עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

Polk Audio RTiA3 - רמקולים לקהל מיוחד

מאת: איתי חזום
27/09/2012 - 20:00



 
 
 

על היצרן

Polk audio הוא יצרן אמריקאי שהוקם ב 1972 על ידי שלושה חברים מהאוניברסיטה: George Klopfer, Sandy Gross (כיום הבעלים של GoldenEar), ו Matthew Polk שעל שמו החברה קרוייה. החבורה התעסקה מעט בתחום של רמקולים ל PA, אבל מאוחר יותר התרכזו בתחום הביתי. כיום החברה בבעלות של DEI אחזקות, שבין היתר מחזיקה גם ב Definitive Technology (שגם אותה ייסד Sandy Gross). החברה אמנם ידועה בעיקר בשוק הביתי, אבל פונה לשווקים נוספים כמו רמקולים (ומגברים) לרכב, רמקולים לשימוש בסירות, ורמקולים לשימוש חיצוני. מבחינה ביתית ישנם רמקולים סטנדרטים, רמקולים In-wall/celling, אוזניות, וסדרת ה SurroundBar - מספר דגמים של רמקול אחד בתצורת סנטר, שמטפל בכל חמשת ערוצי הסראונד.

על הדגם

סדרת ה Rti נמצאת אי שם באמצע המבחר של Polk Audio. הסדרה כוללת שלושה רצפתיים, שני מדפיים, שני סנטרים, ושני סראונד (לסאבוופרים יש סדרות נפרדות). כל הדגמים מוצעים או בגימור עץ Black Oak (משעמם), או בגימור עץ Cherry (לייק).

מאפיינים טכנולוגים בסדרת Rti כוללים:

  • תיבות מעוקלות מסוג DAHLI או Damped Asymmetric Hex Laminate Isolation: תיבות שבנויות מחמישה שכבות של עץ מודבק, ושכבה שישית של עץ מוגמר. לטענת היצרן, תהליך היצור של התיבות האלו פותח במיוחד עבור Polk Audio, ומלבד להיות אסטטי הוא גם מאפשר לייצר תיבה יותר קשיחה, עם פחות השפעה על הצליל של הרמקול.
  • דרייברים שתוכננו בעזרת Dynamic Balance: שיטה שבה היצרן בודק את עבודת הרכיבים ברמה המיקרוסקופית על מנת למצוא ולטפל בבעיות לא רצויות.
  • דרייברים שעברו אופטימיזציה ב Klippel: לפי Polk, שימוש ב Klippel (מערכת מדידה) מאפשר להם למקסם את ביצועי הדרייברים, גם בעוצמות האזנה נמוכות וגם בגבוהות.
  • פורט מסוג PowerPort: מערכת פורט שמורידה את רעשי המערבולות אוויר, ומגדילה את עוצמת וניקיון התדרים הנמוכים.
  • פורט מסוג ARC: פורט ה Acoustic Resonance Control, עובד בשיתוף עם הפורט הרגיל ומשמש להפחתה של רעשי רזוננס שנוצרים בתיבת הרמקול.

 

 

איכות בנייה

למבחן קיבלתי את ה Rti A3 - המדפי הגדול יותר של סדרת ה Rti. מדובר במדפי מעט גדול מהממוצע, אך לא "מאיים". בשילוב עם התיבה המעוקלת וגימור ה Cherry (במקרה שלי), מדובר על רמקול די נאה, אך לא כזה שמנסה להתיימר עם חזות יוקרתית. גימור העץ אינו מבריק, אך עשוי טוב וללא פגמים. מלפנים הרמקול כולל את הטוויטר והוופר כאשר מתחתם נמצא פורט ה ARC  (פורט קטן וכמעט ללא Flare), הטוויטר והוופר לא יעמדו באצבעותיו של ילד סקרן, אך הגריל המצורף יספק הגנה ראויה. ממאחור נמצא פורט ה PowerPort שכולל פורט רגיל עם כיסוי יעודי בעיצוב של Polk, אותו כיסוי כולל חריץ שמיועד לשמש בתליית הרמקול על הקיר (לא שאני הייתי תולה רמקול כזה) ובעזרת שתי רגליות תומכות בתחתית, הרמקול גם ישאר ישר על הקיר וגם יאפשר מקום לכבלים. בנוסף, עצם קיומו של הכיסוי הזה מרמז שאין בעיה (לפחות מבחינת היצרן) להניח את הרמקול צמוד לקיר האחורי. בתחתית החלק האחורי נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

מפרט טכני

  • תצורה: 2way.
  • טוויטר: 25mm כיפתי, ממברנה ממשי.
  • וופר: 165mm, ממברנה מתרכובת פולימר.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2.8kHz.
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים: 50Hz-26Khz  ±3dB.
  • רגישות: 89dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 20-150W.
  • מידות: גובה 374mm, רוחב 214mm, עומק 355mm.
  • משקל: 7.2kg.

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה Rti A3 אינו רמקול קשה להנעה בצורה יוצאת דופן. ישנו שילוב של 5.8Ω ופאזה של -41 מעלות ב 120Hz, הטוויטר מדשדש לא מעט באיזור ה 4-5Ω, כאשר העכבה הכי נמוכה היא 3.9Ω ב 190Hz. תדר הכיוון של הפורטים הוא 43Hz, כאשר ישנו הבדל גדול למדי בין שני הפיקים ליד תדר הכיוון של הפורט, מה שמעיד על כיוון לא אידיאלי. קיימות שתי בליטות מעט מוגזמות, אחת ב 265Hz, ושניה ב 515Hz, אלו עלולות להעיד על בעיה של רזוננסים בתיבה, פלוס בליטה קטנה יותר מעט מעל ל 1kHz (שקיימת גם במדידה של הפורטים והוופר בהמשך).

דרייברים


קו אדום: טוויטר
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט קדמי
קו סגול: פורט אחורי

במקרה הזה קשה לקבוע את נקודת החיתוך רק ממבט בגרף, אך זו נופלת באיזור של הגדרות היצרן. בטוויטר ישנו טרנד של עלייה בעוצמה עם התדר, כאשר ישנו פיק רחב באיזור ה 10kHz. הוופר פחות חלק ממה שהייתי מצפה, עם שקע קטן מעל ל 1kHz (שמופיע גם בעכבה), כאשר העליה בעוצמה מתחת ל 1kHz נובעת מפיצוי בקרוסאובר (אופייני כמעט לכל רמקול 2way שהוופר שלו נמדד מקרוב).
הפורט הקדמי מכסה תחום רחב מהרגיל, מה שעלול לצבוע מעט את הסאונד בתדרים האלו, בנוסף ישנו רזוננס רחב בין 600-750Hz שאינו תורם בנושא, ורזוננס שני מעט מעל ל 1kHz שמופיע גם בעכבה. הפורט האחורי יותר נקי, אבל כולל רזוננס חד ב 760Hz, ואחד נוסף מעט מעל ל 1kHz שמופיע גם בעכבה, אך מכיון שגם ככה הפורט ממוקם מאחורי התיבה, הסיכוי שהנושא יפריע אינו גבוה. ממבט בגרפים, פורט ה ARC לדעתי רק גורע במקום להוסיף.

דרייברים מאוחד

תוצאה לא ממש מאוזנת, אך כזו שדווקא יכולה לקלוע לטעמם של לא מעט אנשים.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

ניתן לראות שהגריל די הורס את תחום העבודה של הטוויטר, ומוסיף עליות/ירידות בעקומה. ההמלצה היא להאזין ללא הגריל.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. התוצאה מראה איזון יפה מעל ל 1kHz, והחל מ 400Hz ומטה ישנו טרנד של ירידה בעוצמה יחסית לגבוהים, מה שכן הרמקולים יורדים יחסית נמוך, ובסה"כ איזון שנוטה מעט לכיוון הבהיר. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems - Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond - D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond - D4.
  • כבלי חשמל: Audience - PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

Hotel california החי של Eagles היה אמנם אוורירי עם ה A3 אבל מעט מחוספס, הגיטרות היו מעט רזות, אבל לפחות הבאסים היו יחסית סבירים. ב Gotcha של Patricia Barber הקונטרה באס נשמע לא רע, לא גדול אבל עם מרקם טוב, הזמרת היתה קריספית וברורה, אבל היתה תחושה שחלק מהגבוהים באים על חשבון דברים אחרים בשיר.

עם Simply red ו Jericho היתה במה רחבה והזמר הצליח להישאר ממורכז למדי, הקלידים היו מעט צבועים לטעמי, ולא טבעיים במיוחד, אך לא היתה חסרה תחושת קצביות. התופים ב Dance to the drums again בלטו לטובה, עומק לא רע אך פאנץ' ממוצע, היתה הרגשה כללית של Space רחב, הסולנית לא היתה קדמית מדי, אך בסה"כ לא הייתי מתנגד למעט יותר חום. Aldebaran של Enya היה פתוח ונעים להאזנה, לא מרחבי מדי, לא עמוק מדי, אולי מעט בהיר ברגעי השיא שלו.  Love is my condition של Faithless נשמע מקפיץ ודינאמי, אבל מעט מלוכלך ולא נקי מספיק פה ושם, הסולנית לדעתי לא בלטה לטובה במיוחד בקטע הזה.  Cajun lunch היה גם מקפיץ וכיפי, הקולות לא היו לפרצוף, דווקא נשמעו נקיים יחסית לקטע הקודם, לא הייתי מתנגד לעוד קצת פאנץ' בנמוכים.

Aniron משר הטבעות בביצועה של Enya היה פתוח ומלא Sparkle, גם קסם היה אך אולי מעט קר מדי לאוזני. בתנאי ההאזנה שלי ה Rti A3 נשמע לטעמי קצת צבוע מדי, בהירות מעט על הצד המחוספס, אבל עדיין מקפיץ ומעניין. מי שמחפש סאונד פחות משעמם יוכל למצוא זאת עם ה A3, וסביר להניח גם יאהב זאת בתוכן מתאים כמו מוסיקה קצבית, רוק, או סרטים.

סיכום

מצד אחד ה Polk Audio Rti A3 הוא רמקול שהושקעה בו לא מעט מחשבה, גם בכל הקשור לאיכות בניה וגם בכל הקשור לטכנולוגיה, אך מצד שני עושה רושם שבנושא הסאונד, הוא מעט מגביל את עצמו לקהל מסויים בלבד.  

מחיר מומלץ לצרכן: 3490 ש"ח

תודה ליבואן סיריוס על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה


לדיון בנושא: Polk Audio RTiA3 - רמקולים לקהל מיוחד



עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 4
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht