סאבוופר: JL Audio Fathom f113

בואו נהיה כנים, אנחנו אוהבים לשדרג את המערכת שלנו ורמקולים זה בדרך כלל השדרוג הראשון שקופץ לראש. השאלה היא, האם אנחנו ...


הקדמה

הקדמה

הודות לחוקי הפיזיקה (ובעיקר נושא ה WAF), באסים ברמקולים זהו נושא שצריך בדרך כלל להתפשר עליו. רכשתי רמקולים במיטב כספי, אז לא מגיע לי גם באסים טובים? אם מסתכלים על מדידות של הרבה רמקולים, כמעט תמיד הם מגיעים לתחום העליון של השמיעה שלנו (או מעבר) ועושים עבודה "יפה" (תלוי כמובן באלף דברים), עד שמגיעים למטה… שמה, מתחת ל 100Hz, העניינים מתחילים להסתבך – צריך להזיז הרבה אוויר, צריך לעשות את זה טוב ועוד להימנע מהצורך בתיבה בגודל מקרר (הרבה מכירים את המשפטים בנוסח : "זה לא נכנס לבית שלנו!").

אז מה יצרנים עושים? בדיוק כמו במערכת יחסים – מתפשרים. רמקולים רצפתיים (פאסיביים סטנדרטים) פשוט לא מסוגלים לחיות בשלום אמיתי עם התחום התחתון AKA באסים. אבל מה עם הרמקולים הגדולים האלה, עם הוופרים 15 אינץ´? קוטר איננו ערובה ליכולת טובה בתדרים נמוכים! מבט קצר מאחורי הממברנה של הוופר מגלה שמדובר על מספר דברים:

  • דרייבר שאינו מיועד להזיז כמות גדולה של אוויר ולכן אינו מפיק SPL גבוה ומעוות ברגע שלוחצים עליו.
  • דרייבר שמיועד להפיק תדרים גבוהים יותר על מנת להתחבר באופן חלק עם מידריינג´ ולכן אינו יורד נמוך.
  • תיבה שלא בנויה להפקת תדרים מאד נמוכים.
  • יצרן שכיוון למשהו אחר בכלל.

 מיותר לציין שישנם כמובן רצפתיים שעושים עבודה די טובה, אבל בסכומים שעולים רמקולים כאלו זה קצת פספוס של הנקודה (רמקולים שכוללים סאב מובנה גם לא נחשבים).

אז בוא נשתמש בדרייבר של סאבוופר בתוך הרמקול! אבל יש פה בעיה, כי אותו דרייבר בד"כ יהיה פחות נציל ואז כל הרמקול יהיה לא נציל (כי צריך לתאם בין הדרייברים השונים), או שהוא זקוק למגבר מאד חזק (מעבר לרסיבר ה "100 וואט" הנפוץ).

אז בוא נוסיף מגבר נפרד לאותו דרייבר! נו ומה קיבלנו? ניחוש אחד…

קצת על היצרן

כשחובב אודיו שומע את השם JL Audio, בדרך כלל יקפצו לו לראש מערכות סאונד לרכב, מגברים, רמקולים וסאבוופרים – הרבה מהם. אבל האמת היא ש JL Audio התחילו בכלל מאודיו ביתי. אי שם ב 1975, שני חברים – James Birch  ו Lucio Proni הקימו את JL Audio על שמם, כיצרן של רמקולים ביתיים. לאחר מספר שנים, כשהעסקים לא ממש התרוממו, שני החברים רכשו חנות גדולה בהוליווד שנקראה Speaker Warehouse, אשר התמקדה במכירה ותיקון של רמקולים. עם הזמן אותה חנות הפכה לנציג של JL, ויחד עם המהפכה בתחום המערכות סאונד לרכב (שהגיעה בסוף שנות ה 70/תחילת שנות ה 80) והידע שלהם בתחום, הם הפכו לשם דבר בתחום הרמקולים לרכב.

כיום JL Audio נחשבים לאחד מהשמות היותר מוכרים בתחום האודיו לרכב וסירות/יאכטות, כאשר לא מזמן הם נכנסו לתחום האודיו הביתי, ואיך לא, קפצו ישר לתחום הסאבוופרים שבזכות הקולנוע הביתי כמובן, הפכו למצרך נפוץ למדי.

המוצרים של JL Audio הם פרי פיתוח עצמי ולא מוצר מחברת OEM כלשהי. סדרת הדגל של הסאבים לרכב – ה W7 (שכבר מזמן נחשבת לאחת הסדרות היותר מוצלחות בשוק) מהווה את הבסיס לסדרת הסאבים לאודיו ביתי של החברה. כיום ישנם חמישה דגמים מבוססי W7 – כולל 10, 12 ו 13.5 אינץ´, אשר מרוכזים תחת סדרת ה Fathom, ובנוסף, דגם הדגל – ה Gotham אשר מורכב משני דרייברים של 13.5 אינץ´ בתוך תיבה מיוחדת מפיברגלאס.

כל המוצרים של JL Audio מורכבים בפלורידה במפעל שמכסה שטח של 13,000 מ"ר, כאשר האלקטרוניקה מפותחת במתקן באריזונה שמכסה שטח של 3700 מ"ר, פלוס מעבדות פיתוח נוספות באטלנטה וז´נבה.

הדגם שעליו אנחנו הולכים לדבר עליו היום הוא ה Fathom f113 – הדגם הבכיר של סדרת ה Fathom עם דרייבר אחד (ישנו ה F212 שכולל שני דרייברים). לכאורה מדובר על נוסחה רגילה – דרייבר, תיבה סגורה, ומגבר Class D, פשוט לא? אפשר להגיד את אותו הדבר על מנה טובה של פסטה, אבל גם פה יש דרכים שונות לעשות את העבודה ואפשר לצאת עם מנה מנצחת או לפשל לגמרי (כמו שבדרך כלל קורה לי עם פסטות).

אם נסתכל על הנ"ל לעומק, נראה שה f113 הוא סאב "High End" לכל דבר, אשר נכנס לקטגוריית הסאבים בתיבה סגורה "מהדור החדש", במקרה הזה – דרייבר מאסיבי שמסוגל להזיז הרבה אוויר, תיבה סגורה קשוחה מספיק גדולה רק בשביל להכיל את הרכיבים, מגבר Class D נציל בעוצמה 2500 וואט RMS (short term – כלומר לפרקי זמן קצרים), מערכת RC (EQ) בשם ARO, פאנל שליטה מקדמת התיבה על מנת לעשות לנו חיים מעט יותר קלים, וגימור שחור מבריק בשביל ה Garnish (כמו פיזור של פרמז´ן על מנת הפסטה שדיברנו עליה). עד עכשיו מדובר על מתכון מנצח, אבל עוד לא טעמתי את המנה.


f113 – הרכיבים האיכותיים ביותר

אז דווקא תיבה סגורה? זה לא מקרי שרוב היצרנים מתקינים את הדרייברים של הרמקולים/סאבוופרים שלהם בתיבת Ported/Passive radiator. פשוט ישנן מספר בעיות עם דרייברים בתיבה סגורה שמיועדים לתדרים נמוכים: דבר ראשון אנחנו מפיקים SPL אך ורק מהחלק הקדמי של הממברנה (רמקול מקרין סאונד בעוצמה שווה גם לאחור), אז כבר אנחנו מקבלים פחות עוצמה מתיבת Ported שנעזרת בגל האחורי של הדרייבר (ככל שמתקרבים לתדר הכיוון של הפורט). דבר שני זה עיוותים או THD יחסית גבוהים – כל דרייבר דינאמי שהסליל שלו נאלץ לזוז מעבר לתחום הליניארי שלו יפיק עיוותים ברמה כזו או אחרת (תיבת Ported עובדת ככה שסביב התדרים שהפורט מתגבר הוופר זז פחות, וע"י כך מפיק פחות עיוותים). דבר שלישי זה נצילות יחסית לגודל תיבה – על מנת שוופר מסוים (מוצלח ככל שיהיה) אשר ממוקם בתיבה סגורה וקטנה יהיה מסוגל לרדת לתדרים מאד נמוכים (נניח 20hz), הוא צריך תדר תהודה עצמי מאד נמוך, אבל ברגע שעשינו את זה הקרבנו נצילות. אז מה אפשר לעשות? מתכננים את הדרייבר שיהיה מיועד לעבוד בתיבה מאד גדולה, ואז מקבלים בחזרה את הנצילות, בתמורה כמובן "לבעיה דקורטיבית".


f113 – חף מבעיות WAF

הגישה של JL Audio (כמו גם של יצרנים אחרים) היא שילוב של דרייבר בעל מהלך סליל ליניארי גבוה, (שמסוגל להפיק SPL יותר גבוה עם פחות עיוותים) עם מגבר חזק מאד, בתוספת EQ שנותן לוופר את היכולת להיות שטוח לתדרים נמוכים מאד בתיבה קטנה, מדובר על EQ שהיצרן קובע מראש ואינו ניתן לשינוי.

איכות בנייה וחיבורים 

נתונים טכניים

סוג תיבה: סגורה (Sealed).
תחום תדרים: 18-127Hz פלוס מינוס 3dB.
מגבר פנימי: 2500 וואט RMS (Short Term).
דרייבר: 13.5 אינץ´.
קרוסאובר: 30-130Hz (ניתן לכיוון).
Room Correction: נקרא ARO וכולל Band אחד של EQ.
גימור: שחור מט, או שחור מבריק בתוספת תשלום.
מידות: רוחב 419 מ"מ, גובה 498 מ"מ, עומק 489 מ"מ.
משקל: 59 ק"ג.
מחיר מומלץ לצרכן: 3600$ (מחיר רחוב נמוך יותר).
אחריות: 2 שנים.

מחברים – מבט אחורי 

משמאל לימין:
Inputs: כניסות Balanced משולבות (תומכות גם בכבל XLR וגם ב TRS) או כניסות Unbalanced מסוג RCA. קיימות שתי אופציות לחיבור – או דרך יציאת ה LFE ברסיבר/פרוססור (שימוש בכניסת מונו), או דרך יציאות Pre out במגבר סטריאו (שימוש בשתי הכניסות).

Output to Slave: יציאת Balanced מסוג XLR לסאב Fathom נוסף למטרת שרשור.

שקע חשמל: כולל הארקה.

Input Modes: מתג Slave או Master. במידה ומשרשרים סיגנל לסאב נוסף, אז הסאב השני יבחר כ Slave וככה כל העיבוד נעשה אך ורק בסאב שמוגדר כ Master ללא צורך בהתעסקות מיותרת.

מתג Grounded/Isolated: במידה ודרך כניסות ה RCA נוצר HUM חשמלי, שימוש במצב Grounded יכול לבטל/להפחית את התופעה.

מחברים – מבט קידמי

משמאל לימין:
מתג הפעלה: לא פעיל, פעיל תמידי, או הדלקה אוטומטית בעת קבלת סיגנל.

שקע מיקרופון: כניסת מיני XLR לחיבור המיקרופון המצורף לעיבוד ה ARO.

מתג Demo: משמיע סדרה של Test Tones כהדגמה בסיסית של יכולות הסאב, או על מנת לוודא שהסאב עובד כהלכה.

מתג Defeat: מבטל את עבודת ה ARO. יכול לעזור בבדיקה של לפני ואחרי.

מתג Calibrate: מפעיל את רצף הכיול של מערכת ה ARO (עובד אך ורק במידה והמיקרופון מחובר).

מנורת מצב Input: מראות באיזה מצב הסאב נמצא – Master או Slave.

מתג Level Mode: מצב Reference במידה ושולטים על ווליום הסאב דרך הרסיבר/פרוססור, או מצב Variable בו שולטים על ווליום הסאב גם בעזרת מתג העוצמה בסאב.

בורר Level: עוצמה או ווליום.

מתג Lights: בוחר האם האורות בפאנל הקדמי דולקים, מעומעמים או מכובים.

מתג LP Filter: מאפשר בחירה של מצב חיתוך התדרים הגבוהים. Off – מכובה (טוב לשימוש עם רסיבר/פרוססור), 12dB או 24dB – שיפוע החיתוך על התדרים הגבוהים.

בורר LP Freq: מאפשר בחירה של התדר בו מתחיל החיתוך של התדרים הגבוהים.

בורר ELF Trim: מאפשר הגברה/הנחתה של התדרים הנמוכים. שימושי במידה ורוצים עוד עוצמה יחסית לתדרים גבוהים יותר, או במידה ומרגישים שהנמוכים מעט יותר מדי חזקים.

מתג Polarity: מאפשר בחירה בין סיגנל רגיל לסיגנל הפוך ב 180 מעלות.

בורר Phase: מאפשר שינוי של "תזמון" הסיגנל יחסית לרמקולים הקדמיים. 0 עד 280 מעלות.

איכות בניה

האריזה איתה הסאב מגיע נראית תמימה למראה, אבל מבט ברגליות הירוקות (שכבר הפכו לסימן הכר של הסדרה הזו) מעלה סקרנות מה האריזה מכילה. אז פותחים את האריזה ומקבלים תיבה עטופה ביריעת בד מגן שמעלה עוד יותר את הסקרנות (תכלס ראיתי כבר את הסאב בתמונות, אבל התמונות לא מצליחות לשקף את נוכחות הסאב במציאות).

התיבה של ה f113 עשויה מ MDF בעובי 19 מ"מ.יחסית לגודל שלה, כבדה למדי – כ 59 ק"ג (אני שוקל 64 ק"ג…). חיצונית הפינות מעוגלות, הגימור הוא שחור "פסנתר" מבריק די מושלם (אפשר לחסוך $100 וללכת על שחור מט, אבל מי רוצה?), כאשר קדמת הסאב כוללת פאנל (גם מוגמר) שמכסה את המסגרת של פאנל הבקרה והדרייבר, ככה שהם מותקנים בצורה אלגנטית ונקייה. אפילו הפינים שמחזיקים את הגריל (ועשויים מאלומיניום) נראים טוב.

הגריל עצמו עשוי מפלסטיק מאסיבי למדי, כולל הגנה מפגיעה פיזית על הדרייבר והכל מודבק בצורה יפה. התיבה איננה כוללת דיפון פנימי, ויושבת על רגליות גומי שמונעות מהסאב להחליק על מרצפות/פרקט.

               

המגבר מאחורי הסאב כולל גימור שחור מט וצלעות קירור שנעות לכל גובהו מצד שמאל וימין. המגבר אינו כולל כיסוי שמפריד בין האלקטרוניקה לשאר התיבה ומצויד בשנאי טורודיאלי גדול (וכבד). מבפנים קיימות צלעות חיזוק והכל מחובר ומותקן בצורה מאד מוקפדת – כל החיווט מצופה בהגנה, פלוס שכבה של אקרילן (כמו המילוי של רמקולים) ומוצמד עם אזיקונים לדפנות החיזוקים. לאחר מספר שעות שימוש (לא תובעניות במיוחד) המגבר היה בקושי חם.

פאנל בקרה מלפנים הוא דבר נדיר וראוי לציון לשבח (למרות שהאידיאל זה שלט רחוק), מסודר בצורה הגיונית, עם מתגים ובוררים "שמרגישים" טוב וכולל גימור לתפארת.

הדרייבר דורש תשומת לב מיוחדת, זהו אינו עיצוב חדש, או מהפכני – כולה Motor בטופולוגית Overhung הנפוצה (סליל ארוך מהמרווח המגנטי), אבל אם נחזור לעניין הפסטה, יש כל מיני דרכים לעשות את זה.

ללא ספק זהו אחד הדרייברים היותר מושקעים שיצאו לשוק (תחילה למערכות אודיו לרכב) וכולל מספר פטנטים ייחודיים לו, כמו ממברנה בצורת W (בחתך) על מנת להוסיף לקשיחות שלה, סראונד (הספוג מסביב לממברנה) שמתלבש מעל למסגרת החיצונית היכן שמוברגים הברגים וכך מגדיל את שטח הממברנה למקסימום האפשרי (לדגם ה 13.5 אינץ´ יש שטח ממברנה קרוב לזה של דרייבר 15 אינץ´), חורים שונים ב Motor על מנת לשפר את האוורור של הסליל ולהפחית את התופעה של Power Compression (הפחתה ב SPL בעקבות התחממות הסליל ועליית העכבה), ספיידר (הטבעת הצהובה מתחת לממברנה) בקוטר לא נפוץ של 10 אינץ´ ועוד שלל פטנטים אשר משדרים איכות בנייה גבוהה והשקעה.


דרייבר אימתני

לכל העסק יש מהלך סליל ליניארי לא שגרתי – 32 מ"מ לכיוון אחד (לדרייבר של סדרת ה DD של Velodyne יש בערך חצי מזה) כאשר הדרייבר פה מעט שונה מהגרסה לרכב וכולל Motor מעט גדול יותר.


הערה: הדרייבר בתמונת החתך המצורפות הינו הגרסה לרכב.

בבדיקת רעשי עבודה עם גל סינוס, לא נתגלו כל דליפות אויר או רעשים לא רצויים.

לסאב מצורף נרתיק נאה (כולל לוגו מוטבע), שמכיל את המיקרופון מדידה, כבל מיני XLR ארוך וכפפות לבנות – שחס וחלילה לא נכתים את הגימור המבריק בטביעות אצבע.


כפפות


נרתיק נשיאה לכבל ה XLR ולמקירופון הכיול

לסיכום, בדיוק מה שאני מצפה לקבל (ואפילו יותר) מסאבוופר ברמת המחיר הזו.

מדידות

מדידות

RC או Room Correction הוא מונח שנכנס לתודעה של חובבי הקולנוע ביתי רק לפני מספר שנים. כיום לרכוש רסיבר/פרוססור ללא RC זה פאסה כמעט כמו חוסר תמיכה בפורמטי האודיו החדשים.

מה זה בעצם RC? ראשי תיבות ל Room Correction – מערכת אוטומטית (בדרך כלל מגיעה עם מיקרופון) אשר מבצעת את "התיקון" לבעיות אקוסטיות מסוימות שנוצרות בחדר ההאזנה שלנו, כלומר טיפול בבליטות/שקעים לא רצויים בעקומת התדרים שמפיקים הרמקולים בחדר.


מערכת ה ARO

סאבוופרים הם הרכיב מספר אחת במערכת שזקוק ל RC. הסיבה הראשונה הינה מכיוון שתדרים נמוכים מאד מושפעים ממבנה החדר שלנו (כמו שהדגמנו בביקורת על ה RBH). הסיבה השנייה מכיוון שטיפול בבעיות שהזכרנו על ידי שימוש "בעזרים" אקוסטיים הוא לא דקורטיבי במיוחד בעקבות אורכי הגל איתם אנחנו צריכים להתעסק.

ה f113 כולל מערכת RC בשם ARO או Automatic Room Optimization שזה בעצם המונח של JL ל RC (אותו קטע כמו השמות שיצרני מסכים נותנים ל Native rate). עם הסאבוופר אנחנו מקבלים מיקרופון מדידות שמיועד לעבוד עם הדגמים של JL (וגם נראה יותר רציני ממה שנהוג לקבל עם רסיברים).


מיקרופון המדידות

ביצוע הכיול הינו פשוט ביותר, לוחצים Calibrate בפאנל הקדמי – מקבלים 5 שניות כדי להתיישב בנקודת ההאזנה ולהחזיק את המיקרופון (אם יש סטנד זה גם טוב), ואז הסאב משמיע סדרה של Test Tones מ 20hz ועד 100hz, שאיתם הוא מגיע למסקנה איפה וכמה EQ לתת. ה ARO לאכזבתי כולל אך ורק Band אחד של EQ (בשונה ממערכות כמו ה sms-1 של Velodyne) שאמור להספיק רק אם ישנה בעיה אחת שממורכזת בתחום תדר מסוים ומבצע הנחתה של תדרים ואינו כולל כיוון ידני.

בנוסף קיים בורר ה ELF Trim או Extreme Low Frequency Trim שגם עוזר להתאים את הסאב לחדר (או לטעמנו האישי) על ידי הגברה/הנחתה של כל תחום התדרים, כאשר האפקט גובר ככל שיורדים בתדר.

על מנת לראות בעיניים מה הסאב עושה עם ובלי ה ARO ו ELF, אנחנו נשתמש באותה שיטת מדידות מהמבחנים הקודמים, כלומר נעשה שימוש בתוכנת Truerta – זוהי תוכנת ספקטרום אנלייזר פשוטה, שתשמש אותנו לביצוע מדידת עקומת ההיענות של הסאב מתדר 200hz ועד 10hz.

המיקרופון שישמש אותנו הוא מתוצרת IBF Akustik מגרמניה. כולל קובץ כיול (בו משווים את המיקרופון הזה למיקרופון רפרנס שטוח ל 10hz), ומגיע עם פרה תואם שמספק לו מתח עבודה. הפרה מתחבר לכניסת ה line in במחשב.

מציבים את המיקרופון איפה שרוצים (בדר"כ נקודת ההאזנה), מזינים לסאבוופר Sweep של גל סינוס מהתדרים הנ"ל והתוכנה רושמת את הגרף בזמן אמת, כאשר כל שורה בגרף מסמלת 1dB. מדידות כאלו כוללות את כל ההשפעות של החדר ולכן ביצעתי גם מדידות ממרחק 1 ס"מ על מנת לתת גרף אשר פחות מושפע מהאקוסטיקה הסביבתית.

הבדיקה התבצעה בחדר במידות: 4.5 מטר אורך, 3 מטר רוחב, 2.7 מטר גובה.

הגרפים אינם כוללים את הקרוסאובר של הרסיבר אשר חותך את הגבוהים מ 100hz.


עקומת היענות בנקודת האזנה ממרחק 2.5 מטר

בלי ARO (קו ירוק): נקודת הפלוס/מינוס 3dB הנמוכה נמצאת ב 12.5hz (בזכות הroom gain), יחסית שטוח, עם בליטה קטנה ב 60hz. מעל לזה העוצמה יורדת בהשפעת המיקום.

עם ARO (קו סגול): הסאב עדיין יורד לאותו התדר, אבל בזכות ה ARO הבליטה ב 60hz איננה כבר, למרות שלדעתי ה ARO הנמיך שם את העוצמה מעט יותר מדי.


עקומת היענות בנקודת האזנה ממרחק 2.5 מטר

ELF על 0 (קו ירוק): אותה עקומה כמו הנ"ל ללא ARO.

ELF על 3+ (קו סגול): ניתן לראות שהעוצמה עלתה ככל שהתדר ירד. 1dB ב 80hz, 2dB בין 40-60hz ו 3dB מתחת לזה.

ELF על 12- (קו צהוב): ניתן לראות שהעוצמה ירדה ככל שהתדר ירד. 3dB ב 80hz, 5dB ב 60hz ו 12dB ב 20hz.


עקומת היענות בנקודת האזנה ממרחק 2.5 מטר

ELF על 0 (קו ירוק): אותה עקומת היענות כמו הנ"ל עם ARO.

ELF על 3+ (קו סגול): אותן מסקנות כנ"ל.

ELF על 12- (קו צהוב): אותן מסקנות כנ"ל.


עקומת היענות מול הוופר במרחק 1 ס"מ

ELF על 0 (קו ירוק): נקודת הפלוס/מינוס 3dB הנמוכה נמצאת ב 18.8hz, כלומר די תואם להגדרות היצרן (18hz). הנקודה הגבוהה נמצאת ב 110hz. בהפחתת השפעת החדר הגרף נראה הרבה יותר חלק ונקי.

ELF על 3+ (קו סגול): עליה של 3dB באזור ה 25hz – תואם להגדרות היצרן.

ELF על 12- (קו צהוב): ירידה של 12dB באזור ה 25hz – תואם להגדרות היצרן. כעת נקודת הפלוס/מינוס 3dB הנמוכה נמצאת ב 32hz.


עקומת היענות מול הוופר במרחק 1 ס"מ

קרוסאובר מכובה (קו ירוק) / קרוסאובר על מקסימום (130hz) מתג 12dB (קו סגול) / קרוסאובר על מקסימום (130hz) מתג 24dB (קו צהוב) / קרוסאובר על מינימום (30hz) מתג 12dB (קו כתום) / קרוסאובר על מינימום (30hz) מתג 24dB (קו תכלת).

גרף אשר מראה את השפעת הקרוסאובר.


עקומת היענות מול הוופר במרחק 1 ס"מ

גרף אשר מראה את עוצמת ואופן ההנחתה שמבצע ה ARO בגרף בראשון הנ"ל.

לסיכום, המדידות מראות שהסאב עומד בהגדרות היצרן (מרשים לכשעצמו), יורד מתחת ל 20hz, וכולל ביצועים טובים (אך מוגבלים מעט) של מערכת ה ARO. ברמת המחיר הזו הייתי מצפה לקבל מעט יותר Bands של EQ ולא רק אחד. מערכת ה ELF עובדת לתפארת בדיוק כמו שרשום על הנייר ובהחלט יכולה לעזור למי שרוצה אקסטרה Tweaking לתוצאה הסופית.

ביצועים 

סטריאו

קיימים הרבה אנשים שלדעתם סאבוופר לא מוסיף ואף גורע בהאזנה למוסיקה. בדרך כלל האכזבה שלהם כרוכה בהאזנה קצרה לסאב לא מוצלח במיוחד, או לחילופין לכזה שנשמע חזק מדי ולא מאוזן בגלל השפעת חדר ההאזנה. דווקא ה f113 יכול להועיל הרבה מאד בנושא הזה – כמו שהדגמנו בביקורת על ה RBH, למיקום הסאב ישנה השפעה מאד גדולה על מה אנחנו מקבלים בנקודת ההאזנה. נניח לרגע אחד שיש לנו רמקולים ריצפתים שיש להם את היכולת להפיק נמוכים בדיוק כמו ה JL Audio (בחלומות שלכם 🙂 ), אם הנמוכים לא נשמעים טוב בנקודת ההאזנה שלנו בזה נגמר הסיפור, כי כמה כבר אפשר לשחק עם המיקום של הקדמיים? לא כל אחד רוצה/יכול להרשות לעצמו לבצע טיפול אקוסטי בחדר ההאזנה ופה נכנס היתרון של יחידה נפרדת להפקת הנמוכים. כעת פרוסות לפנינו הרבה יותר אופציות מיקום שיכולות לשפר את ההפקה של הנמוכים בנקודת ההאזנה. יתרה מכך, פה יש לנו סאב שגם כולל RC שעוזר אפילו יותר.

לא לכל קטע מוסיקלי שאני מאזין לו יש נמוכים שמצריכים בכלל סאב, אבל במקרה הזה (כרגיל) אני שולף קטעים כבדים יותר מהרגיל על מנת באמת לראות מה ה JL Audio מסוגל לעשות. כבר ראינו שה f113 יורד מתחת ל 20hz, אבל זה לא אומר לנו איך הוא עושה את זה. לדוגמא בקטע הדאנס High School Jamaican Boa של הדיג´יי הקנדי Tiga, ישנו קיק מרכזי ב 40hz ופה לא קרה שרציתי יותר ממה שקיבלתי (אלא אם אני פותח מועדון). בקטע הלאונג´ Secret of your smile של ההרכב Kyro ישנו קצב מרכזי באיזור ה 30-40hz עם קפיצות פה ושם ל 17hz וה f113 פשוט הדהד את האוויר עם ה Track ללא תלונות. לעומת זאת, בקטע Now I Know של Renholder (מפסקול הסרט Underworld), יש המון דגש ב 22hz וזה כבר היה יותר תובעני, למרות שגם פה ה f113 עשה עבודה טובה.

מה עם אוגב? בקטע V.Dieu est Inmense Dieu es שמנוגן ע"י Olivier Latry, לא חסר נמוכים, אלו פרוסים על רצועה רחבה עד ל 16hz (תלוי איפה בקטע) והאפקט המתקבל הוא מין ויברציה "עדינה" של האוויר בחדר. ישנו כמובן גבול לכמה סאב Sealed בגודל הזה מסוגל לתת בתדרים האלו, אבל סביר להניח שכל עוד החדר לא ענקי בצורה מיוחדת, לא תהיה בעיה.

Yello (אלה עם השירים The Race ו Oh Yeah), הוציאו ב 2007 "אלבום" קצר, שיועד למסע ההשקה של ה Audi A5 (וכביכול טעימה מהאלבום העתידי) וזה כולל ערימה של נמוכים דומיננטיים כמו בקטעים Countdown ו Driving Force עם הרבה "בשר" ב 30-35hz וה f113 פשוט רקד עם המוסיקה.

עוד מישהו שאוהב נמוכים (אני מניח) זו Annie Lennox, שבאלבומה Medusa לא חסר שירים שיורדים ל 30hz, כמו בשיר Don´t let it bring you down שבו הקול של לנוקס מעט מודגש לטעמי, אך כך גם הנמוכים שאיתם הסתדר ה f113 כמו מ"כ שמסדר טירונים בשלשות.

קולנוע ביתי

לסרטים ברמה העקרונית יש יותר תוכן בתדרים הנמוכים ממוסיקה, הרי נו באמת, ישנו ערוץ שלם שמוקדש רק לזה – ה LFE, בעוד שבמוסיקה הנמוכים לרוב חוזרים על עצמם בהתאם לקצב, בסרטים זה עובד באופן של התפרצויות דינאמיות כמו פיצוצים, יריות, מטוסים, כלי רכב מתרסקים וכדומה. לכאורה מדובר על משהו פחות תובעני ממוסיקה שכן לא מדובר על אפקטים שחוזרים על עצמם כל הזמן, אבל בשונה ממוסיקה, התדרים המופקים לרוב הינם נמוכים יותר וחזקים יותר, זה דורש מהרמקולים/סאבוופר להזיז הרבה אוויר על מנת להפיקם כראוי. סאבוופרים בתיבת Sealed מתקשים יותר בדרך כלל במילוי הדרישות שהוזכרו, שכן אין להם את ה Port שמתגבר את העוצמה בתדרים הנמוכים יותר ולכן קיים צורך בדרייבר שמסוגל להזיז הרבה אוויר בעצמו, כלומר בעל מהלך סליל ליניארי גבוה. ה f113 בהחלט נכנס להגדרה הזו, אבל כמו לכל רמקול גם פה יש גבול למה אפשר לדרוש מסאב יחסית קטן.

סרטים מודרניים כוללים בדר"כ הרבה יותר חומר בערוץ ה LFE ודוגמא יפה לזה זו סצנת שדה הקרחונים בסרט Titan AE – סרט אנימציה פוסט אפוקליפטי שנכשל בקופות, אבל הפך מאז לסרט קאלט. דמיינו חללית שטסה בין גושי קרח ענקיים שכל הזמן מתנגשים אחד בשני ומרעידים את כל החדר, אם הסאב לא עושה עבודה טובה אנחנו לא נרגיש את המאסיביות של אותם קרחונים, וה f113 לא מאכזב.

Master & Commander הוא סרט שזכה באוסקר על האפקטים שבפסקול – ובצדק. הקרב בתחילת הסרט בין שתי הספינות – האקרון והסופרייז, הוא חומר רפרנס לבדיקת סאבוופרים (ומערכות סראונד בכלל). עושה רושם שה f113 נהנה מהסרט בדיוק כמוני (למרות שלפעמים הוא ביקש ממני מעט רחמים עם הווליום).

The Incredibles תוצרת פיקסר, הוא פליק אנימציה מצוין על גיבורי על בעולם המודרני, הכל מלא בתדרים נמוכים, כמו בקטעי הלחימה עם הטרייפוד ובמיוחד בסצנת ההמראה של הטיל. ה f113 תקתק את העבודה ורק גמגם מעט בסצנת ההמראה.

וכמובן איך אפשר בלי הסצנה הידועה "F*ing Irene" מהסרט Black Hawk Down? (מי שלא יודע על מה מדובר כדאי שיבדוק), כולה כמה רוטורים של מסוקים, אך אלו עושים הרבה ברדק עד ל 7hz ! (מי יודע אם הטכנאי סאונד בכלל התכוונו לזה). ה f113 (כמו כל סאבוופר נורמלי) כמובן שלא מפיק את הדגש ב 7hz, אבל את אלו ב 18/30/42/55 ועוד איך.

בסופו של יום זה עניין של כמה אנחנו רוצים לסחוט מהסאב המסכן. הקטעים הנ"ל הם תובעניים במיוחד, אבל רוב הפסקול בסרטים אינו כזה, וה f113 ללא ספק עושה עבודה נאמנה. אין סיכוי שאתם הולכים להאזין לו בסרט ולומר "זה לא מספיק לי", אלא אם אתם חולי באס אשר זקוקים לאשפוז (כמוני) או שיש לכם חדר בגודל ענק.

סיכום

סיכום

בכל הקשור לסאבוופרים בגודל הזה ובתיבה סגורה, לא עומדות בפניכם אופציות טובות יותר מה f113. רוצים חזק יותר? אז שני f113 (או ארבע אם כבר) או סאבוופר הרבה יותר גדול. מצד שני, הסיכויים שתרצו משהו מעבר ל f113 נמוכים מאוד.

איכות הבנייה ממדרגה ראשונה, החל מהאריזה של המוצר, דרך הגימור המבריק, משקל הסאב יחסית לגודלו, ועד ההקפדה על החיווט הפנימי. נוחות התפעול ברמה גבוהה בעזרתו של פאנל בקרה מלפנים ומערכת RC פשוטה שעושה את כל העבודה בלחיצת כפתור אחת.

קיימות מספר גבוה יחסית של תכונות אשר מבדילות את ה f113 יחסית לסאבוופרים אחרים, כמו מערכת ה ARO, בורר ה ELF, מגוון של כניסות ויציאות, מתג שעוזר בהפחתת רעש לולאת אדמה ואפילו האפשרות לכבות/לעמעם את התאורה בפאנל הבקרה, זה פשוט מעבר לסתם עוד סאב עם מגבר סטנדרטי שצריך חוש שישי רק בשביל לשנות לו את הווליום.

הלב של ה f113 – הדרייבר, הוא מהסוג שלא רואים כל יום, עם פטנטים שמבדלים אותו משאר החבורה של "מגנט/סליל/ממברנה", ובתיבה סגורה זה אחד הדברים האלו שעושים את ההבדל.

תכלס, מי היה מצפה שחברה שמתמחה בציוד אודיו לרכב – תחום שאחד הדברים הכי ידועים בו זה תחרויות SPL (עם בחורות בביקיני בכל פינה), תוציא לשוק הביתי מוצר כזה מוגמר ושלם אשר יקסום לכל אודיופיל? נו טוב, זה כבר היסטוריה.

ציונים
בציונים משוקללים כל הגורמים כולל גודל וסוג הסאב, נתונים טכניים, מדידות והתמורה למחיר.

  • עומק: 9
  • מוסיקה: 9.5
  • סרטים: 9
  • איכות בניה: 10
  • תכונות: 9.5

המוצר ניתן לרכישה דרך אתר היצרן: JL Audio

עמוד המוצר באתר היצרן.

להמשך דיון בנושא הביקורת לחץ כאן.

Special thanks to Ms. Lucette Nicoll from Nicoll Public Relations and Ms. Amy turner from JL Audio who supplied us with the sample unit we used for this review


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
06.01.2009
  
כתב: איתי חזום

1