Anthem MRX-720 – רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

לקחנו ל"נסיעת מבחן" את ה-MRX-720 של חברת Anthem - רסיבר קולנוע ביתי עדכני לעידן ה-Ultra HD ובהחלט לא שגרתי.


הקדמה

כמעט מדי שנה תחום הקולנוע הביתי חווה התחדשות בתחומי האודיו והוידאו, כאשר השנה החולפת היא ללא ספק "שנת ה-Ultra HD" – שנה בה טלוויזיות Ultra HD "מבית טוב" הפכו למוצר נגיש גם ברמות המחיר הנמוכות לצד גידול בהיצע שירותי התוכן האינטרנטיים המספקים תכני Ultra HD דוגמת Netflix ו-Amazon. בצדה השני של הקשת, טלוויזיות בעלות תקן Premium Ultra HD הגיעו לשוק יחד עם סנוניות ראשונות של נגני Blu-ray UHD המלווים בקטלוג נאה של תכנים בפורמט זה, אשר בדומה לתכנים מספקי הסטרימינג המרכזיים מגיעים ב-HDR ובנוסף, כוללים את פורמטי האודיו החדשים – Dolby Atmos ו-DTS X.

יצרני הרסיברים לא נשארים "מחוץ לחגיגה" ומציעים רסיברים מעודכנים לשנה זו, אשר מתיימרים לתת מענה לכל הדרישות והתקנים החדשים. לפנינו ה-MRX-720 של חברת Anthem – רסיבר מקו המוצרים העדכני של החברה, המציע שלל יכולות, חלקן ייחודיות במידת מה, במטרה לתת מענה לכל הדרישות הנ"ל.

Anthem

Anthem היא חברה קנדית אשר קיימת למעלה מ-20 שנה ועוסקת אך ורק בתחום האודיו. מכך, היצע המוצרים של החברה מאוד ממוקד, כאשר בגזרת הרסיברים לקולנוע ביתי החברה מציעה רק שלושה רסיברים בלבד, אליהם מתלווה פרוססור מאותו ליין (Performance Collection), שלו קיים "אח גדול" מסדרת העל של החברה – Statement בשם D2v 3D שלמעשה טרם עודכןהוחלף עבור תמיכה בדרישות הטכנולוגיות של ימינו.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

חזית הרסיבר סולידית ונאה למדי.

MRX-720

ה-MRX-720 (או בקיצור: "הרסיבר") הוא רסיבר 7.2.4, האמצעי מתוך קו מוצרים של שלושה רסיברים שחברת Anthem מציעה בימינו והוא כולל 11.2 יציאות PRE ו-7 ערוצי הגברה. הדגם מעליו, אשר נקרא MRX-1120 הוא למעשה אותו מוצר, אך כולל 11 ערוצי הגברה פעילים בו זמנית. בנוסף, 2 הרסיברים כוללים את התכונות והיכולות הבאות:

– תמיכה בפורמטי האודיו החדשים Dolby Atmos ו- DTS X (האחרון ע"י עדכון גרסה עתידי)

– Anthem Room Correction (ARC) – מערכת Room Correction מתקדמת בלעדית ופרי פיתוחה של Anthem

– 8 כניסות HDMI (7 אחוריות +1 קדמית תומכת MHL)

– 2 כניסות אודיו קואקסיאליות, 3 כניסות אודיו אופטיות ו-5 כניסות אודיו (סטריאו) אנלוגיות

– 4 זכרונות להגדרות רמקולים

– ממירי אודיו 32bit / 784kHz

– קישורית Wi-Fi מובנה

– DTS Play-Fi – טכנולוגיית הפעלה והזרמת אודיו

– חיבורי HDMI 2.0a, בעלי HDCP 2.2, ברוחב פס 18gbps תומכי HDR ו-BT.2020 עבור הבטחת תאימות עם כל מקורות ה-Ultra HD הקיימים והעתידיים

– מיתוג 4K 50/60Hz כולל OSD

– שליטה באמצעות RS-232 ו-IP, כולל דרייברים למערכות שליטה אוניברסאליות

מבחינת מראה חיצוני ומבנה, מדובר במוצר יחסית צנוע – הוא אומנם לא בעל מראה שברירי או בגודל של רסיבר "צעצוע", אך הוא בפירוש לא מהגדולים בענף. מידותיו הן (רוחב x גובה x עומק בס"מ): 43.9×16.5×37.5 ומשקלו 14 ק"ג.

חזית הרסיבר נאה וסולידית ועם זאת משדרת מקצועיות גבוהה – במרכז הרסיבר נמצא הצג שמתחתיו כפתורי פיקוד שונים, בצדו השמאלי לחצני הניווט ובצדו הימני "גלגל" הווליום אשר בעל התנגדות ומשוב מצוינים. בתחתית צד ימין נמצאים כפתורי ההדלקה ובתחתית צד שמאל של הרסיבר נמצאות גם כניסות HDMI ו-USB קדמיות וכן יציאת אוזניות, כאשר אלו מוסתרים מאחורי פאנל נופל ממוגנט.

אחורנית, שקעי ה-RCA יציבים למדי ושקעי הבננה של הרמקולים גם הם באיכות נאה. בסופו של יום ניתן לומר כי הרסיבר בעל רמת בניה גבוהה למדי ויעמוד בגאווה בחזית החדר עבור מי מאתנו שציוד האודיו וידאו שלו אינו מוסווה במזנון סגור ארון ציוד.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

 

תפריטים והגדרות

בשונה מרסיברים של יצרנים אחרים, מערכת התפריטים של הרסיבר היא מאוד פשוטה – הרסיבר אינו מציע למשתמש מערכת תפריטים עשירה מבחינת צבעים וגרפיקה (זו אגב לא קיימת לחלוטין במערכת התפריטים) אלא מערכת תפריטים המאורגנת באופן מסורתי. במבט ראשון ניכר כי אלמנט ה-SHOW נעדר במקרה זה, אך במבט לעומק ותוך כדי שימוש נחשף ה"כוח" של שיטת ארגון זו במקרה של הרסיבר הספציפי הזה, כאשר ארגון באופן זה מאפשר למשתמש להגדיר את הרסיבר על שלל תכונותיו ויכלותיו בצורה פשוטה, יעילה ומהירה.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

ממשק משתמש גרפי מסורתי

מבחינת ההגדרות עצמן הרסיבר מציע גמישות מקסימלית בהתאמה לדרישותיו של המשתמש: ישנם 4 זכרונות שונים לקונפיגורציות רמקולים. לכל קונפיגורציה כזו ניתן להגדיר את מספר הרמקולים במערכת ואת סוגם, מרחקם מנקודת ההאזנה, תדר החיתוך ועוצמות, כאשר בנוסף ל-4 זכרונות אלו ישנם גם 4 זכרונות נפרדים למערכת הכיול ARC שהרסיבר כולל.

באמצעות מערכת התפריטים, לכל כניסה ניתן להגדיר שימוש באחד מ-4 זכרונות הרמקולים ובאופן נפרד לחוטין שימוש באחד מ-4 הזכרונות של מערכת ה-ARC. כך למעשה ניתן להגדיר פרופיל אחד עם רמקול סנטר ופרופיל נוסף ללא שימוש ברמקול סנטר.

אם לא די בכך, הרסיבר מאפשר להגדיר לכל כניסה בנפרד מצד DSP לשימוש במידה והאות כולל אודיו דו ערוצי ומצב DSP לשימוש במידה והאות כולל אודיו רב ערוצי וזאת באופן נפרד ובלתי תלוי לחלוטין. זאת ועוד, ניתן להגדיר ערך Lip Sync (הקדמההשהיית האודיו) שונה עבור כל כניסה, דבר שבסיטואציות מסוימות בהחלט דרוש ובעל תועלת משמעותית.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

אפשרויות התאמה רבות

שלט רחוק

הריסבר מגיע עם שלט רחוק אינפרא-אדום מינימליסטי, קל ונעים למגע. השלט מאפשר למשתמש גישה נוחה לתת-תפריטים שונים אשר יתכן והמשתמש יהיה מעוניין לגשת אליהם בזמן ההאזנה וכולל בין היתר תאורה אחורית בגוון לבן אשר מופעלת בלחיצת כפתור, דבר שהופך את התפקוד בעת צפיה בסרט בזמן שהחדר חשוך לנוח מאוד. בתחתית השלט נמצאים הלחצנים השולטים על האזור הנוסף של הריסבר (Zone 2) ומספקים פונקציונליות ברמה נאותה עבור שליטה באזור הנוסף.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

 

אפליקציית שליטה

לרסיבר אפליקציית שליטה ייעודית עבור מכשירי Android/IOS אותה ניתן להוריד ללא עלות מחנות האפליקציות הרלוונטית. האפליקציה עובדת כמובן בתקשורת דו כיוונית מול הרסיבר (כלומר, מחזירה ממנו אינפורמציה חזרה אל המשתמש) והיא שומרת על הגישה המקצועית המאפיינת את הרסיבר. לא נמצא כאן גרפיקה מושכת עין או כל אלמנט אטרקטיבי אחר אשר יגרום לנו לנסות ולחקור את האפליקציה לעומק. במקום זאת, נקבל גישה למיטב הפונקציות וההגדרות הקריטיות בזמן אמת ובצורה אינטואיטיבית. לדוגמה, נוכל להגבירלהנמיך תוך כדי צפיה ערוץ ספציפי, לשנות מצבי DSP באופן מיידי ולשנות את ערכי ה-Lip Sync לכניסה הפעילה – עבור מי מאתנו שרוכש רסיבר בראש ובראשונה עבור צפיה בסרטים יכולות אלו שוות את משקלן בזהב.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

 

שליטה ע"י מערכות צד ג'

הרסיבר ניתן לשליטה ע"י תקשורת סיריאלית באמצעות מחבר ה-RS-232 שבגבו וכן על גבי הרשת בפרוטוקול TCP באמצעות חיבור ה-Ethernet שבגבו או באופן אל-חוטי, כאשר כמו באפליקציה התקשורת כאמור מבוצעת באופן דו כיווני, דבר המאפשר חווית שימוש יותר אינטראקטיבית ומתוחכמת. פרוטוקול התקשורת ניתן להורדה באופן חופשי מאתר היצרן בחלק הרלוונטי ומאפשר אינטגרציה עם הריסבר לפרטי פרטים. בנוסף היצרן מספק דרייבר מוכן למערכות שליטה של חברת Control4, כאשר קיימים בנמצא דרייברים למערכות שליטה אוניברסאליות אחרות כגון RTI.

כיול אודיו – Anthem Room Correction

Anthem כמו חלק מיצרני הרסיברים האחרים משתמשת במערכת כיול אודיו (Room Correction) אוטומטית משל עצמה (proprietary), אך בשונה ממערכות Room Correction אחרות בהן תהליכי החישוב מתבצעים ברסיבר עצמו, כאן הם מתבצעים ע"י מחשב PC. סביר להניח שהדבר נובע ממגבלת כוח עיבוד של הרסיבר או בשל התאמה פחות אופטימלית של המעבדים ברסיבר לפעולות ותהליכי החישוב הנדרשים. הדבר כמובן מחייב את הצרכן להחזיק ברשותו מחשב נייד או עמדת עבודה קבועה סמוכה לנקודת ההאזנה – בהחלט לא דרישה מובנת מאיליה.

לצורך פרוצדורה זו, Anthem מספקים עם הרסיבר ערכה שלמת הכוללת מיקרופון בעל חיבור Mini USB אשר מתחבר למחשב (ולא לרסיבר כמקובל במערכות אחרות), כבל Mini USB ל-USB ארוך שלמרבה ההפתעה לא יצר בעיות חיבור כפי שקורה לרוב עם כבלי USB באורך כזה, סטנד מיקרופון קומפקטי אך מסיבי וכבל CAT5 לצורך חיבור הרסיבר אל הרשת הביתית.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

 

בשונה מציוד סטריאו "טהור" כאן יש לא מעט אלמנטים שקשורים בתכנות ועל כן רצוי תמיד להצטייד בגרסה התוכנה האחרונה של הכלים בהם אנו משתמשים, בין אם מדובר בקושחה (Firmware) למוצר עצמו ובין אם מדובר בתוכנה בה המשתמש מבצע שימוש. הרסיבר הגיע מראש מעודכן בגרסת הקושחה האחרונה ואילו תוכנת ה-Anthem Room Correction (או בקיצור ARC) בגרסתה האחרונה הורדה מאתר היצרן.

הורדת תוכנת ה-ARC מאתר היצרן אפשרית באמצעות הזדהות ע"י הכנסת מספרו הסידורי של המיקרופון אשר הגיע עם הרסיבר כאשר זה טבוע עליו במיקום נראה לעין ובאופן קריא. לאחר תהליך הזיהוי מתאפשרת הורדת התוכנה אשר בנוסף לקובץ ההתקנה כוללת גם את קובץ הכיול של המיקרופון הספציפי שהגיע עם הרסיבר – שיטה נוחה מאוד אשר עשויה לחסוך הרבה כאב ראש במקרים מסוימים.

לאחר התקנת התוכנה וחיבור המיקרופון אל המחשב ניתן להתחיל בתהליך המדידה והכיול. תחילה מבוצע איתור אוטומטי של הרסיבר ברשת (להצלחת האיתור האוטומטי נדרש כי הגדרות הרשת הביתית יאפשרו עבודה ב-Multicast). לאחר שהרסיבר אותר והתוכנה יצרה עמו חיבור בהצלחה יש להגדיר את מספר הרמקולים במערכת כאשר החידוש השנה הוא שמבוצעת מדידה ותיקון גם ל-4 ערוצי הגובה. כמו כן נגדיר את מספר נקודות המדידה, כאשר המינימום שבהן הוא 5 והמקסימום הוא 10. התוכנה אגב כוללת הסבר היכן ובאיזה מרחק יש למקם את המיקרופון לצורך ביצוע מדידה באופן תקין גם במצב בו ישנן פחות נקודות ישיבה מאשר מספר נקודות המדידה הנדרש.

לאחר שהכול הוגדר כנדרש ניתן להתחיל בתהליך המדידה. מערכת ה-ARC משמיעה צליל בדיקה בודד לכל רמקול, בשונה ממערכות אחרות שחלקן משמיעות מספר צלילי בדיקה לכל רמקול. לאחר שהמדידות בוצעו כהלכה ניתן להתקדם אל תהליך הכיול עצמו בו המערכת מחשבת את התיקון הנדרש עבור כל רמקול שנמדד בשלב הקודם על מנת שבסיום התהליך ההיענות תתאים לעקומת יעד מסוימת (Target curve). התוכנה מגיעה עם עקומת יעד מסוימת מוגדרת מראש שבמקרה זה היא שטוחה ושאינה ניתנת לשינוי. מה שניתן לשינוי הוא תדרי החיתוך והגבול העליון לתדר בו יבוצע התיקון שבברירת המחדל הוא 5kHz, שהוא למעשה גם גבול המערכת. הסיבה נעוצה בעובדה שמעל תדר זה המיקרופון נהיה כיווני, דבר אשר משפיע על דיוק המדידה. באשר לתדרי הבאס, מערכת ה-ARC מטפלת בהם ע"י מדידה וחישוב רמת ההגברה של החלל הנתון עבורם וביצוע תיקון מתאים.

בהיבט הטכני של העניין לא ברור לגמרי באיזה אופן מבוצע התיקון עצמו אך לא מדובר ב-EQ סטנדרטי אלא בפונקציות תיקון מסוימות שהמערכת מבצעת.

דבר נוסף שראוי לציון הוא שמערכת הכיול במקרה זה מטפלת בכל תדרי הדגימה ואינה מבצעת הנחתה או חיתוך של האודיו, וזאת בשונה מחלק מהמערכות המתחרות (למשל, MultiEQ XT32 של Audyssey אשר מוגבלת ל-24/48 )

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

 

DTS Play-Fi

כל נושא הטיפול בהשמעת קבצי אודיו מקומיים או דרך סטרימינג מבוצע בפרוטוקול Play-Fi של חברת DTS.

למעשה מדובר בפרוטוקול הזרמת אודיו (כמו למשל AirPlay) אשר מתיימר לתת פתרון הזרמת אודיו לכל הבית. כמו בפרוטוקולים אחרים, גם כאן יש מקור תוכן שהוא למעשה השרת, אמצעי שמע שהוא הקליינט ונקודת שליטה (Control Point) בה מבוצע התיווך בין השרת לקליינט. מבחינת מגבלות טכניות הפרוטוקול מאפשר הזרמת אודיו בעל קצב דגימה של 192kHz בעומק של 24 ביט.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

 

מכוון ש-Play-Fi מתיימר להיות פתרון הזרמת אודיו לכל הבית הוא מביא עמו לשולחן מספר יכולות יחסית חדשניות בענף כגון איחוד מספר אמצעי שמע למערכת סטריאו אחת, כך שאם ברשותנו שני רמקולים נפרדים תומכי Play-Fi נוכל לאחד אותם לאזור סטריאו. בנוסף קיימת אפשרות להשמעת אותו מקור אודיו על גבי מספר מערכות Play-Fi שונות תוך כדי כך שהאודיו נשאר מסונכרן.

למען האובייקטיביות ראוי לציין כי כל היכולות הללו אינן חדשות בענף ולמעשה הוצגו ע"י יצרנים אחרים בשנתיים האחרונות. החידוש כאן הוא שהפרוטוקול מאומץ ע"י מספר רב של יצרנים מובילים והדבר אמור לאפשר גמישות בבחירת הציוד ומתן אינטגרציה בין מוצרים של יצרנים שונים.

על מנת להזרים אודיו אל הרסיבר נדרש להתקין את אפליקציית ה-Play-Fi שניתנת להורדה מחנויות האפליקציות השונות ללא עלות. האפליקציה למעשה מרכזת בתוכה את מיטב האפליקציות המובילות להזרמת אודיו בחינם ובתשלום כגון: TIDAL, Amazon Music, Deezer, iHeartRadio, Pandora ונוספים כמו גם שירות רדיו אינטרנטי ואפשרות להזרים קבצי שמע מהמכשיר הנייד או מהתקני UPNP.

חשוב לציין שכל האפליקציות והשירותים הללו לחלוטין חסרי תמיכה טבעית (Native) בפרוטוקול זה, ולכן המצב הוא איננו כזה שאפליקציית ה-Play-Fi מקשרת בין האפליקציות הקיימות לשכבה נוספת של הפרוטוקול. מה שקורה בפועל הוא שהאפליקציה עצמה כוללת בתוכה את כל האפליקציות עצמן ועליהן יושבת שכבת ה-Play-Fi. בשל כך, משמעות הדבר הינה שהאפליקציה תופסת לא מעט מקום על גבי המכשיר הנייד, כי בפועל זו לא אפליקציה אחת אלא חבילת אפליקציות. בנוסף אין שיתוף אינפורמציה בין אפליקציות האודיו שבתוך אפליקציית ה-Play-Fi לאלו שמותקנות על המכשיר – אם למשל הפעלנו אלבום מסוים באפליקציית TIDAL דרך אפליקציית ה-Play-Fi הדבר לא ישפיע על מה שקורה באפליקציית TIDAL המותקנת באופן עצמאי על המכשיר הנייד שלנו, עובדה שיכולה ליצור אי נוחות תפקודית מסוימת.

בנוסף, ניתן להזרים אודיו לרסיבר דרך DLNA כך שגם מקורות ונגני אודיו שאינם נכללים באפליקציית ה-Play-Fi יכולים להשתמש ברסיבר כהתקן פלט לאודיו. החיסרון בהפעלה דרך DLNA הוא שכך הרסיבר מתנהג כ-DLNA Renderer סטנדרטי לחלוטין – דהיינו אמצעי פלט לאודיו בלבד, בעוד שבהפעלה דרך אפליקציית ה-Play-Fi ניתן להנות מהפיצ'רים שכולל פרוטוקול ה-Play-Fi כגון ציוות (pairing) של זוג התקני Play-Fi להתקן סטריאו, השמעת אותו מקור אודיו על מספר נגני Play-Fi בו זמנית תוך שמירה על סנכרון האודיו ביניהם וכד'.

עיבוד וידאו

חדי ההבחנה כנראה שמו לב לעובדה כי בתחילת הכתבה לא הוזכרה מילה בדבר כניסות וידאו אנאלוגיות ואלו נפקדו גם מתמונת גב הרסיבר. אכן זה המצב – הרסיבר חסר יכולות עיבוד וידאו לחלוטין כך שאפילו Upconversion ל-HDMI אין לו ולפיכך גם לא קיימות בנמצא כניסות וידאו אנלוגיות. מבחינת HDMI הדבר היחיד שמתבצע ע"י הרסיבר הינו מיתוג בין כניסות ה-HDMI ועיבוד אות האודיו שמגיע דרכן.

לטעמי זה שינוי מרענן ואפילו רצוי המסמל את המשך תהליך המעבר לעבר מקורות וידאו ברזולוציה גבוהה בלבד וזניחה מוחלטת של מקורות וידאו ארכאיים. לגיטימציה נוספת לעניין היא שעיבוד התמונה שמציעים רסיברים (גם היקרים שבהם) בדרך כלל רחוק מלהוות תחרות כלשהי למעבדי תמונה ייעודיים ולפעמים אף גורע מאיכות התמונה כך שמראש לא מבוצע כאן ויתור על פתרון ברמה גבוהה, כאשר מנגד, איכות עיבוד התמונה שמבצעים אמצעי התצוגה השונים שופרה משמעותית בשנים האחרונות ולכן באמת נראה שאין כל סיבה ליישם עיבוד תמונה ברסיבר עצמו, שעשוי רק לגרוע מהתוצאה הסופית.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

 

מבחן האזנה

לאחר שהרסיבר הוגדר כהלכה ובוצע כיול מקיף בעזרת מערכת ה-ARC בוצע כמובן מבחן האזנה, אשר כלל התנסות במספר מישורים וכלל את מיטב קטעי ההדגמה המוכרים וכן מספר קטעי הדגמה חדשים, ואלו תוצאותיו:

אודיו רב-ערוצי

Captain America – Civil War: הסרט האחרון בסדרת קפטן אמריקה מגיע עם פס-קול בפורמט DTS-HD Master Audio ב-7.1 ערוצים. קטע הקרב בפתיחת הסרט כולל שלל יריות, קולות נפץ ושאר אפקטים הנשמעים ללא הפסקה בכל ערוצי השמע של המערכת. קטע זה בהישמעו באמצעות ה-MRX-720 מעניק חווית סראונד מרשימה למדי – פיזור הצלילים בחלל ההאזנה והשילוב בין ערוצי השמע מבוצעים באופן מושלם כך שהרמקולים הופכים ל"שקופים" בעת ההאזנה. בנוסף, הפרדת הצלילים מבוצעת היטב והצליל אינו מתיש כפי שקורה לעתים בקטעי אודיו המהווים אתגר למערכות שמע.

Casino Royal: סצינת המרדף בתחילת הסרט מהווה אתגר לא פשוט ללא מעט רסיברים ופרוססורים רב ערוציים, בשל היותה משלבת התרחשות אירועים מהירה הכוללת עומס של צלילים מגוונים המגיעים במהירות ובכמות תוך ליווי של מוסיקת הרקע בקצב זהה. גם במקרה זה הרסיבר עמד באתגר בהצלחה יתרה – מגוון קולות ההרס והמרדף באתר הבניה נשמעו היטב בעת שהם משולבים בהצלחה אחד עם השני. כמו כן גם בהמשך נרשמה הצלחה יתרה שכן הרסיבר השמיע את שלל קולות הקליעים והזכוכיות המתנפצות מכל עבר בדיוק ובמהירות אשר העניקו לכל הנושא חוויה ריאליסטית מאוד.

The Dark Knight: סצינת המנהרה הינה סצינה עשירה בבאס ומהווה קטע בחינה והדגמה מוצלח מאוד לסאב-וופר (או סאב-וופרים) במערכת הקולנוע הביתי. בקטע זה ניכרת התרומה של מע' הכיול האוטומטית לתדרים הנמוכים עליהם אחראי הסאב-וופר. תחום תדרים זה הפך ליותר מדויק ו"נכון" וכעת במקום שהסאב-וופר ירעיד את כל הבית הוא פוגע היכן ואיך שהתכוון המשורר (או במקרה שלנו מי שהיה אחראי על המיקס באולפן).

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

 

Dolby Atmos ו-DTS: X

Batman v Superman: Dawn of Justice: סרט זה אשר היה סרט גיבורי העל המצופה ביותר לשנת 2016 כולל פס-קול בפורמט Dolby Atmos החדש אשר מקנה למשתמש ממד אודיו נוסף הודות לשימוש ב-4 ערוצי שמע נוספים עבור רמקולים הממוקמים בתקרה וכן הודות לשימוש בקידוד מבוסס אובייקטים (object based). סרט זה הושמע תוך שימוש בקונפיגורציית שמע של 5.1.2 ערוצים כאשר 2 הרמקולים של ערוצי ה-Atmos היו רמקולים אשר מוקמו על הרמקולים הקדמיים וכוונו בזווית מתאימה לתקרה כך שההחזר ממנה יגיע לנקודת ההאזנה.

כבר בקטע הפתיחה של הסרט בו האנושות מותקפת ע"י כוחות חוצניים ניכרת מיד תוספת העומק אשר שימוש בפורמט זה מסוגל להעניק ביחס לפס הקול Dolby TrueHD הבסיסי יותר (כבודו במקומו מונח) שכולל הסרט. הסרט, אשר נצפה בגרסתו המורחבת שאורכה מעל ל-3 שעות מעניק התרשמות מקיפה מפורמט ה-Atmos – תוספת העומק שהוזכרה קודם לכן בסצנת הפתיחה נוכחת לאורך כל קטעי הקרב הרבים בסרט ומקנה לצופה תחושה כאילו הוא נמצא במרכז ההתרחשות. בהתחשב בחוויה החיובית שהקנה פורמט ה-Atmos בסרט זה בקונפיגורציית השמע הנוכחית, בהחלט סביר להניח שעם רמקולים המותקנים בתקרה האפקט יהיה אפילו עדיף. כך או כך סרט זה ממחיש בבירור את הפוטנציאל בקידוד אודיו מבוסס אובייקטים.

נקודה ראויה לציון היא שכדי שהרסיבר ישמיע את פורמט ה-Atmos שכלול בפס הקול יש צורך שלפחות 2 רמקולים לעניין יוגדרו בו כפעילים, אחרת נקבל פס הקול בפורמט TrueHD בלבד. לכן, לא ניתן לחוות את פס הקול בפורמט Atmos ללא רמקולים תואמים ולהפיק ממנו תועלת כלשהי גם למי שאין ברשותו רמקולים לעניין. התנהגות זו הינה זהה אצל יצרני הרסיברים האחרים כגון Onkyo ו-Yamaha והיא דיי מצערת, שכן בפירוש קיימת תוספת אינפורמציה בשכבת ה-Atmos של פס הקול, ומצופה שיתאפשר להשמיע אותה בעזרת יתר הרמקולים במערכת עבור מי שאין ברשותו רמקולים לערוצי ה-Atmos.

DTS: X בשלב זה לא פעיל בסדרת ה-MRX וממתין לעדכון קושחה (Firmware) שהיצרן צפוי לשחרר לקהל הרוכשים בשלב יותר מאוחר, ועל כן לא ניתן היה להתרשם מפורמט זה באמצעות הרסיבר.

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

 

רמקול סנטר – עם או בלי

היבט נוסף שנבדק בקפידה לאורך תקופת שהיית הרסיבר ברשותי הוא האפשרות להשתמש ברסיבר ללא רמקול סנטר, כאשר במצב זה המידע בערוץ השמע הייעודי לרמקול הסנטר מועבר לזוג הרמקולים הקדמיים. בעניין זה התוצאה הייתה מוצלחת מאוד והמעבר התבצע בצורה שקופה ככה שלא הורגש שרמקול הסנטר חסר. להיפך – במקרה שלי התוצאה שהתקבלה היתה אפילו עדיפה על פני שימוש ברמקול הסנטר הייעודי.

אודיו דו-ערוצי

לאחר ההתרשמות החיובית במיוחד מה-MRX-720 בקטעי אודיו רב-ערוציים בוצע מבחן האזנה למגוון קטעי מוסיקה דו-ערוצית מסוגים שונים וכן בפורמטים שונים החל ב-44/16 ועד 192/24. DSD נפקד כאן היות שה-MRX-720 חסר יכולת פענוח DSD.

התוצאה טובה למדי ביחס למצופה מרסיבר קולנוע ביתי ועומדת בקנה אחד עם מספר רסיברים מוצלחים למדי בגזרה זו שיצא לי להתרשם מהם באספקט זה, אשר חלקם גם עולים יותר מה-MRX-720. את השורה הזו חובה לקחת בעירבון מוגבל היות שלחלוטין לא מדובר בהשוואה ישירה משום סוג שהוא עם רסיברים אחרים, אלא מדובר בדירוג של רמת שביעות הרצון שלי מהרסיבר ביחס לשביעות הרצון שלי מרסיברים אחרים, ככל שהזיכרון מאפשר לקבוע.

מנגד, כפי שצוין התוצאה טובה ביחס למצופה מרסיבר קולנוע ביתי. כאשר בהשוואה מול מערכת אודיו דו-ערוצית ייעודית ברמת מחיר סבירה האחרונה מנצחת. את המצב אפשר כמובן לשפר ושימוש בממיר דיגיטלי לאנלוגי (DAC) נייד מסוג HA2 של חברת OPPO המוצלחת תרם רבות לתוצאה ובנוסף גם העניק תמיכה מסוימת בפורמטים החסרים כגון DSD.

סיכום

ה-MRX-720 של חברת Anthem הינו רסיבר קולנוע ביתי מוצלח במיוחד שכל הפונקציות והפיצ'רים בו ממומשים באיכות גבוהה למדי. רסיבר זה כמו גם אחיו לסדרת ה-MRX מציגים גישה מעניינת ולא שגרתית הכוללת שימוש במע' כיול אוטומטית מקצועית המחייבת שימוש במחשב PC, שימוש בפרוטוקול Play-Fi החדש, יכולות אינטגרציה גבוהות במיוחד עם מערכות שליטה אוניברסליות ויכולות התאמה עד לפרטי פרטים. אלו, יחד עם היעדר ממשק משתמש עשיר בגרפיקה וצבעים ונטישה מוחלטת של כניסות הוידאו האנלוגיות וכן עיבוד תמונה מכל סוג שהוא הופכים את הרסיבר למעין רסיבר "למקצוענים" – כאלו שהמטרה העיקרית שלהם ברכישת רסיבר קולנוע ביתי היא שיפור חווית ההאזנה בקולנוע ביתי ובהיבט זה ביצועיו של ה-MRX-720 בהחלט בחזית. מומלץ.
מחיר מומלץ לצרכן: 15990 ש"ח.
יבואן: טאץ' קונטרול בע"מ.

 

Anthem MRX-720 - רסיבר קולנוע ביתי למקצוענים

חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

22:00
  /  
11.01.2017
  
מאת: יונתן פת-יה

1