DACים טרנספורטים , ומה שביניהם!

עד כמה DAC יכול לשנות את התוצאה של המערכת, עד כמה קיימים הבדלים בין טרנספורטים? ה SB3 סיפק לי דחיפה ...


הסגידה ל"אפסים" ול"אחדים" 01011001110….

כחובב מוסיקה ואספן דיסקים, המדיה הדיגיטלית בתוצרתה הדיגיטלית כקבצים אף פעם לא עניינה אותי, היא פשוט חסרת ערך. היא ריקה והיא לא מרגשת, בדיוק כפי שהיא קיימת על דיסק המחשב, כך בלחיצה קטנה היא נעלמת כלא הייתה. היכן ההתרגשות והצפייה הדרוכה להודעת דואר אדומה וקטנה, הרצון לחזור הביתה מהעבודה מהר ולהביט בתיבה ממוקמת לבדה מחוץ להיכל הקודש, בקור העז הצפוני? – תחושות אלו פשוט נעלמו.
היכן ההתרגשות במסירת הפתק האדום לנציגת הדואר בתקווה שהיא לא תספר סיפור כגון "אני לא מוצאת את החבילה אולי תחזור מחר"? הריצה לרכב עם הקופסה כאילו הייתה מזוודה עם לב פועם הרוצה להתפרץ. פתיחת הקופסה באגרסיביות באמצעות מפתחות הרכב ו…מבצבצות להן סידרת הקופסאות הצבעוניות העטופות נייר צלופן מעצבן שגם איתן ההתמודדות לא פשוטה…ועד לרגע המיוחל בו נשמעת מוסיקה.
כל התהליך הזה נמוג ,נעלם כלא היה הרי מדובר בקובץ.

החלום ושברו – ואולי לא?
כמי ששייך לאסכולה הישנה, לא חלמתי שהמהפכה תתדפק על דלתי, בטח שלא תיכנס לסלוני. והינה אני הקטן בעל הדעות הקדומות מקבל בשמחה את סטרימר האודיו של חברת לוגיטק. הסיבות לכך מובנות לחלוטין: זמינות, גמישות, קלות תפעולית – זה שם המשחק. אך האם האודיופילים ואולי יותר נכון אודיו פילים, יצליחו לקבל לידם טכנולוגיה בה לא צריך מנוע שמסתובב בדיוק מופתי, או רכיב ששוקל 40 טון ומעלה, בעל LEDים נוצצים וכפתורים מוזהבים?

אז מה יש בסיר?

והינה עבדכם הנאמן הקים רשת אלחוטית ורכש SB3.
על איכותו הבינונית משהו של ה-DAC ב-SB3 או על איכות הבנייה הנמוכה של מכשיר ה SB3 כבר דובר רבות ואין טעם שארחיב עליו את הדיבור. אז רק נגדיר כי למעט ההגדרה שהתוצאה מההיבט המוסיקלי רחוקה מלהיות טובה.
המצב אף חמור עוד יותר כשמנסים להאזין לערוצי הרדיו האינטרנטיים, אשר רובם משודרים ב-Bit Rate נמוך והרי זו היתה הסיבה העיקרית ולפחות מבחינתי, הקטליזאטור היחידי לרכישת מכשיר ה SB3 מלכתחילה, הינו ערוצי הרדיו מרחבי הגלובוס.

האזנה לערוצים באיכות של 128Kbs שנחשבים לטובים יותר, העלתה את המסקנה הבאה: בתחילה קימת התרגשות של קליטת הערוץ וכאחד שרדיו לא קיים בביתו כבר קרוב לעשור, זה בהחלט חידוש. הצליל שטוח, חסר דינאמיקה, ללא Attack, פשוט רצף צלילים שבוקעים ממערכת הסטריאו. האכזבה מבחינתי כה גדולה דבר שתרם לכיבוי המכשיר עד לרכישת DAC.

במהלך השבועות האחרונים, שוחחתי עם חבר הפורום יאיר פורמן שהיה בתהליך בניית DAC בטכנולוגית NOS. התוצר הסופי מאוד עניין אותי אך נדרשתי להמתין עד לסיום הפרויקט.
בערב חורפי וגשום קיבלתי טלפון: "בא לך לשמוע את ה DAC?". כמובן שהמפגש לא אחר לבוא ונפגשתי עם יאיר. איני רוצה להכביר מלים על פרטי המפגש, אך בכל זאת מילה טובה על יאיר. הבחור רציני בעל תשוקה אמיתית לאודיו, ענייני, מסביר פנים ואני שמח שיצא לנו סוף סוף להיפגש.

לקחתי את המכשיר, לאחר האזנה קצרה על הסט בו הוא חובר שכלל שני מגברי סטריאו בקונפיגורציית BIAMP ופרה של NAIM משנות ה 80 שעברו שיפוץ מלא פרי עמלו של יאיר. כמובן SB3 שחובר לDAC וזוג רמקולים אימתניים גם הם פרי עמלו של יאיר. הכבילה גם היא כולה DIY. בסה"כ היה קשה לי להתרשם מהתוצאה איני מכיר את הסט , והגעתי לא ערוך עם דיסקים או קבצי FLAC.

לאחר מאמצים לא קונבציונאלים הוחלט על ניתוקו של הDAC והעמסתו לרכב.

ששש…שקט מאזינים

מלא התרגשות חיברתי את ה DAC לסט שלי. לאחר 24 שעות שה DAC היה מחובר למתח התחלתי את מבחן האזנה.
להלן רשימת הבדיקות:

• האזנה לקבציי FLAC באמצעות ה SB והשוואתם למול CDP.
• האזנה לערוצי רדיו באמצעות ה SB.
• האזנה ל DVD באמצעות ה DAC ובלעדיו.
• האזנה ל CD באמצעות הDVD מחובר ל DAC ובלעדיו.

הבדיקה הראשונה היתה האזנה לקבציי FLAC באמצעות ה SB והשוואתם למול CDP.
ההבדל בין התוצאה של ה SB וה DAC למול ה CDP הינו עצום, התוצאה עם ה CDP משמעתית טובה יותר הן מבחינת האיזון טונאלי והן מבחינת העומק והנפח. מראש לא צפיתי לתוצאה שונה ואם היא הייתה אחרת, זה היה מפתיע אותי מאוד.
מן הראוי לציין כי הDAC במכשיר ה CDP שלי הוא Crystal CS 4390 with resolution equivalent to 20 Bit ולא NOS.

אחד הדברים הבולטים ביותר הוא תחום התדרים הנמוך, בשימוש ה DAC נדרשתי להרחיק את הרמקול מהקיר האחורי ב 20 ס"מ נוספים, הרמקול שלי בעל באס ריפלקס אחורי. אופי הבאס בהאזנה ל SB בשילוב ה DAC מעט יותר רפוי ופחות ממוקד. העדפה שלי היא באס הדוק ומאוד אנאליטי, הוא חייב להיות מדויק ומהיר. בשאר בתחומים כגון דינאמיקה, Attack, הפרדה ובמה – הוא עשה עבודה טובה מאוד. האזנה לקבציי MP3 באיכויות שונות הייתה נעימה מלאת בשר ונפח בהשוואה לנגינתם ללא הDAC.

הדבר המרכזי שלמטרתו נידרש ה DAC לפחות מבחינתי הוא האזנה לתחנות רדיו באמצעות ה SB.
איכות השידור בתחנות 128Kbps אינה גרועה, אך האזנה ללא ה DAC הביאה אותי למצב שכביתי את ה SB באופן מוחלט. התוצאה גרועה חסרת נפח, Flat, חסרת במה, חסרת דינאמיקה והתיאור המדויק של התוצאה היא פליטה של סדרת תדרים רנדומאלית לחלוטין. את כל מגבלות הללו ה DAC שיפר בצורה משמעותית, התקבל נפח אווריריות, הדינאמיקה השתפרה פלאים וההאזנה לתחנות הרדיו מהנה לא משעממת ולא מעייפת. ה DAC מקבל מבחינתי ציון 10 בתרומתו להאזנה לתחנות הרדיו.

אם אסכם את המבחן עד השלב הזה, תרומתו להאזנה רבה ללא ספק, כמובן שאמשיך לרכוש CD ואמשיך להאזין באמצעות ה CDP, אך ללא ספק למטרת התרשמות מחומרים הוא מספק מענה טוב. לגבי איכות האזנה לתחנות הרדיו כמובן תרומתו אף גדולה יותר וכאן חוזקו. במהלך כתיבת הכתבה סיפרתי על התוצאות ליאיר ולחבר נוסף, והיה לא פשוט לנסות לתאר את ההבדלים בין מכשיר ה CDP שהתגלה כגוליית למול דוד.
אף על פי שמכשיר ה CDP שלי בעל יציאה אופטית, כך שהוא יכול לשמש כטרנספורט ותרתי על הבדיקה זו מהסיבות שתיארתי.

אך מה תהיה תרומתו לנגינת הופעות במכשיר ה DVD?
בזמנו כשרכשתי את ה DVD הזה, הוא היה יקר יחסית, כ $1000 בהשוואה למכשירים אחרים שהיו במשק שעלו 140-200 $. היה לי קשה מאוד להסביר לזוגתי למה אני צריך להשקיע 1000 $ על מכשיר DVD. היתרון של ה DVD שרכשתי ע"פ מכשירים אחרים בין אלו שעלו $200 לבין אלו שעלו $2000 היתה איכות הסאונד – לכן הוא הנבחר. על מנת לבצע את הבדיקה, חשוב להבהיר כי שימוש בDAC מחייב הפיכת פורמטים השונים של ה DVD ל PCM. הDVD 25 שלי בעל אפשרות המרת סיגל DTS ,DOLBY למיניהם ל PCM.

חיפשתי במבחר ה DVD הלא קטן שלי הופעה שהוקלטה בפורמט PCM ולא ממש מצאתי. באין ברירה והשתמשתי בהופעות שונות שברשותי. כך בתחילה ה DVD היה מחובר ישירות למגבר, ופעל במצב של ORIGINAL, התוצאה נפלאה, אף על פי שאין לי קולנוע ביתי רב ערוצי, ה DVD במצב ORIGINAL מנגן נפלא, הבמה, הגודל, הנפח, הפרדת הכלים. דינאמיקה העונה על הצרכים שלי.

חיבור של ה DVD ל DAC והעברה של הפורמט למצב PCM הניבה תוצאה גרועה, דומה מאוד לתוצאה שמתקבלת מה SB ללא ה DAC. חסרת נפח רגש , אנמית לגמרי. אין לי הסבר מדעי לתופעה ואף ניסיתי לבאר את הנושא עם יאיר ולא הצלחנו להגיע להסבר. אם כך, כמובן שבמבחן הנ"ל החיבור ל DAC נכשל בצורה נחרצת. לאחר הכישלון החרוץ החלטתי לבחון נגינת דיסק באמצעות ה DVD ללא ה DAC והשוואת התוצאה אל מול ניגון אותו הדיסק וחיבור ה DVD ל DAC. במבחן הזה לא נדרשתי לשנות פורמט ב DVD. מבחינת התוצאה באופן כללי האזנה באמצעות ה DAC טובה יותר, אם כי רחוקה מלהיות מספקת. בכך בעצם ויתרתי לחלוטין על השימוש ב DAC הספציפי הזה בהאזנה באמצעות ה DVD.

לא רק אצלי
אומרים שישראלים רצים לספר לחברה. כמובן שהחלטתי לשתף חבר פורום קרוב בתהליך.
לאחר קבלת האישורים הרלוונטים, הגעתי לביתו ע"מ לבצע בדיקות ובמטרה להבין האם ההשפעה והתוצאות שהתקבלו על הסט שלי יתאמו גם במקרה על סט שונה. הסט כולל שני מונבלוקים מפלצות של Antique Sound Lab בעלי מנורות 845, מקור של חברת Myryad מדור ישן MCD200 ופרה מנורות DIY. הרמקולים הינם רמקולים רצפתיים גם DIY מבוססי אלמנטים של פוקאל.

בתחילה האזננו ל CDP ללא חיבור של DAC. התוצאה אנמית תחום התדרים הנמוך רפוי ולא בשרני. החבר היקר ניסה לשפר ולאמוד את הנקודה שבגינה הוא אינו מגיע לתוצאה האמיתית. שיהיה ברור, התוצאה כפי שהיא ללא ה DAC אינה עונש, אבל קיימת תחושה שהמערכת לא מספקת את מה שנידרש ממנה, יאמר לזכותו של החבר היקר, שלאורך כל תהליך הרכישה והשנויים, היה קשוב לאוזניו והבין כי בסט הקיים קיימת עדין בעיה שדורשת מרפא דחוף.

לאחר חיבור ה DAC, ניתן היה להגדיר את התוצאה במילה אחת: WOW. השינוי הוא כל כך מהוותי והשפיע על כל הספקטרום. כאילו הורידו מהרמקול את שמיכת הפוך שהייתה עליו, האווריריות, הנפח. השדרוג עצום, כזה שחזרה
להאזנה ל CDP ללא ה DAC כבר הייתה ברמה של בלתי אפשרי.

חיבור ה DAC ל SB הניב תוצאה דומה לתוצאה שהייתה גם על הסט שלי, אך ההבדל עצום לעומת התוצאה שהתקבלה בחיבורו ל CDP. ללא ספק מבחינתי על הסט הזה רכישת ה DAC הספציפי הינה השקעה סופר נבונה.

Transport האם ישנם הבדלים?

Transport האם ישנם הבדלים?

דובר רבות בחשיבותו של Transport טוב. אך האם השיפור בהחלפת טרנספורט הוא מהותי?
מאחר ו ה SB הוא דיגיטלי לחלוטין, הייתי צריך לענות על שאלה נוספת – האם ה SB הוא הטרנספורט הטוב בעולם.
שהרי טרנספורטים מביאים איתם גם חסרונות כגון "רעש המגש" ושאר נושאים שקשורים בגי´טר. לעומת זאת הסיגנל דיגיטלי לחלוטין בשידורו ל SB.

לאור הבדיקות שבוצעו עד כה ברור שקיימת חשיבות עליונה בטרנספורט איכותי. להזכירכם, בסט שלי, לא בחנתי את האפשרות של חיבור ה DAC ל CDP שלי מאחר ולא ראיתי צורך בכך, שהרי התוצאה ביצועיו מול ה CDP היתה פחות טובה בכל קנה מידה, גם בהשוואה על הסט השני. השוואה בין ה SB וה DAC לבין ה CDP והDAC הניבה תוצאה דומה. ההבדל מהותי.

מהמרתף האפל נזכר החבר כי ברשותו נגן של חברת Marantz מסדרת KI שבזמנו לפני יותר מעשור, נחשב מכשיר טוב. הוחלט לנקות את האבק הכבד ולצרפו לחגיגה. חיבור ה DAC לנגן ה Myryad הניב תוצאה טובה יותר באופן משמעותי לבין חיבור ה DAC לנגן Marantz. השוואה בין ה Marantz וחיבור ל DAC לבין ה SB וחיבורו ל DAC הם די זהות.

לאחר ערב שלם של בדיקות, הנאה, וויסקי ברמה בינונית וקפה איכותי, הגעתי למסקנות רבות וכך גם חברי. מה שלא ציפיתי זה הטלפון ביום שלאחר מכן, החבר היקר שאינו ישן כל הלילה ועם עניינים אדומות החליט "אני רוצה לרכוש את הDAC". ברגעים אלו של כתיבת המאמר, עדיין לא ברור אם ה DAC ברשותו, אך אני מקווה שהנושא יסגר והחבר היקר ישלים את הסט באופן סופי.

סיכום

למדתי רבות מהתהליך, אף על פי שהמעטתי בחשיבות הטרנספורט לאור הניסיון הלא עשיר שהגעתי איתו לבדיקות הנ"ל.
אכן ידעתי ושמעתי הבדלים בין טרנספורטים (כגון מרידיאן ועוד מספר מועט של הרכבים), אך במקרה על הסט של חברי ההבדלים היו עצומים – מה שמביא אותי למסקנה ידועה ומתבקשת: הכל עניין של סינרגיה שילובים וקונפיגורציות.

כמובן חשיבותו של DAC איכותי היא מהמעלה הראשונה, בין אם הDAC איכותי בתוך מכשיר ה CDP ובין אם בשילובו של DAC חיצוני לסט. תרומתו של DAC לנגינת ה SB היא מהמעלה הראשונה ורק למטרה זו אין מקום לשיקולים האם לרכוש DAC, פשוט לרכוש.

נתונים וחלל האזנה
הסלון בצורה מלבנית 4.30\3.90 מטר, שטח של 17 מטר מרובע. נקודת האזנה ממוקמת במרכז החדר, בחלק הארוך יותר.
החדר אינו חלל סגור, אלא חלק מהקומה הראשונה כך שחלל האזנה גדול בהרבה. גובה התיקרה עומד על 2.2 מטר.

חלקי המערכת
Berendsen CDP I SE
רמקולים MK2 LivingVoice Auditorium II
כבלים VDH, AR Master reference, Dimartzio M-path

להמשך דיון בנושא הכתבה לחץ כאן.


7:00
  /  
28.05.2009
  
מאת: אייל ווינדלר

1