עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

מבחן הרמקולים: B&W 685 - סטריאו אנגלי

מאת: איתי חזום
27/06/2012 - 07:00



 
 
 

הכרזה: מבחן הרמקולים המדפיים הגדול של HT לשנת 2012 

על היצרן

B&W או Bowers & Wilkins, הוא אחד מיצרני הרמקולים המוכרים בעולם. החברה שנוסדה ב 1966 על ידי John Bowers (שנפטר ב 1987), יצרה לעצמה שם בכל הקשור לחדשנות הנדסית ועיצובית בעולם הרמקולים. כיום היצרן הוא חלק מהקבוצה B&W Group Ltd שכוללת יצרנים מוכרים בתחום האודיו כמו Rotel ו Classe. את עיקר הבאזז יצרה כמובן B&W עם הצגת דגם הנאוטילוס או "השבלול" ב 1993, שעדיין משמש כספינת הדגל של היצרן. כיום שם הנאוטילוס ממשיך עם סדרת ה 800, שמשאילה טכנולוגיות מאותו הרמקול המקורי. ל B&W כיום מגוון מוצרים רחב ביותר החל מסדרות רמקולים שמחולקות לכמה רמות שונות, דרך רמקולים ל Custom installation, רמקולים מעוצבים, ועד תחנות עגינה ואוזניות.

על הדגם

סדרת ה 600 היא סדרת הפתיחה של הרמקולים הביתיים "הסטנדרטיים" של B&W. הסדרה כוללת שני מדפיים, שני רצפתיים, שני סנטרים, שלושה סאבוופרים, וסראונד אחד. הסדרה עצמה מתאפיינת בטכנולוגיות שקיימות גם בסדרות היוקרתיות יותר של B&W כגון:

  • וופרים עם ממברנות מסיבי Kevlar: לטענת היצרן החומר מאפשר לוופרים להישמע יותר נקיים, להתאים לקהל רחב יותר של טעמים על ידי הפחתה של בעיות גלים עומדים, תהודות, ושמירה על קשיחות גבוהה באותו הזמן עם ספיגה גבוהה. B&W משתמשים ב Kevlar עוד משנות השבעים.
  • טוויטר עם ה Nautilus tapering tubes: או "הצינור שהולך ונהיה צר יותר מסדרת הנאוטילוס". הרעיון שעומד מאחורי זה הוא שופר רק "בהפוך", כלומר במקום להשתמש בשופר כדי להגביר את הסאונד, היצרן משתמש בשופר הפוך כדי להפחית את הסאונד. הטוויטר לפי B&W מגיע ל -6dB ב 50kHz.
  • Flowport: אם תשימו לב ה Port ב 685 (ובהרבה דגמים אחרים של היצרן), מכוסה ב Dimples או גומות בדומה לכדור גולף. הרעיון מאחורי זה הוא הפחתה של רעשי מערבולות אוויר שעלולים להיווצר בפתח ה Port, ותגבור טוב יותר של הנמוכים.

איכות בנייה

למבחן התקבל המדפי הגדול יותר בסדרה - ה 685. מדובר במדפי בתצורה קלאסית, כלומר כזה עם תיבה מלבנית "רגילה". הטרנד כיום הוא ללכת דווקא על תיבות שהן הכל חוץ ממלבניות, אבל B&W במקרה הזה עוד לא נכנעו לאופנה. מלבני או לא, ה 685 בנוי מצויין. הגימור במקרה הזה הוא אמנם ה Black ash הידוע לשמצה, אך ניתן לקבל אותו גם בגימור Red Cherry, ולבן. חזית הרמקול כוללת טוויטר ווופר עם מסגרת מוסתרת, Baffle שמצופה בחומר איכותי למגע, ו Port קדמי (עם Flare מכובד), זה אגב מאפשר הצבה של הרמקול קרוב לקיר אחורי ואף יותר מזה - הרמקול מגיע מאחור עם התקן תלייה מוכן מראש (לא שאני הייתי תולה רמקול כזה), ופלאג ספוג ל Port (בעל שני שלבים: יותר קטן, וסגור לגמרי) על מנת לאזן את הנמוכים בחדר לפי טעם ו/או מיקום. הטוויטר אינו מוגן ללא הגריל, אבל הוופר כולל Phase plug במקום כיסוי אבק (פחות בעייתי עם ילדים סקרנים) .בתחתית החלק האחורי נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm כיפתי, ממברנה מאליומיניום.
  • וופר: 165mm, ממברנה מ Kevlar.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 4kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים: 49Hz-22kHz  ±3dB.
  • רגישות: 88dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 25-100W.
  • מידות: גובה 340mm, רוחב 198mm, עומק 331mm.
  • משקל: 7Kg.

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:  

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח , אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה 685 אינו רמקול קשה להנעה יחסית לממוצע, ישנו שילוב של 5.5Ω ופאזה של -45 מעלות ב 8.4kHz (פחות קריטי יחסית לתדרים הנמוכים), ומינימום של 3.6Ω ב 20Khz (שם אין כמעט תוכן ככה שזה לא ממש משחק תפקיד), אך מלבד זה העכבה נשארת מעל 4Ω כמעט לאורך כל תחום העבודה. תדר הכיוון של הפורט הוא 50Hz (בגרף של הוופר בהמשך זה נראה נמוך יותר), וישנן שלושה בליטות - אחת ב350Hz, שניה ב 560Hz, ושלישית ב 1kHz, אלו עלולות להעיד על רזוננסים בתיבה. היחס בין הפיק ב 2kHz לתדרים אחרים, עלול לגרום לרמקול להיות מעט בהיר יותר באיזור הזה, עם מגברים בעלי עכבת יציאה גבוהה (בעיקר מגברי שפורפרות).

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

ניתן לראות שנקודת החיתוך נופלת על הגדרות היצרן, הטוויטר מעט בולט מעל 10kHz, הוופר כולל מספר רזוננסים - אחד בין 500-600Hz, ושני בין 900-1000Hz (אותם התדרים של הבליטות שמופיעות בעכבה), אלו יכולים לנבוע כתוצאה מרזוננסים בתיבה או בדרייבר. העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב), תחום העבודה של הפורט יחסית חלק למעט מספר רזוננסים שמקבילים לרזוננסים מהוופר, אך אלו די נמוכים בעוצמה.

דרייברים מאוחד

לא רע (מלבד הרזוננסים בוופר). הרמקול יורד יחסית נמוך, והטוויטר מעט בולט מעל ל 10kHz, מה שעלול לתת לו גוון מעט בהיר באיזור הזה.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

ניתן לראות שהגריל אמנם מעט מרסן את הטוויטר מעל ל 10kHz, אך משפיע יותר מדי לרעה מתחת לזה, כולל הנחתה של 6dB קצת מעל ל 5kHz. ההמלצה היא להאזין ללא הגריל.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. התוצאה מראה ירידה הדרגתית בעוצמה החל מ 400Hz, אך הרמקול עדיין מגיע ל 20Khz (כולל בליטה קטנה מעל ל 10kHz כמו במדידות הקודמות), ובסה"כ נראה מאוזן. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

השפעת פלאג לפורט על התדרים הנמוכים


קו אדום: פלאג מלא
קו ירוק: פלאג חלקי
קו כחול: ללא פלאג

הפלאג המצורף אכן משפיע על התוצאה בחדר, ומראה הנחתה הדרגתית בנמוכים (התוצאה תשתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה


ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.

  • מגבר הספק: Sanders sound systems -  Magtech.

  • אינטרקונקט: HiDiamond - D4.

  • כבל רמקול: HiDiamond - D4.

  • כבלי חשמל: Audience - PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.


התחלתי עם עם קטע כמו Dance to the drums again של Cassandra wilson, ה 685 הפיקו טוב את התופים, העסק נשמע קצבי ובשרני כראוי, אך הגבוהים היו מעט חדים מדי לטעמי. בקטע כמו Aldebaran של Enya קיבלתי תחושה של משהו רגוע, נעים, אך עם רושם של במה מעט מצומצמת. Money for nothing של Dire straits נשמע קצבי עם נמוכים טובים, אך מעט קופסאתי במידריינג'.

 Gotach מההופעה החיה של Patricia barber היה פתוח וקריספי (אולי אפילו מעט יותר מדי), עם קונטרה בס מספק, וקול קטיפתי במידה טובה. עוד קטע מהופעה חיה - Hotel california בביצוע של Eagels נשמע מעט פחות אווירתי ממה שרציתי, אך הקיק באס היה בשרי דיו, והגיטרות נשמעו יחסית מפורטות (אולי מעט צבועות). בקטע Jericho מהאלבום הראשון של Simply red, היתה הרגשה של קולות מעט רחוקים, אך הגוון הכללי שמר על חדות מבלי להרגיש חצוף מדי. כנ"ל עם קטעים אלקטרונים כמו Love is my condition של Faithless ו Cajun lunch של OST & Kjex, חד אך לא חצוף מדי, באסים טובים בראשון אך מעט פחות מוצלחים בקטע השני.

 Aniron - קטע בתוך קטע בסרט שר הטבעות (בביצוע של Enya), היה קסום למדי, אבל הרגיש מעט צר מדי. קטע שקט כמו  Calling you של Jevetta Steele  היה די מספק, רומנטי אם תרצו, אך לא יוצא דופן. בתנאי ההאזנה שלי, הייתי מאפיין את ה 685 כרמקול די מהנה, בעל תחושת גודל, ופתיחות, אך עלול להישמע מעט בהיר מדי עבור חלק מהמאזינים.

סיכום

ה B&W 685 אמנם הולך במסלול עיצובי יותר קלאסי מרוב המתמודדים, אך בהתחשב במוניטין של היצרן, איכות הבנייה/חומרים, והטכנולוגיות שמיושמות בו, ל 685 ממש אין צורך להתבייש.

מחיר מומלץ לצרכן: 3990 ש"ח.

 

תודה ליבואן Top Audio על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: מבחן הרמקולים: B&W 685 - סטריאו אנגלי




עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 4
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht