פרוססור וידאו (SCALER) של ABT/DVDO, ה-VP30 (חלק ראשון)

מאז ומתמיד הייתי מה שאנשים קוראים "ARTIFACT NUT"... הכוונה, כמובן, איננה לאותו זן של אנשים שצופים בתוכניות טלויזיה ומשתתפים במכרזים ...


לצערי, מדובר במחלת נפש לא קלה – היכולת לזהות בעיות ותקלות (אפילו קלות או מהירות) בוידאו עד רמת הפיקסל או הפריים…

rnלכן, עם "גלישתי" המתמדת לשיפור איכות הוידאו, לא היה מנוס משימוש בפרוססורי וידאו – אותם יצורים נדירים (בארצנו) אשר יעודם הוא לשפר מקורות וידאו לפני הצגתם על גבי תצוגות ברזולוציות שונות. חשוב לציין שלכל תצוגה כיום יש מעבד תמונה אשר מאפשר לה להציג תכנים ממקורות שונים ולהמיר אותן לרזולוציה הטבעית של המסך (עבור מסכים דיגיטלים אשר להם רזולוציה קבועה).

שיעור היסטוריה
מקור הטכנולוגיה במקרני CRT הוותיקים. אלו המקרנים הראשונים, והבעיה שנוצרה עם הגדלת המסך היתה שקווי הסריקה של ה-CRT היו רחוקים זה מזה. מכיוון שמקרני CRT מציגים את מספר הקוים ללא יכולת לשנות את מספרם – הדבר הגביל את גודל ההקרנה כפונקציה של מספר הקווים במקור. באותה תקופה, הרזולוציה היתה מוגבלת בארה"ב ל-480 שורות, מה שדרש לא מעט משחק (בעיקר טשטוש מכוון של הקו בכדי להקטין את המרווח הנ"ל) בכדי להפוך את התמונה לפחות בעייתית. מכפילי קו (LINE DOUBLERS) היו מכשירים זולים שמטרתם היתה לשעתק את התוכן של כל שורה מהשורה הקודמת ובכך לאפשר מרווחים קטנים יותר בין קוי הסריקה, גם כאשר שטח ההקרנה גדל. עם השנים נולדו להם LI
rnNE TRIPPLERS וגם LINE QUADRUPLERS אשר ניסו לשפר נושא זה עוד ועוד. כמובן שעם שכפול מגיעות בעיות חדשות – JAGGIES. תופעת המדרגות אשר נוצרת מכיוון שכמה שורות כוללות בעצם בדיוק את אותו מידע, ולכן התחילו המערכות להשתמש בעיבוד תמונה.


מכשירים אלה היו יקרים להחריד בהתחלה, בעיקר בגלל החידוש שהיה גלום בהם. בין מכשירים אלה היה ניתן לזהות את ה- DVDO ISCAN V1, מכשיר אשר בניגוד למתחריו היה מעבד תמונה אמיתי והיה מסוגל זהות את ההבדל בין VIDEO MODE לבין FILM MODE, כלומר לעשות DEINTERLACING אמיתי. כניסת המכשיר היה מקור INTERLACED רגיל ויציאתו כללה כפליים קוים אשר נוצרו בתהליך ה-DEINTERLACING – כלומר אות פרוגרסיבי. ייחודו של המכשיר היה גם במחירו אשר היה כמה מאות דולרים בניגוד לאלפי הדולרים במכשירים המתחרים בקטגוריה זו. החברה שכללה את המוצר בגירסאות המשך שלו (V2, ו-ULTRA) אשר הוסיפו כניסות ואופציות נוספות.

rnהייחוד של מוצרים אלה נוצר בגלל ש-DVDO חשבו בגדול, הם יצרו צ'יפים אשר מכשירי ה-ISCAN היוו בעיקר פלטפורמה דוגמא בכדי להציג (SHOWCASE) את הטכנולוגיה שלהם. הטקטיקה עבדה, ובדומה למתחרה הגדולה של החברה (FAROUDJA אשר נרכשה על ידי חברת GENESIS) גם DVDO נרכשה על ידי SILICON IMAGING, חברה שעד אז עסקה בעיקר בתחום הוידאו למסכים דיגיטליים למחשבים. הרכישה אפשרה ל-SILICON IMAGING למנף את תחום הוידאו לקולנוע ביתי, ובהמשך הפכה משמעותית מאוד בתחום הצ'יפים לפיענוח DVI, HDMI ועוד.


תחת הנהגתה של SILICON IMAGING, הצוות של DVDO פיתח עוד מספר מוצרים קטן ובעיקר שכלל את הצ'יפים עד ליצירת ה-SIL504 ומעבד הליווי שלו (COPROCESSOR). צ'יפים אלה פוזרו בכל נגן DVD אשר לא היה בו (במקרה) צ'יפ דומה מבית FAROUDJA – ה FLI2X00 על כל גירסאותיו.

rnלכשראו אנשי DVDO שהטכנולוגיה אינה מתקדמת בתחום הזה, הם פרשו מ-SILICON IMAGING והקימו חברה חדשה בשם ABT = ANCHOR BAY TECHNOLOGIES. חברה זו יצרה את ה-ISCAN HD, הסקיילר/פרוססור הראשון מבית DVDO. החברה אפילו רכשה את השם DVDO מחדש והאתר www.dvdo.com מפנה אתכם ל-ABT.


מאיבוד לעיבוד

בדומה לטקטיקה שלהם בשנים הראשונות, המוצרים שיוצרים ABT מיועדים בראש ובראשונה להציג לעולם את היכולת של עיבוד תמונה אשר קיימת בחברה. החברה התחילה בטיפול בבעיות רבות שקיימות בעולם הוידאו. הפרוססור הראשון שלהם, ה-ISCAN HD, מקבל סוגים רבים של מקורות וידאו ומאפשר המרתם באופן איכותי ופשוט לשימוש, לרזולוציה הטבעית של המסך. ברזולוציה זו, שהיא האידאלית עבור מסכים דיגיטליים, מנוטרל בעצם הפרוססור הפנימי של המסך ומעביר את המידע הישר מהפרוססור החיצוני אל התצוגה.

rnrnrnrn

rnrn

כאמור, לכל מסך דיגיטלי כיום יש פרוססור פנימי. מדוע בכלל מעניין אותנו להשתמש בפרוססור חיצוני ולא לעשות שימוש במה שכבר קיים בתצוגה? כפי שגילה YVVES FAROUDJA, היזם ומחזיק הפטנט על טכנולוגית 3:2 PULLDOWN, חברות רבות חותכות פינות כאשר הן עוסקות בעיבוד תמונה. גם חסכון של כמה דולרים בצ'יפים שעוסקים בעיבוד תמונה, יכול להוות רווח עצום של מיליוני דולרים כאשר מדובר במאות אלפי מוצרים לחברה כלשהי. לכן, חברות רבות בוחרות רכיבים זולים ככל הניתן ללא דגש על איכות עיבוד התמונה במוצרים. הדבר מחריף יותר כאשר מדובר במוצרים לתעשייה או במקרנים שמיועדים לתצוגות (כגון פרזנטציות POWERPOINT).

rnכך יוצא, שבמסכים רבים חיבור למכשיר מסוג זה יכול להניב שיפור מדהים באיכות התמונה. יש לציין שהשיפור בכל מסך שונה בהתאם לאיכות העיבוד במסך עצמו וברזולוציה של מסך זה. השיפור הופך דרמטי יותר ככל שהמקור ברזולוציה נמוכה והמסך גדול ובעל רזולוציה גבוהה ככל הניתן.


ה-VP30 הוא המכשיר החדש ביותר מקו המוצרים של ABT/DVDO והמעניין ביותר עד כה. המכשיר מאפשר אופציות רבות והוא גמיש מתמיד. הפרוססור משתמש עדיין בצ'יפ Sil504, אשר מצטיין בזיהוי FILM MODE, אך פחות חזק ממתחריו (כגון ה-FLI2300) בתחום עיבוד התמונה במצב VIDEO MODE. בנוסף, הצ'יפ לא שופר זה זמן רב ואינו כולל אפשרויות להמרת קצב פריימים (FRAME RATE CONVERSION) או מתיחת התמונה (SCALING). חברת ABT סיפקה בנפרד פתרונות מתיחת תמונה והמרת קצב פריימים, אם כי השיפור ניכר במעבר בין הפרוססורים. בגירסא של VP30, שופר מנגנון ה-SCALING עד מאוד, והוא כולל עיבוד ברמת 10 ביט. חברת ABT עובדת על מעבד DEINTERLACING חדש כבר זמן רב, והצפי הוא למכשיר בשם VP40 (לא ידוע תזמון למוצר זה) אשר יהיה עקרונית זהה ל-VP30 פרט לרכיב העיבוד. בנוסף, קיימות שמועות שיתכן וה-VP30 ניתן יהיה לעבור הסבה בעתיד ל-VP40 בעלות לא גבוהה.

rnrnrnrn

rnrnrn
rnהמכשיר שונה למדי ממכשירים קודמים של החברה. בעבר, בתור הדגמת טכנולוגיה, הקופסאות של DVDO היו – קופסאות פח שחורות ללא יחוד. ה-VP30 כולל תצוגת LCD כחולה ויפה, פאנל אשר מאפשר שימוש במכשיר ללא שלט, תצוגת UI מרהיבה ונוחה מאוד לשימוש, ועוד פיצ'רים רבים שייעודם הוא להקל על המשתמש. במצב ADVANCED MODE, המכשיר נותן חופש למשתמש לעשות שימוש במלוא יכולתו. היכולת לשחק ב-TIMING עד רמת הפיקסל מאפשר השגת NATIVE RATE גם במסכים אשר רשמית אינם בהכרח אמורים לתמוך בו. הדבר דורש סבלנות, אך השליטה על כל פרמטר אפשרי בדרך כה פשוטה מהווה יתרון עצום על כל מכשיר אחר בקטגוריה זו.


לכל כניסה מאפשר המכשיר שליטה בפרמטרים כגון BRIGHTNESS/CONTRAST, חוזק צבע, בעיות תזמון Y/C, גוון הצבע ואפילו זיהוי והעלמת ה-CUE BUG המפורסם. המכשיר מסוגל לעבוד ברזולוציה עד 1080P. איכות ה-SCALING מצויינת – ונותנת תחושה של פילים בעת צפיה בתכנים איכותיים.

rnrnrnrn

rnrn
rnrnהעיצוב של המכשיר שונה מגירסאות קודמות, שכן המכשיר כולל כעת 4 כניסות HDMI, כניסת RGBHV (בחמישה מחברי BNC מקצועיים) ויציאות RGBHV (שוב, על ידי מחברי BNC) ויציאת HDMI בודדת. האפשרות לברור בין 4 כניסות HDMI וכן כניסות רבות אחרות (שתי כניסות SVIDEO, שתי כניסות קופוזיט ושתי כניסות קומפוננט אשר ניתן גם להשתמש בהן בתור כניסות RGBcvS) – מאפשר למכשיר לקבל בעצם את מלוא כניסות הוידאו של גם משתמשים מתקדמים ולהוות סוג של מרכז עבור כל מקורות הוידאו.
rnrn

rnrnrnrn

rnrn
rnהמכשיר לא מסתפק בעיבוד וידאו וגם כולל כניסת אודיו אנלוגית אחת, ושני זוגות כניסות אודיו דיגיטליות (שתי כניסות אודיו אופטיות ושני קואקס) וגם מסוגל לקבל אודיו מכניסות ה-HDMI. יציאת האודיו יכולה להתבצע דרך חיבור ה-HDMI או דרך יציאות אודיו דיגיטליות של המכשיר. הדבר מאפשר למכשיר להאיט את האודיו בכדי שיהיה תואם לעיכוב אשר נגרם במעגלי עיבוד הוידאו. יש לציין שיש דיווחים רבים על תקלות שונות ובעיות תאימות במעגלי האודיו. בבדיקה שלי לא בדקתי כלל את מעגלי האודיו של המכשיר.


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
08.02.2006
  
מאמר זה נכתב על ידיrnעפר לאור

1