האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

מבוא לעולם המקרנים

כתב: עפר לאור
01/12/2004 - 18:57



 
 

לפי בקשת הקהל, הרי סקירה על טכנולוגיות מקרנים.
מקרנים מול פלאזמה
ראשית צריך להבהיר שמקרנים הם תחליף לקולנוע. פלאזמה יכולה לשמש לסרטים ולטלויזיה, אך אינה מחליפה את החוויה הקולנועית כפי שמקרן מסוגל לעשות.

מבחינת עלות, אין ספק שכיום משתלם יותר לקנות מקרן מאשר מסך פלאזמה. עלות המקרן היא נמוכה יותר (לא כולל החלפת מנורות). כמו כן, הרזולוציה של המקרנים בשוק וגודל המסך המתקבל יהיה יותר גדול מזה של פלאזמה. בגדלי מסך 42" של פלאזמה, אנחנו מתקרבים לעלויות אמריקאיות (בבדיקה שעשיתי בין GROUP BUYS בארץ ובחו"ל קיבלתי הפרשי עלות של פחות מ-50% - כלומר כ-15% מעל העלות הנקיה של המכשיר + עלויות המכס!).

במקרנים הגיעו ליחס הזה כבר די מזמן.

היתרונות
היתרון הבולט ביותר של מקרן על פלאזמה הוא בגודל ההקרנה. בעוד שפלאזמה הופכת יקרה ביותר מעל 42", מסכים בגודל 100" ומעלה הם שכיחים למדי בעולם המקרנים. יש יתרונות נוספים, כגון אי רגישות ל-BURN IN, תמיכה יותר נכונה ביחסי מסך שונים, וכו´.

החסרונות
כמובן שאין יתרונות בלי חסרונות. החסרונות של מקרנים הם: 1. הצורך בהחשכת האיזור. למי שיש חדר הקרנה יעודי, אין בזה חיסרון (ההיפך הוא הנכון, יש בזה יתרון!). אולם, לא בכל סביבת צפיה הדבר ניתן לביצוע באופן מלא.
2. הצורך בקליברציה מאוד קריטי כאן, שכן איכות התמונה מתבססת על קליברציה שהיא לפחות שלב אחד מעל זו של פלאזמה.
3. SCALER - במקרה של מקרן, רצוי שלא להיסתמך על הסקיילר הפנימי - כלומר רצוי פרוססור וידאו חיצוני, DVD עם יכולת SCALING (כגון BRAVO) או HTPC. הדבר יכול מאוד ליקר את העסק!
4. עדשות מתאימות ומסך מתאים (עם GAIN וגוון מתאים). 5. התאמת THROW RATIO וחיבור המכשיר לתקרה (ובמקרים מסויימים, הוספת HUSH BOX להשקטת מקרנים רעשניים במיוחד).

תחזוקה
בעוד שמסך פלאזמה דורש אפס תחזוקה, במקרה של מקרנים, העניין מעט יותר מסובך. יש צורך לשמור על אויר נקי (במקרה של מערכת אופטית פתוחה) והחלפת מנורות עלול להיות עסק יקר. בד"כ מנורות יחזיקו מספר אלפי שעות שימוש (בד"כ בין 3000 ל-5000), ולא מומלץ לצפות במקרן בטלויזיה רגילה (כלומר זה צריך להיות יעודי לסרטים, אם הדבר אפשרי, כמובן). השוואת עלות צריכה לקחת בחשבון מספר יותר גדול של מנורות (לפי החישוב שלי בין 4 החלפות ל-5), אבל עדיין כנראה שמקרן טוב מאוד יהיה כדאי עבור מסך גדול מ-42". בשני המקרים רצוי לערוך קליברציה מחדש כל כמה אלפי שעות שימוש.

בדומה לפלאזמה, האומדנים השונים בין המקרנים הם יחס קונטרסט, ANSI LUMENS (חוזק האור שהמקרן מפיק), THROW RATIO וטיב השחורים במקרן.

סוגי מקרנים
קיימים מספר קטגוריות של מקרנים בשוק:

1. CRT - המקרנים הראשונים שנוצרו, מבוססים על מסך CRT אשר עובד במצב "חם" הרבה יותר מאשר טלויזיה רגילה (ולכן גם רגיש ל-BURN IN), עדיין המוביל מבחינת איכות תמונה, אבל המירוץ קרוב והתחרות קשה... המכשירים יקרים למדי, אם גם מחשבים את עלות הקליברציה המסובכת.

מקרן כזה באופן אידאלי דורש סקיילר על מנת להפחית את המרחק בין שורות הסריקה.

החברה המובילה, לפחות בארץ בתחום מקרני CRT היא חברת BARCO שהיתה מהראשונות פה בארץ.

באופן עקרוני, יש מקרני CRT עם מנורה אחת ועדשה אחת, יש CRT עם מנורה אחת וגלגל צבע מסתובב (עוד על הטכנולוגיה הזו בהמשך) וכן שלושה מנורות ושלוש עדשות בצבעי היסוד השונים.

קוטר המנורה משמעותי ביותר וקובע את כמות האור (ובכך את חוזק הלבנים). לגבי שחורים, זה החוזק האמיתי של מקרני CRT.

עוד נקודה חשובה היא זו של כובד ורעש - המנורות כבדות למדי (הן צריכות להיות עמידות בשל הואקום, ולכן הזכוכית הופכת עבה ככל שהמנורה גדולה יותר).


התמונה מ-hometheaterhifi.com
2. LCD - המקרן הבא שנוצר היה על בסיס LCD. מכיוון ש-LCD יכול להיות REFLECTIVE או TRANSMISSIVE, משתמשים בו בדומה למקרן שקופיות. השקופית, במקרה זה, היא מסך LCD קטן בתוך המקרן. הבעיה בטכנולוגיה היא בעיקר יחס קונטרסט נמוך ואפקט SCREEN DOOR חזק.

בשנים האחרונות היו שיפורים די משמעותיים בתחום, למשל מקרן AE700 של פנסוניק, אשר מתחילים להתקרב לטכנולוגיות האחרות מבחינת איכות תמונה.

 



3. DLP - טכנולוגיה שפיתחה חברת TEXAS INSTRUMENTS, אשר בליבה מבוססת על צ´יפ הכולל מראות קטנטנות אשר זזות לפי זרם חשמלי. לפי זווית המראה, ניתן להעביר כמות אור נתונה אל המסך. המערכת התבססה בתחילה על צ´יפ אחד אשר לפי הקצב הציג בנפרד את התמונה בכל אחד מצבעי היסוד (כלומר למשך שליש מהזמן הוצגה תמונה אדומה, כחולה או ירוקה) והעין האנושית היתה מספיק איטית מכדי להבחין בכך. במקרים מסויימים, אם העין היתה זזה מספיק מהר, או עבור אנשים שיש להם מוח מספיק זריז, ניתן היה להבחין באפקט והדבר היה יוצר קשתות צבע מוזרות.

הערה: התופעה המוצגת באה רק להמחיש איך התופעה נראית למי שכן מבחין בתופעה ובהילוך איטי מאוד.

המעבר בין הצבעים היה ע"י שימוש בגלגל צבע אשר הסתובב בד"כ בקצב של 72HZ. עם הזמן הוגבר הקצב כך שכיום הוא בד"כ רץ פי 3 יותר מהר.

מבחינת יחס קונרטס, מדובר בטכנולוגיה המתקדמת מכולן (אולי פרט ל-CRT בגודל 8" ומעלה).

לחץ כאן עבור הדגמת FLASH לגבי איך עובדת טכנולוגית DLP.

4. DLP עם 3 צ´יפים - בעיקרון פשוט לקחו שלושה צ´יפים של DLP וכל אחד מטפל בצבע יסוד בודד. מקרן מסוג זה אינו דורש גלגל צבע, ואינו גורם לתופעות כגון קשתות צבע. בנוסף יש לו יחס קונטרסט מעולה ביחס למקרנים אחרים. עיקר הבעיה איתו היא עלות שהיא עדיין גבוהה בשל עלותם של הצ´יפים הללו.

לחץ כאן עבור עוד פרטים על DLP

5. LCOS/DILA- טכנולוגיה אשר במקור הופצה על ידי JVC, אולם הולאמה על ידי יצרנים שונים. הרעיון דומה ל-DLP, אולם מדובר בעצם בסוג של LCD ע"ג מראות רפלקטיביות של סיליקון. כמו DLP, הטכנולוגיה יכולה לעשות שימוש בגלגל צבע אחד או עם 3 צ´יפים. כל צי´פ מסוגל למתג כמיליון מראות אשר יכולות או להחזיר אור או לא להחזירו. על ידי מודולציה (הבהוב מהיר בקצבים שונים) ניתן לגרום למראות לתת אור בחוזקים שונים. הטכנולוגיה מפיקה תמונות מצויינות ומינימום של SCREEN DOOR EFFECT, אולם יחס הקונטרסט עדיין נמוך מזה של DLP והעלות עדיין גבוהה מאוד.

6. GLV - GRATING LIGHT VALVES. זו שיטה חדשה מאוד ועדיין קשה לבחון עד כמה היא רלוונטית. הרעיון פשוט למדי, זרם חשמלי דרך פסי מתכת דקיקים גורמים להתכופפותם באופן מיקרוסוקופי. כאשר מקרינים לייזרים ע"ג הפסים ניתן לשלוט בגוון האור המתקבל בחזרה. ע"י שימוש בפס של פיקסלים כאלה ניתן לסרוק תמונה שלמה ע"ג מסך באיכות אשר מתיימרת להיות מוצלחת ביותר.

סיכום
מבחינת רזולוציה, CRT היום הוא המלך. עם מקרן CRT בקוטר 8" ניתן להגיע כיום בקלות ל- 1080p ללא כל בעיה ועם כל תדר. לעומת זאת, שאר המקרנים בד"כ יתמכו ברזולוציות 1366x768 או 720P (כלומר 1280 על 720).

מקרנים חדשים אמורים לתמוך כבר ברזולוציות עד 1080P, אולם הם יקרים במיוחד.

בשאר הפרמטרים, מקרנים מסוגי DLP, LCOS ו-LCD מתחילים סוף סוף לאיים על כיסא המלך, CRT, וסביר להניח שיפילו אותו משלטונו בעתיד הלא רחוק.

. יש לציין כי יש מקרנים שבאופן בסיסי מפיקים תמונה ביחס 4:3 (בד"כ LCD) בעוד שאחרים מפיקים תמונה ביחס 16:9. כמובן שעם עדשות מתאימות (למשל עדשות PANAMORPH) ניתן להפוך מקרן 4:3 ל- 16:9 באופן מושלם...

מסכים
בעיקרון יש כמה סוגים של מסכים - לבנים ואפורים עם רמות שונות של GAIN וסוגי רפלקציה שונים. מכיוון שאני לא מומחה בתחום, אסתייג ואומר שלכל מקרן וסביבת הקרנה יש קטגורית מסכים אופטימלית בשבילו (למשל רצוי סוגי מסך אחרים להקרנה מהתקרה כלפי השמתמש או הקרנה ישירה אל המסך מאחורי הצופה). כאשר יש מקרן עם יחס קונטרסט נמוך והרבה ANSI LUMENS, ניתן לשפר שחורים ע"י שימוש במסכים אפורים (GRAY HAWK למשל). כאשר יש מקרן עם יחס קונטרסט גבוה וכמות אור נמוכה יותר, רצוי מסך עם GAIN גבוה יותר. כאמור, זה התרשמות כללית שלי.

חיבורים
בד"כ משתמשים בחיבורים של RGBHV במרחקים כפי שציינת. רצוי כבלים טובים ומאוזנים במיוחד. לעיתים עושים שימוש בכבלי COMPONENT במקום זה. רצוי שע"ג כבלים אלה ישודר סיגנל הקרוב ככל הניתן לרזלוציה של המקרן עצמו. כלומר, יתקבלו תוצאות יותר טובות אם נשדר 720P או 768P מאשר 576=PAL או 480i=NTSC.

בדיקות
כאשר בוחנים מקרנים, חשוב שלא ללכת שולל אחרי מקורות HD. כל המקרנים יציגו תמונה מרהיבה ב-HD. הרזולוציה ואיכות הצילום בקטעי HD שעושים בהם שימוש להדגמות, היא כזו שמסתירה לרוב את בעיותיהם של המקרנים השונים. חשוב לבדוק את איכות התמונה עם DVD או עם המקור אותו אתם מתכננים לחבר למקרן.


נושאים מקושרים

כללי - Hometheater
כללי - Hometheater
וידאו
וידאו


דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.8
(6) הצבעות

בהקשר זה

 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק א)
 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק ב)
 מסך פלזמה או LCD?
 תנע זויתי ב-LCD
 ביקורות וידאו
 מדריך לכיול YES IMPACT
 איזה גודל וסוג מסך אני צריך?
 100HZ במסכי LCD
 תאורת LED במסכי LCD
 עוד על וידאו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום וידאו:
כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht