עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

מבחן הסאבוופרים הגדול - קיץ 2013

10/07/2013 - 12:00


הקדמה | המאמר המלא | עמוד הבא: המתמודדים >

 
 
 

הקדמה

מי שעוקב, ישים לב שרוב הסאבוופרים שבחנתי במשך השנים היו בקבוצת מחיר של חמש ספרות. גם אני שמתי לב לזה ולכן החלטנו לעשות משהו בנידון. התוצאה? מבחן הסאבוופרים הקבוצתי הראשון בישראל, שכולל לא פחות מ 12 מתמודדים - בקבוצת מחיר של החל מ- 3790 ש"ח ועד 5650 ש"ח.

יש פה קצת מהכל: סאבוופרים קטנים וגדולים, שחורים ולבנים, מרובעים ומעוצבים, מ 6.5 אינץ' ועד 15 אינץ', בקיצור, משהו לכל אחד.

 

סאבוופרים - מבחן קבוצתי 2013

לפני שאנחנו מגיעים למתחרים השונים במבחן, אני חושב שלא יזיק קצת לדבר על סאבוופרים, מה הם מיועדים לעשות, הבדלים נפוצים והיחסים המורכבים בין התדרים שהם מפיקים והחדר הביתי הממוצע.

קצת על סאבוופרים 

סאבוופר הוא "חיה" מאד נישתית. רמקול שמיועד להפיק תחום תדרים מאד קטן ומאד תובעני - התדרים הנמוכים, כלומר הבסים. כשמדברים על טווח שמיעה, הדעה הרווחת היא שבני אדם מסוגלים לשמוע (תלוי בגיל) מ 20Hz ועד 20,000Hz, כאשר הסאבוופר לוקח אחריות על חלק מאד קטן מזה, בדרך כלל כל מה שמתחת ל 100Hz פחות או יותר. אגב, בפועל אנחנו מסוגלים לשמוע גם מתחת ל 20Hz, זאת בהנחה וה- SPL, כלומר עוצמת השמע, גבוהה מספיק בתדרים האלו.

בסאבוופר גם השם הוא בעצם מונח טכני. סאבוופר - סאב = מתחת, לוופר = הוופר, כלומר האלמנט או "דרייבר" ברמקול, שבדרך כלל מיועד להפיק באס/מידריינג'. ישנם סאבוופרים מאד פשוטים שלא מסוגלים להפיק תוצאות יותר מרשימות מאלו של רמקול מדפי, אך אלו עדיין סאבוופרים, שכן הם אינם מפיקים תדרים מעבר לבסים.

התדרים הנמוכים הם תחום תדרים תובעני מסיבה מאד פשוטה - הם דורשים מאותו דרייבר בסאבוופר להזיז כמויות גדולות של אויר, כלומר לזוז קדימה ואחורה למרחקים עצומים בהשוואה לדרייבר המידריינג' או הטוויטר. כמה רחוק? אם וופר מיועד לזוז פחות מכמה מילימטרים ספורים על מנת להפיק את תדרי המידריינג' בעוצמה גבוהה, הסאבוופר מיועד לזוז החל מכמה מילימטרים ועד כמה סנטימטרים, תלוי בתדרים ובעוצמה שרוצים להפיק אותם.

הדרייבר שנמצא בסאבוופרים עובד על אותם העקרונות כמו של הדרייברים שנמצאים ברמקולים רגילים, כאשר בדרך כלל (אך לא תמיד) הוא יהיה בקוטר יותר גדול, בעל Motor או "מנוע" יותר מאסיבי ועם תכנון שיותר מתאים להפקת תדרים נמוכים. למי שתוהה, ישנם רמקולים רגילים שבמקרה כוללים דרייברים שיכולים להתאים לשימוש גם כסאבוופרים.

הסאבוופר הביתי כמעט תמיד מגיע כגרסה "אקטיבית", כלומר זהו רמקול שכולל בתוכו מגבר מובנה. אלו מכונים מגברי Plate עקב צורתם והעובדה שהם יושבים מאחורי הסאבוופר. תלוי בצרכים, המגבר יכול להפיק עוצמה החל מכמה עשרות וואטים ועד אלפי וואטים. המגבר בדרך כלל יכלול מגוון של תכונות שונות, החל מבורר עוצמה, בורר תדר קרוסאובר לחיתוך מתאים עם הרמקולים הקידמיים, כניסות/יציאות מסוגים שונים, ועד מערכות מבוססות DSP ששולטות בדברים כגון EQ, חיתוכים, Room correction ועוד.

התיבה

התיבה בסאבוופר היא כמובן חלק אינטגרלי וקריטי לעבודה תקינה. ישנן מספר תיבות נפוצות:

תיבת Sealed

זו תיבה אשר אטומה לגמרי, ואינה כוללת פתחי אויר כאלו או אחרים. דרייברים בתיבות סגורות עובדים יותר קשה מדרייברים בתיבות אחרות, ולכן ישנו צורך במגבר ודרייבר טובים על מנת להפיק תוצאות מוצלחות בתדרים נמוכים. עקב כך התיבות האלו יותר נפוצות (אך לא רק) בסאבוופרים יוקרתיים.

סאבוופרים - מבחן קבוצתי 2013

סאבוופרים בתיבה סגורה בדרך כלל בעלי סאונד מאוזן וחלק, אינם בעלי פוטנציאל להפיק רעשי אויר ו/או רזוננסים כמו סאבוופרים בתיבות Ported, ומצריכים סיוע של אקולייזר על מנת לרדת בצורה שטוחה לתדרים מאד נמוכים, אלא אם רוצים תיבה מאד גדולה.

תיבת Ported

סאבוופרים - מבחן קבוצתי 2013
תיבה עם Port סטנדרטי

זו התיבה הנפוצה ביותר בסאבוופרים וגם ברמקולים. הדרייבר עובד "בשיתוף פעולה" עם פתח אויר כלשהו, בדרך כלל צינור או תעלה, אשר מכוון לתחום תהודה מסוים. סאבוופרים בתיבת Ported מסוגלים להפיק יותר מסאבוופרים בתיבה סגורה ככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה- Port, אבל זה לא מגיע בחינם, התיבה הנדרשת בדרך כלל תהיה גדולה יותר מתיבה סגורה, בעוצמות גבוהות ה- Port עלול להשמיע רעשי מערבולות אויר ו/או רזוננסים שונים והדרייבר בעל תגובה מעט יותר איטית ככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה Port.

בפועל, החסרונות הנ"ל לא תמיד קריטים. התיבה צריכה להיות ממש גדולה רק במידה ורוצים שהסאבוופר ירד מאד נמוך. כשישנם רמקולים נוספים במערכת שמנגנים את שאר תחום השמיעה, אנחנו לא ממש שומעים את רעשי האויר של ה Port ולמרות שמדידות מראות שמהירות התגובה של הדרייבר מעט יותר איטית ככל שמתקרבים לתחום העבודה של ה- Port, בפועל ההשפעה של זה בזמן האזנה זה נושא שמאד תלוי בתוכן לו מאזינים, בתכנון התיבה ובגובה תדר הכיוון של ה- Port.

סאבוופרים - מבחן קבוצתי 2013
תיבה עם Port מסוג Slot

סאבוופרים בתיבת Ported הם בעלי פוטנציאל מעולה בכל הקשור לניצול המקסימום מהדרייבר שבשימוש, אך תכנון לקוי עלול להוביל לתוצאות גרועות למדי ועד שלא מאזינים/מודדים לא ניתן לדעת.

תיבת PR

תיבת ה PR או Passive Radiator, עובדת על אותם העקרונות כמו של תיבת ה Ported, רק שבמקום לעשות שימוש ב Port, התיבה הזו עושה שימוש ב PR. ה- PR היא ממברנה פאסיבית שנראית מבחוץ כמו דרייבר רגיל, רק שהיא מגיעה ללא Motor, סליל ואינה מחוברת למגבר. חיצונית מדובר בתיבה שעלולה להטעות חלק מהמשתמשים, שכן הסאבוופר נראה כאילו יש לו שניים או שלושה דרייברים, כאשר בפועל בעצם מדובר בדרייבר אקטיבי אחד שעובד בשיתוף פעולה עם ראדיאטור/ים. אגב, גם רמקולים פה ושם עושים שימוש ב PR.

סאבוופרים - מבחן קבוצתי 2013
מצד שמאל - דרייבר אקטיבי
מצד ימין - PR

סאבוופרים בתיבות PR מסוגלים בתאוריה להפיק ביצועים זהים לאלו של תיבות Ported, רק ללא הפוטנציאל לרעשי מערבולות אויר ו/או רזוננסים שונים כמו בתיבות Ported, וללא הצורך בנפח האויר שתופס ה Port בתיבה. החיסרון העיקרי הוא במחיר, שכן ממברנה פאסיבית הרבה יותר יקרה מחתיכת צינור.

ישנן כמובן תיבות נוספות לסאבוופרים כגון: Open Baffle - סאבוופר "ללא תיבה", Horn - תיבות מסוג שופר, Transmission Line, ו- Bandpass מסוגים שונים, אך אלו פחות נפוצות. 

החדר 

נושא חשוב שצריך להזכיר הוא חלל ההאזנה. להפיק בסים שטוחים וחלקים בחדר/סלון ממוצע זה נושא בעייתי עד בלתי אפשרי. חלל האזנה ממוצע כולל קירות/רצפה/תקרה שמקבילים אחד לשני וזו אינה סביבה אידיאלית להפקת בסים. כמה זה משפיע?

 

סאבוופרים - מבחן קבוצתי 2013
קו שחור - סאבוופר
קו אדום - סאבוופר בחדר

בגרף הנ"ל ישנן שתי מדידות - מדידה של סאבוופר כלשהו ללא ההשפעה של החדר, ומדידה של אותו הסאבוופר בסלון מגורים ממוצע. כפי שניתן לראות, החדר הופך את הסאב השטוח והיפה לתוצאה די לא מאוזנת. תזוזה של נקודת ההאזנה או שינוי במיקום הסאבוופר ישנו כמובן את התוצאה, אבל יפה זה כמעט אף פעם לא יהיה. מה שכן חשוב להבהיר, התוצאה בפועל לא נשמעת גרוע כמו שהיא נראית.

מבנה החדר ומיקום הסאבוופר משחקים תפקיד מכריע בתוצאה שמקבלים, ולכן תמיד חשוב לנסות למצוא לסאבוופר את את המיקום האידיאלי בחדר. מהו המיקום האידיאלי? אין פה חוקים וכל חדר שונה מהשני, באותה מידה שכל סאבוופר שונה מהשני. האינסטינקט הראשוני של רוב המאזינים הוא לשים את הסאבוופר בפינה, או בכל איזור אחר בו הוא פחות מפריע ויזואלית, אבל האמת היא שמומלץ לנסות לשחק עם המיקום של הסאבוופר, כי בהחלט יכול להיות שתופתעו לטובה מהסאונד שתקבלו במיקום שלא שקלתם בתחילה.

מה עוד אפשר לעשות? כמעט לכל סאבוופר יש מאחור מתג/בורר "פאזה". הרוב נוהגים להתעלם ממנו, אבל מומלץ לשחק איתו מכיון שהוא מסוגל להיות גורם מכריע בשידוך הסאבוופר עם הרמקולים הקידמיים (למתג/בורר הפאזה אין שום מטרה אחרת).
בנוסף, אם אפשר, כדאי לנסות להשתמש בציוד בעל מערכת כיול ראויה שתוכל מעט "ללטש" (אך לא לפתור) את השפעת הבעיה. ישנן מערכות ברמות שונות, אבל כולן בסופו של דבר מנסות לאזן את התוצאה שהסאב מפיק בנקודת ההאזנה.


הקדמה המאמר המלא עמוד הבא: המתמודדים >



עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 5
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht