כיול BRIGHTNESS, CONTRAST- איך ולמה מכוונים אותם?

כשאנחנו מדברים על כיול, אלו המושגים הראשונים שניתקל בהם, אבל מה משמעותם, ואיך מכוונים אותם בכלל?


נתחיל עם הסבר קטן על IRE. המושג בא לציין את כמות האור שתצוגה צריכה להפיק. בניגוד לדעה הרווחת, הטווח של IRE אינו באחוזים (כלומר 0 עד 100 IRE). כאשר מתכוונים ל-100IRE הכוונה היא למקסימום מתח שמותר לשלוח לתצוגה (0.7 וולט) – שזה האור החזק ביותר שהתצוגה צריכה להפיק.

בד"כ יש PEDESTAL, אשר קובע שאסור לשלוח מתחת ל- 7.5IRE שזה 52.5 מיליוולט. מתחת ל- 7.5IRE נחשב ל "BELOW BLACK", כלומר שחור שהוא יותר שחור מהמינימום המוגדר. כאשר תצוגה (מקרן או מסך) חשה ב- 7.5IRE ומטה, היא צריכה להציג שחור אבסלוטי.

יש לציין כי לא כולם עומדים בתקנים הללו, כלומר – יש מכשירים שמעבירים 0IRE כשחור (דבר פופולרי במיוחד בשליחה דרך COMPONENT), או 110IRE כלבן (כאשר שולחים מתח "חם" מדי קוראים לסיגנל "HOT").

גם כאשר עומדים בתקנים, יש צורך בכיול אשר יכוון את התמונה כך שהיא תהיה "נכונה". הכוונה היא שכל טווח הגוונים במקרן יוצגו. כאשר השחור מעוך מדי, מידע בטווחים הנמוכים של IRE (כלומר גוונים כהים) יהפכו לשחור ויווצר מצב הנקרא "Black crush". התופעה גורמת לכך שפרטים כהים במיוחד נעלמים לחלוטין. אנשים מתהלכים בחשיכה הופכים לצללים דו מימדיים מכיוון שהגוונים הכהים שהופכים אותם ליותר תלת מימדיים נעלמו. יש לציין כי יש תופעות נוספות אשר משפיעות על התחום השחור (BANDING בטווח זה) ועלולות לגרום לתופעות הנ´´ל גם כאשר התצוגה מכויילת באופן מדוייק.

הלבן דורש כיול מכמה סיבות:
1. בסוגי מסכים שונים, כאשר הלבן בוהק מדי, נוצרים עיוותים בתמונה (למשל תופעה כגון BLOOMING אשר גורמת לנקודה לבנה בוהקת להקרין כמו שמש, או עיוות גאומטרי של התמונה).
2. לבן בוהק עלול לקצר את חיי התצוגה במסכים מסויימים (למשל CRT או פלאזמה) או להיצרב על גבי המסך.
3. יש צורך להימנע מ- White crush, תופעה אשר גורמת לפרטים בגוונים הבוהקים להיעלם. הדוגמא הקלסית לכך היא כאשר יש אור חזק על מצח של גיבור הסרט – דבר ההופך חלק מהמצח שלו למקטע לבן לחלוטין במקום שיהיה עם גוונים הקרובים ללבן.

הפרמטר השולט על השחורים במסך נקרא באופן פרדוקסלי "Brightness" בעוד שהשליטה על הלבן היא דרך ה- "Contrast". היחס בין הלבן המקסימלי שמסך מסוגל להפיק לבין השחור הכהה ביותר שהוא מסוגל להציג במצב עבודה נקרא – Contrast Ratio.

על מנת לכוון את השחורים והלבנים, משתמשים בד´´כ בתבניות בדיקה (TEST PATTERNS) מסוגים שונים. בדרך כלל הם נקראים PLUGE ו- NEEDLE PULSE.

PLUGE מעביר פסים שחורים אשר מאפשרים בדיקה של השחור האבסלוטי. יש מכשירי DVD ומסכים שחוסמים BELOW BLACK, ולכן בד"כ יש שלושה פסים בגוונים שקרובים מאוד לשחור המינימלי. הכיוון של השחור מתבצע ע"י כך שבודקים שהפס של BELOW BLACK תואם בדיוק לרקע של המסך (שהוא שחור אבסלוטי) ועדיין רואים בקושי את הגוונים של הפסים האפורים הכהים. כך מתקבלת תמונה הדומה לזו:

הטכניקה היא הגבר ה-BRIGHTNESS עד אשר כל שלושת הפסים נראים (בהנחה שמכשיר ה-DVD מעביר BELOW BLACK והתצוגה מסוגלת להציג אותו – אם זה לא המקרה, אז יראו תמיד 2 פסים בלבד). בשלב הזה מורידים את ה-BRIGHTNESS עד אשר הפס השחור ביותר נעלם, אולם הפס השני בכהותו עדיין נראה, אך רק בקושי.

כיוון של CONTRAST הוא קשה הרבה יותר ותלוי במספר פרמטרים (כמו סוג המסך). בדרך כלל משתמשים בסוג של תבנית בדיקה כגון NEEDLE PULSE.
 
התבנית בנוייה על מנת לאפשר בדיקה של גאומטריה ו-BLOOMING במצב של CONTRAST גבוה מדי. שתי התופעות ניכרות בעיקר בתצוגות מבוססות CRT. מכיוון שהמתח הגבוה ב-CRT נמצא בשימוש גם בשביל הטיית קרן האלקטרונית (האחראית לגאומטריה) וכן לכמות האלקטרונים המוצגים ע´´ג המסך (כלומר ה-CONTRAST) כאשר האור חזק מדי תשתנה הגיאומטריה. ניתן לראות זאת בבירור במסכי טלויזיה רגילים אשר אינם מכויילים בצורה נכונה לעולם (ואשר כוללים מעגלי מתח גבוה הם הספק חלש למדי) – כאשר המסך בהיר והופך בפתאומיות לכהה, ניתן לראות שאלמנטים כגון לוגו הערוץ המשדר זזים ממקומם. תבנית ה- NEEDLE PULSE כולל פסים ישרים אשר יתחילו להתעקל בשל ההבדל בין השחור ללבן. המטרה היא להוריד את ה-CONTRAST עד לנקודה החזקה ביותר שבה הקוים עדיין ישרים. תופעה נוספת לבדיקה היא BLOOMING אשר גורמת להקרנה של אור מסביב לאיזורים בהירים. כאשר האור הלבן חזק מדי, הפסים השחורים יעלמו או יהפכו לבהירים מאוד בשל התופעה (אשר ניתנת לתיקון על ידי הפחתת ה-CONTRAST).

במסכים דיגיטליים, שתי התופעות פחותות בהרבה ולכן יש צורך בתבניות בדיקה אחרות. בדרך כלל משתמשים בתבנית של GRAYSCALE הדומה לזו:

כאשר המטרה היא שניתן יהיה לראות בבירור את הגוונים הבהירים. לעיתים ניתן להשיג גירסא לבנה של PLUGE אשר כוללת פסים בגוונים בהירים ביותר אשר זזים על גבי לבן אבסולוטי. יש לווסת את ה-CONTRAST על מנת להגיע למצב שבו הגוונים הללו ניראים בבירור.

עבור פלאזמה, המצב מסובך עוד יותר בשל כך שבד´´כ התמונה הטובה ביותר תתקבל במצב של RETINA BURN MODE (מצב שבו הלבן בוהק עד למצב שהוא עלול לסנוור…), אולם מצב זה אינו מומלץ, במיוחד עבור מסכי 50" ומעלה בשל העובדה שהוא מקצר באופן דרמטי את אורך חיי המסך ומסכן את המסך בתופעת הצריבה. עבור פלאזמות בד´´כ רצוי להשאיר את ה-CONTRAST במצב הכי נמוך שהתמונה עדיין נראית בה חיה ובוהקת (בד´´כ בין 50% לבין 65%).

לכל שילוב של מכשירים (מקור + מסך) יש צורך בכיול שכזה. הכיול מבטיח שניתן לראות את כל הפרטים שקודדו במקור הספציפי. מקורות שונים יתנו תוצאות שונות וגם אותו מקור עלול לתת תוצאות שונות במצבים שונים (מצב רזולוציה שונה, מצב PAL מול NTSC, וכו´).

בעבר הלא רחוק היו מספר דרכים מצומצמות לבדיקת כיול שכזו עד אשר חברת ISF – Image Science Foundation החלה לחנך אנשים לכייל (הכיול שלהם כולל עוד הרבה יותר פרמטרים ממה שמתואר כאן – אולם על כך במאמר נפרד). כיול היה מתבצע בד´´כ תוך שימוש במכשיר יקר המיצר TEST PATTERNS באופן אלקטרוני.

במקרה של DVD, ניתן לערוך כיול תוך שימוש בדיסק כיול או מצב כיול של דיסקים מסויימים. שני סוגי דיסקים כיול הפופולריים ביותר נקראים AVIA ו-DVE. שניהם דומים למדי, ולכל אחד יש תבניות שונות ממשניהו. בעזרת כל אחד מהם ניתן לערוך כיול כזה במערכת. על מנת לכייל עבור PAL, יש צורך בגירסא של DVE ב-PAL (הסטנדרט של DVD מונע שילוב של תכני PAL ו-NTSC על גבי אותו דיסק). כך שרבים רוכשים גם גירסאת PAL וגם גירסאת NTSC של הדיסק אם הם עושים שימוש רב בתכני NTSC.

הרי מספר לינקים עבור DVE ו-AVIA:
מידע על AVIA
תמונות מתוך DVE
מאמר על DVE
כמובן שדיסקים אלה כוללים תכנים רבים ולא רק תבניות בדיקת וידאו, אלא גם בדיקות אודיו שונות (תדרים, עוצמת רמקולים, DECODING), בדיקות וידאו, הסברים על חיבורים והטכנולוגיה של כל סוג תצוגה וחיבור, וכן דוגמאות וידאו ואודיו באיכות גבוהה ביותר.

במקרה של מקורות אחרים (למשל YES או HOT) יש קושי יותר גדול. למי שזוכר, פעם היו הערוצים השונים (למשל הערוץ הראשון) מעבירים תבנית כיול מיוחדת (כזו הכוללת כיול צבעים ואף תדרי בדיקה, ולא רק כיול שחור ולבן). אולם, בשנים האחרונות, למרות העליה במודעות לחשיבות הכיול במסכים, הפסיקו הרשתות לשדר תבניות בדיקה לחלוטין.

הדבר מקשה ביותר על כיול נכון, אך המצב אינו אבוד… הטכניקה הטובה ביותר היא להמתין לשידור של סרט עם LETTERBOX MARKS (פסים שחורים מעל ומתחת לתמונה). יש להגביר את ה-BRIGHTNESS למקסימום ואז להוריד עד אשר הגוון השחור של הפסים מפסיק להשתנות והופך לשחור אבסלוטי – והגוונים השחורים בסרט משתלבים בפסים. השיטה היא פשרה בין גרוע לבין זוועה, אבל ללא תבניות בדיקה מתאימות (אשר חייבות להיות משודרות דרך ספק השירות) קשה מאוד לכוון בכל צורה אחרת. "כיול" של לבנים במצב זה אפילו קשה עוד יותר, ועדיף פשוט לבחור גוון לבן הדומה לכיול של ה-DVD (ב-PAL כמובן) או שימוש במספר סביר אשר לא יצרוב או יקצר את אורך חיי המסך.

למי שיש דיסק עם THX OPTIMIZER, יש בו מספר תבניות בדיקה בסיסיות שעוזרות לכיוון ראשוני עבור כאלה שלא רוצים לרכוש ערכת DVE/AVIA מלאים.

המאמר נכתב על ידי עפר לאור


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

13:00
  /  
06.12.2004
  
עפר לאור

1