SVIDEO מול RGBcvS בממירים

יתרונות וחסרונות של שימוש ב-SVIDEO אל מול RGBcvS עם ממירים של יס ו-HOT.


נתחיל בהבדלים הטכנולוגיים.


rnכאשר וידאו מצולם, הוא נקלט על ידי המצלמה בשיטת RGB (כלומר, הפרדה לצבעי יסוד). גם כאשר התמונה מוצגת, היא מוצגת בשיטת RGB, שכן גם העין האנושית עובדת על ידי זיהוי של צבעי יסוד.


rnשיטת YUV באה בכדי לכווץ את המידע הצבעוני מכיוון שהעיין האנושית (או ליתר דיוק, המוח) רגישה יותר לאור וחושך ופחות לצבעים. ההסבה ל-YUV באה, אם כן בכדי להוריד מאיכות באופן עדין.



SVIDEO הוא שלב נוסף בכיווץ תכני ה-YUV, בכך שהוא משלב את כל אלמנטי הצבע לכדי אות אחד (כרומה) הנפרד מהאות של בהירות התמונה (לומה).
rnrn

rnrn
קומפוזיט הוא שלב נוסף בכיווץ הזה על ידי כיווץ כל האותות לכדי אות אחד שכולל אותות סנכרון, בהירות וצבע (CVBS כקיצור ל- Composite video Blanking Sync).
rnrn


במקור כל האותות שודרו כקומפוזיט (או אות קומפוזיט מאופנן בכדי לשדרו בכבלים אנאלוגיים או באוויר). כאשר יצאו מכשירי ה- LASERDISK הראשונים ומכשירי ה-SVHS, נעשה שימוש במחבר חדש בכדי לתת איכות טובה יותר. הורדת הפילטר בכניסה וביציאה הוריד שלב אחד של "לכלוך" מהתמונה ושיפר את התמונה מאוד.
rnrn

rnrn
ככל שנפחית את כמות הפילטרים, כך תשתפר התמונה, והשלב הבא הוא קומפוננט, כאשר כל האותות מפורדים כהלכה.
rnrn

rnrn
בשלב האחרון, קיים RGB – אשר מחזיק את האותות במלוא הדרם וללא כיווץ ועם מגוון צבעים רחב ביותר (קומפוננט גם מקטין את טווח הצבעים ה-COLOR GAMUT האפשרי בין היתר בגלל הכיווץ שנעשה באותות הצבע). במידה והאות משודר לאורך כל הדרך כ-RGB, איכות התמונה תהיה טובה מקומפוננט.
rnrn

rnrn
בכבלים ובלויין, התוכן משודר פנימית כקומפוננט כאחד משיטות הכיווץ הראשוניות. עובדה זו הופכת את RGB בעצם לאפקטיבית זהה לקומפוננט.
rnrn


ממירי יס והכבלים מסוגלים להוציא אות הנקרא RGBcvS. אות זה מחזיק כל צבע יסוד בנפרד ומשתמש באות נוסף (חיבור הקומפוזיט) בכדי לטפל בנושא הסינכרון וה-BLANKING.
rnrn


אם כן, זה האות הטוב ביותר שהממיר הנ"ל מסוגל לתת.
rnrn

rnrn
אז מה ההבדל בין SVIDEO ו-RGBcvS ומי מהם עדיף?


  1. נתחיל עם הממיר. הממיר צריך לעשות פעולת TRANSCODING (המרה) בין קומפוננט YUV ל-RGB בשביל להוציא אות זה. לעומת זאת, המרה ל-SVIDEO דורשת ממנו פילטר פשוט. אף אחד משני הפורמטים הללו אינו NATIVE לממיר מכיוון שהוא אינו מסוגל להוציא קומפוננט פשוט החוצה. לכן, הפורמט העדיף הוא זה שנעשה באופן הטוב ביותר. לרוב זה RGB.

  2. התצוגה שלנו צריכה גם היא להמיר את האות חזרה ל-RGB. בכדי לעשות זאת היא משתמשת גם בפילטרים שונים וב-TRANSCODER. במסכים רבים RGB יעבוד טוב יותר. יש שני סוגים של פילטרים עבור SVIDEO (פסיבי ואקטיבי) ורמות שונות של איכות. ראיתי בעבר מימושים רבים של SVIDEO במסכים שמסיטים את הצבע (הוא בורח מהתמונה, בד"כ ימינה) בגלל הפרשי זמנים שנוצרים בשלב פיצול אותות הצבע מאות הכרומה – דבר שאין בו צורך עבור אות הלומה. 

  3. מריחת צבע ב-SVIDEO היא דבר נפוץ מאוד – הכשל בד"כ של התצוגה, אם כי במקרים מסויימים גם ממירים יכולים ליצור תופעה זו.

  4. איכות הממיר משמעותית מאוד כאן, ממירים מסויימים יכולים להוציא SVIDEO טוב כמו RGB ובמקרה כזה, הנוחות של המשתמש צריכה להכתיב במה הוא עושה שימוש.

  5. גודל המסך משמעותי מאוד במקרה זה. מסכים קטנים מ-29" גורמים לכך שהתופעות (אפילו באות קומפוזיט) יהיו קטנות מדי בכדי להבחין בהם. כאשר אנו מגיעים למסכי 42" ומעלה, ניתן כבר בקלות להבחין בתופעות השונות.

  6. חדות העין של הצופה גם היא משחקת כאן תפקיד חשוב. אם הצופה אינו מחשיב את עצמו דקדקן באיכות התמונה, חבל להיכנס להשקעות מיותרות במכשירים שונים וב-TRANSCODERS.

ובכן לסיכום
אם אתם דקדקנים באיכות תמונה ובעלי מסך גדול דיו, רצוי להשתמש בכניסות הבאות לפי הסדר:


  • RGB – הטוב ביותר

  • קומפוננט – פשרה במקרים שאין לכם כניסת RGB בנמצא. אם אתם רוצים לשדך חיבור כזה לממיר, יש צורך במכשיר TRANSCODER חיצוני.

  • SVIDEO – לעיתים יכול להשתוות לשני החיבורים האחרים, אם כי ברב המקרים אין זה כך. נוח במיוחד כאשר יש צורך למתג את אות הוידאו דרך הרסיבר או במקרה של חוסר בסוגי כניסות אחרות.

  • קומפוזיט – הגרוע מכולם מכל בחינה אפשרית.


7:00
  /  
24.11.2005
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

1