מסך פלזמה 42PS9 של פנסוניק (STANDARD DEFINITION)

התחרות מתגברת בתחום הפלזמה, ופנסוניק - אחת המובילות בתחום (מבית מיצושיטה) ממשיכה לייצר מסכי EDTV ברזולוציה רגילה למרות שמתחרותיה הפסיקו ...


אם לומר את האמת, כבר זמן ארוך לא בחנתי מסך EDTV (כלומר ברזולוציה שאינה HDTV), וגם הפעם לא התלהבתי לחרוג ממנהגי. דעתי האישית היא שבעידן זה, שבו יש תוכן רב של HDTV, וכאשר יס והוט מכריזים שבעתיד הנראה לעין (תוך מספר חודשים) הם יצאו עם חבילות HDTV, מה בעצם הטעם בבדיקת מסך שמיועד אך ורק ל-EDTV?

המחירים של מסככי HDTV ירדו, וההפרש בין מסך EDTV ל-HDTV כבר נמוך מאוד, ולכן יש רק מקרים בודדים שבהם שווה להשקיע במסך EDTV.

ובכל זאת, פנסוניק ממשיכה ומייצרת דורות חדשים של מסכים וכיום היא האחרונה שעדיין מייצרת מסכים מסוג זה באופן סדרתי.

המסך עצמו נראה כמעט זהה ל-42PWD8 או ה-42PHD8. המארז פשוט מאוד וצבוע בצבע פחם (אפור כהה בגוון מט), ולא מושך את העין. זו לא פלזמה שתגרום לאנשים להשתנק מהתלהבות כשיראו את העיצוב שלה.

המסך הגיע עם מעמד בסיסי ביותר (תוצרת ברקן), ומומלץ בחום לדאוג למעמד משודרג שנראה מעט טוב יותר.

חיבורים

כניסת SVIDEO ל-42PS9

המסך מגיע עם מקום לשלושה טרמינלים, בדיוק כמו במסכים האחרים של פנסוניק. במקרה הזה, המסך מגיע עם שני כרטיסים: כרטיס SVIDEO/קומפוזיט, וכרטיס קומפוננט.

בעבר, ניתן היה להשתמש ב-SVIDEO או בקומפוזיט, אבל לא בשניהם בו זמנית. ב-PS9 נעשה שינוי ויש אפשרות להעביר בין INPUT 1A (קומפוזיט) לבין INPUT 1B (כלומר SVIDEO). כל הכבוד לפנסוניק שעשו סוף סוף את השינוי (תודה לקורא הפורום מור על התיקון).

כניסת HDMI שהיא היום דבר בסיסי למדי בכל מסך, דורשת רכישה נפרדת.

במקרה שלי, הכניסות הגיעו עם מחבר BNC מקצועי ומחברים ממירים. חוסר מורגש בחיבור SCART ו/או המחבר הכפול שהיה נפוץ במסכי 42PWD9 ואשר כלל גם חיבור RGBS שניתן היה לחבר לממירי יס והוט בכדי לקבל איכות תמונה מעט גבוהה יותר. במסך זה תאלצו לעבוד ב-SVIDEO או לרכוש TRANSCODER.

כניסת קומפוננט למסך 42PS9

מעבר לכניסות הללו, המסך גם כולל כניסת RS232 ו-VGA לממשק אנלוגי למחשב.

מדידות
התחלתי במדידות והופתעתי לטובה. פנסוניק לא סתם שמו את אותו פאנל של ה-42PW8 אלא בהחלט שיפרו אותו. המדידות העלו כ-4000:1 יחס ניגודיות. המסך היה כל כך חשוך במצב שחור בחדר הבדיקות שהתקשתי להסתובב בחדר מכיוון שהוא היה מקור האור היחיד…

מדידות הכיול הניבו יכולת גאמה מרשימה. במצב 2.5 GAMMA נמדד 2.42, אחד המדידות הגבוהות והמדוייקות ביותר שמדדתי על מסך מסוג זה אי פעם. במצב 2.2 (מומלץ) נמדד 2.15 שזה בהחלט מצויין.

המסך גם תומך ב-AGC (קונטרסט דינמי) – כאשר בניגוד לכל המסכים שנבדקו לאחרונה (במיוחד מסכים עם אלגוריתמי עיבוד תמונה חזקים כמו ה-Q7 של סמסונג) ניתן לכבות אופציה זו. בעצם לא כ"כ צריך אותה כי הניגודיות של המסך מספיקה לעבוד מצויין גם ללא אפשרות זו. משתמשים רבים יאהבו את מצב SCURVE אשר מבליט יותר פרטים על חשבון תלת מימדיות התמונה. מצב זה הוא די יחודי לפנסוניק, והוא ברירת המחדל במסך זה.

בגוונים הכהים, המסך נותן תמונה כמעט לא מגורענת לחלוטין, דבר מבורך ויפה.

מבחינת טמפרטורת צבע, המסך נותן מדידות: כ-6000 מעלות קלווין במצב WARM (התקן הוא 6500), ועד 11,000 קלווין במצב COOL. לכן, רצוי להעביר את המסך למצב WARM.

כפי שניתן לראות במדידות, כיול המסך סביר, אך בהחלט ניתן לשיפור. תפריטי המסך בהחלט מאפשרים לתקן זאת ולהגיע לתוצאות טובות למדי (פלוס מינוס 4% ברוב מצבי ה-APL).
גרף ה-CIE מעניין ביותר. זה אחד מסכי הפלזמה הראשונים עם כיסוי מלא של כל טווח הצבעים שדרושים בשביל HDTV ו-SDTV גם יחד!
הגרף הספקטרלי לא מציג משהו מיוחד, פרט לכך שפנסוניק הצליחו סוף סוף למצוא את נוסחת הפלא שמאפשרת לכל צבעי היסוד להפיק את הגוונים המדוייקים שלהם. החריגה היחידה היא "התהלבות יתר" בתחום הירוקים, שככל הנראה הופכת פופולרית יותר (אנשים כנראה אוהבים תמונה בעלת ירוק עמוק יותר ממה שהתקן הסתפק בו).
חשוב לציין שמרחק הצפיה המתאים למסך כזה צריך להיות גדול מ-2.5-3 מ´ לפחות. במרחק קצר מזה ניתן לראות את מבנה הפיקסלים, מה שגורם לתופעת הרשת (SCREEN DOOR EFFECT). תופעה זו חריפה במסך זה הרבה יותר מאשר מסכי HDTV אשר המרווח השחור בין הפיקסלים שלהם הוא קטן בהרבה.
תופעה שהיתה במסכי פנסוניק מהדורות הקודמים, שכללה רפלקציה של כל גוף כאשר צופים במסך מקרוב בזווית חדה (ע"ע מאמרים של PWD8 ו-PHD8 באתר) קיימת גם כאן. תופעה זו נגרמת בגלל פילטר זכוכית שהוא אחד מהסיבות שהמסך מציג תמונה טובה כל כך. פילטר פילם שקיים בעיקר במסכים קוראנים מפחית את התופעה, על חשבון תמונה פחות טובה.
יחסי מסך
מסכים רבים נותנים כמה יחסי מסך בסיסיים אך לא מספקים. ה-PS9 אינו נדיב במיוחד בתחום זה, אך היה מעניין לנתח את התנהגותו באופציות השונות.
מצב 16:9 נותן תמונה WIDESCREEN, אם כי יש לציין שיש למסך OVERSCAN לא קטן (ניתן ורצוי לתקן זאת דרך התפריטים):

מצב JUST מיועד להציג תכני 4:3 על מסך 16:9 תוך ויתור על לינאריות התמונה ושלמותה. ניתן לראות שהעיגולים בפינות הם בצורה ביצה וכן שחסר יותר מידע מעל התמונה.

מצב 4:3 הכי פחות מומלץ בגלל סכנת הצריבה. יתרון ברור למסכי פנסוניק הוא שהם כנראה בין החברות שהצליחו להביא את אורך חיי מסך הפלזמה לכמעט 100,000 שעות (לפי דיווחים חיצוניים). משמעות הדבר היא לא הוספת כמה שנים לאורך חיי המסך דווקא אלא בכך שהמסך פחות נוטה לצריבה (אנשים לא ממש מקשרים, אבל מדובר באותו אומדן בדיוק!).

מצב זום מיועד לפתור בעיה שבה התמונה בסרט היא ביחס גבוה בהרבה מזו של המסך (למשל 2.35:1) מה שגורם לפסים מעל ומתחת לתמונה. הבעיה היא שבד"כ צריכים שני מצבי ZOOM, אחד אנמורפי ואחד "רגיל". פנסוניק, כמו כמעט כל שאר החברות, מציעה רק את הגירסא הרגילה, למרות שדווקא יש סיכוי לא רע להקלע לבעיה זהה גם עם DVD אנמורפי ביחס גבוה.

בדיקת תדרים ו-SHARPNESS, הניבו תוצאות טובות כל עוד משתמשים ב-SHARPNESS עם ערכים נמוכים במיוחד. המסך מעביר את מלוא התדר (עד 6.75Mhz) אשר רצויים ממסך SDTV כגון זה.

כאמור, בתחום ה-CROPPING, המסך נוטה להוריד איזורים שלמים במסך, ורצוי להשתמש בתפריטי SIZE בשביל להוריד זאת למינימום ההכרחי.

איכות תמונה

כאמור, המסך הוא מסך EDTV, ולכן הבחינה התמקדה בשידורי יס (אין לי הוט בבית) ו-DVD.
לבדיקת יחס הניגודיות שלו בשטח בדקתי קטע שאני משתמש בו רבות לאחרונה, קטע מהעונה הראשונה של הסדרה THE UNIT אשר שודרה זה מכבר מיס. "הנשיא" מ-24 מתפקד כאן כמפקד היחידה. בקטע הזה, התאורה האביאנטית (הסביבתית הטבעית) נמוכה מאוד ולכן השילוב של עורו הכהה עם הרקע הלא מואר גורם לסצינה להיות קשה לשכפול באופן משכנע על מסכים רבים.
התוצאה היתה מוצלחת מאוד. ניתן בקלות להבחין בו מבעד לפרטים הכהים, וגם בחדר חשוך התמונה היתה תלת מימדית ומשכנעת. במסכים אחרים, ובמיוחד ב-LCD קשה היה להבחין בפרטי הפנים שלו בסצינה זו ובמיוחד באיזור הסנטר.
בסרט קליק, שנצפה ב-DVD ראינו הרבה פירוט ואיכות תמונה משביעת רצון.
בדקתי גם HDTV. המכשיר תמך בכל הפורמטים התקניים (HD READY) שנתתי לו (מ-PAL ו-NTSC PROGRESSIVE ועד 720P ו-1080i בתדרי 60 ו-50הרץ). המסך הציג את כולם ללא כל בעיה. כמובן שהמסך אינו תואם לתקן HD READY בגלל שאין לו מספיק פיקסלים, אך הוא בפירוש HD COMPATIBLE ויציג תמונה של HDTV מכל הפורמטים. יש לציין ש-HDTV לא נראה באופן דרמטי טוב יותר מאשר DVD טוב על גבי מסך זה, כתוצאה מחוסר הפיקסלים.
תפעול ושלט
התפריטים של המסך פשוטים למדי לשימוש, אך גם פונקציונליים ביותר. המסך כולל אפשרויות כיול רבות שחסרות במסכים אחרים (כיול מלא ואמיתי).
השלט של פנסוניק 42PS9
השלט נוח ופונקציונלי. הוא דומה עד זהה לזה של מודלים קודמים של המסך, אך חבל להשקיע בעיצוב מחודש כאשר העיצוב המקורי היה מוצלח כ"כ. יש גישה DISCRETE לכמעט כל דבר שנרצה: כפתור נפרד להדלקה וכיבוי, וגם לכל כניסה נפרדת במסך.
למסך אופציות רגילות כגון מסך בתוך מסך וכו´ כאשר ניתן לשלוט עליהם בקלות רבה דרך השלט.
דעתי היא שפנסוניק צריכה לשפר את איכות הייצור של השלט אשר מרגיש מאוד פלסטיקי וזול ביחס למסך עצמו.

סיכום
התחושה שלי היא שמדובר כאן במסך שאינו קפיצה משמעותית קדימה מבחינתה של פנסוניק, אלא שיפור עדין מהמודלים הקודמים (שהיו ועדיין מצויינים) של החברה.
ההמלצה שלי היא לצפות במסך ממרחק גדול מ-3 מ´ ובעיקר לצפיה בתכני SDTV. כלומר, מי שמתכנן לצפות בעיקר מהלויין או מהכבלים (או DVD לכל היותר) וממרחק צפיה גבוה באופן יחסי, אין צורך במסך HDTV ויכול בהחלט לשקול רכישה של מסך שכזה.
המסך יאפשר צפיה ב-HDTV, אך כמובן שמסך בעל רזולוציית HD READY יתאים יותר אם הפרדה גבוהה נמצאת בתוכניותיכם.
החסרונות של המסך מתבטאים בתחושת רשת כשמתקרבים למסך, ומחסור חריף בכניסות. הייתי ממליץ ליורוקום לשקול הוספת TERMINAL נוסף להיצע, או כניסת SCART או HDMI לפחות. כרגע המסך תומך רק בשתי כניסות סימולטניות (פלוס כניסת מחשב שאינה כ"כ אפקטיבית בגלל הרזולוציה של המסך) – כלומר נגן DVD ו-כניסת יס או הוט.
בעבר הוצעו מסכי פנסוניק עם TERMINAL כפול אשר איפשר שימוש בחיבור RGBS עם כבל מיוחד, לממירי יס או הוט, אך הדבר חסר במודל הזה. משמעות הדבר היא שצריך לקחת ממיר מאובזר ביציאת SVIDEO בכדי לקבל תמונה טובה יותר, או לעשות שימוש ב-TRANSCODER למטרה זו.

ציונים

עיצוב: 7
איכות תמונה SDTV היא: 8
איכות תמונה HDTV היא: 7
שלט: 8
כניסות: 7
יחס ניגודיות: 9
מחיר רשמי: 11,000 ש"ח
לשרשור התגובות על המאמר

המכשיר נבדק באדיבות העולם הדיגיטלי ויורוקום


7:00
  /  
10.04.2007
  
כתב: עפר לאור

1