלו הם דבר מיותר שאף גורע מביצועיו של המוצר. הרבה מחשבה הולכת על ייצור סאב שנשמע נקי ושטוח, אז למה שאני ארצה לתקוע EQ המבליט תחום תדרים מסויים?
אותו הדבר אני חושב על השליטה הידנית בעוצמת ה-Servo - למה שאני ארצה שהסאב ישמע פחות טוב? לפי Velodyne עיוותים גבוהים יותר מעניקים לפעמים תחושה של יותר "עוצמה" וישנם כאלו שאוהבים את זה (במיוחד עם סרטים ו/או משחקים).

מאחור הסאב כולל כמות עשירה של כניסות/יציאות ואף אחד לא ירגיש שמשהו חסר (מלבד מי שמחפש חיבור אלחוטי) - ישנן כניסות RCA (גם ימין/שמאל וגם LFE), כניסות XLR, יציאות RCA ו-XLR לשרשור כמה סאבים, יציאות עם פילטר High Pass לחיבור למגבר עם רמקולים קטנים, כניסות ישירות ממגבר (למי שאין יציאות RCA/XLR מתאימות), טריגר 12V, חיבור לחיישן IR בשביל השלט, כניסות/יציאות RS-232 המשמשות בהתקנות בתחום הבית החכם (ישנו גם חיבור Ethernet למטרות דומות), או לחילופין, על מנת לשלוט על סאבים נוספים שמשורשרים.

מלפנים ישנו פאנל קדמי הכולל תצוגה בסיסית, חיישן לשלט, שקע מיקרופון, שקע USB, מתג EQ  אוטומטי, בורר קרוסאובר ובורר עוצמה.

על מנת לחבר את הסאב למסך/מקרן, ישנן יציאות Composite ו S-video (בחבילה מצורף כבל Composite ארוך ואיכותי יחסית למה שנהוג לקבל). אני לא מחפש להיות קטנוני אבל אם כבר הייתי מצפה ליציאת HDMI (כמו זו שמגיעה עם כל רסיבר AV מצ'וקמק...). היצרן אומר שאפשר פשוט לחבר את הסאב לכניסה מתאימה ברסיבר שכן זה סביר להניח כבר מחובר למסך/מקרן ב-HDMI, אבל לדעתי זה סתם תירוץ לעובדה שאין HDMI בסאב.

תצוגת מערכת הכיול על מסך הטלוויזיה זהה לזו של סדרת ה- Digital Drive הקודמת והיא גם נראית בגילה, עם גרפיקה פשוטה ודי מבאסת. השימוש גם לא נוח במיוחד. במידה ורוצים להיכנס לתפריט ההגדרות, צריכים ללחוץ על 12345, מגיעים לחלון המדידה ומשם חייבים ללחוץ מהר next, אחרת הסאב (אם לא מחובר מיקרופון ששומע Sweep), עושה Restart באופן עצמאי... למה אין פשוט כפתור ישיר? הסיפור דומה עם Self EQ, שבו צריך ללחוץ 321... גם משחק עם פרמטרים בזמן אמת לא ניתן לעשות, חייבים להיכנס לתפריט, לשנות, לשמור, לתת לסאב לאתחל, ואז לשמוע. אם נניח אני רוצה לשנות את עוצמת ה-Servo בזמן אמת, מדוע אין פשוט שני כפתורים לזה בשלט? ככה היה אפשר לשמוע מיד את ההבדלים.

קינפוג באמצעות המחשב זה עסק מעט יותר נוח (רק לבעלי PC). מתקינים את התוכנה המצורפת ואת דרייבר ה-USB (למה זה לא Plug & Play אני לא יודע) ומתחילים לשחק. בתוכנה ישנם שני חלונות אחד מעל השני - חלון מדידה וחלון EQ  (שליטה על EQ בממשק המחשב יותר מפורטת וגמישה יחסית לממשק המסך). חלון שלישי נפרד כולל את תפריט ההגדרות (שבנוי בצורה מאד דומה לזה של ממשק המסך).
תהליך הכיול עצמו ארוך מדי (3-5 דקות), כל הזמן מתנגן Sweep ברקע (שחייב להיות בווליום יחסית גבוה) וזה מהר מאד מתחיל להפריע (אם יש שכנים גם הם סביר להניח לא ימותו על זה). לא עוזרת העובדה שהסאב משום מה כל הזמן יצא לי מסנכרון בזמן הכיול, והצריך אותי להתחיל הכל שוב מההתחלה (בסוף זה הסתדר מעצמו).

אין ספק שלא מדובר פה בסאב למתחילים. כן אפשר פשוט לחבר מיקרופון, להכניס דיסק כיול, וללחוץ על אוטומט, אבל על מנת להגיע לתוצאות מקסימליות צריך להתעסק ידנית עם ה-EQ ושאר הפרמטרים וזה דורש מעט ידע בסיסי בנושא.

בשונה מסאבים אחרים דומים שבדקתי כמו ה- JL Audio f113 וה- Monitor Audio PLW15, ה- Velodyne Digital Drive PLUS 15כולל מערכת כיול ואפשרויות כיוון בכמה רמות מעל. ל-PLW15 אין בכלל RC וכל מה שמקבלים זה מצבי EQ גרפי קבועים/ידניים (אבל כן מקבלים שלט רחוק). ה-JL Audio f113 אמנם מגיע עם מערכת RC, אבל זו מוגבלת ביותר וכוללת EQ פרמטרי אחד בלבד שלא ניתן לשנות ידנית (לעומת שמונה גמישים ב- Velodyne Digital Drive PLUS 15), ללא כל האפשרויות הנוספות של ה-DD או ה-PLW15 (פילטרים דיגיטלים, שיפועים, וכו') וללא שלט רחוק. נוסף על כך, בשונה מהשניים, מערכת הכיול של ה-DD מוצגת באופן ויזואלי על גבי מסך/מקרן/מחשב וכמובן, אסור לשכוח שסדרת ה- Velodyne Digital Drive PLUS 15 כוללת מנגנון Servo מבוסס אקסלרומטר שתכלס אף יצרן כבר לא משתמש בו (אפילו Paradigm הפסיקו את השימוש ב-Servo עם הסאבים הבכירים שלהם לפני כמה שנים).

איכות בניה

למבחן קיבלתי את דגם ה-15 אינץ'. הסאב מגיע באריזה כפולה גדולה למדי וכולל מספיק תמיכה "רכה" בתוך הקרטון ככה שהוא מוגן דיו. הסאב הגיע אלי בגימור מסוג Ebony מבריק, הצבע כהה למדי והביצוע ללא רבב (ניתן לקבל גם גימור Satin Cherry ו Walnut). כיאה לכל הסאבים היוקרתיים שמגיעים עם גימור מבריק גם פה מקבלים בחבילה זוג כפפות לבנות, וגם פה לא מובן מדוע מקבלים רק זוג אחד של כפפות, כשברור שחייבים שני אנשים כדי להזיז סאבים בגודל הזה.

חיצונית התיבה בעלת קווים מעוקלים בהתאם לצו האופנה הנוכחי בתעשיית הרמקולים והפינות אינן חדות כך שאין חשש לחטוף שריטות (כמו שקרה לי עם אחד הסאבים שבדקתי בזמנו). המגבר מאחור מותקן בצורה חלקה ללא בליטות, הדרייבר גם כן מותקן חלק וכולל פאנל המכסה את המסגרת והברגים שלו. בתיבה מורכב גריל מאסיבי מ-MDF בעובי 3 ס"מ, וזה אינו מגן על הדרייבר מפגיעה פיזית, (לא עניין רציני בהתחשב בקשיחות הפיזית של הדרייבר). בדומה ל- JL Audio f113, ברגע שמרכיבים את הגריל, המתגים/בוררים מלפנים אינם נגישים, אבל בשונה מה- JL Audio f113, ל-Velodyne Digital Drive PLUS 15 ישנו שלט (יחי ההבדל הקטן). התצוגה אמנם מוסתרת ברגע שמרכיבים את הגריל, אבל זה לא מפריע לראות מה רשום. מאחור רשום תאריך ההרכבה של הסאב (במקרה שלי - 27.05.11).

בתוך התיבה הדרייבר מוברג עם T-nuts במקום ישירות לעץ, ישנה צלע חיזוק מרכזית שגם מתפקדת בתור תושבת שאליה הדרייבר מוברג (רעיון טוב) וכמובן מילוי צמר פנימי. בזמן העבודה לא נשמעו רעשים לא רצויים מכיוון הדרייבר או דליפות אוויר מהתיבה. בסך הכל מדובר על איכות בנייה וגימור לתפארתובהחלט ברמה של סאבים אחרים דומים שבדקתי כמו ה-Monitor Audio PLW15 וה-JL Audio f113.


על הסדרה, אופני כיול ואיכות בנייה המאמר המלא עמוד הבא: מפרט טכני, מדידות והאזנה >


נושאים מקושרים

אודיו
אודיו


עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 3
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

100

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht