סיקור בכורה – הנגן החדש Oppo 981

הניסיון הראשון והמצליח של OPPO הביא לה את הציון הטוב ביותר שקיבל נגן DVD מ-Secrets of hometheater hi fi. הנסיון ...


 

חברת OPPO DIGITAL הפתיעה בשנים האחרונות מספר פעמים, כאשר הצליחה לשלב ייצור וטכנולוגיה סינית יחד עם טכנולוגית עיבוד תמונה מתקדמת בכדי ליצור את אחד הנגנים המוצלחים של השנים האחרונות: ה- OPPO 971H. הנגן, אשר בעצם היה נגן סיני פשוט אבל עם עיבוד תמונה שעד אז היה קיים רק במוצרים יקרים יותר משמעותית (כגון ה- DENON 2910) היווה גם שיפור משמעותי בתחום העלות/תועלת וגם את הנקודה הגבוהה ביותר בתחום הנגנים ה-UPSCALING.

אח"כ השתנו מספר דברים, וה- DENON 5910 (מבוסס HQV) הוביל את שיא הטכנולוגיה. אבל ה-OPPO הצליח להשאר גבוה למעלה (ברמה קרובה מאוד ל-5910), ובעלות מזערית ביחס לאחרים.
מאז, ניסתה שוב OPPO לשחזר את ההצלחה והוציאה את דגם 970H שכאמור, כלל מספר חידושים, אבל איכות התמונה שלו כבר לא היתה ברמה של ה-971.
המכשיר שנסקור בכתבה, הינו הדגם החדש -981 שמנסה לשלב את הטוב שבשני הדגמים.

 

מבחינה חיצונית, המכשיר שחור, להבדיל מהמכשירים הכסופים הקודמים. ההרגשה היא של רמת בניה גבוהה יותר מבעבר. ה-TRANSPORT נראה אמין יותר. יתכן שזה סובייקטיבי, אבל תמיד חששתי עם המנגנון הקודם של ה-OPPO אשר השתמש במגש שקוף, זה תמיד מרגיש כמו להניח את הדיסק באוויר… הפעם, המגש שחור אך יתכן שהאיכות גרידא שוות ערך.

המכשיר כולל יציאת HDMI, אך נטול כניסות זיכרון ו-USB שהיו ב- OPPO 970H. מבחינת איכות תמונה, הוא שוב כולל את המעבד של FAROUDJA, כמו ה-971. המכשיר אינו כולל יציאות קומפוננט (בניגוד למודלים הקודמים) וזהו חיסרון. מצד שני, מספר מחברי ה-RCA בגבו גבוה, בשל העובדה שהמכשיר מפענח אנלוגית HDCD ו-DVD AUDIO, מה שהופך אותו ל-TRANSPORT מצויין גם לאודיו וגם בתחום הוידאו. מכיוון שאין הרבה טעם לחבר מכשיר UPSCALING בחיבור אנלוגי נחות, אני לא רואה זאת כבעיה משמעותית.

 

כמו המכשירים האחרים, המכשיר תומך ב-DIVX באופן מלא. איכות התמונה ב-DIVX SDTV (בלבד!!) מצויינת והמעבד של FAROUDJA בהחלט עוזר כאן. המכשיר אינו תומך בתרגום SRT או SUB בעברית (לפחות עד שייצא PATCH של חברות חיצוניות).

מה רבה היתה הפתעתי כאשר דיסק עם DIVX שהכנסתי למכשיר לבדיקה הופיע עם תרגום… הדיסק, שכלל תרגום SUB/IDX (שיועד במקור לשימוש עם מכשיר אחר) עבד ללא בעיה!

ניתן לתרגם כל קובץ תרגום ל-SUB/IDX תוך שימוש בתוכנת txt2vobsub (באתר קיים מאמר וידאו שמסביר את הפרוצדורה).

המכשיר מגיע כבר במצב MULTIZONE ומסוגל להעביר גם PAL ל-NTSC וההיפך (אם כי עדיף לעבוד במצב אוטומטי שמחליף בינהם). למכשיר אין יציאת HDMI עם תמיכה ב-SDTV (כלומר, רזולוציות 480i ו-576i). אך, לעומת זאת, הוא תומך ב-1080p שנראה מצויין.

גם האודיו עובר דרך יציאת HDMI, מה שמאפשר חיבור למסך מתאים ללא צורך ברסיבר כלשהו. החיבור שניסיתי היה עם ה – Samsung PS50Q7 ואיכות הצליל היתה מצויינת.

המכשיר אוניברסלי כקודמיו, ותומך גם ב-SACD וגם ב-DVD AUDIO. את אפשרות זו לא בדקתי, אך המכשיר מסוגל לתרגם DVD אודיו ל-DVD VIDEO מה שאמור לאפשר שימוש גם ברסיברים שלא תומכים בפורמט.

התפריטים של המכשיר פשוטים למדי להבנה. גם תצוגת LCD הקדמית עוזרת להבין באיזה מצב המשתמש עובד (50 או 60 HZ, ומצב ה-UPSCALING שהמכשיר מוציא).

עיבוד תמונה- UPSCALING, מהווה את הבסיס וההצדקה למכשיר. תחילה אסביר את הרעיון מאחורי הטכנולוגיה ולאחר מכן אבחן את המכשיר ביחס למכשירים אחרים בתחום.

בשביל להסביר, צריך לחזור לתהליך הפיכת הסרט מצללואיד לסרט DVD דיגיטלי. במקור, מגיע הסרט בתמונות איכותיות מאוד שמצולמות ומוקרנות ב-24 פריימים בשניה. דיסק DVD, לעומת זאת, עובד ב-60HZ (בפורמט NTSC האמריקאי) או 50HZ (בפורמט PAL האירופאי).

משמעות הדבר שצריך להציג 60 (או 50 שדות) בשניה. כל שדה כולל חצי תמונה, כלומר הקוים האופקיים הזוגיים או האי זוגיים של תמונה כלשהי.

מכיוון שגם 50 וגם 60 אינו כפולה של 24, יש בעיה של התאמה של סרט לשידור ב-DVD. לכן, הפעולה שנקראית TELECINE באה לדגום את התמונה של כל פריים בסרט הקולנוע ולהמיר אותו למה שבסופו של דבר יופיע בסרט.

 

על מנת לפשט את הדברים (הם מוסברים בפירוט רב יותר במאמרים אחרים באתר כגון כאן)

ניתן לומר שישנו סדר מיוחד של השידור והוא זה שיוצג על המסך. בעוד שמסכים ישנים (שהיו קיימים בעת המצאת פורמט ה-DVD ) "העדיפו" פורמט INTERLACED, מסכים חדשים יותר שכוללים מסכים דקים ומקרנים – הם בפורמט פרוגרסיב. מסכי PROGRESSIVE דורשים תמונה אחת שתוצג בזמן נתון. על מנת להציג תמונה שכזו, יש מספר טכניקות. אפשר לשזור שדות (שיטת WEAVE) אשר נותנת רזולוציה מלאה. הבעיה היא שאם שוזרים שני FIELDS שבמקור לא הגיעו מאותו פריים בסרט, אז נוצרות תופעות לוואי כגון "תופעת המסרק" (COMBING ).

שיטה אחרת היא הקפצה משדה אחד למשנהו – מה שנקרא שיטת BOBBING. בשיטה זו אין סכנה לתופעת המסרק המציקה, אך הרזולוציה האפקטיבית נמוכה יותר, ורואים פחות פרטים. זיהוי ה-FIELDS שתואמים זה את זה, הוא החוכמה של מה שנקרא "Film mode". מצב זה, שמגדיר שמקור הוידאו הוא בפריימים של פילם (ולא צולם במצלמת וידאו שלא עוברת בעצם את התהליך של TELECINE).מצב וידאו הוא מצב שבו המקור אינו מסודר בכדי להתאים את קצב המקור מ-24 FPS ל-50 או 60 הרץ. במצב זה, בעצם אין שני FIELDS שאם ישזרו אותם בסדר כלשהו יתקבל פריים וידאו מושלם. כאן חייבים תחכום רב הרבה יותר.

בנוסף, עריכה לא תקינה וקטעים נפרדים או צילומי השלמה יכולים לגרום לכך שקטע מהסרט יכול פתאום לצאת מסדר השזירה הקודם, להתהפך או אפילו להיעלם לזמן מה.

מעבד וידאו טוב צריך להתמודד עם כל הנושאים הללו בכדי לתת תמונת PROGRESSIVE. מעבדים פשוטים יעבדו תמיד במצב BOB, ולכן יהיו הרבה פחות פרטים בתמונה. מעבדים חכמים יותר ידעו לעבור ממצב BOB למצב WEAVE ובכך לתת תמונה טובה יותר.

הבעיה היא לזהות את המצבים הנכונים כראוי וגם לתת תמונה ראויה כאשר לא מזהים את סדר השזירה של השדות הזוגיים והאי זוגיים. במקום לתת תמונה בחצי רזולוציה, מעבדים חכמים מסוגלים לזהות אזורים בתמונה שהם זהים לתמונה קודמת ולייצר תמונה עם רזולוציה גבוהה יותר.

 

בעיות נפוצות נוספות הן LINE TWITTER (קווים רועדים) ו-JAGGIES (מדרגות). כאשר התמונה היא במצב וידאו, קווים אופקיים, או כאלה שקרובים לאופקיים (בד"כ 15 מעלות ומטה) נראים משוננים מאוד וגם עלולים לרעוד למעלה ולמטה. מעבד חכם כמו של FAROUDJA מסוגל גם לטפל בבעיות כאלה בוידאו.

התוצאה היא תמונה חלקה, מפורטת וכזו שנותנת תחושה חזקה יותר של קולנוע מאשר טלוויזיה. בשלב הבא, צריך להתאים את הרזולוציה לזו של המקרן או המסך הספציפיים. גם כאן דרוש עיבוד תמונה. ל-OPPO יש רק שלושה מצבים: 720P, 1080i ו-1080p שכוללים SCALING. במה לבחור? נתחיל מזה שבעצם מדובר בחיסרון של נגן מסוג זה. אם המסך ברזולוציה אחרת (למשל מסך פלאזמה ברזולוציה של 768P), אזי הוא יאלץ לעשות עיבוד תמונה בכדי להתאים את יציאת הוידאו למסך. כל מסך חייב לעשות SCALING בעצמו, ובד"כ הוא יעשה זאת באופן גרוע למדי. צ'יפ של FAROUDJA ב-981 עדיף עליו בהרבה.

אם מדובר במקרן או מסך LCD עם 1080 או 720 שורות, אזי ה-OPPO יעשה את העבודה ולא יהיה צורך במעבד של המקרן. במסכי פלאזמה, שרובם עובדים כיום עם רזולוציות על בסיס 768 שורות, יהיה צורך בעיבוד נוסף בכל אופן. עדיף כמובן ללא עיבוד חיצוני, אבל המעבד של FAROUDJA בכל זאת תורם ועוזר בעניין הזה. מצאתי שבמרבית המקרים קשה לזהות את ההבדל בין 1080 לבין 720 במסך 768, שניהם נראים טוב. את המסך בדקתי עם שני מסכי פלאזמה שונים ברזולוציות שונות והתוצאות היו מעולות.

כאמור, SCALING חייב להתבצע בכל אופן. אז מה ההבדל בין אלגוריתם טוב לגרוע? ההבדל הוא בעיקר בין תמונה חדה למטושטשת (SOFT) ובין תמונה נקיה לבין תמונה עם RINGING (גבולות אובייקטים בוהקים).צ'יפ ה-FAROUDJA עושה את כל הפעולות בצורה מצויינת. יש מעט אלגוריתמים כיום שטובים ממנו בתחום SCALING. בנושא ה ה-FILM הצ'יפ עושה את העבודה מצויין. בתחום ה-VIDEO, הצ'יפ עושה עבודה מצויינת, אם כי יש כבר צ'יפים טובים יותר (אך לא בנגני DVD אלא רק במעבדי תמונה יקרים בהרבה). השילוב של כל אלו מניב תמונה מפורטת, עדינה וכמעט ללא ARTIFACTS. במקור וידאו, ובעיקר ב-PAL, יש קושי רב יותר ונראה מדי פעם COMBING, במיוחד בדיסק הבדיקות שלי (TORTURE TEST). במרבית החומר האופייני בארץ, איכות התמונה יוצאת מהכלל.


בבדיקות שערכתי זיהיתי מספר בעיות שהועברו לחברה. מדובר בבעיות שאופייניות לגירסא ראשונה של FIRMWARE ובעבר החברה הקפידה לתקן בעיות כאלה בגירסאות התוכנה שייצאו לאחר זמן מה.

בעיה ראשונה שזוהתה היתה Y/C DELAY מזערי אשר הופיע בתכני PAL. ניתן בעיקר להבחין בו בעיקר מסכים גדולים מ-50". בעיה נוספת היא OVERSCAN שדרש שיפור קל (הוא לא היה רע, אך ניתן היה לשפר אותו מעט).

השלט זהה בעצם לשלטיהם של המכשירים הקודמים. העיצוב שלו נוח מאוד והוא קל ללמידה ולשימוש. הכפתורים זוהרים בחשיכה ופשוט אין לי תלונות כלשהן בנושא זה. כאמור, בתחום התרגום, הופתעתי מכך שתרגום דווקא עבד עם SUB/IDX גם במקרה של קבצי DIVX, עד וכולל גירסא 6 של הפורמט (עבד מצויין גם עם XVID). היה טיפה מוזר לחזור ל-DVD לאחר המעבר ל-HDTV, אולם הדיסקים שבדקתי החזירו אותי למציאות. החזרתי מן האוב את הדיסקים הותיקים של SPIDERMAN ו-LOTR והם שימשו אותי לבדיקות של PAL. דיסקים מצויינים של העונה הראשונה של LOST שטרם ננטשו, מהווים בסיס נהדר לבדיקות עבור NTSC.

 

SPIDERMAN היה רווי ביותר, צבעים ופרטים קפצו מיד לעין. קשה להשוות את רמת הפירוט לזו של גירסאת ה-HDTV, אבל זה דיסק מצויין לבדיקת איכות HDTV.

LOTR הגיע בגירסאת WIDESCREEN שכללה פס צר דרכו הציץ התוכן ב-2.35. כאן דרוש מעבד חזק בכדי להציל את הרזולוציה המועטת שנשארה בדיסק עצמו. המכשיר הוציא תמונה מכובדת ביותר.

 

לבסוף, LOST. שם המכשיר ממש כיכב, ולמרות הרזולוציה הנמוכה יותר (480 שורות) איכות התמונה היתה מצויינת ולא היתה רחוקה משידורי HDTV של 720P ששודרו בארה"ב בזמנו.

בסיכום של דבר, המכשיר הוא מצויין, אהבתי מאוד את העיצוב שלו, את איכות התמונה ואת המכשיר בכלל. החברה הצליחה לחבר את התכונות הטובות של שני המכשירים הקודמים לכדי מכשיר אחד שמציב רף חדש למתחרים בתחום העלות/תועלת.

את המכשיר אין להשיג בארץ, והמכשיר נרכש ישירות מהחברה בארה"ב:

http://www.oppodigital.com/dv981hd/index.html

בכדי להעביר את המכשיר למצב MULTIZONE, יש לבצע את הפעולות הבאות:

רוקנו את המכשיר מדיסק כלשהו ותעברו למסך ה-SETUP. לחצו על המספר 9210 (תשע, שניים, אחד, אפס) ואז על אנטר. תפריט סודי יגיע. לחץ על מספרים מאפס עד 6 בכדי לשנות את הזון. המספר אפס מעביר את המכשיר למצב מוליטיזון (REGION FREE). לחיצה חוזרת על SETUP יחזיר אותך למערכת.


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
20.12.2006
  
מאת: עפר לאור

1