Behringer Ultracurve PRO DEQ2496 – ביקורת

rn-"אקולייזר דיגיטאלי הכולל מדידת היענות המערכת וכיולה באופן אוטומאטי, בכמה אמרת ?!, זהו ????...מממממ....."rnrn-"כן זהו."rnrn-"וואוו, זה כמו Room Correction, בעשירית ...


החשיבה הרווחת בין מאזיני המוסיקה ו"האודיופילים" היא ששיפור הבעיות בסאונד המערכת היא בדרך כלל החלפת החלקים במערכת.

מגבר טוב יותר שישלוט בבאסים , מקור טוב יותר שכביכול ייתן סאונד חם וטוב יותר , רמקולים שונים וכדומה .

רובנו מזניחים את רעיון "החדר" והאקוסטיקה הטבעית שבה אנחנו שומעים בבית . rn


לרובנו המערכת ממוקמת בסלון ולא "בחדר השמעה יעודי" שנבנה עבור מערכת כזו או אחרת .

אנחנו חיים עם סוללה של פשרות שבדרך כלל גם נוגדות את כל תורת הסאונד והאקוסטיקה "הנכונה" להקשבה למוסיקה . rn


ליצירת אקוסטיקה טובה "בחדר" שלנו יש המון טיפים ורובם הם נהדרים ונכונים בהחלט לשיפור כזה או אחר, כגון :
rnלשים שטיח ביננו ובין הרמקולים , למקם את המערכת לאורך החדר ולא לרוחבה , לשים וילונות מבד עבה אם יש חלונות בחדר , לנסות לשבור סימטריות של קירות מקבילים בעזרת תמונות, ספריות עם ספרים וכדומה. ויש עוד המון מהטיפים הללו … rn


המון טיפים ואמנם יש אנשים שגם מיישמים את הטיפים הללו ובכך גם חווים את משמעות האקוסטיקה בשיפור הסאונד במערכת שלהם . rn


חוץ מטיפים הנוגעים לדברים דוממים יש גם מכשירים או תיאוריות שהגיעו בצורת מכשיר שכביכול אמורים לעזור לנו לשפר את הסאונד של המערכת תוך כדי התייחסות לחדר אשר בו אנו נמצאים .rn


דוגמא למכשיר כזה הוא ה"Behringer deq 2496".

המכשיר בעקרון מגיע במסווה של "אקולייזר דיגיטאלי" לתחום הפרו (אולפני הקלטות, הגברת אירועים וכדומה ) ..אך חברת "בהרינגר" הגרמנית הכניסה לתוך מכשיר זה גם אופציה של "RC – "room correction זאת אומרת שהמכשיר יודע לבצע בדיקה בעזרת מיקרופון רגיש במיוחד שמחובר למכשיר אשר "שומע" את "הבעיות" שכביכול אנו שומעים גם כן, ויודע ל"סדר" את האקולייזר אשר מובנה במכשיר לגרף מסוים כך שהמוסיקה אצלנו בחדר, תשתפר .rn




המכשיר כפי שמגיע מהחנות ארוז בקופסת קרטון צבעונית




המכשיר בתוך הקופסא ארוז בקלקרים




המכשיר בחוץ מוכן "להקרע" מחוץ לנילונים




ספרות שמגיע עם המכשיר – אמנם זה נראה הרבה אבל זה פשוט בכל שפה אפשרית גם לאחר קריאה מעמיקה עדיין דרוש ידע בסיסי כלשהו .


איך זה עובד?


המוסיקה אשר מתנגנת לנו בבית (בחדר) בוקעת מהרמקולים לתוך חדר כאשר לכל חדר יש את המידות החומרים ממנו הוא עשוי (קירות, רצפה, תיקרה, רהיטים)וכו'.

המוסיקה בעקרון, היא אוסף של גלים אשר נעים בחדר ופוגעים במשטחים השונים מה שיוצר שחלקם נבלע וחלק מוחזר. האינטראקציה בין הגלים מהרמקול ואלו המוחזרים מהמשטחים השונים, יוצר התאבכויות בונות והורסות.rn


מבלי להיכנס לתורת הגלים ולפיזיקה יותר מידי, מה שבפועל קורה הוא שבנקודת ההאזנה, חלק מהתדרים "יוחלשו" וחלק "יוגברו".rn


הרעיון אם כן, הוא בעזרת אקולייזר דיגיטאלי בעל רזולוציה גבוהה מאוד (הן בתחום התדר והם בתחום העוצמה) לתקן את השוניrnבהיענות המערכת הנובעים בעיקר בגלל ההתאבכויות בחדר.rn




ecm8000" המיקרופון"


המכשיר מגיע עם מקרופון רגיש (ECM8000) אשר תפקידו למדוד את היענות המערכת כולה, כולל החדר, ולהציג לנו את גרף.rn


המכשיר מייצר לאחר הפעלת הפיצ'ר של ה RC- "רעש ורוד" (PINK NOISE) אשר המיקרופון קולט בחדר למס דקות , תוכנת המכשיר מבצעת את הבדיקה שמרכיביה הם- שמיעת הסאונד בחדר "הבעייתי" והתיקון שבעזרת המכשיר מגיע במסגרת גרף EQ משודרג לפי ידע המכשיר .ולפי "הבעיות " שנשמעו rnקודם לכן בעזרת המיקרופון .

התיקון מתבצע אוטומטי לחלוטין ע'יי המכשיר וניתן לגשת אליו לאחר מכן ידנית ואפילו לשנותו כמה שנרצה.

למכשיר יש מאגר זיכרונות ואפשר כל תיקון לשמור בזיכרון של המכשיר לאחר מכן , כך שאם נרצה היענות מסויימת לסוג מסויים של מוזיקה, נוכל לשנות זאת לאחר מכן בלחיצת כפתור,rnולבצע אפילו השוואות בין ה"תיקונים" השונים .rn


קצת על המכשיר


המכשיר מיוצר במזרח אך פותח תחת ידם של חברת "BEHRINGER" הגרמנית .
rnכמו כל המכשירים של החברה , הם פשוט העבירו את הייצור לארץ בה משלמים פחות על פועלים (הגיוני).

מה שיותר הגיוני זה תמחור המכשירים של החברה זו … בכלל גם בתחום הפרו – בתחום "האודיופיליה" הם ממש "מציאה"


rnהמכשיר משווק כ"אקולייזר דיגיטאלי" אשר מונה 31 בנדים לערוץ , כמובן הוא מגיע עם מערכת של "RC" מה שבעצם הביא אותו לתודעתם של ה"אודיופלים" . rn


למכשיר פונקציות נוספות כגון "אקולייזר פרמטרי" ולא דווקא גרפי , משחק עם "אימג' סטראו" , משחק עם "Delay" של תדרים מסוימים, ועוד ועוד …rn

rnבגלל היותו מופץ במסגרת מכשירים לתחום הפרו כניסותיו ויציאותיו של המכשיר מגיעים בפורמט של XLR rnולמי שאין כניסות ויציאות כאלו במקור או בין הפרה ופוואר יצטרך מתאמים , או כבלים שבצד אחד rca ומהצד השני xlr (עיניין של כמה שקלים).rn








הכבל המיוחד , חיבורים של המכשיר כניסות ויציאות עם כבלים .


למכשיר כניסה ויציאה דיגיטאלית בפורמט אופטי (SPDIF) , למכשיר יש שליטה מלאה במידי (MIDI) ואפילו כניסת "worldclock"

rnהמכשיר בגודל של 1U 19 עם "אוזניים" לחיבור ל-RACK (אפשר להוריד את האוזניים בשביל מראה אסטטי יותר ).rn


המכשיר יפה לטעמי ויש לו המון פונקציות שמצריך עקומת למידה ע"מ לתפעל אותו במאת האחוזים .


הלחצנים מאד נוחים ויש לו אפילו כמה גלגלים שנותנים פונקציונאליות דואלית של גלגול ולחיצה לתפעול מהיר וקל . rn


מבחינת ה-"RC", הפעולה קלה ביותר ולאחר שמבינים את סדר הפעולות, תוך 5 דק' באופן כמעט אוטומאטי, המכשיר "מתקן" את הבעיות הקיימות בחדר .rn

rnקצת קשה לאמוד את יעילותו האובייקטיבי של המכשיר, מפני שבכל חדר התיקון הוא שונה ולכל אחד בעיות משלו וטעם ייחודי לו . rn







מבט קידמי ואחורי על המכשיר.


בדיקות , בעיות , סאונד :


יצא לי לבדוק את המכשיר כמה וכמה פעמים בחדרים שונים ועל מערכות שונות , ברב המקרים הבעיות דיי דומות אם ריג'קטים לכאן ולכאן .


בכל המדידות והתיקונים שביצעתי עד היום נבדקו כמה דברים עיקריים :rn


1 האם המכשיר תיקן באופן רציני, נכון , והסאונד השתפר לעומת המצב בלעדיו .?

2 האם המכשיר הורס באיזה שהו מצב את הסאונד הכללי ? (האם תדרים נהיים צורמים מידי ? האם תדרים נכנסים לדיסטורשן ? או קורסים ?)
rn3 האם המכשיר הורס את הסאונד במצב של BYPASS ? rn


אסביר את הנקודות לעיל בהתייחס לממצאים שנעשו בבדיקה הרחבה ביותר שעשיתי עד היום והיא בביתי :rn


המערכת כוללת :

פוואר – Vincent sp 331

פרה – Vincent sa 31

מקור – marantz cd5400

רמקולים – crystal audio prisma 2

אינטרקונקטים – laboga

כבלי רמקולים – audioquest bi wire

RC DIGITAL EQ – BEHRINGER DEQ 2496

מיקרופון למדידות – ECM8000rn








המערכת השלמה, רק אלקטרוניקה


המכשיר חובר בעזרת מתאמי XLR של "נויטרק" בין הפרא והפוואר.


מידות החדר הן 3X4 מ' , יש שטיח כמעט על כל רצפת החדר, ספות, ספריה מלאה מאחורי ה"סוויט ספוט"rn והפינות בחדר עגולות .rn


בעיות אשר נקלטו בחדר : מיד נמוך לוקה בחסר , תופעת התאבכות של תדרים נמוכים לסירוגין .rn


הממצאים לאחר הבדיקה :rn


1) – האם משהו השתנה? כמובן!! הסאונד משתנה לחלוטין בעצם זה דיי ברור הרי המכשיר מזין גרף EQ חדש לתוך הפוואר וישירות לרמקולים לאחר מכן .rnrn


האם הסאונד טוב יותר ? בפעם הראשונה קשה קצת לאמוד את "התיקון" מפני שההרגשה הראשונית היא "חסר לי משהו" (ההרגל להתנפחות הבאסים וכדומה מראה אותותיו) לאחר הקשבה נוספת מתחיל המח לעבוד "אובייקטיבי" יותר ולהבחין שהבסים לפתע פחות משתוללים בחדר , ההתאבכויות ירדו .

הרגשה נוספת שהייתה לי לאחר התיקון הראשון היא, שכל תדרי המיד שלי דווקא הגבוהים "נפתחו " שזה דיי הפתיע אותי ולטובה.rn


אמנם ברב התיאוריות, הבעיות הם בעיקר עד התדר 300 הרץ פחות או יותר אבל בהרצה הראשונה שלי נתתי למכשיר לעבוד על כל הספקטרום (20 – 20 K) כנראה שזה עוזר לפעמים , למרות שבתיאוריה יש רמקולים או מערכת שלא מסוגלים להביא תדר מסוים אז המכשיר פשוט מקפיץ את התדרים הללו לשמיים מפני שהוא לא מצא אותם .rn


מתייחס בדרך כלל ל תדרים גבוהים במיוחד או לתדרים נמוכים ברמקולים שלא יורדים מספיק נמוך . המכשיר בעצם מנסה להעלות מה שאין שם .rn




הגרף כאשר הושמע קטע של כמה שניות מדיסק של פינק פלויד ללא התיקון





הגרף לאחר התיקון באותו השניה בדיסק . אפשר לראות איך כל הגרף השתטח ונהיה הרבה יותר "אופטימאלי "


2) – על אבחנה זו יש בעיית יחסיות מפני שלכל אחת יש אוזן שונה ולכל אחד טעם שונה . rnמבחינתי לא הבחנתי בתדרים צורמים או בתדרים שנהרסו או קרסו rn. rn


3) – המכשיר לא הורס בשום אופן שמיע את הסיגנל על מצב BYPASS ! .

גם בבדיקה עיוורת וגם בבדיקה רגילה של יותר מ-5 אנשים, לא הבחינו אם המכשיר מכובה או דלוק .בכל הפעמים שניסו כולל אני .rnrn


בכל הבדיקות המיקרופון מוקם ב סוויט ספוט ועל סטנד יציב !rn


כמו שכבר אמרתי, בכל בית ובכל חדר הממצאים יהיו שונים לפה ולפה מפני שלכל אחד יש חדר שונה והמכשיר קולט היענות שונה.

המכשיר מתוכנת לדבר אחד ב-RC והוא בעקרון לשטח את גרף השמע בחדר כמיטב יכולתו.

מה שמצריך בעקרון מכל אחד מאיתנו לתקן את התיקון לפי מה שאנחנו גם אוהבים לשמוע .

לפעמים המכשיר עלול לדכא תדרים שמבחינתו יש קפיצה גובהה מידי ואנחנו דווקא אוהבים להרגיש אותם.

או להעלות תדרים מסוימים שאינם שם מפני שהרמקולים שלנו לא יורדים או לא עולים אליהם .rn


המכשיר מתומחר באופן דיי אטרקטיבי מול המכשירים אשר מתיימרים לעשות את הפעולות שמכשיר זה עושה ועושה זאת טוב אם יורשה לי להוסיף .

בכל חדר שמכשיר זה הודגם ונבדק היית דעה רווחת אשר המכשיר עוזר בשיפור הסאונד יותר מכל פיצ'ר אחר בתחום המחיר שלו .ואולי הרבה יותר גבוהה ממנו .rn


המכשיר דיי נח לתפעול אך דורש ידע מסוים בקריאת נתונים מקצועיים או בניתוחם כדי להשתמש ב 100 % של מה שהמכשיר יודע לתת .

סך הכול המכשיר דיי ידידותי למח הסקרן ומאפשר גישה למשתמש באופן דיי סביר .אינו מצריך חיבור למחשבים נוספים וכולי . rn


לסיכום :


נדרש ידע מקצועי מסוים בקריאת נתונים טכניים והבנתם כדי לדעת קצת יותר מה קורה בפנים, אך לא חובה .

סך הכול המכשיר דיי ידידותי למי שקצת ישחק עמו .rn


יש לשים לב המכשיר עובד אך ורק בסטריאו ולא יעשה תיקון או יעבוד על מערכת שהיא רב-ערוצית .

כל חובבי ה-5.1 ומעלה יוכלו להשתמש בו אך ורק לקדמיים .(יכול להיות שפה היה יכול להיות טוב יותר ).rn


מבחינת חזות – נראה כמו ציוד פרו חדשני למי שאוהב את הלוק ,מי שאוהב קופסאות אקזוטיות עם לד אחד כחול ששוקלות 50 קילו תהיה לו בעיה כאן .rn


כניסות ויציאות מספקות יש בעקרון רק אחד ועוד יציאת AUX רק חבל שאין גם אופציה ל RCA אך הבעיה נפתרת עם 4 מתאמים של XLR .rn


מכשיר רציני וטוב שנבנה באופן איכותי ביותר . בעל המון פיצ'רים מעניינים שוב למח הסקרן ולחובב הגאג'טים המקצועי .אך לא רק .

המכשיר עושה ממש טוב את מה שהוא מתיימר לעשות וזאת רק בשבריר מהמחיר של המוצרים "האודיופילים" .rn


7:00
  /  
19.05.2005
  
מאמר זה נכתב ע"י rnrn byrdparisrn

1