עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

Lipsync בשידורי YES HD

22/05/2009 - 11:00



 
 
 

מה זה LIPSYNC בכלל?

תופעת lipsync נוצרת כאשר התזמון של הוידאו והאודיו אינם מסונכרנים. לרוב זה נוצר בתהליכים השונים של סינכרון פס הקול או בעיבודו עד להצגת הקול והתמונה לצרכן.

התופעה גורמת לדיסוננס אצל הצופה כאשר ה-LIPSYNC הוא קיצוני ותחושה שמישהו מדבר ומפריע או שהשחקנים הם לא אלה שמדברים באמת (כמו DUBBING - שבו שחקנים אחרים מדבבים את קולות השחקנים המקוריים בכדי לתרגם אותם לשפה אחרת או לשנות את הקול שלהם - כמו שוורצנגר בסרטו הראשון שהוקלט על ידי שחקן אחר בכלל).

יש שני סוגים של LIPSYNC - כאשר הוידאו מקדים את האודיו, וכאשר הוידאו מאחרי אחרי האודיו. כאשר הסינכרון הוא מחוץ לטווח הרצוי, אך קרוב אליו בני אדם יתקשו מאוד לזהות באיזה אחד משתי הבעיות מדובר...

בני אדם רגישים יכולים לזהות LIPSYNC בטווח של כ-20 אלפיות השניה כאשר הצליל מקדים את הוידאו, ו-40 אלפיות השניה כאשר הוא מאחרי אחרי הוידאו.

ההבדלים בתפיסה הזו נוצרים בגלל השהיית האודיו באוויר. כלומר, כאשר אנחנו רואים מישהו צועק אלינו מרחוק, יש השהייה לא קטנה מהרגע שהוא צועק ועד שהצליל מגיע לאוזן שלנו. מהירות האור היא 300,000 קמ"ש, בעוד שמהירות הקול באוויר הוא 340 מטר בשניה (כמעט פי מיליון יותר לאט). ולכן המוח הרבה יותר עמיד להפרשי זמנים בכיוון של עיכוב האודיו.

מה משפיע על ה-LIPSYNC בבית?

אם נניח שהכל בסדר עד וכולל הממיר שלנו, יש לנו בבית אלמנטים שמשפיעים בהחלט על נושא ה-LIPSYNC.

עיבוד תמונה

עיבוד תמונה במסך או במעבד תמונה יעודי חייב להאיט את הוידאו בכדי לנסות ולשפר אותו. מעבד בסיסי לא חייב להאיט את התמונה יותר מ-FIELD אחד (קרי: 1/50 השניה = 20 מילישניות). מעבד חזק יכול להאיט את הוידאו בין שתי שדות ל-4 שדות (קרי: הצליל יקדים את הוידאו ב-20 מילישניות ועד 40 מילישניות).

בד"כ מדובר על עיכוב הוידאו למשך 30 מילישניות אך מעבד סביר יחליף בין אלגוריתמים תוך כדי תנועה, מה שיגרום גם לשינויים דינמיים בעיכוב של הוידאו - מה שמסבך את העניינים אפילו יותר...

עיבוד צליל

גם לעיבוד צליל (פרולוג´יק, NEO6, עיבוד ROOM CORRECTION, פיענוח DTS/DD, ואפקטי DSP שונים) ברסיבר יש עיכוב מסויים. אין יותר מדי מידע על כמה השהייה מדובר, אך אפשר להניח שמדובר במספר קטן למדי ולא יותר מאשר 10 מילישניות.

מרחק הצליל

כבר אמרנו שבעצם הצליל מתעכב בדרך מהמקור שלו לאוזן שלנו בהתאם למרחק בינהם. עד לרמקולים שלנו, הצליל הוא בעצם אות חשמלי ולכן המהירות שלו היא כמהירות האור (300,000 ק"מ לשניה) ולכן הפרשי הזמנים כאן זניחים. מהרגע שהצליל בוקע מהרמקול ועד שהוא מגיע אלינו - המהירות של הקול היא 340 מ/ש ולכן כבר משמעותית.

בעצם מדובר על כ-3 מילישניות של עיכוב על כל מטר מרחק. אם אנחנו נמצאים כ-3.5 מ´ מרמקול הסנטר שלנו (שממנו בוקע לרוב מרבית קולות השחקנים) אז מדובר על כ-10 מילישניות עיכוב הצליל.

איך יודעים שיש בעיה?

קל מאוד לראות את הבעיה, אך להפתעתכם לא כל אחד יוכל לזהות אותה. לאנשים מבוגרים יש עיבוד איטי יותר ולכן פחות מזהים את התופעה וילדים בד"כ יותר "עמידים" להפרעות מסוג זה.

למי שרגיש לתופעה (אני מניח שרבים מקוראי אתר זה הם מהקטגוריה הזו) התופעה תתבטא בכך שזה לא מרגיש שהשחקנים עצמם הם אלה שמדברים באמת ותנועות השפתיים שלהם לא ממש נכונות. עבורי התחושה היא כאילו שאני צופה בתוכנית אחת בוידאו אך מקשיב לסאונד של ערוץ אחר לחלוטין...

איך מתקנים LIP SYNC?

כמעט לכל רסיבר כיום יש LIPSYNC CORRECTION. מרביתם מאפשרים לזכור את ה-DELAY הזה - לפי הכניסה הספציפית. הסיבה לכך היא שמוצרים רבים שכוללים סוג של LIPSYNC (אשר עלול להווצר על ידי שילוב של ציוד שמאיט אלמנט אחד כגון סאונד או וידאו) הם עדיין עקביים לחלוטין וה-LIPSYNC שלהם לא משתנה כל הזמן.

הדרך לבצע LIPSYNC CORRECTION שונה בכל רסיבר, אך העיקרון זהה. הצליל הוא דיגיטלי ולכן ניתן להכניס אותו לזיכרון ולנגן אותו ביציאה מהזיכרון. אורך הזיכרון הוא בעצם ה-DELAY שאנחנו קובעים. מרבית הרסיברים מאפשרים עד 100 מילישניות של עיכוב הצליל.

שימו לב שתיקון כזה הוא חד כיווני - הוא מסוגל רק לתקן מצב שבו הצליל מקדים את הוידאו ולא ההיפך!

בכדי לתקן מצב הפוך ניתן להשתמש במעבד וידאו אשר מאפשר זאת. מעבדי וידאו "כבדים" מסוגלים להוסיף השהייה לוידאו ובכך לגרום לתיקון הבעיה. שימו לב שהדבר יאיט החלפת ערוצים ובשום אופן אינו מומלץ לגיימרים (לכן מעבדי וידאו כוללים מצב GAME MODE אשר תפקידו הוא לעבד את הוידאו עם השהיה קצרה ככל הניתן בכדי לאפשר לגיימר לנצל את זמן התגובה המהיר שלו ולא להיות מואט על ידי עיבוד הוידאו).

עם זאת, מדובר על בד"כ עד 60 מילישניות של תיקון (לכל היותר) בכפולות די איטיות (מרבית המעבדים לא טורחים להאיט את זה ברזולוציה נמוכה משדה בודד - 20 מילישניה, למרות שהדבר טכנית לא בעייתי במיוחד).

תיקון אוטומטי HDMI

ב-HDMI 1.3 התווסף יכולת חדשה של תיאום LIPSYNC. בעצם כל מכשיר צריך לתעד ולעדכן את הבא בתור כמה השהייה הוא הכניס לוידאו ולאודיו או לתקן את קודמיו.

נניח שיש לנו נגן שמדווח שיש לו השהייה מסויימת בין הוידאו לאודיו והתחנה הבאה בשרשרת שלו היא מעבד וידאו שמוסיף עוד DELAY. המעבד מדווח לתחנה הבאה שלו - הרסיבר. הרסיבר יכול להוסיף את ההשהיה שלו ולדווח לבא בתור את סה"כ ההשהייה או פשוט לתקן ולדווח שהוא בהשהיה אפס.

כמובן שבשביל שדבר כזה יעבוד צריך שהמספרים יהיו נמוכים וגם שכולם יתמכו ביכולת הזו (מה שלא ממש קורה) והכי חשוב - שה-DELAY יהיה תמיד שהאודיו יקדים את הוידאו -  אחרת התחנה האחרונה, הרסיבר, לא תוכל לתקן אותו.

מה קורה ב-yesHD?

כאשר יס יצאו עם yesHD הרגישו חלק מהלקוחות LIP SYNC DELAY משמעותי וכזה שלא ניתן לתיקון. הסיבה שהוא לא ניתן היה לתיקון הוא בכך שהוא היה סלקטיבי - הוא התרחש רק בערוצים הפנימיים של החברה ב-HD, אך לא בערוצי ה-SD. בעיה נוספת היתה שה-LIPSYNC היה בכיוון הלא נכון - הצליל כבר איחר את הוידאו ולכן לא ניתן היה לתקנו.

ההנחה היתה שמדובר בבעיית פיענוח בממיר עצמו, אך כאשר יצא ה-yesMax HD היה ברור כבר שהבעיה שונה ממה שחשבנו בהתחלה שכן שני ממירים עם בעיה זהה זה כבר מגמתי. בנוסף, הרחבת שידורי ה-HD של יס לערוצים נוספים הרחיבה את הבעיה - עוד ערוצים נדבקו בתופעה...

החברה הכניסה אפשרות של LIPSYNC DELAY בממירים עצמם, אך הדבר לא עזר מכיוון ש-DELAY היה בכיוון הלא נכון (הרי הצליל כבר מאחר ממילא אחרי הוידאו).

מתברר שהבעיה היתה בכיוון אחר לחלוטין. הערוצים "הבעייתיים" משודרים בעצם ב-DOLBY DIGITAL. נכון, האסוציאציה  הראשונה שלנו כשאנחנו שומעים על דולבי זה 5.1 אבל דולבי זו שיטת כיווץ. ערוצי ה-SD של יס משודרים בשיטת PCM. שיטה זו בעצם דוגמת ומעבירה את הצליל לפי קצב ידוע וללא כיווץ כלשהו. לעומת זאת DD מסוגל להעביר אות באיכות גבוהה הרבה יותר על אותו רוחב סרט. ב-DOLBY DIGITAL ניתן לשדר תכנים במונו, סטריאו, סטריאו מורחב (עם סאב - מה שנקרא DD 2.1) וכמובן DD 5.1 ומעלה (עד 7.1).

השיטות של הכיווץ זהות, אך מספר הערוצים משתנה. יס משדרים את הערוצים הפנימיים שלהם על בסיס DOLBY DIGITAL 2.0 או 2.1 - כאשר בעלי רסיברים שיש להם פיענוח פרולוג´יק ודומיו (prologic 2, prologic 2x ו-DTS NEO6) מסוגלים לפענח מתוכו גם ערוצים קדמיים, סנטר וערוצים אחוריים. הפיענוח נוצר בזכות זאת שהתכנים שיס רוכשת כבר מקודדים מראש עם PROLOGIC, אך כמובן שזה לא איכותי כמו שידור 5.1 אמיתי.

כאשר ראינו שהתופעה הזו חוזרת על עצמה גם ב-yesMax HD, פנינו למחלקה הטכנית של יס ואנחנו גאים מאוד בעובדה שהצלחנו בעבודה ביחד איתם לזהות את המקור לבעיה והחברה הכניסה תיקון לתופעה אשר מופעלת כבר עכשיו.

ככל הנראה מערכת הכיווץ הזו הוסיפה יותר זמן מכפי שחשבו ומכיוון שזה נמצא בנקודה קרובה לנקודת השידור עצמה, התופעה לא היתה ניתנת לזיהוי על ידי מערכות החברה.

היום בבוקר עשיתי בדיקה מעמיקה ואני כעת יכול להכריז שאני לא רואה LIPSYNC DELAY בערוצי YES HD דרך הממיר yesMax HD.

הייתי רוצה כאן להודות למחלקה הטכנית של יס אשר שיתפו איתנו פעולה לאורך כל הדרך וברגע שזוהתה הבעיה המהירות שבה היא תוקנה היא יוצאת מהכלל.

עוד מידע על הנושא (באנגלית)

לתגובות בפורומים לחצו כאן


נושאים מקושרים

4K ו-UHD
4K ו-UHD
שידורים
שידורים


עוד מ: oferlaor
תגיות


דרגת קושי: 3
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.8
(10) הצבעות

בהקשר זה

 הקלטת HDTV
 מזרימדיה מול HTPC
 ביקורות HDTV
 הסקירה המלאה על yesMax HD
 עוד על 4K ו-UHD


המאמר הפופולרי ביותר בתחום 4K ו-UHD:
מזרימדיה: Popcorn Hour A-110
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht