האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

רמקולים Polk audio LSiM703 - רוצים לשחק מול הגדולים

מאת: איתי חזום
11/11/2012 - 05:00



 
 

על היצרן

Polk audio הוא יצרן אמריקאי שהוקם ב 1972 על ידי שלושה חברים מהאוניברסיטה: George Klopfer, Sandy Gross (כיום הבעלים של GoldenEar), ו Matthew Polk שעל שמו החברה קרוייה. החבורה התעסקה מעט בתחום של רמקולים ל PA, אבל מאוחר יותר התרכזו בתחום הביתי. כיום החברה בבעלות של DEI אחזקות, שבין היתר מחזיקה גם ב Definitive Technology (שגם אותה ייסד Sandy gross). החברה אמנם ידועה בעיקר בשוק הביתי, אבל פונה לשווקים נוספים כמו רמקולים (ומגברים) לרכב, רמקולים לשימוש בסירות, ורמקולים לשימוש חיצוני. מבחינה ביתית ישנם רמקולים סטנדרטים, רמקולים In-wall/celling, אוזניות, וסדרת ה SurroundBar - מספר דגמים של רמקול אחד בתצורת סנטר, שמטפל בכל חמשת ערוצי הסראונד.

על הדגם

סדרת ה LSiM היא הבכירה שיש ל Polk audio להציע. היצרן לקח את כל הידע והפיתוחים הטכנולוגים שלו, והכניס אותם לסדרה הזו. הליין כולל שני רצפתיים, מדפי אחד, שני סנטרים, וסראונד (לסאבוופרים יש סדרות נפרדות). כל הדגמים מוצעים בשני גימורי עץ: Mount Vernon Cherry, ו Midnight Mahogany, כאשר החזית תמיד בשחור מבריק.

מאפיינים טכנולוגים בסדרת LSiM כוללים:

  • הדרייברים: טוויטר מסוג ראדיאטור טבעתי, שעבר מדופיקציה אצל היצרן. וופר מידריינג', ווופר, אשר משתמשים ב Motor מסוג EXL או Extended Linear Motion, שבו ישנו סליל יחסית קצר, ומרווח מגנטי שמחולק לשניים על ידי חתך פנימי. הטופולוגיה מאפשרת לדרייברים לקבל עקומת כוח שטוחה יותר, ומפחיתה עיוותים בתחום העבודה (לדעתי אגב, פשוט מדובר ב Motor מסוג XBL, ש Polk נתנו לו שם אחר). הוופרים שמשמשים להפקת הנמוכים בדגמים הרצפתיים, באים בתצורת 5X7 ו 6X9, על מנת לקבל שטח ממברנה גדול יותר, אך עדיין לשמור על תיבה יחסית צרה.
  • דרייברים שעברו אופטימיזציה ב Klippel: לפי Polk, שימוש ב Klippel (מערכת מדידה) מאפשר להם למקסם את ביצועי הדרייברים, גם בעוצמות האזנה נמוכות וגם בגבוהות.
  • דרייברים שתוכננו בעזרת Dynamic Balance: שיטה שבה היצרן בודק את עבודת הרכיבים ברמה המיקרוסקופית על מנת למצוא ולטפל בבעיות לא רצויות.
  • תיבת מידריינג' וטוויטר מסוג DSE: התיבה שנקראת Dynamic Sonic Engine, מאפשרת למקם את שני הדרייברים בצורה אופטימלית, ומתוכננת ככה שהגל האחורי של דרייבר המידריינג' נספג יותר טוב.
  • התיבה: פאנלים מ MDF בעובי 19mm, עם חזית בעובי 31mm. פנים התיבה כולל שימוש רחב בצלעות חיזוק על מנת להפחית בעיות של רזוננסים.
  • פורט מסוג PowerPort: מערכת פורט שמורידה את רעשי המערבולות אוויר, ומגדילה את עוצמת וניקיון התדרים הנמוכים.
  • גריל מגנטי מסוג Zero Diffraction, בעובי 1mm, שמאפשר מעבר נקי של הסאונד.

 

 

איכות בנייה

ה Lsim703 הוא מדפי יחסית גדול (והשני הכי כבד במבחן הקבוצתי), ככה שמי שמחפש רמקול קומפקטי יצטרך ללכת על משהו אחר. התיבה מצד אחד לא יותר מדי יוצאת דופן בעיצובה, אך היא כן כוללת טאצ'ים מעניינים כמו החלק העליון שמשתפל לאחור, והפורט האחורי בעל העיצוב היחודי. גימור ה Midnight Mahogany במקרה שלי, היה עשוי טוב (כנ"ל החזית), אך נראה משעמם למדי, וללא שום תחושה של יוקרתיות שאמורים לקבל מסדרת הדגל של יצרן כזה או אחר. בחזית, הדרייברים כוללים כיסוי נקי למסגרת שלהם, וקווים שמראים את קצוות תיבת ה DSE היחודית. כל שלושת הדרייברים לא יעמדו במתקפה ישירה של ילד סקרן, והגריל המגנטי המצורף (שלא נצמד מי יודע מה), יספק הגנה מינימלית. ה LsiM703 הוא הרמקול היחידי במבחן שמגיע בתוצרת 3way קלאסית (עם וופר למידריינג'), עם סידור דרייברים בתצורה של וופר/טוויטר/,מידריינג'. ממאחור נמצא פורט ה PowerPort שכולל פורט רגיל עם כיסוי יעודי בעיצוב של Polk, כאשר עצם קיומו של הכיסוי הזה מרמז שאין בעיה (לפחות מבחינת היצרן) להניח את הרמקול צמוד לקיר האחורי. בתחתית החלק האחורי נמצאים טרמינלים כפולים שמאפשרים Bi wire/amp למי שמעוניין.

מפרט טכני

  • תצורה: 3way.
  • טוויטר: 25mm מסוג ראדיאטור טבעתי.
  • מידריינג': 82mm, ממברנת פוליפרופילן מסוג Super Cell Aerated.
  • וופר: 165mm, ממברנת פוליפרופילן מסוג Super Cell Aerated.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 2.8kHz (מידריינג' לטוויטר).
  • עכבה נומינלית: 8Ω.
  • טווח תדרים: 50Hz-30Khz  ±3dB.
  • רגישות: 88dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 20-200W.
  • מידות: גובה 425mm, רוחב 203mm, עומק 369mm.
  • משקל: 13.4kg.

 

 

מדידות

עכבה

למי שלא יודע, העכבה (או Impedance) זו בעצם ההתנגדות של הרמקול שבו זורם זרם חילופין או AC (בשונה מזרם ישר או DC). מדובר על עכבה ולא התנגדות (או Resistance), מכיון שזו משתנה עם התדר ואינה קבועה.

העכבה של הרמקול מסוגלת לומר לנו כל מיני דברים:

  • עד כמה קשה "להניע" את הרמקול, או במילים אחרות האם הרמקול יזדקק למגבר "בשרני" על מנת לעבוד במיטבו? אמנם נהוג לומר שרמקול כלשהו הוא נניח 8Ω, אבל בפועל מכיון שהעכבה משתנה עם התדר, גם רמקול שמוגדר כ 8Ω יכול להציג בתדרים מסויימים עכבה הרבה יותר נמוכה או הרבה יותר גבוהה. נוסף על כך צריך לשים לב גם לפאזה בכל תדר, מכיון שבעכבה מסויימת, הפאזה יכולה להיות קיצונית, מה שעוד יותר מעמיס על המגבר (זה יותר משחק תפקיד בערכים מתחת ל 6Ω ).
  • עכבה מאפשרת לנו לראות את תדר הכיוון של הפורט ברמקול (שמוצג כשקע בין שתי גבעות), או לחילופין את תדרי הכיוון של שופרים.
  • עכבה מאפשרת לנו לזהות בעיות של רזוננסים בתיבה, אלו בדר"כ מופיעים כבליטות קטנות לרוב באיזור המידריינג'.


קו שחור: עכבה
קו אדום: פאזה

ה LsiM703 הוא רמקול קשה להנעה מהרגיל, ישנו שילוב של 5.4Ω ופאזה של -46 מעלות ב 47Hz, שילוב של 4.5Ω ופאזה של -55 מעלות ב 90Hz (שני אלו הם איזורים עם תוכן חזק), כאשר העכבה המינימלית היא 2.8Ω ב 130Hz, בנוסף כמעט כל תחום המידריינג' והגבוהים מדשדש מתחת ל 6Ω. תדר הכיוון של הפורט הוא 51Hz, כאשר ישנו הבדל גדול למדי בין שני הפיקים ליד תדר הכיוון של הפורט, מה שמעיד על כיוון לא אידיאלי. הגרף עצמו נקי לגמרי מבליטות שבדר"כ עלולות להעיד על רזוננסים בתיבה. היצרן מציין את השימוש ב Zobel בקרוסאובר (על מנת לישר מעט את העכבה), וניתן לראות זאת מעל ל 1kHz.

דרייברים


קו אדום: טוויטר + מידריינג'
קו ירוק: וופר
קו כחול: פורט

נקודת החיתוך בין המידריינג' לוופר מופיעה מעט מתחת ל 300Hz. העליה בעוצמה שבדר"כ רואים מתחת ל 1kHz אינה ממש קיימת פה, אבל העוצמה של הפורט כמעט שווה לזו של הוופר. כל הדרייברים יחסית חלקים בתחום העבודה שלהם למעט שקע מוזר ב 1.5kHz, כאשר הפורט כולל רזוננס בתחום של 400-700Hz, אבל עוצמתו נמוכה למדי, וגם ככה הפורט ממוקם ממאחור.

דרייברים מאוחד

בסה"כ תוצאה יפה, התדרים הנמוכים פחות עולים ממה שנהוג לראות, מה שמרמז על דגש נמוך יחסית באיזור הזה.

השפעת גריל


קו אדום: ללא גריל
קו שחור: עם גריל

Polk מבטיחים, Polk מקיימים, והגריל מסוג Zero Diffraction, כמעט אינו משנה כלום בתחום העבודה של הטוויטר, מלבד הנחתה קטנה ושווה של התדרים מעל ל 7kHz (החברה מ Polk מציינים שההנחתה הזו, מקורה פשוט מהבד שעל הגריל). אני לא רואה סיבה להאזין בלי הגריל, מלבד מי שיחפש מעט יותר ניצוץ בתדרים הגבוהים.

חלון האזנה בנקודת הישיבה

ממוצע מוחלק של תשע מדידות לכל רמקול בנקודת ההאזנה. התוצאה מראה איזון יפה מעל ל 450Hz (אולי מלבד פיק מעט מתחת ל 4kHz), הנמוכים יותר טובים ממה שציפיתי. העליות/ירידות בתדרים הנמוכים הם תוצר של החדר (הנושא משתנה מחדר לחדר, תלוי במיקום הרמקול ונקודת ההאזנה).

האזנה

ציוד

  • ממיר DAC/ קדם מגבר: Burson audio HA-160D.
  • מגבר הספק: Sanders sound systems - Magtech.
  • אינטרקונקט: HiDiamond - D4.
  • כבל רמקול: HiDiamond - D4.
  • כבלי חשמל: Audience - PowerChord.

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחב על 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). נקודת ההאזנה היתה במרכז החדר לאורכו (מספר מטרים מהקיר האחורי), כל רמקול כחצי מטר מהקיר הצדדי, ומספר מטרים מהקיר האחורי. צורת ההאזנה הזו (שאינה משמשת ביום יום) נבחרה מכיון שככה התקבלה התוצאה הכי מאוזנת באותו החדר. הרמקולים במבחן עבדו ללא הגרילים. בכל האזנה במבחן הקבוצתי נעשה שימוש פחות או יותר באותם קטעי המוזיקה, על מנת לשמור על עקביות.

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי קיים פה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנות אישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישיים שלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעם מוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת את זה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.

Dance to the drums again של Cassandra wilson, נשמע מרחבי ואוורירי, מאוזן, קצביות ו Snap מוצלחים, והפרדה מצוינית בין האלמנטים השונים.  Money for nothing של Dire straits, היה בשרי יחסית, "חי", עם קולות ברורים, גיטרות שבלטו לטובה, ובאס איכותי. אותו הסיפור עם הגרסה החיה של Hotel california מ Eagles, קיק באס טוב, הפרדת כלים טובה, סאונד קריספי אך לא חצוף, זמר בעל נוכחות אך לא פולש למרחב שלי. כל ניואנס קטן ב Aldebaran של Enya נשמע היטב, נשמע נקי, ותחושת המרחב, הגודל, והעומק היתה גדולה למדי.

הבאס התובעני יחסית, בקטע כמו Cajun lunch של OST & Kjex, נשמע לא רע בכלל על ה LsiM703, כאשר היתה תחושה של קצביות, וחוסר מאמץ. גם Love is my condition של Faithless, לא הרגיש עמוס כמו שהרגשתי עם רמקולים אחרים, עם מיד באס מהיר, וסאונד נקי בסה"כ. Aniron בביצועה של Enya היה בעל תחושת רוחב ועומק, והזמרת נשמעה כמלאכית (או כל תיאור ציורי אחר), מרחפת אך לא קרובה מדי מעבר לבמה.  Would you break my heart של Sara K, גם כן הרגיש רחב, עם במה גדולה, והפרדה מצויינת על כל פריטה בגיטרות או כל ניואנס בקולה של הזמרת.

הג'ינג'י ב Jericho של Simply red, עמד באותה השורה עם הכלים, כל אחד קיבל ספוט, אבל לא ניסה לתפוס צומת לב רק לעצמו, ישנה תחושה של קצב וניקיון כללי. Patricia barber היתה צלולה ונקייה ב Gotcha החי, כאשר הקונטרה באס היה גם מספק וגם בעל מרקם טוב. בתנאי ההאזנה שלי, ה Polk LsiM703 היה פתוח וקריספי, אני לא קיבלתי תחושה של רמקול בהיר אך ישנם מאזינים שאולי יעדיפו רמקול מעט פחות פתוח (שימוש בגריל יוכל לעזור במקרה כזה) . שלושת הדרייברים ברמקול עבדו כמו כצוות מתואם, והגוון הכללי היה די מאוזן לכיוון הפתוח והבשרי, אך לא מעייף.

סיכום

Polk audio מאד מתגאים במחקר ופיתוח שהם השקיעו בסדרת ה LsiM, והבייבי של הסדרה - ה LsiM703 התגלה כרמקול שלא מתבייש להישמע מאוזן מצד אחד, אך לא משעמם מצד שני, ואף גדול ממה שגודלו הפיזי מרמז. בסדר, אז הם לא נראים יוקרתיים, אבל מהרגע שבוקע מהם סאונד, הם סביר להניח יחפו על זה.

מחיר מומלץ לצרכן: 13,000 ש"ח

תודה ליבואן סיריוס על השאלת הרמקולים לטובת הכתבה

לדיון בנושא: רמקולים Polk audio LSiM703 - רוצים לשחק מול הגדולים




עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 4
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht