הקדמה
יצרני הרסיברים לא נשארים "מחוץ לחגיגה" ומציעים רסיברים מעודכנים לשנה זו, אשר מתיימרים לתת מענה לכל הדרישות והתקנים החדשים. לפנינו ה-MRX-720 של חברת Anthem – רסיבר מקו המוצרים העדכני של החברה, המציע שלל יכולות, חלקן ייחודיות במידת מה, במטרה לתת מענה לכל הדרישות הנ"ל.
Anthem
חזית הרסיבר סולידית ונאה למדי.
MRX-720
– תמיכה בפורמטי האודיו החדשים Dolby Atmos ו- DTS X (האחרון ע"י עדכון גרסה עתידי)
– Anthem Room Correction (ARC) – מערכת Room Correction מתקדמת בלעדית ופרי פיתוחה של Anthem
– 8 כניסות HDMI (7 אחוריות +1 קדמית תומכת MHL)
– 2 כניסות אודיו קואקסיאליות, 3 כניסות אודיו אופטיות ו-5 כניסות אודיו (סטריאו) אנלוגיות
– 4 זכרונות להגדרות רמקולים
– ממירי אודיו 32bit / 784kHz
– קישורית Wi-Fi מובנה
– DTS Play-Fi – טכנולוגיית הפעלה והזרמת אודיו
– חיבורי HDMI 2.0a, בעלי HDCP 2.2, ברוחב פס 18gbps תומכי HDR ו-BT.2020 עבור הבטחת תאימות עם כל מקורות ה-Ultra HD הקיימים והעתידיים
– מיתוג 4K 50/60Hz כולל OSD
– שליטה באמצעות RS-232 ו-IP, כולל דרייברים למערכות שליטה אוניברסאליות
מבחינת מראה חיצוני ומבנה, מדובר במוצר יחסית צנוע – הוא אומנם לא בעל מראה שברירי או בגודל של רסיבר "צעצוע", אך הוא בפירוש לא מהגדולים בענף. מידותיו הן (רוחב x גובה x עומק בס"מ): 43.9×16.5×37.5 ומשקלו 14 ק"ג.
חזית הרסיבר נאה וסולידית ועם זאת משדרת מקצועיות גבוהה – במרכז הרסיבר נמצא הצג שמתחתיו כפתורי פיקוד שונים, בצדו השמאלי לחצני הניווט ובצדו הימני "גלגל" הווליום אשר בעל התנגדות ומשוב מצוינים. בתחתית צד ימין נמצאים כפתורי ההדלקה ובתחתית צד שמאל של הרסיבר נמצאות גם כניסות HDMI ו-USB קדמיות וכן יציאת אוזניות, כאשר אלו מוסתרים מאחורי פאנל נופל ממוגנט.
אחורנית, שקעי ה-RCA יציבים למדי ושקעי הבננה של הרמקולים גם הם באיכות נאה. בסופו של יום ניתן לומר כי הרסיבר בעל רמת בניה גבוהה למדי ויעמוד בגאווה בחזית החדר עבור מי מאתנו שציוד האודיו וידאו שלו אינו מוסווה במזנון סגור ארון ציוד.
תפריטים והגדרות
ממשק משתמש גרפי מסורתי
באמצעות מערכת התפריטים, לכל כניסה ניתן להגדיר שימוש באחד מ-4 זכרונות הרמקולים ובאופן נפרד לחוטין שימוש באחד מ-4 הזכרונות של מערכת ה-ARC. כך למעשה ניתן להגדיר פרופיל אחד עם רמקול סנטר ופרופיל נוסף ללא שימוש ברמקול סנטר.
אם לא די בכך, הרסיבר מאפשר להגדיר לכל כניסה בנפרד מצד DSP לשימוש במידה והאות כולל אודיו דו ערוצי ומצב DSP לשימוש במידה והאות כולל אודיו רב ערוצי וזאת באופן נפרד ובלתי תלוי לחלוטין. זאת ועוד, ניתן להגדיר ערך Lip Sync (הקדמההשהיית האודיו) שונה עבור כל כניסה, דבר שבסיטואציות מסוימות בהחלט דרוש ובעל תועלת משמעותית.
אפשרויות התאמה רבות
שלט רחוק
אפליקציית שליטה
שליטה ע"י מערכות צד ג'
כיול אודיו – Anthem Room Correction
לצורך פרוצדורה זו, Anthem מספקים עם הרסיבר ערכה שלמת הכוללת מיקרופון בעל חיבור Mini USB אשר מתחבר למחשב (ולא לרסיבר כמקובל במערכות אחרות), כבל Mini USB ל-USB ארוך שלמרבה ההפתעה לא יצר בעיות חיבור כפי שקורה לרוב עם כבלי USB באורך כזה, סטנד מיקרופון קומפקטי אך מסיבי וכבל CAT5 לצורך חיבור הרסיבר אל הרשת הביתית.
הורדת תוכנת ה-ARC מאתר היצרן אפשרית באמצעות הזדהות ע"י הכנסת מספרו הסידורי של המיקרופון אשר הגיע עם הרסיבר כאשר זה טבוע עליו במיקום נראה לעין ובאופן קריא. לאחר תהליך הזיהוי מתאפשרת הורדת התוכנה אשר בנוסף לקובץ ההתקנה כוללת גם את קובץ הכיול של המיקרופון הספציפי שהגיע עם הרסיבר – שיטה נוחה מאוד אשר עשויה לחסוך הרבה כאב ראש במקרים מסוימים.
לאחר התקנת התוכנה וחיבור המיקרופון אל המחשב ניתן להתחיל בתהליך המדידה והכיול. תחילה מבוצע איתור אוטומטי של הרסיבר ברשת (להצלחת האיתור האוטומטי נדרש כי הגדרות הרשת הביתית יאפשרו עבודה ב-Multicast). לאחר שהרסיבר אותר והתוכנה יצרה עמו חיבור בהצלחה יש להגדיר את מספר הרמקולים במערכת כאשר החידוש השנה הוא שמבוצעת מדידה ותיקון גם ל-4 ערוצי הגובה. כמו כן נגדיר את מספר נקודות המדידה, כאשר המינימום שבהן הוא 5 והמקסימום הוא 10. התוכנה אגב כוללת הסבר היכן ובאיזה מרחק יש למקם את המיקרופון לצורך ביצוע מדידה באופן תקין גם במצב בו ישנן פחות נקודות ישיבה מאשר מספר נקודות המדידה הנדרש.
לאחר שהכול הוגדר כנדרש ניתן להתחיל בתהליך המדידה. מערכת ה-ARC משמיעה צליל בדיקה בודד לכל רמקול, בשונה ממערכות אחרות שחלקן משמיעות מספר צלילי בדיקה לכל רמקול. לאחר שהמדידות בוצעו כהלכה ניתן להתקדם אל תהליך הכיול עצמו בו המערכת מחשבת את התיקון הנדרש עבור כל רמקול שנמדד בשלב הקודם על מנת שבסיום התהליך ההיענות תתאים לעקומת יעד מסוימת (Target curve). התוכנה מגיעה עם עקומת יעד מסוימת מוגדרת מראש שבמקרה זה היא שטוחה ושאינה ניתנת לשינוי. מה שניתן לשינוי הוא תדרי החיתוך והגבול העליון לתדר בו יבוצע התיקון שבברירת המחדל הוא 5kHz, שהוא למעשה גם גבול המערכת. הסיבה נעוצה בעובדה שמעל תדר זה המיקרופון נהיה כיווני, דבר אשר משפיע על דיוק המדידה. באשר לתדרי הבאס, מערכת ה-ARC מטפלת בהם ע"י מדידה וחישוב רמת ההגברה של החלל הנתון עבורם וביצוע תיקון מתאים.
בהיבט הטכני של העניין לא ברור לגמרי באיזה אופן מבוצע התיקון עצמו אך לא מדובר ב-EQ סטנדרטי אלא בפונקציות תיקון מסוימות שהמערכת מבצעת.
דבר נוסף שראוי לציון הוא שמערכת הכיול במקרה זה מטפלת בכל תדרי הדגימה ואינה מבצעת הנחתה או חיתוך של האודיו, וזאת בשונה מחלק מהמערכות המתחרות (למשל, MultiEQ XT32 של Audyssey אשר מוגבלת ל-24/48 )
DTS Play-Fi
למעשה מדובר בפרוטוקול הזרמת אודיו (כמו למשל AirPlay) אשר מתיימר לתת פתרון הזרמת אודיו לכל הבית. כמו בפרוטוקולים אחרים, גם כאן יש מקור תוכן שהוא למעשה השרת, אמצעי שמע שהוא הקליינט ונקודת שליטה (Control Point) בה מבוצע התיווך בין השרת לקליינט. מבחינת מגבלות טכניות הפרוטוקול מאפשר הזרמת אודיו בעל קצב דגימה של 192kHz בעומק של 24 ביט.
למען האובייקטיביות ראוי לציין כי כל היכולות הללו אינן חדשות בענף ולמעשה הוצגו ע"י יצרנים אחרים בשנתיים האחרונות. החידוש כאן הוא שהפרוטוקול מאומץ ע"י מספר רב של יצרנים מובילים והדבר אמור לאפשר גמישות בבחירת הציוד ומתן אינטגרציה בין מוצרים של יצרנים שונים.
על מנת להזרים אודיו אל הרסיבר נדרש להתקין את אפליקציית ה-Play-Fi שניתנת להורדה מחנויות האפליקציות השונות ללא עלות. האפליקציה למעשה מרכזת בתוכה את מיטב האפליקציות המובילות להזרמת אודיו בחינם ובתשלום כגון: TIDAL, Amazon Music, Deezer, iHeartRadio, Pandora ונוספים כמו גם שירות רדיו אינטרנטי ואפשרות להזרים קבצי שמע מהמכשיר הנייד או מהתקני UPNP.
חשוב לציין שכל האפליקציות והשירותים הללו לחלוטין חסרי תמיכה טבעית (Native) בפרוטוקול זה, ולכן המצב הוא איננו כזה שאפליקציית ה-Play-Fi מקשרת בין האפליקציות הקיימות לשכבה נוספת של הפרוטוקול. מה שקורה בפועל הוא שהאפליקציה עצמה כוללת בתוכה את כל האפליקציות עצמן ועליהן יושבת שכבת ה-Play-Fi. בשל כך, משמעות הדבר הינה שהאפליקציה תופסת לא מעט מקום על גבי המכשיר הנייד, כי בפועל זו לא אפליקציה אחת אלא חבילת אפליקציות. בנוסף אין שיתוף אינפורמציה בין אפליקציות האודיו שבתוך אפליקציית ה-Play-Fi לאלו שמותקנות על המכשיר – אם למשל הפעלנו אלבום מסוים באפליקציית TIDAL דרך אפליקציית ה-Play-Fi הדבר לא ישפיע על מה שקורה באפליקציית TIDAL המותקנת באופן עצמאי על המכשיר הנייד שלנו, עובדה שיכולה ליצור אי נוחות תפקודית מסוימת.
בנוסף, ניתן להזרים אודיו לרסיבר דרך DLNA כך שגם מקורות ונגני אודיו שאינם נכללים באפליקציית ה-Play-Fi יכולים להשתמש ברסיבר כהתקן פלט לאודיו. החיסרון בהפעלה דרך DLNA הוא שכך הרסיבר מתנהג כ-DLNA Renderer סטנדרטי לחלוטין – דהיינו אמצעי פלט לאודיו בלבד, בעוד שבהפעלה דרך אפליקציית ה-Play-Fi ניתן להנות מהפיצ'רים שכולל פרוטוקול ה-Play-Fi כגון ציוות (pairing) של זוג התקני Play-Fi להתקן סטריאו, השמעת אותו מקור אודיו על מספר נגני Play-Fi בו זמנית תוך שמירה על סנכרון האודיו ביניהם וכד'.
עיבוד וידאו
לטעמי זה שינוי מרענן ואפילו רצוי המסמל את המשך תהליך המעבר לעבר מקורות וידאו ברזולוציה גבוהה בלבד וזניחה מוחלטת של מקורות וידאו ארכאיים. לגיטימציה נוספת לעניין היא שעיבוד התמונה שמציעים רסיברים (גם היקרים שבהם) בדרך כלל רחוק מלהוות תחרות כלשהי למעבדי תמונה ייעודיים ולפעמים אף גורע מאיכות התמונה כך שמראש לא מבוצע כאן ויתור על פתרון ברמה גבוהה, כאשר מנגד, איכות עיבוד התמונה שמבצעים אמצעי התצוגה השונים שופרה משמעותית בשנים האחרונות ולכן באמת נראה שאין כל סיבה ליישם עיבוד תמונה ברסיבר עצמו, שעשוי רק לגרוע מהתוצאה הסופית.
מבחן האזנה
אודיו רב-ערוצי
Casino Royal: סצינת המרדף בתחילת הסרט מהווה אתגר לא פשוט ללא מעט רסיברים ופרוססורים רב ערוציים, בשל היותה משלבת התרחשות אירועים מהירה הכוללת עומס של צלילים מגוונים המגיעים במהירות ובכמות תוך ליווי של מוסיקת הרקע בקצב זהה. גם במקרה זה הרסיבר עמד באתגר בהצלחה יתרה – מגוון קולות ההרס והמרדף באתר הבניה נשמעו היטב בעת שהם משולבים בהצלחה אחד עם השני. כמו כן גם בהמשך נרשמה הצלחה יתרה שכן הרסיבר השמיע את שלל קולות הקליעים והזכוכיות המתנפצות מכל עבר בדיוק ובמהירות אשר העניקו לכל הנושא חוויה ריאליסטית מאוד.
The Dark Knight: סצינת המנהרה הינה סצינה עשירה בבאס ומהווה קטע בחינה והדגמה מוצלח מאוד לסאב-וופר (או סאב-וופרים) במערכת הקולנוע הביתי. בקטע זה ניכרת התרומה של מע' הכיול האוטומטית לתדרים הנמוכים עליהם אחראי הסאב-וופר. תחום תדרים זה הפך ליותר מדויק ו"נכון" וכעת במקום שהסאב-וופר ירעיד את כל הבית הוא פוגע היכן ואיך שהתכוון המשורר (או במקרה שלנו מי שהיה אחראי על המיקס באולפן).
Dolby Atmos ו-DTS: X
כבר בקטע הפתיחה של הסרט בו האנושות מותקפת ע"י כוחות חוצניים ניכרת מיד תוספת העומק אשר שימוש בפורמט זה מסוגל להעניק ביחס לפס הקול Dolby TrueHD הבסיסי יותר (כבודו במקומו מונח) שכולל הסרט. הסרט, אשר נצפה בגרסתו המורחבת שאורכה מעל ל-3 שעות מעניק התרשמות מקיפה מפורמט ה-Atmos – תוספת העומק שהוזכרה קודם לכן בסצנת הפתיחה נוכחת לאורך כל קטעי הקרב הרבים בסרט ומקנה לצופה תחושה כאילו הוא נמצא במרכז ההתרחשות. בהתחשב בחוויה החיובית שהקנה פורמט ה-Atmos בסרט זה בקונפיגורציית השמע הנוכחית, בהחלט סביר להניח שעם רמקולים המותקנים בתקרה האפקט יהיה אפילו עדיף. כך או כך סרט זה ממחיש בבירור את הפוטנציאל בקידוד אודיו מבוסס אובייקטים.
נקודה ראויה לציון היא שכדי שהרסיבר ישמיע את פורמט ה-Atmos שכלול בפס הקול יש צורך שלפחות 2 רמקולים לעניין יוגדרו בו כפעילים, אחרת נקבל פס הקול בפורמט TrueHD בלבד. לכן, לא ניתן לחוות את פס הקול בפורמט Atmos ללא רמקולים תואמים ולהפיק ממנו תועלת כלשהי גם למי שאין ברשותו רמקולים לעניין. התנהגות זו הינה זהה אצל יצרני הרסיברים האחרים כגון Onkyo ו-Yamaha והיא דיי מצערת, שכן בפירוש קיימת תוספת אינפורמציה בשכבת ה-Atmos של פס הקול, ומצופה שיתאפשר להשמיע אותה בעזרת יתר הרמקולים במערכת עבור מי שאין ברשותו רמקולים לערוצי ה-Atmos.
DTS: X בשלב זה לא פעיל בסדרת ה-MRX וממתין לעדכון קושחה (Firmware) שהיצרן צפוי לשחרר לקהל הרוכשים בשלב יותר מאוחר, ועל כן לא ניתן היה להתרשם מפורמט זה באמצעות הרסיבר.
רמקול סנטר – עם או בלי
אודיו דו-ערוצי
התוצאה טובה למדי ביחס למצופה מרסיבר קולנוע ביתי ועומדת בקנה אחד עם מספר רסיברים מוצלחים למדי בגזרה זו שיצא לי להתרשם מהם באספקט זה, אשר חלקם גם עולים יותר מה-MRX-720. את השורה הזו חובה לקחת בעירבון מוגבל היות שלחלוטין לא מדובר בהשוואה ישירה משום סוג שהוא עם רסיברים אחרים, אלא מדובר בדירוג של רמת שביעות הרצון שלי מהרסיבר ביחס לשביעות הרצון שלי מרסיברים אחרים, ככל שהזיכרון מאפשר לקבוע.
מנגד, כפי שצוין התוצאה טובה ביחס למצופה מרסיבר קולנוע ביתי. כאשר בהשוואה מול מערכת אודיו דו-ערוצית ייעודית ברמת מחיר סבירה האחרונה מנצחת. את המצב אפשר כמובן לשפר ושימוש בממיר דיגיטלי לאנלוגי (DAC) נייד מסוג HA2 של חברת OPPO המוצלחת תרם רבות לתוצאה ובנוסף גם העניק תמיכה מסוימת בפורמטים החסרים כגון DSD.
סיכום
חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.