האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום

30/12/2010 - 07:00



 
 
 

הרצה בפלזמה / LCD, זה עדיין רלוונטי? 

לגבי LCD (גם רגיל וגם LED), התשובה היא חד משמעית - אין צורך בהרצה מכל סוג שהוא.

לגבי פלזמה, זה תלוי ביצרן. במידה ואתם חוששים ורוצים לעשות הרצה (כדאי לברר בפורום אם המודל והיצרן שלכם זקוקים לכך), רצוי לשים מסך לבן לחלוטין (כלומר 100IRE) לאורך לפחות ב- 20 השעות הראשונות של קבלת המסך. אם עברו יותר מ-20 שעות צפיה מאז שהמסך הודלק לראשונה וטרם ביצעתם זאת, כדאי להפחית את עוצמת הקונטרסט למספר נמוך ממה שאתם בד"כ צופים. זה יעזור למנוע בעיות אחידות (Uniformity) בהמשך. 

איך משיגים מסך כזה? ניתן להשתמש בציוד חיצוני (כגון מחשב) או להוריד מכאן וידאו שאפשר להשתמש בו עם מחשב או סטרימר (מזרימדיה)

לאחר 100 שעות צפיה אפשר לצפות כרגיל במסך.

למה כולם עוברים למסכים מבריקים?

כאשר פלזמה יצאה לראשונה (אלה היו המסכים ה "דקים" הראשונים בסוף שנות התשעים), כולם היו מבריקים. עם הזמן הוסיפו להם שכבות הגנה והפחתת החזרי האור, אך מכיוון שבסופו של דבר פלזמה בנויה כסוג של סנדוויץ´ של זכוכיות (למסך עצמו קוראים "Glass" או זכוכית בתעשיה), אין הרבה מה לעשות בנידון.

כשמסכי LCD יצאו לראשונה, הם היו זקוקים לפילטר חיצוני. לרוב השתמשו בפילטר פלסטי אשר היה מט ולכן במקום להחזיר אור כמו מראה, הוא היה מפזר את האור. אנשים, בעיקר כאלה שרוכשים בחנויות החשמל, ראו כי טוב - החזרי האור הרבים של הפלזמה נעלמו לחלוטין ממסכי ה-LCD ולכן היה להם יתרון בולט. העניין הוא שהאור עדיין חוזר בדיוק באותה צורה, אך במקום לחזור כמו מראה, הוא מפוזר בשטח. כך שבמקום לראות את החלון מאחוריכם, על גבי מסך LCD רואים איזור בהיר מאוד אך ללא גבולות ברורים. כך שבפועל זה לא ממש מפריע "פחות".

שתי מגמות נעשו לאחרונה, האחת עיצובית: Single sheet of glass, שבו כל קדמת המסך הוא אחיד ורציף, לרוב על ידי ציפוי זכוכית. המגמה השניה היא פילטר קדמי שקוף ומבריק (שניתן לראות אותו גם במחשבים ניידים) אשר באמת מעביר אור באופן מדוייק בהרבה ולכן משפר את איכות התמונה. הפיתרון לבעיית ההחזרים במקרים כאלה לרוב מבוצעת על ידי ציפויים חכמים שמפחיתים החזרי אור. אלה אינם פתרונות מושלמים, אך כדאי להתרגל לרעיון של מסכים מבריקים, כנראה שכל המסכים בסופו של דבר יהיו כאלה.

איזה גודל/סוג מסך אני צריך? LCD או פלזמה? מסך 42" או 50"

מאמר זה מ-2007 מתאר איך בוחרים מסך LCD או פלזמה ואיזה גודל צריך לרכוש

החידוש היחיד מאותה תקופה הוא הכניסה של מסכי 55" ו-60" לתחום המסכים שניתן לרכוש אותם. אלה מסכים שבמרחק של 4-5 מטר מומלצים למי שצורך תכני HDTV.

כמובן שכל ההמלצות הללו נוגעות אך ורק למסך הראשי בסלון ולא למסך בחדר השינה, שם לרוב לא נרצה להוציא סכומים עם 5 ספרות (לא שבד"כ אנחנו רוצים להוציא את זה בסלון...) אלא 4 ספרות נמוכות יותר... לכן שם נתקשה להמליץ על יותר מ-37" או 42" עבור החברים המשקיענים יותר...

מסך LCD או פלזמה?

תשובה: כן!

ברצינות, מסך LED או LCD או פלזמה?

נתחיל מזה ש-LCD "רגיל" (כזה שמבוסס על תאורה אחידה של נורות בסגנון ניאון) יעלם בקרוב מהעולם.

גם ב-LED יש לנו מבחר רב של טכנולוגיות שהמובילות בהן זה EdgeLED (תאורה צידית אחידה) אל מול Local dimming (או LED PRO או Full LED) ומני תאורות היברידיות.

אין ספק, LED עדיף בכל אופן ודרך מה-LCD הרגיל. Full LED או local dimming מקריב במידת מה את העובי לטובת דיוק רב יותר. בתערוכות האחרונות ראינו מספר חברות שלקחו את הנושא כמה צעדים קדימה ולהערכתנו NANO LED בתצורת Local dimming זה העתיד.

LED צידי עדיף למי שמחפש כיום מסך זול יותר או דק יותר (שאלה עיצובית).

לשאלה על פלזמה או LED אפשר עכשיו לתת תשובה רצינית מעט יותר - התשובה היא עדיין כן...

שתי הטכנולוגיות בשלות ולכן מה שמעניין זה המודל. יש מודלים של פלזמה שהם פשוט רעים, יש מודלים של LCD שהם רעים. יש מודלים של פלזמה שהם יוצאים מהכלל, וכך גם ב-LCD. תתחילו לברר על מודלים טובים בתקציב ותפסיקו לשאול מה עדיף: כדורגל, או כדורסל (פוטבול כמובן!!).

100, 200, 400, 600, 800 הרץ, מה זה?!

הרץ זה פעימות לשניה. 100 הרץ אומר שהתמונה על המסך מתחלפת לנו 100 פעמים בשניה. בקולנוע אנחנו רואים 24 פריימים בשניה, אך העין האנושית מרגישה הבהובים מרגיזים עד 70HZ. מתחת לזה, יש לחץ בעיניים וזה מציק.

מה שרבים מכנים "100HZ" הוא בעצם טכנולוגיה Frame interpolation שמוסיפה בין כל שני פריימים (בישראל אנחנו מקבלים את הכל ב-50HZ) פריים נוסף מלאכותי. למה זה טוב? פשוט מאוד - אנחנו מקבלים כך תנועתיות נעימה וחלקה יותר, במקום גמגום שהוא מנת חלקם של חובבי הקולנוע.

האפקט גורם לתזוזת המצלמה להיות דומה לתוכן ראליסטי (יש שמכנים את זה "אפקט ה-SOAP OPERA" או CCTV - כאילו שזה צולם במצלמת אבטחה...). 

מה שגילו הוא שאם מכפילים את העדכון למסך, מפחיתים את מריחת התמונה, תופעה שמסכי ה-LCD סבלו ממנה עד לפני מספר שנים. 

200HZ הוא הכפלה של התופעה, במקום תמונה אחת נוספת, נוסיף עוד וכך "נשפר" את האפקט.

400HZ זה לרוב משולב עם תאורת LED. על ידי כיבוי מסונכרן של התאורה האחורית אנחנו מרוויחים גם פחות בזבוז אנרגיה ושיפור באיכות התמונה על ידי כך שמחליפים את התוכן על המסך תוך כדי שהוא מוחשך. הדבר מוריד אפילו יותר את המריחה ומחדד את המסך עוד יותר. יש גם שיטה נוספת, אשר לרוב דורשת מסך LED PRO (תאורה אחורית מקומית) אשר עושה זאת תוך כדי תנועה (MOTION PLUS או מני שמות) כך שבכל שלב רק מקטע מסויים כבוי במסך.

600HZ (וגם 800HZ) זה כבר משהו אחר לחלוטין: מדובר בתדר ההבהוב של תת הפיקסלים של פלזמה. על ידי הבהוב בצורות שונות (בשיטת Pulse width modulation = PWM ) ניתן לגרום לפיקסלים שיודעים להדלק רק בעוצמות מלאות או להיות כבויות לחלוטין, לייצר גווני ביניים. היתרון בתדר גבוה יותר כאן (למשל 800HZ) הוא בהעלמת תופעת "נמלים זוחלות" שרואים כאשר מביטים במסך פלזמה מקרוב. ממרחק של מטר ויותר, ההבדל העיקרי בתדרים גבוהים מתבטא בתלת מימד מעט יותר חלק אך לא באיכות תמונה טובה יותר או ביתרונות אחרים כלשהם.

אני מאוד אוהב לראות ערוץ 2 או ערוץ 10, מה הדרך האיכותית ביותר לקלוט אותו?

דבר ראשון, תנחומינו על בחירתכם ביצרני תוכן בינוניים משהו לרוב (חוץ מחברות החדשות שאני אוהב). 

האופציה האיכותית ביותר מבחינת איכות התמונה היא שירות ה-DTT שהגיע לנו לטובה. קצב הנתונים הלא מאוד גבוה מצליח לחפות בכל זאת על קידוד איכותי ומקור איכותי עוד יותר. אין ספק שמגיע צל"ש לרשות השניה על ביצועיה בנושא זה. בתחום האודיו, הנושא מעט כאוב וכאן דווקא יש ניחות ביחס לאלטרנטיבות.

הממירים המומלצים הם ממירי HD אשר לרוב יפענחו את ה-DTT באיכות טובה יותר מאשר ממירי SD. חשוב להשתמש באנטנה טובה לצורך הקליטה.

האופציה השניה באיכותה היא ממיר לוייני פשוט. הרשות השניה משדרת ערוצים אלה ב-MPEG-2 עם רוחב פס של כ-4Mbps אחיד לכל ערוץ. זה חינם לכל דורש והתקנת ממיר ואנטנה זה סיפור זול ותשלום חד פעמי.

האופציה השלישית באיכותה היא ממירי ה-SD של חברות יס והוט. מבחינת איכות התמונה, מרבית הממירים די אחידים ואין הבדל מאוד משמעותי בין איכות התמונה ביס ובהוט. רצוי להשתמש בחיבור איכותי למסך (SCART בעדיפות ראשונה, SVIDEO שניה, ואם אתם נזקקים לחיבור קומפוזיט, עדיף לעבור לשיטת קליטה אחרת).

האופציה הכי פחות טובה היא ממירי ה-HD של יס והוט. משום מה, במעבר בין SD ל-HD, איכות הפיענוח של הממירים הללו (על ידי צ´יפים של Broadcom) יוצאים לא משהו בכלל. הצבעים יוצאים רגועים מדי, התמונה שטוחה ולא תלת מימדית, ויש לא מעט Artifacts שפשוט לא רואים בקידודים האחרים.

החברות בהחלט מודעות לנושא ועיקר הבעיה נטועה גם בעובדה שהן לא מעוניינות ברוחב פס גדול מדי לערוצים הללו (למרות הפופולריות שלהם) בשילוב עם בעיות התממשקות לרשות השניה במטרה לקבל מקור לא מכווץ ואיכותי כפי שמתקבל בקידוד של DTT.

חבל, אבל זה המצב.

HDCP - מה זה ולמה זה טוב?

High-bandwidth Digital Content Protection הוא מנגנון הצפנה שהוכנס במקור ל-DVI (שיטת החיבור שקדמה ל-HDMI) בכדי למנוע מצב שבו מישהו יכול להקליט את תוכן הוידאו בין נגן כלשהו לבין המסך. המידע בנקודה הזו הוא האיכותי ביותר ולכן היה חשש אמיתי להעתקת תוכן בדרך זו.

כאשר HDMI הפך לתקן, הוא לקח איתו את הפורמט הזה, שהוא סבוך להפליא והפך אותו להכרחי. כיום כל ממיר ונגן חייב להשתמש ב-HDCP בעת שהוא מתקשר עם המסך. היחידים שמותר להם להמנע מכך הם יצרני מצלמות הוידאו שאינן כוללות תוכן מוגן כלשהו.

הצרה עם HDCP הוא שמאז ומתמיד הוא היה בעייתי. הוא איטי מאוד, והוא הסיבה שלוקח לנו כמה שניות עד שאנחנו רואים תמונה כאשר אנחנו מעבירים כניסות במסך. בעבר היו לא פעם בעיות של סינכרון, כך שפתאום לא ניתן לראות תמונה או שהתמונה בצבעים משוגעים או אפילו מנגנון ההצפנה כושל ואנחנו רואים שלג.

החשש של החברות מההעתקות הוא כמובן מגוחך לאור העובדה שבלוריי נפרץ מזמן ולכן אין שום סיבה למעתיקני התוכן להתאמץ ולגנוב את התוכן דרך הכבל, אלא שהם פשוט מקבלים את המקור לפני שהוא בכלל מפוענח. לאחרונה נפרץ גם HDCP לחלוטין (המפתחות הראשיים שלו הופצו לכל עבר) כך שסביר להניח שגם אם ימצא פורמט כלשהו שאינו ניתן לפריצה (נניח violet-ray), ניתן יהיה תמיד גם להעזר בנושא זה בכדי לפתור את הסוגיה...

מה לגבי העתיד? צ´יפים חדשים מסוגלים לפתור כיום את בעיית האיטיות בדרך מעניינית. בעוד שבעבר כל העברת כניסה גרמה לניתוק פיזי ולכן גם לתקשורת ארוכה ומתישה בין הצדדים, הצ´יפים החדשים שונים לחלוטין. בעוד שלפני כן היתה בעצם כניסת וידאו אחת עם מנגנון מיתוג בין הכניסות השונות, במערכות החדשות יש צ´יפים עם כניסות חכמות. כניסות אלה משמרות את התקשורת בין המסך לבין המקורות שלו גם כאשר המסך אינו מחובר אליהם. כך התהליך הארוך מתבצע ברקע בלי שאנחנו יודעים עליו. לכן המיתוג נעשה במהירות רבה מאוד (מיידית).

אין ממש צפי לכיבוי HDCP, ואם כבר אנחנו רואים בקרוב את ה-Analog sunset - כיבוי כל מקורות האנלוג, אשר צפוי בקרוב. כאשר זה יקרה, לא יהיה לנו מנוס מלהשתמש אך ורק ב-HDMI (או DisplayPort שזה בתאכלס אותו הדבר) והכל כבר יהיה מוצפן HDCP. 

כך שאם אין לכם עכשיו חיבור כזה, בקרוב מאוד יהיה חייב להיות לכם כזה.

איך כדאי לי לחבר את המסך?

מרבית המסכים והציוד משתמשים כיום ב-HDMI כשיטת החיבור הטובה ביותר. כאשר מדובר על ממיר HD של יס או הוט, או נגן בלוריי, סטרימר , מחשב או נגן DVD - זו השיטה העדיפה ללא שום ספק. 

במידה וזה לא קיים או לא מתפקד (בעיות HDCP עלולות לגרום למסך שחור או רעש דיגיטלי) ההמלצה היא להשתמש בחיבור קומפוננט (ירוק, אדום כחול + חיבור אודיו דיגיטלי כגון קואקס או אופטי). 

כאשר מדובר בממיר כדאי להתחבר בחיבור SCART כאשר הוא זמין גם במסך וגם בממיר. 

החיבור הגרוע ביותר הוא החיבור הצהוב/לבן/אדום הנקרא בשם קומפוזיט ואשר אהוב במיוחד על טכנאי יס והוט...

HDMI - מה זה והאם זה טוב?

 

HDMI הוא מחבר רב שימושי אשר כולל גם חיבור אודיו וגם וידאו באיכויות הגבוהות ביותר כיום. זה השיטה המומלצת להתחבר. אך לא תמיד הכל תקין איתו - רסיברים שונים עלולים לגרום לבעיות, לוקח זמן לעבור בין כניסה לכניסה (בגלל הצפנה) צריך גם לזכור שהוא לא ממש עובד טוב במרחקים ארוכים. כך שאם יש בעיות מיתוג כדאי לבחון בעיות אפשריות של כבלים.

כבלי HDMI או שעובדים או שלא עובדים. לא עובדים, משמע ברזולוציה או קצב נתונים כלשהו הם מתחילים לפשל (לרוב נקודות אדומות או ירוקות על המסך או פשוט חוסר יכולת לראות תמונה תקינה). במקרים כאלה, כדאי להחליף כבל ולבדוק אם זה משפר את המצב. אבל בכל מקרה, כבל HDMI יקר לא יגרום לתמונה חדה או טובה יותר בכל צורה או דרך.




עוד מ: oferlaor
תגיות


דרגת קושי: 1
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.8
(9) הצבעות

בהקשר זה

 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק א)
 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק ב)
 מסך פלזמה או LCD?
 תנע זויתי ב-LCD
 ביקורות וידאו
 מדריך לכיול YES IMPACT
 איזה גודל וסוג מסך אני צריך?
 100HZ במסכי LCD
 תאורת LED במסכי LCD
 עוד על וידאו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום וידאו:
כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht