האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

ביקורת מקרן פנסוניק PT-AE8000

מאת: יניב דיין
14/12/2012 - 07:00



 
 
 

הקדמה

לפני כשנה קיבלנו לביקורת את מקרן תלת המימד הראשון של חברת פנסוניק ה- AE7000. מדובר במקרן טוב, עם תמונה יפה, אך גם כזה שסבל מחסרון מרכזי אחד, התמונה שלו הייתה חשוכה מידי, אפילו בדו מימד. משמעות הדבר הייתה הצורך בחדר חשוך במיוחד, ומסך עם גיין גבוה (או מסך קטן יותר). ההעדפה של פנסוניק הייתה במניעת cross talk בתמונה, במחיר של תמונה חשוכה יותר. רק במצב GAMING כמות האור הייתה מספקת.

עברה שנה, ופנסוניק שחררה לשוק את מחליפו, ה AE8000. בביקורת זאת נעמוד על השינויים שנעשו במקרן וכמובן נבדוק האם מדובר במקצה שיפור קל, או שנלמדו הלקחים מהמקרן הקודם.



 

מבחינה חיצונית המקרן החדש בעל עיצוב זהה לחלוטין לדור הקודם של המקרנים. בניגוד למתחרו העיקרי (ה-Epson TW9100 אשר נבחן לאחרונה באתר), לפנסוניק יש מנגנוני זום ופוקוס חשמליים למערך העדשה. מנגנון ה-Lens shift שנועד לצידוד העדשה מבוצע בעזרת ג'ויסטיק שניתן לנעילה על ידי סיבוב. המערכת מאפשרת להזיז את התמונה למעלה או למטה בגובה של תמונה מלאה והצידה לגודל של רבע מהתמונה (ימינה או שמאלה). המערכת אמנם מאפשרת גמישות רבה, אבל לא מרגישה מדוייקת. היה נחמד אם מנגנון הצידוד היה גם חשמלי.



 

פאנל החיבורים זהה גם הוא לחלוטין למקרן הקודם, אבל אין לנו שום טענות, כי מדובר בפאנל עשיר, בעל 3 כניסות HDMI, ואפילו כניסת SVIDEO שכבר די נעלמה מהעולם.



 

השלט גם הוא זהה לחלוטין לדור הקודם. מדובר בשלט קטן, מואר, בסיסי מאוד, אבל נוח ומרגיש טוב ביד. כפתורי השלט דולקים בחושך (אם כי חסר כפתור יעודי להדלקת התאורה האחורית מה שעלול להקשות על הלחיצה הראשונה) והוא נקלט היטב על ידי המקרן גם כאשר המקרן מפעיל את מנגנון התלת מימד שלו אשר מאיר את החדר באור IR.



 

פנסוניק בחרה להשאיר את מערכת סנכרון המשקפיים מסוג אינפרה אדום ככל הנראה בכדי להוריד עלויות של משקפיים. זאת למרות שבמסכיה הדקים מסוגי פלאזמה ו-LED, החברה עברה לשיטת RF המתקדמת יותר. המתחרה העיקרית של המקרן הזה, ה-9100 של אפסון, עבר ל-RF, והציפייה הייתה שגם מקרן זה יגיע עם RF. אחרי שאמרנו את זה, חשוב לציין ששיטת ה-IR עבדה כאן היטב, וניתן היה לשנות את עוצמת השידור של שידורי ה-IR. בשיטה זו, הקרנת הסיגנל יכולה להפריע לשידורי IR של שלטים אחרים, כגון שליטה בנגן או ברסיבר. כאמור, פנסוניק מאפשרת שלוש רמות של עוצמת אור הסנכרון אשר נשלח מהמקרן. ברירת המחדל הוא Strong ובמקרה שלי, השליטה ב-OPPO 93 הופרעה כאשר תלת המימד היה פעיל. העברה של האות ל Weak, לא פגעה כלל בסנכרון התלת ממד, אך אפשרה עבודה עם ה OPPO. מדובר בחדר באורך של 4:20, בחדר גדול יותר, יתכן שתצטרכו להגדיל את העוצמה.

המשקפיים

מדובר כבר בדור שלישי למשקפיים של פנסוניק. הסט שוקל בסה"כ 40 גרם (כולל הסוללה), הם מגיעים בשלושה גדלים (כדאי לשים לב שגודל M הרגיש לי קטן מדי ויתאים יותר לבעלי ראשים קטנים - כגון צעירים). הסוללה נטענת בעזרת כבל מיני USB סטנדרטי. תכונה נחמדה שיש בדור זה של המשקפיים היא שמי שמעוניין להפסיק ולראות את הסרט בתלת מימד, יכול להזיז את מתג ההדלקה ימינה ולקבל תמונת דו מימד במקום תלת מימד. במצב זה עין שמאל תקבל בדיוק את התמונה ששודרה עבור עין ימין ובכך נראה תמונת דו מימד רגילה. זה טוב שיש קבוצה שרואה סרט ולא כולם נהנים מאפקט התלת מימד, עכשיו ניתנת להם השליטה להחליט איך יראו את הסרט. המשקפיים של סדרת 30 של מסכי פנסוניק תואמים לחלוטין למקרן זה.



 

שינויים ותוספות

התכונה הבולטת ביותר ששופרה במקרן היא קפיצה משמעותית בעוצמת התאורה. על הנייר הקפיצה הייתה מ 2000 ל 2400 אנסי לומנס אבל כפי שנראה במדידות, מדובר בקפיצה משמעותית יותר אשר פותרת לחלוטין את הבעיה המרכזית של המקרן מהדור הקודם.

לפי הדיווחים בתקשורת, המקרן עושה שימוש באותם פאנלי LCD מהדור הקודם. פאנלים בטכנולוגיה זו מספקים תמונת תלת ממד בהירה ע"י הכפלת תדר הרענון מ-240 הרץ ל-480 הרץ. תמונת תלת ממד בתדר כזה תהיה בהירה פי 1.5 מאשר תמונה בפאנל בתדר 240 הרץ.

הקונטרסט שופר מ 1:300,000 ל 1:500,000בעזרת מנגנון צמצם דינאמי משופר. הדבר בהחלט ניכר ומורגש. יש שיפור בפרטים, בעיקר בסצנות כהות. הצמצם עובד גם בתכני תלת ממד והתוצאה בהחלט מרשימה.

מערכת ה Detail Clarity Processor, מערכת שהוצגה לראשונה ב-7000 ואמורה לחדד/לשפר תמונת HD, קיבלה עדכון. המערכת עובדת לא רע במצבים 2-3. מעל מצבים אלה, ניתן לזהות ארטיפקטים בתמונה. מדובר בפיצ'ר שהוא סוג של Sharpness filter מעט עדין יותר מ-Sharpness רגיל ואשר כדאי להשאירו סביב מצב ברירת המחדל שלו.

3D Viewing Monitor: מערכת נחמדה שתפקידה לעזור לשלוט בעומק התלת מימד בעזרת גרף המתעדכן בזמן אמת. השימוש במערכת כזו נעשה לאלה שהאפקט התלת ממד בסרט הוא מוגזם מידי ויכול במצבים מסוימים לגרום לאי נוחות בצפייה ואפילו לכאבים בעיניים. הרעיון הוא להציג גרף של מיקום האובייקטים במבט על, כאשר אלה שבולטים מהמסך מסומנים באדום ואלה שנמצאים בעומק המסך מסומנים בכחול. ניתן כך לוודא שמה שרואים הוא תקין וגם ניתן להזיז את קו האפס של המסך קדימה או אחורה, עבור מי שמציק לו שהתמונה מתקרבת אליו מדי, או רחוקה ממנו מדי.

3D Motion Remaster: אחת הבעיות בצפייה בתכני תלת מימד במשקפיים אקטיביים נקראית אפקט Mach-Dvorak. הבעיה מתרחשת כאשר אובייקטים זזים בציר האופקי, תחושת העומק הנוצרת אינה טבעית. בשיטת ההקרנה האקטיבית כל עין מקבלת תמונה לסירוגין ולכן במידה ועצם זז, אנחנו למעשה "מאבדים" חלק מהתנועה שהוא ביצע. המוח שלנו מבצע פיצוי של החלק החסר בתמונה אבל פיצוי זה גורם לתנועה להראות לא טבעית ולפעמים לתחושת עומק מוטעית. המנגנון של פנסוניק מתקן את הבעיה ע"י הצגת התמונה המקורית המיועדת לעין שמאל ואילו לעין ימין הוא מציג תמונה שעברה עיבוד וכוללת את הפיצוי במרחק שהאובייקט עשה. בדרך זו, התמונה ואפקט העומק נראים לצופה יותר טבעיים. בפועל מדובר במנגנון שמשפר מאוד את איכות הצפייה בתלת מימד. הצופה מקבל תמונה חלקה ונעימה ללא רמז של הבהוב או cross talk.



 

זיכרון העדשה, תכונה די אהובה במקרני פנסוניק (היכולת לזכור מצב זום ופוקוס שמקרינים סרטים בפורמטים שונים) עובדת עכשיו גם במצב תלת מימד.

גאמה: מערכת כיול הגאמה שופרה ומכילה 15 צעדים בהשוואה ל-9 שהיו בדגם הקודם. נקודת היחס היא בסביבות 2.05, כך שאם אתם מסמנים במצב זה שאתם מעוניינים ב +0.2 תקבלו גאמה של כ-2.25.

IFC: מערכת ה Frame Creation שלא הייתה זמינה בתלת ממד ובהמרה מדו ממד לתלת מימד ב- 7000, עובדת. מדובר בשיפור דרמטי עבור מי שאוהב את מנגנון ה-IFC, והוא בהחלט משדרג את החוויה של תלת המימד.

צמצם: הצמצם השקט של פנסוניק נשמר גם כאן אלא שהוא לא רק שקט אלא ממש אילם. באפסון 9000 וב-9100, נושא הרעש שמייצר הצמצם הוא אחת הבעיות שהכי מפריעות במקרן, וכאן אינה קיימת כלל. הצמצם של הפנסוניק נסגר לא רק בשקט יותר אלא הוא גם אגרסיבי יותר ויכול להסגר כמעט לחלוטין - מה שהופך את השחורים לעמוקים במיוחד. בצפייה ב-test patterns ניתן היה להבחין בהחזרי אור קלים במעבר בין מצב צמצם פתוח לסגור, בדומה למקרנים של אפסון - אך למרות שבמהלך הצפייה ניסינו לראות זאת, לא הבחנו בתופעה עם תוכן של סרטים או טלוויזיה.

עוד פיצ'ר מעניין הוא אפשרות לנתח את הסיגנלים שהמקרן מקבל, כולל ניתוח מתקדם במיוחד הדומה לסקופ, אשר למרות שבהתחלה נראה לנו פיצ'ר מתקדם - יצא שמספר פעמים אכן הוא היה בשימוש על מנת להבין מה בדיוק ראינו. דוגמא אחת כזו הייתה ב-sin city בסצנה שבה הדמות של מיקי רוארק מקבלת פלסטרים על הפנים - ניתן היה להבחין בגוונים בפלסטרים שבעבר לא ראינו וניתן היה גם לנתח זאת מבחינת הסיגנל שהמקרן קיבל.



 

כיולים ומדידות

הבסיס לכיול שלנו היה מצב Cinema1. ראשית בדקנו את מצב הפאנלים וראינו שיש למקרן Misconvergence אופקי שנע בין פיקסל לחצי פיקסל באדום ובכחול. בניגוד לאפסון, פנסוניק לא הכניסה למקרנים שלהם אפשרות לכיול המיקום של הפאנלים (יתכן שניתן לבצע זאת ביחידות של פיקסל בשדרוג קושחה). חשוב להדגיש שבהקרנה ממרחק סביר לא ניתן להבחין בזה. כמובן שהתופעה היא ספציפית למכשיר שבדקנו ואין שום סיבה לחשוב שיחידות אחרות יסבלו גם הן מתופעה דומה.



 

המשכנו בבדיקת עוצמתת ההקרנה של המקרן. שהנורה במצב Eco והמקרן במצב Normal מדדנו 70 cd/m2, במצב Dynamic כבר עלינו ל cd/m2 120. שנורה במצב Normal והמקרן במצב Dynamic, הנתונים כבר עלו ל cd/m2 190 ובמצב Normal ל cd/m2 122. הפנסוניק עדיין אינו הבהיר ביותר בחבורה, אך אלה נתונים טובים משמעותית ממה שמדדנו בשנה שעברה ובהחלט נראים לעין. בהשוואה לאפסון 9000, המקרן בהיר יותר, אך הוא פחות בהיר מה-9100.

במצב Cinema 1, טמפרטורת הצבע שמדדנו הייתה 6550. עיקר הבעיה הייתה ה-contrast של הירוקים אשר לאחר שהורדנו אותם מעט, המקרן הגיע לכיול כמעט מושלם.

הגמא שמדדנו הייתה 2.08 ובתיקון קל של 0.2, הגענו ל 2.3



 

האנסי קונטרסט שמדדנו הגיע 1:540 כאשר הצמצם היה מכובה.



 



 



 



 

טווח הגמוט המובנה של המקרן רחב מהסטנדרט, ויש צורך לכבות פיצ'ר זה אם מעוניינים לראות תמונה מכוילת יותר. אני מעריך שבדומה למקבילו באפסון, מרבית המשתמשים בו יעדיפו דווקא גמוט רחב יותר ומגוון צבעים גדול יותר על פני תמונה מכוילת.



 

החתימה הספקטראלית של המקרן דומה ל-AE7000 אך לא דומה לאף מוצר אחר שראינו. ככל הנראה מדובר בנורה עם הרכב ייחודי שמייצרת חתימה מעניינת במיוחד. ראוי לציון שאין הדבר פוגם באיכות התמונה, אך בהחלט יתכן שהוא גורם לבזבוז אנרגיה על ידי הקרנת אור שבסופו של דבר לא מורגש על ידי העין.



 

עיבוד התמונה של המקרן מרשים ביותר, התחלנו בבדיקת ה Frame Creation. למנגנון שלושה מצבים Mode1-3. במצב 1 לא היו איבוד פרטים כלשהם (מדובר במנגנון דמוי 4:4 pulldown) ובמצבים מסוימים כגון תנועה אופקית על המסך הצליח לחדד משמעותית את התמונה. למי שאוהב מנגנוני IFC, המצב המומלץ לסרטי קולנוע הוא Mode2 אשר אינו אגרסיבי במיוחד הכנסת תמונות הביניים שלו. בדיקת התבנית העמוסה באינפורמציה כמעט ולא הראתה את אפקט "האוויר החם", או פספוסים בסגנון "גמגום" אקראי, מה שאומר שמדובר במנגנון IFC מתקדם במיוחד.



 

במבחן הספינה בדקנו איך המנגנון מתמודד עם קוים ישרים ודקים בתדרים גבוהים (בדמות חבלים על הספינה) ובהתמודדות עם stair stepping. המצב היה כמעט מושלם למעט רעידה קלה באחד מהחבלים העליונים האופקיים של הספינה. ניצלנו את המבחן גם לבדיקת Detail Clarity Processor (מילים יפות למנגנון חדות משופר, שדומה עד זהה למנגנון Super Resolution של אפסון). המנגנון בערכיו הנמוכים בהחלט עושה את העבודה ומשפר את החדות מבלי לפגוע בתמונה. בערכים גבוהים יותר ניתן לראות ארטיפקטים בדמות חידוד יתר ו-Halos.

בבדיקת ה Jaggies התוצאה שקיבלנו הייתה מצוינת באזור ה-4-5 מעלות (כאשר בסביבות 5-7 מעלות זה נחשב מצוין ומעל זה כבר תוצאות בינוניות).



 

הקרנה בדו מימד

בעקבות השינויים שנעשו במקרן, הן בעוצמת התאורה והן בשיפור הקונטרסט בעיקר בזכות הצמצם הדינאמי, התמונה בדו מימד שופרה משמעותית בהשוואה לדור הקודם. היא מאוד נעימה לעין, קולנועית ומפורטת. מנגנון החלקת התמונה עובד נהדר ואני בהחלט ממליץ להשאירו דולק לפחות בערכיו הנמוכים.

איכות התמונה מצוינת ומנגנון הצמצם החדש מרשים ביותר, אם כי הוא לרוב יעדיף תמונה בהירה יותר על פני כמה - חבל שאין יותר אפשרויות מתקדמות לכוונון מנגנון הצמצם.



 

הקרנה בתלת מימד

להקרנה בתלת ממד הקדשתי את מירב הזמן. השיפור מה-7000 הוא דרמטי משתי סיבות מרכזיות: שיפור משמעותי בתאורת המקרן והפעלת מנגנון הצמצם הדינאמי גם בתלת מימד, עובדה שמשפרת משמעותית את השחורים והקונטרסט.

במקרן ישנה אפשרות לקבוע את עוצמת התאורה כפיצוי על כהות המשקפיים. ההמלצה שלי להישאר על מצב Medium, במצב Light אמנם התמונה בהירה ומאוד יפה, אבל תופעת לוואי של המנגנון היא שבסצנות מסוימות ניתן להבחין ב Ghosting.

מנגנון ה Motion Remaster, בשילוב עם מערכת ה Frame Creation, נותן תנועה כל כך חלקה בסצנות קשות כמו מעוף הדרקונים באווטר שזה פשוט השאיר את הצופים בתחושה של וואו. נוסיף על זה את הצמצם הדינאמי ונקבל פירוט וקונטרסט בסצנות כהות שלא זכינו לו עד אתה במקרן במחיר הזה.



 

חשוב לי לציין, שגם אחרי צפייה של שעות רבות בתכני תלת ממד, אין טיפת הרגשה של עייפות, כאב ראש או סחרחורת וזה מעיד עד כמה המקרן מצויין בהקרנת תכנים אלו.



 

המקרן זיהה אוטומטית תוכן SBS, דבר שאף מקרן שבחנתי בשנה הקודמת לא הצליח לעשות. אמנם אני די נמנע לצפות בתכנים מסוג זה, אך הם פופולאריים ביותר, וכל הכבוד שיש סוף סוך זיהוי אוטומטי של תוכן כזה.

המרה מדו מימד לתלת מימד

אני לא חסיד גדול של המנגנון הזה ולכן יוצא לי להשתמש בו רק לבדיקות שאני עושה למקרנים. השנה התחלתי בבדיקה של אותה סצנה שבדקתי בשנה שעברה, אבל הפעם נעזרתי גם במנגנון החלקת התמונה. בסצנה המדוברת מהבלו ריי של Planet Earth עפות אלפי ציפורים. ללא ספק, חל שיפור במנגנון, ה Ghosting שבקלות הבחנתי בהם במקרן הקודם, נעלמו כמעט לחלוטין. תחושת העומק הייתה טובה. גם כשהמקור היה 50 הרץ לא היו הבהובים והתמונה שמרה על חלקות ותלת מימד מצוינים.

מכאן עברנו לבדוק מספר סרטים בבלו ריי, סרטים ביס HD ומספר קטעי ספורט. הרושם הוא טוב, ובהחלט יש שיפור, אך מנגנון כזה אינו יכול להחליף מקור תלת מימדי בכל אופן, בוודאי שלא לחובבי התלת מימד שבינינו.



 

מפרט טכני

מערכת הקרנה: 3 פאנלי LCD בגודל 2 ס"מ ברזולוציה טבעית של 1920x1080 ונורה מסוג UHM בעלת הספק של 220 וואט.
עוצמת תאורה: 2300 אנסי לומנס
קונטרסט: 500,000:1
חיבורים:
- 3 כניסות HDMI בתקן 1.4
- כניסת קומפוננט
- כניסת VGA למחשב
- כניסת s-video
- כניסת קומפוזיט
- שני טריגרים 12 וולט
- יציאת משדר סנכרון משקפיים חיצוני
- כניסת SERIAL למחשב
עדשה: זום/פוקוס חשמלית זום של X2.0, יכולת תזוזה ידנית בציר האופקי והאנכי.
מידות: רוחב 47 ס"מ X גובה 15 ס"מ X עומק 36 ס"מ
משקל: 8.7 ק"ג
חיי נורה: 5000 שעות במסך חיסכון, 4000 שעות במצב רגיל

סיכום וציונים

למרות שמדובר במקרן שעל הנייר קיבל רק מקצה שיפורים, אין ספק שפנסוניק למדה ותיקנה את כל הבעיות שהפריעו בדגם הקודם ובהחלט ניכר שהם עשו עבודה נפלאה. השדרוג הוא מהותי ומשדרג משמעותית את חווית הצפייה בדו מימד וכן בתלת מימד. המקרן הוא כיפי, נותן תמונה נפלאה גם בדו מימד וגם בתלת מימד. חבל שלא נעשה שימוש במשקפי RF תואמי סדרת 50 של המסכים, אולם מערכת ה-IR תפקדה טוב מאוד, תמונת התלת מימד הייתה נקייה מ-  Crosstalk ועשירה מאוד. מושלמות התלת מימד היא בדיוק המומחיות של פנסוניק בשנים האחרונות. בדו מימד חל שיפור ניכר מהדור הקודם וזה ניכר בעיקר בסצנות כהות. הקפיצה בעוצמת התאורה שדרגה מאוד את המקרן.

עיצוב: 9.5 - המקרן נראה טוב מאוד (זהה לחלוטין לקודמו).
איכות בנייה: 9 - מנגנון תזוזת העדשה הוריד את הציון.
נוחות שימוש והתקנה: 10 - מאוד נוח להתקנה בזכות עדשת זום חזקה (X2) וחשמלית, יכולת צידוד מצויינת.
תפריטים: 10 - מערכת התפריטים הטובה ביותר. כלים רבים לעזרה בכיול, גרפים, תמונה חצויה ועוד ועוד.
איכות תמונה דו מימד: 9.5 - ללא ספק, שיפור ניכר מהדור הקודם. הצמצם עושה עובדה טובה והוא שקט.
איכות תמונה בתלת מימד: 10 - תמונה נהדרת, נקייה מ-Crosstalk, סנכרון מיידי של המשקפיים, צמצם דינאמי נהדר ושקט.
עיבוד תמונה: 9.5 - Frame Interpolation טוב מאוד, מטפל יפה בכל המצבים ועכשיו גם שמיש בתלת ממד ובהמרה מדו מימד לתלת מימד
שלט: 8.5 - חמוד, קטן, אבל חסר גישה ישירה למגוון פונקציות וחסר כפתור יעודי להדלקה וכיבוי.
חיבורים: 10 - כל סוגי הכניסות האפשריות.

מחיר: 19990 ₪
המוצר כולל 2 זוגות משקפיים אקטיביות לתקופת ההשקה.


מקרני פנסוניק מיובאים בייבוא רישמי על ידי יורוקום.

 

לדיון בנושא: ביקורת מקרן פנסוניק PT-AE8000




עוד מ: ride
תגיות


דרגת קושי: 1
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(2) הצבעות

בהקשר זה

 עוד על מקרן


המאמר הפופולרי ביותר בתחום מקרן:
מקרן Epson EH-TW5500
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht