כמעט סופי: גם LG יוצאת מעסקי הפלאזמה

השנים האחרונות סימנו את סיומה של טכנולוגית הפלזמה כאופציה למסכים. בראיון למגזין קוריאה טיימס, הכריז בעצם האחראי על תחום הבידור ...


בשנים האחרונות ראינו יצרניות רבות יוצאות מתחום הפלזמה, החל מ-Fujitsu (שהיתה הראשונה למסחר את הטכנולוגיה במסכים לתחום האלקטרוניקה הבידורית), סוני ופיליפס. מהיצרניות הגדולות יציאת פיוניר שנחשבה למובילה הטכנולוגית, ואחריה פנסוניק שהיתה יצרנית הפאנלים הגדולה ביותר והמשמעותית ביותר.

הדעה הרווחת היתה שברגע שפנסוניק יוצאת מהשוק, גם היצרניות הקוריאניות יצאות משוק הפלזמה שכן כלכלית אין יותר טעם להחזיק בטכנולוגיה הזו. את ההכרזה הרשמית עשתה סמסונג לפני חודשיים בכך שהכריזה שהיא תפסיק לייצר פאנלים של פלזמה. כעת, בראיון עבור הקוריאה טיימס, הכריז האחראי על תחום האלקטרוניקה הבידורית ב-LG (מר Ha Hyun-hwoi) על כך שהחברה יודעת שפלזמה אינה כלכלית ולכן תפסיק לייצר גם היא מסכים בטכנולוגיה. ההחלטה מתי המסכים הללו יופסקו לייצר עדיין לא נפלה, אך ככל הנראה ההכרזה תהיה בקרוב מאוד.

יש סיבות רבות לנפילתה של טכנולוגיית הפלזמה. היסטורית, למרות ש-LCD הקדימה את מסכי הפלזמה – דווקא פלזמה היתה הראשונה להפוך מסחרית בתחום מסכים לקולנוע ביתי. הסיבה היתה פשוטה – פלזמה פשוט היתה איכותית יותר למטרות הללו. פאנלים של LCD היו (ועדיין) זולים בהרבה, אך ייצור של פאנל LCD איכותי לא היה דבר של מה בכך. יצרניות רבות נכנסו לתחום הפלזמה, אך גם עשו לא מעט טעויות. דוגמא אחת היתה טכנולוגיית ALIS של פוג'יטסו, אשר אומצה בחום על ידי חברות כמו סוני ופיליפס. טכנולוגיה זו לא היתה נעימה לעין וניסתה לשחזר ולתקן בעיות של Interlaced שמראש לא היו צריכות להכנס לעולם הטלויזיה הדיגיטלי. הכשלון של טכנולוגיה זו היתה במידה רבה הסיבה ששלושת החברות הללו יצאו מעסקי מסכי הפלזמה (במקרה של Fujitsu – יציאה מתחום המסכים לתחום האלקטרוניקה הבידורית באופן כללי). 

מצד שני, חברות רבות ובעיקר פנסוניק ופיוניר המשיכו לקדם את הטכנולוגיה עד ליציאת מוצר הדגל של הפלזמה: הקורו. מסך הקורו היה אבן דרך במסכי קולנוע ביתי בכלל – המסך הראשון שהגיע לקונטרסט כמעט אינסופי. כלומר, השחורים של המסך (ביחוד בדור השני) היו כמעט מושלמים. הבעיה היתה שתהליך הייצור היה יקר, המסכים היו יקרים וכבר ב-2009 צפינו שהמשחק של פלזמה מול LCD בעצם גמור.

סיכום אירוע Plasma shootout בפיוצ'רהשוואה בין יצרניות שונות בפלזמה – כולם כבר הגיעו לבשלות

רק לאחרונה, בשוטאאוט פלזמה שעשינו בחנות פיוצ'ר שבתל אביב ניתן היה לראות שכל החברות כמעט יישרו קו עם הקורו המקורית. 

מסך OLED קמור של LG 55EA980Yמסך OLED עם אייפון 5s בשיווי משקל על גביו – דקיק ביותר

הסיבות למותה של הפלזמה רבות ומגוונות, אך הרי הם לפניכם:

  • היתרון של הפלזמה היא בשחורים. הבעיה שבחנות בלתי אפשרי לבדוק שחורים, ההיפך – מה שמעניין הוא המסך הבוהק והחזק ביותר.
  • LCD זול בהרבה לייצור, ולמרות שתאורת LED ייקרה אותו, הוא עדיין זול לייצור משמעותית מפלזמה, ולכן הרווח של החברות מפלזמה פחות טוב.
  • פלזמה עבה יותר – במקרה של LCD, ניתן לכופף אותו (מסכים מעוגלים), ולהפוך אותו לאולטרה-דק. זה לא המקרה בפלזמה.
  • פלזמה בזבזן יותר באנרגיה. הוא מתחמם יותר.

 

פלזמה בימים טובים יותר

בעצם היתרון הבולט של הפלזמה ומה שהשאיר אותו במשחק כל כך הרבה שנים, היה היתרון שלו בגודל. כל עוד מסכי ה-LED/LCD הוגבלו בגודל 40-50" המצב של הפלזמה היה קשה, אך סביל. כיום, כאשר יש יצרניות עם מסכים בגודל 80" ומעלה, היתרון הזה נעלם.

מסך OLED קמור של LG 55EA980Yהשחורים של ה-OLED מושלמים

בנוסף, היתרון הכי חזק של הפלזמה – השחורים, סוף סוף נפרץ. מסכי OLED, ובפרט של חברת LG, הצליחו לעקוף את הפלזמה בסיבוב ולהן גם יתרון גם באנרגיה, גם בדקות, גם ביכולתם להתעקל (מסכים קעורים) וכמובן גם בעוצמות האור שלהם. 

החסרון של הטכנולוגיה החדשה? עלותה גבוהה, ולכן גם כאן יש חשש שמתח הרווחים לא יספיק גם בשביל OLED להצליח. לנו, חובבי הקולנוע הביתי נותר רק לקוות שזה לא מה שיקרה בסופו של דבר.

לדיון בנושא: כמעט סופי: גם LG יוצאת מעסקי הפלאזמה


11:00
  /  
30.08.2014
  
מאת: עפר לאור

1