GoldenEar Triton Two – זאב בעור כבש

ספינת הדגל של יצרן הרמקולים הצעיר מסתירה לא מעט מאחורי הכיסוי השחור שלה. בו נגלה מה יש שם.


rnrn

על היצרן 

rnrn

GoldenEar הוא יצרן רמקולים צעיר שנוסד ב 2010 על ידי Sandy gross ו Don Givogue. Sandy הוא אחד מהמייסדים של Polk audio ו Definitive Technology, כאשר Don היה שותף שלו גם בחברה השניה.

rnrn

קו המוצרים של GoldenEar כולל רמקולים מכל הסוגים,rnכאשר ישנם אלמנטים מרכזיים שחוזרים על עצמם, כגון השימוש בטוויטר Ribbon "מקופל", ראדיאטורים פאסיביםrnבמקום Ports, ועיצוב שחור ומינימליסטי.

rnrn

על הרמקולים 

rnrn

ה Triton Two הם ספינת הדגל הנוכחית שלrnGoldenear, והרמקולים שמדגימים את כל הטכנולוגיות שלrnהיצרן במוצר אחד.  

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

טוויטר HVFR: כל הרמקולים של היצרןrnמשתמשים בטוויטר ה HVFRrnאו High-Velocity Folded Ribbon.rnמדובר בטוויטר בטכנולוגיה דומה לזו של ה Air motion transformer הוותיק בתכנונוrnשל Dr. OskarrnHeil.
הרעיון שעומד מאחורי העיצוב הוא ממברנה מאד דקהrnומאד קלה, אשר מקופלת בצורה של זיגזג (או אקורדיון), ויושבת בתוך שדה מגנטי. היתרון באותו קיפול הוא ממברנה בעלת שטח הרבהrnיותר גדול משל טוויטרים סטנדרטיים, אך כזו שאינה תופסת יותר מקום, ובנוסף, מאפשרת התאמהrnיותר טובה מבחינת עכבה אקוסטית.
 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

מידריינג': דרייבר המידריינג' משתמש במה שהיצרןrnמכנה MVPPrnאו Multi vaned phasernplug – עיצוב יחודי ל Phase plugrnשמחליף את כיסוי האבק הנפוץ. הדרייבר משתמש בשלד מ Cast Aluminumrnבמקום ה Stamped Steelrnהנפוץ והזול יותר, ולדברי היצרן, בעל עקומת היענות לניארית וחסרת רזוננסים לאrnרצויים. 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

סאבוופר: דרייבר הסאבוופר מגיע במידות לאrnשגרתיות של 5X9rnאינץ', זאת על מנת לקבל שטח ממברנה גדול, אבל רוחב שמאפשר לשמור על רמקול צר.rnהרמקול מצוייד בשני דרייברים כאלו שעובדים בשיתוף פעולה עם שני ראדיאטורים פאסיביםrnבקוטר 7X10rnאינץ'. השימוש בראדיאטורים במקום ב Port הנפוץ, מאפשר לדלג עלrnרעשי אויר או רזוננסים לא רצויים שעלולים להתרחש בתיבות Ported,rnובאותו הזמן מקבלים רמקול במידות מעט קטנות יותר. 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

מגבר: המגבר שמניע את זוג הוופרים ברמקול מסוגלrnלספק 1200WrnPeak, עובד בטופולוגית Class D,rnומצוייד ב DSP.rnהמגבר אינו כולל מתג כיבוי/הדלקה ובדומה לרוב הסאבוופרים, נדלק רק כשנכנס סיגנל ונכנסrnלהמתנה לאחר זמן מה ללא סיגנל. 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

תיבה: התיבה מורכבת מסוג של עץ סיבית שמכונה High density medite,rnבעלת חיזוקים פנימיים, וללא קירות מקבילים על מנת לשבור גלים עומדים. כיסוי הבדrnשמקיף את הרמקולים משמש בן היתר להפחתה של רזוננסים לא רצויים מהתיבה. בחלק הקידמיrnשל התיבה ישנו גריל מתכת גדול שמגן על הדרייברים מכל פולש סקרן.  

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

ה Triton Two לא נראים כמו זוגrnרמקולים שנהוג לראות אצל רוב היצרנים. אלו אמנם רמקולים צרים, אבל מעט גבוהים מדיrnלטעמי.  Sandy grossrnהוא תומך נלהב של תיבות צרות, ולטענתו רמקולים בתיבות צרות מפיקים את הבמה ופיזורrnהסאונד המוצלחים ביותר.  

rnrn

ה Triton Two בנויים בפרופורציות נאותrnואלגנטיות, אך אלו אינם רמקולים נאים. כיסוי הבד של הרמקולים, שנפוץ גם בדגמים של Definitive Technology,rnעוטף את הרמקולים מכל הכיוונים, קיים רק בשחור, ואינו מיועד להסרה. לפי היצרן לאrnרק שכיסוי הבד עוזר לטפל ברזוננסים לא רצויים בתיבה, הוא גם מוזיל עלויות שכןrnכיסוי בד יותר זול מגימור עץ יוקרתי.

rnrn

 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

כשחושבים על זה, היצרן הצליח לדחוס לא מעט לתוךrnהרמקולים האלו שמלכתחילה אינם גדולים במיוחד. גם טוויטר, גם שני וופריםrnלמידריינג', גם שני וופרים לבס, גם שני ראדיאטורים פאסיבים, וגם מגבר? מרשים. 

rnrn

השימוש ב Triton Twornזהה לשימוש בזוג רמקולים רגילים. מחברים אותם למגבר, והקרוסאובר הפנימי דואגrnלהפריד בין מה שהולך למידריינג' ומעלה, ומה שהולך למגבר שדואג למיץ שהסאבוופר זקוקrnלו. במובנים מסויימים יש כמה יתרונות לשימוש בסאבוופר פנימי: 

  • לא צריכים מגבר עם יציאת סאבוופר (שניים במקרהrnהזה), שכן הסאונד מגיע למגבר הפנימי ישירות מיציאות הרמקולים בהגברה החיצונית. מיrnשעדיין מעוניין, לרמקולים כן יש כניסת LFE ששימושית לרסיברים עםrnמערכת כיול לשני סאבוופרים, אבל לא מעבר לזה.
  • לא צריכים לדאוג לשידוך עם הרמקולים הקידמיים,rnשכן השידוך נעשה בתוך הרמקול עצמו. הקרוסאובר ברמקול כויל על ידי היצרן על מנתrnלספק את השידוך הכי מוצלח לדעתו, וזה חוסך למאזין התעסקות מיותרת.
  • שני סאבוופרים הם בעלי פוטנציאל להישמעrnמאוזנים יותר בחלל ההאזנה בהשוואה לסאבוופר אחד.
  • חובבי הבסים יכולים לשנות את עוצמת הסאבוופריםrnעם בורר העוצמה מאחורי הרמקול ולהתאים את הסאונד לפי טעמם האישי.
  • הרמקולים מורידים עומס ממקור ההגברה החיצוני,rnשכן את כל העבודה הקשה עושה המגבר הפנימי. 

rnrn

חסרונות? סאבוופרים שבנויים בתוך הרמקולים לאrnמאפשרים שדרוג במידה ורוצים, ולא מאפשרים משחק עם המיקום בחדר על מנת לקבל תוצאהrnאופטימלית. 

rnrn

מפרט טכני

  • טוויטר: HVFR High-Velocity FoldedrnRibbon.
  • מידריינג': שני וופרים בקוטר 4.5 אינץ'.
  • סאבוופר: שני וופרים בקוטר 5X9rnאינץ'.
  • ראדיאטור פאסיבי: שניים בקוטר 7X10rnאינץ'.
  • תדר חיתוך בקרוסאובר: 3.5kHz, 150Hz.
  • עכבה: 8Ω.
  • טווח תדרים:16Hz-35kHz (לא נאמר באיזה טווח עוצמה).
  • רגישות: 91dB.
  • עוצמת הגברה מומלצת: 20-500W.
  • מידות: גובה 1220mm,rnרוחב 19mm (בחלק האחורי), עומק 381mm.
  • משקל: 27.2kg. 

rnrn

מדידות

rnrn

הערות:

rnrn

  •  המדידות האלו מיועדות להראות רק חלק מהתנהגות הרמקול,rnולעשות זאת ללא ההשפעה של חדר כזה או אחר, וטעמו האישי של המאזין.
  • המדידות האלו אינן מראות בשום אופן כיצד רמקול ישמעrnבחדר, או איך הוא יגיב לציוד אליו הוא משודך.
  • אלו רק חלקים בודדים ממכלול הפרמטרים שמרכיבים אתrnהסאונד שרמקול מפיק.

rnrn

עכבה

על עכבה אפשר לקרוא כאן. עכבה מסוגלת להראות לנו כמה הרמקול "קשה" להנעה בשביל המגבר, האם ישנם רזוננסים לא רצויים ברמקול, לאיזה תדר מכוון ה Port (מה שרומז כמה נמוך הרמקול מיועד לרדת בבסים), ועוד. 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

מכיון שדגם ה Triton Twornכולל סאבוופר פנימי, העכבה רלוונטית רק לתחום המידריינג' ומעלה. 

rnrn

ה Triton אינו רמקול קשה להנעהrnבמובן הקלאסי. מצד אחד הוא אמנם יורד למינימום עכבה של 3.5Ω,rnאבל הפאזה אינה קיצונית בתחום העבודה של הדרייברים, והשילוב של עכבה נמוכה/פאזהrnקיצונית ב 118Hzrnנמצא מחוץ לטווח העבודה של הוופרים הקטנים.

rnrn

כל העומס שבדר"כ מגיע באיזור הבס כאמורrnמטופל על ידי המגבר פנימי, ולכן יש פחות עומס על ההגברה החיצונית.

rnrn

Frequency response

rnrn

על Frequency responsernאפשר לקרוא כאן. פה ניתן לראות דברים כגון האיזון הטונאלי של הרמקול,rnכמה נמוך הוא יורד בבסים, האם ישנם רזוננסים לא רצויים, ועוד. 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

אני מודה, לא בדיוק הרמקולים הכי מאוזנים שראיתי. 

  • תחום העבודה של הטוויטרrnנראה "זיגזגי" בגלל גריל המתכת הגדול שנמצא מתחת לכיסוי הבד. אני בספק אםrnזה משחק תפקיד בחדר ממוצע.
  • התחום העליון של הטוויטרrnנראה כאילו הוא מכוון גבוה מדי מה שעלול להוביל לסאונד בהיר, אבל מכיון שהעוצמה שלוrnיורדת מהר מחוץ לציר האזנה ישיר (לא מופיע בגרף), בפועל אני לא מצפה לסאונד בהיר.
  • שקע די בולט באיזור ה 500-600Hz,rnעלול לקחת מעט "בשר" באיזור המידריינג'.
  • עושה רושם שנקודת החיתוךrnבין המידריינג' לסאבוופר אינה אופטימלית.
  • הסאבוופר יורד מעט מתחת ל 30Hz, רחוק מאד מה 16Hz במפרט הטכני. שקע באיזור ה 40Hz עלול להשפיע על האיזון הטונאלי בבסים, אך מצד שני, לחדר ישנה השפעה עצומה בנושא.

אני חושב שהיצרן יכל לעשות עבודה טובה יותר כמוrnלעצב גריל שפחות ישפיע על הסאונד, לשפר את השילוב עם הסאב ועוד, אבל בסופו של דבר ההאזנהrnקובעת. 

rnrn

האזנה

rnrn

האזנה נעשתה בסלון ישראלי ממוצע, 3.25 מטר רוחבrnעל 10.5 מטר אורך (7.5 בנקודה מסויימת). כל רמקול מוקם כ 30 ס"מ מהקיר האחורי, ומספרrnמטרים מהקירות הצדדיים.  

rnrn

ציוד:  רסיבר: Onkyo TX-NR818.

rnrn

רמקולים שמגיעים עם סאבוופר פנימי בדר"כrnישמשו יותר לסרטים ופחות לחובב המוזיקה הקפדן, ולכן הוחלט לשדך את ה Triton Twornלרסיבר קולנוע ביתי. כן, הדעה הרווחת היא שמגבר סטריאו יעודי יצליח להוציא יותרrnמהרמקולים, אבל במקרה הזה אני חושב שרסיבר הוא הבחירה הנכונה. המגבר שמשודך ל Triton Twornמניע רק את החלק העליון של הרמקולים, מה שבעצם שקול לזוג של רמקולים סטיילrnסאטליטים גדולים. 

rnrn

הרמקולים חוברו לרסיבר בצורה המקורית (ללאrnשימוש בכניסות ה LFE),rnולא נעשה שימוש במערכת האודיסי. הרמקולים נבדקו גם עם מוזיקה וגם עם סרטים. 

rnrn

על מנת לתאר במילים יפות את חווית ההאזנה שלי, קייםrnפה ושם שימוש במונחים סובייקטיביים כמו בהיר/קטיפתי/חד/במה וכו', אלו נתונים לפרשנותrnאישית, ולכן אינם תמיד מתארים את מה שאתם חושבים שזה אומר. מדובר על הרשמים האישייםrnשלי, עם המוזיקה שאני בחרתי, עם הציוד שברשותי, וחדר ההאזנה שלי, ולמישהו אחר עם טעםrnמוזיקלי אחר, ציוד אחר, וחדר אחר הרמקולים יכולים להישמע שונה לגמרי, אז נא לקחת אתrnזה בחשבון. מי שרוצה לדעת אם הרמקולים נשמעים לטעמו פשוט יצטרך ללכת ולהאזין להם.


מוזיקה 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

Tears for Feras – ThernSeeds of Love: בעוד שהאלבומיםrnהראשונים של הלהקה התחילו יותר בכיוון של סינת'פופ, האלבום הזה כבר פזל יותרrnלכיוון של רוק. הפתיחה המצויינת של הקטע Badman's Song הבהירה לי ישר על ההתחלהrnמול איזה רמקולים אני יושב. הסאונד היה נקי וצלול, קריסטלי, אבל בשום אופן לא נשמעrnלי בהיר או צורם. הבס היה פאנצ'י, הגיטרות נשמעו נקיות, וקולה של Oleta adamsrnהיה מנוגד לקולו של Orzabalrnבדיוק כמו שצריך. בקטע Womanrnin Chains שבו מנגן גם פיל קולינס,rnהתחושה היתה דומה רק עם בס מעט יותר שמן, ובמה רחבה ואוורירית. 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

Patricia Barber -rnCompanion: פה מדובר בהקלטה שלrnהופעה אינטימית ב GreenrnMill, וזה בדיוק מה שקיבלתיrnעם ה Triton Two.rnב The Beat goes onrnהבס היה בשרני ושמן, אולי לא רך מספיק, אבל עדיין מספק. ב Black magic womanrnהיית אולי מעט הרגשה של Distance,rnאבל הסאונד עדיין היה צלול להפליא, ו Patricia נשמעה חלקלקה לגמרי.rnברוב האלבום הכלים היו בעלי איכות "מיידית" ובעלי Snaprnמספק למדי, כאשר ההרגשה היא של ישיבה על הבמה יחד עם הלהקה, או לפחות בשורהrnהראשונה

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

Depeche Mode – DeltarnMachine: הקטע Long Time Liernהפיק מיד בס חזק, לא חם או רך, אבל כן בעל Snap. הקטע בעל סאונד מחוספסrnוה Trition Twornהיו נאמנים, מחוספסים איפה שצריך, וחדים איפה שצריך. Anegl,rnאחד הקטעים הכבדים באלבום, נשמע מאד "אנלוגי" ושמן, Dave Gahanrnבלט יפה מעל כל המהומה, ולרמקול היו יופי של רזרבות. בקטע Happens all the timernהבס היה בהחלט מספק, אבל היה חסר את ה Thump והרכות שאני אוהב לשמועrnבקטע הזה. מה שכן, הבמה היתה רחבה, והסאונד הכללי היה מאד חלק וצלול.

rnrn

סרטים

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

Batman – The DarkrnKnight Rises: ארבעים וחמש דקות לתוך הסרט,rnההרגשה היתה של TritonrnTwo יש פשוט המון רזרבותrnלתת. הבס היה מספק ברמה כזו שרוב המאזינים פשוט לא ירגישו צורך בסאב. בסדר, בקטעrnהיציאה של "המסוק", או בקטע הפיצוץ באיצטדיון, לא היה מזיק עוד קצתrnתוספת של עומק ו Thump,rnאבל רוב האנשים סביר להניח לא יתלוננו. פס הקול המצויין של האנס זימר לא נבלע בתוךrnהאפקטים, והרמקולים שמרו על במה רחבה למדי.
 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

The Incredible Hulk:rnחמישים ושתיים דקות לתוך הסרט וה TritonrnTwo שוב מציגים רזרבות שלאrnמצפים מרמקולים בגודל הזה. אפקטים של תתי מקלע, זכוכית מתנפצת, ברזלים מתעמקים,rnכולם היו חדים ונקיים. בקטע הקרב בין Hulk ל Abomination הבס היה פאנצ'י, אך לא עמוק ובשרני כמו שאני אוהב.

rnrn

בגדול הייתי מאפיין את הסאונד של ה Triton Twornכנקי וצלול, לא הכי מאוזן אמנם, אבל כזה שבעל רזרבות גם בעוצמות האזנה גבוהות.rnהרמקולים כוללים סאבוופר חזק, אך לא הכי מאוזן. הפאנץ' היה מצויין, אבל היה מעטrnחסר לי השילוב הזה של Thumprnורכות בבסים, ומכיון שהסאבוופרים בנויים בתוך הרמקולים לא יכולתי לשחק עם המיקוםrnבכדי למקסם את התוצאה. מה שכן, זה עדיין לא משנה את העובדה שרצפתיים אחרים ברמהrnהזו עומדים כאן מול תחרות קשה בכל הקשור ליכולת בתדרים הנמוכים, בן היתר בגללrnהעובדה שאת עוצמת הבסים ברמקולים האלו ניתן לכוון בנפרד וככה לקלוע לטעם אישי.

rnrn

הרמקולים מגיעים בתצורת וופר/טוויטר/וופר,rnותמיד מומלץ לשבת בגובה הטוויטר של הרמקולים שעובדים ככה, אבל ה Triton Two עלולים להיות מעט גבוהים מדי בכדי שזה יקרה, אז כדאי לשים לב. בנוסף, אני מרגישrnשעדיף כמה שיותר להטות את הרמקולים אל המאזין אחרת עלולים לאבד מהניצוץ בגבוהים. 

GoldenEar Triton Two - זאב בעור כבש

rnrn

סיכום

rnrn

ה GoldenEar Triton Two הם לא רמקולים שגרתיים,rnוהייתי מגדיר אותם כזאב בעור כבש. כבש כי מצד אחד אלו רצפתיים בעלי צורה דיrnאלגנטית, אך מצד שני נראים כמו סתם שני עמודים שחורים שיושבים לנו באמצע הסלון. אחלהrnלקולנוע ביתי עם מקרן כי כיסוי הבד שלהם לא מחזיר אור, אבל בעייתי בחלל המעוצב.

rnrn

אז למה זאב? כי היצרן דחס לתוך הרמקולים האלוrnאת כל מה שהוא יכל – טוויטר, וופרים, סאבוופרים, ראדיאטורים פאסיבים, קרוסאובר,rnומגבר. שילוב של כל הגורמים אינו פשוט, ואני שמחתי לגלות שה Triton Twornהפיקו סאונד מעבר למספק. 

rnrn

מי שמעוניין לדלג על רכישת סאבוופר חיצוני מקבלrnפה אופצייה מעניינת. אמנם לא מדובר באלטרנטיבה לסאבוופר גדול שאפשר למקם איפה שנשמעrnהכי טוב, אבל עדיין עדיף על המאמצים של רוב הרצפתיים בגודל דומה. 

rnrn

מי שנמאס לו מרמקולים סטנדרטים, מלבניים,rnומצופי גימור עץ, הולך לקבל משהו שונה ומעניין עם ה Triton Two,rnזה בטוח. 

 

rnrn

מחיר מומלץ לצרכן: 18,900 ש"ח. 

rnrn

מוצרי Goldenear משווקים בישראל על ידי גולןrnמערכות. 

לדיון בנושא: GoldenEar Triton Two – זאב בעור כבש

 


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

14:00
  /  
21.07.2013
  
מאת: איתי חזום

1