האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

ערב התרשמות - SHARP XV-Z21000

המאמר נכתב ע"י צוות Hometheater
29/10/2006 - 07:00



 
 
 

ה- SHARP XV-Z21000 (המקביל ל-XV-Z20000 האמריקאי), השמועה עליו התגלגלה מזה זמן לא ארוך ומאוד הופתענו לטובה לגלות שישראל היא אחת מהמדינות הראשונות שבהן נוחת המקרן. הזדרזנו לפקוד את "העולם הדיגיטלי" לערב מלא FULL HD...


המקרן

תחילה על המקרן. המקרן הוא מקרן DLP ברזולוצית 1080 מלאה. גלגל הצבע שלו מסתובב במהירות 5X והמקרן בעל צמצם בעל שני מצבים (כלומר לא דינמי) אך בעל יחס ניגודיות גבוה במיוחד. הניגודיות המצויינת של DLP, מבית טקסס אינסטרומנטס, אשר מאוד קידמה את טכנולוגית ההקרנה בשנים האחרונות, בשילוב עם רזולוצית FULL HD - היא בעצם הבשורה שמביא לנו המקרן הזה. בניגוד למקרנים אחרים בטכנולוגיות LCD או LCOS/SXRD, למקרן זה יש בעצם יתרון של ניגודיות ANSI גבוהה – כלומר, ניתן לספק תמונה בעלת שחורים עמוקים ולבנים בוהקים בו זמנית על גבי אותה תמונה. במקרנים בטכנולוגיות אחרות, תמונה כהה תוכל להציג פרטים כהים אך לא בהירים וההיפך בעיקר הודות לצמצם דינמי (ולעיתים אפילו שני צמצמים נפרדים).

לשארפ יש Dual Iris: צמצם אחד בסמוך למקור האור ושני ביציאת המקרן.

להגדלה, יש ללחוץ על התמונות





בהתאם למרבית המקרנים בשוק הביתי, מקרן זה עושה שימוש בנורת UHP, שאורך החיים שלו גבוה יותר אולם טווח הצבעים שלו מוגבל מעט יותר מאשר המתחרה המיידי על הנישה הזו – VW100 או מקרן "רובי" של סוני (בעל מנורת ה-XENON המדוייקת יותר, אך בעלת אורך חיים וחוזק תאורה נמוך יותר). נורה זו זולה ופשוטה יותר, ואורך חייה מוערך בכ-3000 שעות במצב ECONOMY של המקרן.

המקרן הוא פיזית גדול למדי ונראה מרשים ביותר. טווח התזוזה של ה-LENS SHIFT הידני שלו מרשים מאוד, יש זום 1.35 ידני, פוקוס ידני והוא מאיר חזק מאוד (1000 ANSI LUMENS). לפי הספציפיקציות של המכשיר הניגודיות שלו היא כ-12000:1.




בשעות שקדמו להגעת כל החברים, פצחנו במדידות שונות על המקרן.









מדידות

להפתעתנו גילינו שיחס הניגודיות הנמדד היה בפועל גבוה מכפי שחברת שארפ מצהירה (בד"כ זה ההיפך...). המדידות שלנו הניבו יחס ניגודיות של כ-16000:1 (במצב HIGH CONTRAST) במצב DIRECT, ולאחר הקצנת הפרמטרים הגענו אף למדידה אחת שעברה את ה-30000:1 (זה היה במצב לא מכוייל לחלוטין, בכדי לעמוד את היכולות המקסימליות של המקרן אך כזה שמראה עד כמה המקרן הזה חזק!).

מצד שני, דווקא יחס הניגודיות ANSI CONTRAST נמדד נמוך (כמה מאות בודדות), אך אנו מאמינים שדבר זה הוא תוצאה של מדידה לא תקינה, עוד על כך בהמשך.

המקרן הגיע עם כ-3 שעות פעילות עליו ולחלוטין לא מכוייל. משחק קל עם מספר פרמטרים הביא אותו למצב תקין יותר. במיוחד חשוב לציין שהוא מגיע עם מצב 5% OVERSCAN אשר גורם לעיוות תדרים גבוהים (גורם ל-BANDING) אשר זוהו בתדרים גבוהים כאשר העברנו לו גם 720P ובאופן קיצוני ב- 1080i. הבדיקה בוצעה עם מספר TEST PATTERNS שיוצרו על ידי מחולל ה-ACCUPEL של האתר. הבעיות בתדרים הגבוהים התבטאו בתופעת BANDING בתדרים גבוהים שהיו ברורים גם ב-720P וגם ב-1080I. מעבר למצב 0% OVERSCAN פתר לחלוטין את התופעה וביחד עם הפעלת תפריט 6500K מומלץ בחום לפני כל נגיעה במקרן...

בתמונה הבאה ניתן לראות תדר גבוה במיוחד ללא BANDING כלשהו.



תפריטי המקרן על רקע מסך Grayscale:


בבדיקת CONVERGENCE התגלה חוסר CONVERGENCE קל ביותר בצד שמאל של המסך. הדבר הפתיע למדי מכיוון שמדובר במקרן בעל פאנל DLP אחד בלבד, כך שיתכן שמדובר ב-ABARATION באופטיקה. בכל מקרה במרחק של מטר וחצי כבר לא ראינו את התופעה.

מצד שני, מסך ה-TEST PATTERN של פסים לבנים דקים שהצגנו (בעזרת מכשיר ה-ACCUPEL המצויין) גרם בבירור למרבית הנוכחים בבדיקה לראות קשתות באופן מובהק ובולט.

במדידת BRIGHTNESS UNIFORMITY מדדנו 92% UNIFORMITY. בצפיה בתכנים שונים ממש לא חשנו שיש בעית UNIFORMITY כלשהי. בניגוד ל-LCOS ששם לעיתים יש תחושה של "כתמים" על התמונה לעיתים (פרט למקרנים שכויילו על ידי WILLIAM PHELPS, כמובן), כאן הכל היה אחיד ומצויין.

לכל הדעות, המקרן הזה בהיר מאוד ובהחלט ניתן להוסיף לו ND FILTER בכדי לשפר את השחורים. האם זקוקים באמת לשיפור כלשהו בשחורים? ממש לא - התמונה תלת מימדית ועמוקה במיוחד, תמונות שכללו גם גוונים כהים וגם בהירים לא נראו מעולם טוב יותר. בגווני IRE נמוכים ראינו בבירור את תופעת DITHERING. חלק מהאנשים חשו בכך באופן קיצוני יותר, לאחרים זה ממש לא הפריע.

תופעה זו מטעה מכיוון שפעמים רבות ניתן להתבלבל בין DITHERING ל-GRAIN. לכן עצרנו את הסרט מספר פעמים בכדי לוודא שמדובר ב-DITHERING... בתוכן "אמיתי" כמעט ולא ניתן להבחין כלל ב-DITHERING, ולדעתי מרבית התופעות שאנשים מייחסים לבעיה, בכלל קיימים במקור (GRAIN שנוצר בפילים שעליו צולם הסרט).

מסך לבן הניב במרחק קצר מהמסך SCREEN DOOR ברור, אם כי הוא נעלם לקראת מטר וחצי עד שני מטר (היו שראו אותו גם במרחק גבוה יותר). אין ספק שה-FILL FACTOR כאן נמוך ממקרנים מסוגים אחרים (כגון LCOS/SXRD ואפילו LCD מסויימים שנראים "חלקים" יותר). בהשוואה למקרני DLP אחרים, המצב בשארפ מהווה שיפור משמעותי בתחום ה-SCREEN DOOR. השוואה עם מקרני DLP אחרים הבהירו מיד שטקסס אינסטרומנטס שיפרו מאוד אתת נושא ה-FILL FACTOR.

מצד שני, החוויה של ה-DLP היתה מאוד חדה. החדות הזו מגיעה במחיר מסויים – עייפות העיניים. לאחר כמה שעות של מנוחה עם תום המבחנים, חלקנו הרגיש עייפות בעיניים והקשתות בהחלט הקשו על צפיה ארוכה רציפה במקרן.

מצד שני, רבים מהנוכחים לא הרגישו את הקושי, כך שכמו מקרני DLP אחרים, די ברור שמדובר כאן בחוויה אינדבידואלית – וחשוב שכל הצופים בבית יהיו במחנה של "הלא רגישים ל-DLP "...


את סשן המדידות המשכנו עם מדידת COLOR GAMUT, אשר הניבה תוצאות מעניינות. כמו במקרים רבים אחרים, בעצם המקרן מגיע לכמעט כל ה-COLOR GAMUT שבתקן, אך עדיין חסר לו בכחולים.




המדידות התבצעו במצב Briliant Color דלוק (שגורם לצבעים להיות רוויים יותר - היה רווי מדי לחלק מהצופים).

זה מעניין למדי, בגלל המבנה הספקטרלי המיוחד של מקרני DLP, ניתן דווקא להבחין שבגרף הספקטרום הכחול מככב – אך כנראה שהשיא של הכחול פשוט אינו בתדר הדרוש עבור תקן HDTV, מה שגורם לחוסר קל בכחולים (הבחירה ב-UHP היא פשרה טובה בעיני). האם הדבר משמעותי? לדעתי לא – התחושה בהחלט לא היתה של חוסר SATURATION בכחולים...




כאמור, המעבר בתפריטי המקרן למצב 6500K, הניב יציבות סבירה בטמפרטורת הצבע של המקרן – אם כי המקרן בהחלט דורש כיול מינימלי, שכן טמפ' הצבע שלו הישר מהקופסא יוצאות חמות מדי (כלומר בגוון מעט כחול מדי). כיול בהחלט יכול לשפר את המצב הזה והשארפ בהחלט מציג אפשרויות נוחות לכיול.





בתחום הגאמה, נמדד GAMMA של 2.02 במכשיר. זה נמוך למדי, מה שאמור לתת תמונה חלבית מדי – כך כפי שתבינו, יחס הניגודיות של המסך כל כך טובה שבעצם לא רק שהתמונה אינה חלבית, אלא שמדובר בתמונה תלת מימדית ועמוקה כמעט ללא תקדים. שקלנו להגדיל את הניגודיות, אך פשוט לא הרגשנו בכך צורך... האפשרות לעשות שימוש בגאמה נמוך יותר גורם לכך שפרטים רבים מופיעים באופן ברור יותר, ותורם לתחושה של עומק ופירוט. למרות זאת, שווה לבחון את המקרן במצב של גאמה תקני (2.2) ולראות אם התמונה נראית קונטרסטית יותר.



ערכנו בדיקות חדות עבור מקורות SDTV ו-720P בכדי לבחון את ה-SCALING של המקרן. המקרן עשה עבודה סבירה למדי עבור 720P אך גרועה למדי עבור מקורות SDTV, בהחלט מומלץ מעבד וידאו חיצוני מסוג כלשהו עבור מקורות שכאלה. בשני המצבים זוהו EDGE ENHANCEMENT ו-RINGING כבד שהם תוצאה של מעבד SCALER סביר אך בהחלט לא מהמתקדמים שקיימים כיום בשוק.

גם בתחום ה-DEINTERLACING, במרבית המקרים המקרן זיהה מצב פילם יפה, אך העיבוד במצב VIDEO היה בינוני למדי ובהחלט לא ברמה שהתרגלנו אליה עם מעבדים כמו VP30 או VP50. בהחלט יש שיפור מה ביחס למקרנים קודמים של שארפ, כגון ה-9000, ה-10000 וה-12000. אולם, בדומה לכל המקרנים הללו, העיבוד שלהם הוא לא יותר מסביר ובהחלט חלש יותר אף מהמעבד הפנימי בנגן 971 OPPO או DENON סביר (2910 ומעלה).

צפייה

כצופים, התיישבנו בציפייה לבאות ולמראות.








כצפוי, המראות היו קשים מנשוא (בעיקר לבעלי המקרנים שביננו)...

הדברים הראשונים שבלטו לעין היו החדות הגבוהה והשחורים העמוקים בתמונה.

פתחנו בצפייה ב-"הערוץ הסודי" והנסיוני HOT HD, אשר פצח בפרומו יפיפה שהרשים את כולנו. אני חייב לציין ששילוב של מקור כמו הערוץ הניסיוני הזה מבית HOT בהחלט מבליט את הצורך במקרני HDTV. לאחר סיום הפרומו, המשיך הערוץ לשדר תכנים ב-1080 , כאשר התוכן היה על CLASSICAL DESTINATIONS. המקרן עבד ללא כל דופי בשידורי 50 הרץ ללא כל ריצוד, גמגום או בעיות כלשהן. לצערינו, הפרומו חלף מהר מדי מכפי שהצלם הספיק לתפוס...

איכות התמונה ב-CLASSICAL DESTINATIONS היתה פנומנלית, נותר רק לקוות שהוט תשיק את הערוץ הנ"ל במהרה – שכן הוא עורר לא מעט התפעלות בקרב הקהל הצמא לכל דבר שקשור ל-HDTV...

עברנו למקורות HDTV, כולל סדרה אין סופית כמעט של סרטים. הסרט הראשון והמוצלח במיוחד היה הקלסיקה "ספרות זולה" אשר פשוט קפצה מהמסך. סצינת הריקוד של "ג'ונטרה וולטה" ו-אומה תורמן היתה פשוט מהממת. ניתן היה לראות את הנימים הנפוחים בעיניה המסוממות של אומה, פשוט מדהים!










כאמור, במהלך הבדיקות חשבנו שיש מספר מקומות עם DITHERING חזק למדי. אולם בקטע מסויים עצרנו וניסינו לבדוק בעצם אם ה-DITHERING באמת קיים או אם הוא בעצם סוג של גרעיניות של המקור - בעצם ממש לא ניתן היה לזהות כמעט DITHERING (נמלים זוחלות) בטווחי הצבע הכהים או הבהירים. למרות שהתופעה היתה ברורה מאוד בעיקר בקטעי בדיקה (WINDOW PATTERNS) ולא בתוכן אמיתי.

עברנו כאמור דרך מספר רב מאוד של קטעים וסרטים. הזכורים מבינהם היה קטע שחזרנו אליו מספר פעמים מ "להרוג את ביל", קטע הלוחמה נגד הקבוצה הסינית (חבל שטרנטינו טיפל בסצינה באופן כל כך עדין, היה בהחלט מקום לעשות את הקטע מעט יותר אלים וקיצוני...). תלת המימדיות וה-שילוב החד של צבעים כהים ובהירים על אותה סצינה (מה שקשה לבצע עם מקרנים בעלי צמצם דינמי) היה קיצוני ומרהיב. קריאות ההנאה מהמשתתפים היו חזקות במיוחד, ולכן צפינו בקטע מספר פעמים...

קטע נהדר נוסף היה קטע "הלידה" של לילו והמרדף אחריה בתעלות אוורור עד למונית. קטע זה אהוב עלינו במיוחד ואנו מקפידים לצפות בו עם כל אמצעי תצוגה בבדיקה - אין ספק שקטע זה מעולם לא נראה יפה או חד יותר מאשר על המקרן הזה.

בקטע זה, שמלווה הימלטות בתוך תעלות שרשורים גדולות, בא לידי ביטוי היתרון הגדול של "אי שימוש" באיריס דינמי : למרות התמונה הקונטרסטית הבעייתית (פנסי בהירים מול מנהרה חשוכה) רואים כל קפל וחריץ בתעלה וכל פרט בבגדי השוטרים בתנאי תאורה שמחסלים כל סיכוי לפירוט גבוה של מקרן אחר.
לקראת סיום המרדף, לילו מסתכלת מטה, אל תוך נבכי העיר, והתמונה - החלל תלת מיימדי משתרע עמוק עמוק עד כי נדמה שאנו צוללים ביחד איתה אל תוך המסך.

צפינו גם בקטעי הפתיחה של סהרה שהיו פשוט מרהיבים ביופיים (חבל שצילומים כאלה בוזבזו על סרט מיותר זה).

בסרט TEARS OF THE SUN איכות הקטע של "חיבוקים ליד המסוק" על ידי ברוס וויליס הלא מגולח והקשוח הדהימה אותנו ממש. חדות הפנים של וויליס והפרטים בפניו, וביחוד התפרים על מצחו היו מעוררי יראה...




לאחר שלב הבדיקות הזה, ניסינו לחזור שוב למקרן 720P. המעבר היה חד וגרם לקריאות אכזבה רמות מהקהל. המצב השתפר לאחר שהעברנו את המקרן של רונקו למצב אנמורפי בעזרת עדשה (סופר יקרה), אך עדיין לא הגענו לקרסולי השארפ... ה-SCREEN DOOR וחוסר החדות ביחס למקרן 1080 מלא היה ברור (אפילו כשמדובר במקרן שבעצם קרוב יותר ל-1080 מאשר ל-720 שורות). כל מי שחשב שההבדל בין 720 לבין 1080 אינו קיצוני או אינו נדרש, קיבל שיעור זריז ויעיל בנחיצות הפורמט החדש...

בהמשך עברנו לגיחה קצרה של SDTV בעזרתו האדיבה של נגן DENON 2910. צפינו ב-JURASIC PARK. הקהל בהתחלה לא התרשם לרעה, אך בהמשך הבנו שזה פשוט לא זה. חוסר מטורף בפרטים בגירסאת ה-PAL של הדיסק גורמת לפורמט DVD פשוט להיות פסול משימוש מחמת התיישנות החומר. צפיה בתוכן SDTV על גבי מקרן כזה פשוט צריכה להיות מוצאת מהחוק...

גם בסרט I Robot התרשמנו מאוד לטובה מאיכות התמונה:













צפינו בקטעים רבים נוספים, כולל קטע הבדיקה החדש של סמסונג, בקצב נתונים מדהים של כ-39Mbps, אשר גרם לשלוליות רטובות בחדר (אני מקווה מדמעות). התמונה מדהימה, חגיגית בצבעיה ועוקצת בחדותה יצורי ים, פרפרים, חרקים, צמחים, נוף עם ערפל הנדמה לפיסת צמר גפן, התקשנו להתאושש מהחוויה...

אם ננסה לשחזר מהזיכרון (בעייתי ומאוד לא מדעי, ובכל זאת נעשה ניסיון להתגבר על כך) ונשווה ל"רובי" של סוני (בטווח זמן של מס' חודשים), התחושה הכללית היא שברובי התמונה מעט רכה יותר עם ניגודיות קטנה יותר, מבדיקה קרובה של המסך ה-Screen door קטן יותר ברובי (אם כי ממרחק 2-3 מטר אין אפשרות הבחנה בהבדלים). ממה שזכור , לרובי תמונה שדומה יותר באיכותה לרכות של פילם, גוון התמונה הכללי ברובי נוטה לכיוון הצהבהב ואילו השארפ נוטה לכיוון הכחלחל והלבן לבן יותר. לשרפ צבעים רוויים יותר ולאחר מס' דקות צפייה, היינו צריכים להפחית זאת.


השלט של שארפ הוא פשוט ויסודי, כפתוריו יעילים, מסודרים ומוארים מאחור. התרשמנו מהם מאוד לטובה - כפתורי DISCRETE לכל פונקציה חשובה מבטיחה שילוב קל בשלטים חכמים או מערכת בית חכם. תפריטי המסך נוחים וקלים לשימוש. בניגוד למקרנים רבים אחרים, היתה הרגשה שהמקרן מגיב בקלילות לתפריטים ולא נתקלנו בקשיים מיוחדים. למקרן שתי כניסות HDMI וכניסת DVI נוספת - כל הכניסות שימושיות ועובדות נהדר. לא בדקנו את החיבורים הנוספים (יש למקרן גם שני חיבורי קומפוננט וחיבורי Svideo וקומפוזיט) שכן המכשיר חובר דרך מקורות שונים שרובם ככולם היו דיגיטליים.


סיכום

כאמור, רשימת הסרטים שצפינו בקטעים מהם היתה ארוכה, פירטנו כאן על חלקם. המסקנה הכוללת היא שאין ספק – התרחש כאן דבר מה ובהחלט יש כאן גורם חדש ומסעיר.

מצד שני, חלק מאיתנו בד"כ רגיש מאוד לתופעת הקשתות ואכן גם כאן הן לא נעלמו מהעין, במספר Test Patterns - במיוחד כשהופיעו על המסך קוי טבלה לבנים על רקע שחור התרוצצו קשתות רבות מול העיניים.

בצפייה בסרטים או בכל חומר משודר אחר, התופעה קטנה יותר – במיוחד בהשוואה למקרני DLP קודמים בהם צפינו והופיעה רק בקטעים מסויימים מאוד של אובייקטים בהירים על רקע כהה בתמונה. אבל, לאחר כשעתיים צפייה מספר חברים הרגישו עייפות מסויימת בעיניים ואפילו סחרחורת קלילה. הניסיון מלמד שעבור חלק מהצופים (שעדיין לא צברו שעות DLP רבות), יחלשו התופעות עד כדי העלמות לאחר תקופת הסתגלות.

ובכל זאת, חייבים לציין שחלקנו יצאנו מהחוויה עם עיניים עייפות ותחושת כאב ראש קלה כתוצאת לוואי מה-DLP וגלגל הצבע שלו.

עלות המכשיר, כ-57000 ₪, בהחלט מציבה את המקרן הזה בראש רשימת המקרנים היקרים בתחום. האם המחיר מוצדק? למי שזקוק למקרן החזק ביותר בתחום כיום, המחיר בהחלט מוצדק. מצד שני, עם מקרני SXRD, ו-LCD בטווחי מחירים שנעים בין 50-60% ממחיר מקרן זה, בהחלט שווה לבדוק את יחס עלות תועלת במקרה זה. יתכן ששווה לוותר על 5-10% באיכות התמונה עבור 50% ממחיר המקרן.

קישור לדף מוצר: לחץ כאן

קישור לשרשור תגובות על המאמר: לחץ כאן


נושאים מקושרים

וידאו
וידאו




דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.6
(8) הצבעות

בהקשר זה

 עוד על מקרן


המאמר הפופולרי ביותר בתחום מקרן:
מקרן Epson EH-TW5500
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht