מסך פלזמה פנסוניק 42PHD8

כמו כל שנה, חברות האלקטרוניקה נוטות להכריז על מוצרים חדשים אשר מוצגים לראשונה בתערוכת CES או CEDIA. לאחר זמן מה ...


הפלזמה הגיעה עם התקנה (כלומר, טכנאים מקצועיים), למרות שהתקנת המסך פשוטה להפליא. החלק המסובך ביותר הוא הכנסת ה-TERMINALS, ומומלץ לתת למתקינים לדאוג לכך. המסך קל למדי וכולל שתי ידיות בצדדים, מה שמאפשר התקנה פשוטה וקלה לשני אנשים.




rnהפלזמה כולל שלושה סלוטים, אשר מאפשרים שימוש בסוגי כניסות שונים לפי הצורך. המסך הגיע עם שני TERMINALS, הטרמינל הכפול הרגיל, הכולל כניסות RGBHV דרך מחברי BNC (עובד גם ככניסת קומפוננט), חיבור SVIDEO וחיבור קומפוזיט. בנוסף לסלוטים יש למסך כניסת VGA נפרדת אשר יכולה גם לתפקד (בצירוף כבל מתאים) כחיבור ל-SCART RGBcvS הישר מהממיר של הכבלים או יס.









הטרמינל הכפול תופס שניים מבין שלושת ה-SLOTS, ויכול לתפקד כשתי כניסות (SVIDEO וקומפוזיט משמשים ככניסה בודדת). ה-SLOT הנותר אוכלס על ידי TERMINAL של HDMI. חשוב לציין שטרמינל מסוג HDMI יכול להיכנס ב-SLOT מס' 1 או 2, אך לא בשלישי, ולכן לעיתים יש צורך להזיז את הטרמינל הכפול למקום השלישי.

rnהדבר הראשון שבדקתי, עם קבלת הפלזמה, הוא תאימות המסך לפורמטים הארופאים של HDTV. כידוע, זו היתה המגבלה העיקרית של ה-PHD7 וכן ה- XVS30. בבדיקה, הכל עלה כשורה, והמסך הראה תאימות מלאה לפורמטים הארופאים.
rnכזכור, המודל הקודם אשר יובא ארצה, של מסך HDTV מתוצרת פנסוניק, ה- XVS30, קבע תקדים של מסך יפה להפליא ביחד עם מחיר זול ממרבית מתחריו. החזות של ה-PHD8 יותר "מקצועית" מזו של ה-XVS30 שכן פנסוניק ייעדו אותו כמכשיר שיכול גם לשמש כמסך מסחרי וגם כביתי. רבים אוהבים את העיצוב המינימלי הזה, למרות שסדרת ה-VIERA מעוצבת יפה יותר לטעמי.



המסך כולל עיבוד תמונה חדש ומספר שיפורים מעל הסדרה הקודמת אשר ה- XVS30 הינו חלק ממנה. תחילה, מדובר בפאנל מעט חדש יותר, ולכן בחנתי אותו בקפדנות יתרה. מבחינת מדידות, המסך נמדד כמעט זהה ל- PHD7, סביר להניח שמרבית השיפורים נעשו באלקטרוניקה ופחות בפאנל עצמו. במדידות, קיבלתי יחס ניגודיות של כ-550:1 תוך שימוש במדיד מדוייק של Gretag McBeth. המספר, אשר נראה נמוך, נוצר בגלל שלמסך מנגנון הגנה אשר מונע מאיתנו "לקרוע" את המסך. מבחינת שחורים, הם נמוכים למדי (0.08cd/m2) שזה טוב, ובעצם המספר הנמוך נגרם בגלל לבנים.

המנגנון בעצם שומר כנגד צריבת הפלזמה על ידי פתיחה הדרגתית וחסימה של הלבנים הבוהקים בכדי למנוע שימוש יתר בפוספורים, דבר שבעצם גורם לצריבה. מנגנון ייחודי זה, הוא גם אחד הסיבות שבעולם יש דיווחים מועטים בלבד על צריבות במסכים מהדורות האחרונים של פנסוניק. במונחים שאנחנו מכירים, אפשר לייחס ליחס הניגודיות של הפאנל יחס ניגודיות של כ-3000:1, משמעותית טוב מהדור הקודם של המסכים HDTV, כאשר פנסוניק היתה הראשונה בעצם (עם סדרה 7) שהגיעה למספרים בסדר גודל זה במסכי פלזמה HDTV. ההבדל בשחורים בין PHD8 לבין פלזמות אחרות בקטגוריה (NEC 42XR4, למשל) הוא קטן ואינו מורגש בקלות עקב ההתקדמות של החברות האחרות.





rnהמסגרת השחורה (פחם) של המסך משווים לו תחושה של כהות טובה יותר. בגוונים הכהים ביותר של אפור, קל להבחין שהמסך עומד במשימה, ואינו נוטה באופן דרמטי לגוונים אדמדמים. הדבר משווה לאובייקטים, גם בסצינות כהות במיוחד, איכות תלת מימדית ועומק לא רגיל.

המסך אינו נותן תחושה כבדה של הבהוב או DITHERING, גם ממרחק קצר, ולכן ניתן לצפות בו גם ממרחק של מטר וחצי ללא בעיות.

rnהפלזמה משתמשת "בפילטר אוויר" בדומה למסכים מהדורות הקודמים של פיוניר ו-NEC, דבר שאינו מפריע משמעותית, אלא אם צופים במסך בזוית חדה במיוחד, דבר אשר מקנה כפילות מסויימת לתמונה. יש לציין שהתמונה הבאה עברה עיבוד מסויים בפוטושופ בכדי שאפשר יהיה להבחין בתופעה. בצפיה יומיומית, אין הדבר צריך להפריע.






rnמבחינת פורמטי כניסה, בדיוק כמו מסכי NEC והדורות הקודמים של מסכי פלזמה של פנסוניק, המסך מקבל אות כניסה דיגיטלי דרך HDMI ומסוגל לפענח אותו כ-DOT BY DOT או NATIVE RATE רק בתדר HZ59.94 האמריקאי. הדבר מאפשר חיבור למעבד תמונה או HTPC אך חשוב להקפיד על תדר זה.




rnאיכות תמונה של הפלזמה אינה מאכזבת את חובבי פנסוניק. המסך מתפקד יפה בחיבורים האנלוגיים, אולם התענוג האולטימטיבי מתרחש בחיבור הדיגיטלי. חברת פנסוניק הקדימה, כזכור, את כל החברות האחרות עם עיבוד תמונה מתקדם במסכי הפלאזמה שלה. חבל שהחברה לא התקדמה באופן קיצוני מאז, היא עדיין משתמשת במעבד תמונה דומה לזה של הדור הקודם – אבל הוא עומד יפה במבחן הזמן. למסך יש נעילת FILM MODE אשר נטה יותר לכיוון של VIDEO MODE ככניסות PAL, אולם בניגוד למסכים אחרים התמונה נשארה יציבה ולא צפיתי בבעיות COMBING בבדיקות. בשילוב עם נגן בעל יציאה פרוגרסיבית (במקרה הזה, נגן OPPO אשר משמש אותי לבדיקות), השיפור היה משמעותי וניתן היה להבחין בפרטים רבים בדיסק FELLOWSHIP OF THE RING. צירוף של אחד מהנגנים של פנסוניק עצמם יהיה שילוב מנצח, ויש לקוות שיורוקום ירימו את הכפפה וידחפו קדימה את המותג גם בתחום הנגנים, שם פנסוניק מובילים עם מוצרים מצויינים מזה שנים (ה- RP56 שלי מתפקד כמקור DVD ראשי למערכת שלי מזה שנים לא מעטות ללא סימני התעייפות כלשהן…).



אם אתם מתלהבים מאיכות התמונה של המסך עם מקור DVD איכותי, התמונה הופכת מדהימה אף יותר עם מקור HDTV טוב. בבדיקה זו השתמשתי בנגן TVIX 5000 אשר הושאל לי לבדיקה.










rnאני רק יכול לקונן על כך שהמצלמה שלי פשוט לא מסוגלת להתמודד עם התמונה ולכן צריך לנסות ולדמיין עד כמה טוב יותר התמונה נראית בשטח… תמונה אחת שאפשר לקבל ממנה רמז כלשהו לאיכות התמונה שהמסך מסוגל להוציא, היא התמונה של "לילו" מהאלמנט החמישי, כאשר המקור הוא 1080P והמסך מעבד אותה ועושה DOWNSCALE ל-768. התמונה מסוגלת לגרום לאיש עיוור להתחיל להזיל ריר…














למסך יש פונקציות רבות, כגון הגנה כנגד צריבה (בשיטת WOBBLER המזיז את התמונה לאט לאט, וה-WIPER (או WHITE BAR SCROLL כפי שפנסוניק מכנים תכונה זו), וכן PICTURE IN PICTURE, MULTISCREEN (קיר פלאזמה), טיימר כיבוי, נעילות שונות (בכדי למנוע מילדים או אחרים מלשנות כניסה) וכו'.



השלט שימושי למדי, אך אינו ארגונומי או נדלק בחשיכה. מצד שני הוא מראה על מחשבה רחוקת לכת מצד פנסוניק בכך שהוא כולל פונקציות דיסקרטיות, דבר שהוא החלום הרטוב של כל בעל שלט חכם, או מערכת שליטה חכמה. הפרדה ברורה בין כפתורי הדלקה וכיבוי, וכן גישה נפרדת לכל סוג כניסה, מקל מאוד על הכנסת המסך לסביבה חכמה. הדבר היחיד שהיה חסר לי היה שליטה יותר הדוקה על ה-ASPECT RATIO, לצערי כל ייצרני מסכי הפלאזמה אינם כוללים אופציה זו…



השלט גם כולל אפשרות שליטה על ID של המסך (בכדי לאפשר שימוש של המסך בסביבה בה יש יותר ממסך פנסוניק בודד), דבר נחמד מאוד וחסר לייצרנים אחרים.
rnשינוי ה-ASPECT RATIO מתבצע על ידי לחיצה חוזרת ונשנית על כפתור ASPECT. המצב המעניין ביותר הוא כמובן מצב JUST, אשר מאפשר הצגת תמונת 4:3 על גבי המסך עם מינימום עיוות.


הדבר מתבצע על ידי מעט עיוות ומעט ZOOM לתוך התמונה. התמונה שמתקבלת (ראה את התמונה למעלה מהסרט "מת לצעוק 3" אשר נצפה בערוץ YES 2 עם מצב JUST – עם פמלה אנדרסון וג'ני מקרת'י) מרגישה טבעית למדי, בניגוד לשחקניות בסרט…

rnהמצב הזה, אשר בד"כ נוטה להשאיר את הצופה עם "מחלת ים" אם וכאשר במאי הסרט בוחר לסובב את המצלמה, לא עושה זאת במקרה זה. התמונה מאבדת מעט מהפרטים מעל הלוגו ומתחת לתרגום, אולם מרבית האנשים לא יחושו במידע החסר, אשר אינו משמעותית שונה מה-OVERSCAN הרגיל של מרבית הטלויזיות הרגילות. היתרון של האופציה הזו היא כמעט שאין עיוות כלשהו בתמונה!

פונקציות ה- PIP במסך הן פשוטות למדי, ומאפשרות בדיקה מה קורה בחדשות במקביל לצפיה בסרט DVD…





rn

ועכשיו למדידות הכיול, החלק האהוב עלי. נתחיל מה-COLOR GAMUT.




rnהשוואתי את התוצאות שהתקבלו מהמסך למספר מסכים שונים. התוצאות מעניינות. בתחום הכחולים – שם מרבית מסכי הפלאזמה רחוקים מהתקן, פנסוניק היא הקרובה ביותר, מבין המסכים שבחנתי עד כה, לכחול האידאלי של HDTV. כמו פלאזמות אחרות, היא כוללת אדומים וירוקים עמוקים מכפי שהתקן דורש, אולם האדומים שלה עמוקים יותר מאלה של חברות אחרות. מצד שני, הירוקים קרובים יותר לנקודת האידאל, כך שבסופו של דבר, משולש הגמוט כולל בתוכו שטח רב יותר מהיעד שאנחנו מחפשים. המשמעות היא שטווח הצבעים של המסך הוא מצויין ונותר לנו לקוות שבדורות הבאים תצליח אחת החברות לשפר טיפה את עומק הכחולים, מה שישפר עוד את איכות התמונה של פלאזמות ככלל.





מבחינת גאמה, המסך כולל מספר אפשרויות. המעניינת מכולן היא גאמה לא תקנית – SCURVE. על כך כתבתי מאמר נפרד, כאשר בעצם פנסוניק היא החברה הראשונה שהכניסה את פונקצית SCURVE למסכים שלה, והיא גם היחידה שמצהירה על כך באופן פומבי. בקיצור, המשמעות של ה-SCURVE היא שהתמונה תכלול יותר פרטים על חשבון דיוק מופחת. SCURVE בעיקר מקריב את הפרטים בגוונים הבהירים לטובת כל שאר הגוונים. ההגיון אומר שפחות מעניין אותנו הפרטים בתמונה של להבה של נר, למשל, לעומת הפרטים על פניו של הילד שמדליק אותו. התכונה נקראית S CURVE מכיוון שהגרף שלה דומה מעט לאות S.
rnrn





הצבעים לא מדוייקים כלל במצב SCURVE


rnבמצב זה ניתן לזהות בקלות יותר פרטים במרכז טווח הגוונים (בין 50IRE לבין 80IRE), ובאמת תוך שימוש בפונקציה זו ראיתי פרטים רבים אשר קשה יותר לראותם במצבים או מסכים אחרים.


rnכמובן, שבתור וידאופיל, מצב SCURVE אינו מצב קביל עבורי מכיוון שהוא מקריב פרטים בגוונים האחרים ולכן חשוב היה לי לבחון את המסך במצבים שונים שלו.







הצבעים יציבים במצב גאמה 2.5 עם מצב WARM

מבחינת דיוק טמפרטורת הצבע, המסך צריך להיות מכוון למצב WARM כאשר במצב זה המסך נוטה לתת טמפרטורה עדיין מעט נמוכה, אשר כוללת כחולים מעט נמוכים ואדומים מעט גבוהים מכפי שצריך.rn

לאחר כיול ראשוני


rnrn

לאחר כיול ראשוני


rnrn

כיול מניב תיקון ראוי (ביצעתי רק סבב ראשוני בכדי לראות בכמה ניתן לשפר את הכיול) והטמפרטורה הופכת באופן עקבי ל-6500K.


rnמבחינת גאמה, יש לשים מספרים גבוהים מכפי שהמסך עצמו מדווח. במצב 2.2, המסך בעצם מגיע רק ל-1.91, ובמצב 2.5 המסך מציג 2.16 ללא כיול או 2.19 עם כיול. בסופו של דבר, מומלץ להשתמש במסך במצב WARM עם גאמה מכוון ל- 2.5, כאשר כיול ישפר את דיוק הצבעים אף יותר.

הגאמה במצב 2.2



גאמה במצב 2.5 - הרבה יותר מדוייק


rnכפי שניתן לראות, מבצב 2.5, גראף הגאמה כמעט נותן גאמה 2.2 אידאלי (וזה הרי התקן). לכן, מומלץ בחום להשתמש במצב גאמה 2.5.


rnrnrn

גם ללא כיול, הצבת מסך GRAY LEVELS מציג תמונה יפה ללא TINTING של חלק מהפסים, כפי שקורה במסכים אחרים.
rnמבחינת OVERSCAN, היה דרוש מעט משחק בכדי להתאים את המקור ל-720P50, והייתי ממליץ על מעט משחק עם גודל התמונה אם אתם משתמשים במקור UPSCALING כגון נגן DVD או רסיבר, כאשר מדובר בחיבור HDMI.






rnrn

פונקצית SHARPNESS, במיוחד עבור כניסת ה-HDMI מאוד לא מומלצת וחשוב לשים אותה על ערך 0. ניתן לראות כיצד פונקציה זו מוסיפה פסים לבנים בקצה כל פס (במקור הגוונים עקביים ואין פס לבן בינהם).
rnrn



יתרונות מסך הפלזמה: עיבוד תמונה מצויין, יחס ניגודיות טוב, טוב גם לצפיה מקרוב.

חסרונותיו: הייתי מעדיף עוד כניסות וידאו, וכן חזות יותר יפה (בסגנון VIERA), פונקצית SHARPNESS חלשה, ופילטר אוויר שאני מקווה שיעלם בהדרגה מכל מסכי הפלאזמה העתידיים. שחורים מעט פחות עמוקים מכפי שהייתי מצפה.
rnלסיכום, ערך מצויין לכספכם, פנסוניק שוב הצליחה להפתיע עם מסך חד, יפה ומצויין.



המסך הושאל מחברת יורוקום לבדיקה
rnהמחיר הרשמי של המסך: 19,950 ש"ח



חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
20.04.2006
  
מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור

1