IFA 2009 – דיווח ישיר

עפר לאור מביא לנו את הדיווחים החמים ביותר מ IFA 2009.תלת מימד, מוצרים חדשים, הכרזות מעניינות ועוד.


תערוכת IFA 2009

זו כבר שנה שלישית ברצף שאנחנו מגיעים לתערוכת IFA ובכל שנה אנחנו רואים התקדמות משמעותית של הכרה של המותגים והחברות של אירופה. לפני מספר שנים לא ספרו את האירופאים וכל ההשקות והפוקוס של מוצרי אלקטרוניקה צרכנית היתה עם פוקוס על המזרח הרחוק (יפן בעיקר) וארה"ב כשווקים מתפתחים. כיום החברות מצהירות בפה מלא שאירופה מהווה אחוז ניכר מהגדילה שהן.

לא מדובר במס שפתיים, רואים חד משמעית כיוון של עיצוב ותכנון של מוצרים שמראש מיועדים לשוק האירופאי ולמנטליות האירופאית. עדיין יש המון הכוונה לתפיסות עולם אמריקאיות, אבל אין ספק שבמצב הכלכלי של היום, הגופים היצרניים במזרח הרחוק מבינים שללא אירופה הם יפסידו שוק משמעותי ביותר.

היום אני סוגר היה היום הראשון שלי בתערוכה – והוא נערך לפני הפתיחה הרשמית של התערוכה (שיהיה ביום של פרסום כתבה זו). אותם גופי תקשורת שהצליחו להביא מספר רב של עיתונאים הצליחו לקבל לא מעט סקופים, אך אני "בודד" בתערוכה (אני עם עוד שני עיתונאים ישראלים ומטייל עמם) ולכן מוגבל בכמות האירועים שאני יכול להגיע אליהם. 

 את היום פתחנו במסיבת עיתונאים של סמסונג שבה פרסה החברה את התפיסה שלה לגבי מוצרי צרכנות אלקטרונית והעולם.

לא מדובר במהפכה מחשבתית אלא המשך של מגמות שאנחנו מכירים אותם כבר, החל מהוספת אינטרקטיביות למסכים, שיפור עיבוד תמונה, מסכים דקים וגדולים יותר, דגשים משמעותיים יותר על עיצוב ועל צמצום בזבוז אנרגיה וכו´.

בין היתר, מתברר לנו היום שיש התקדמות מהותית בהבאת האינטרקטיביות הזו גם למסכים בישראל ומדובר על זמן קצר ביותר (לא שבועות אפילו) עד שמסכי סמסונג בעלי היכולות הללו יתחילו להציג תכנים אינטרקטיביים.

 

פיצ´ר חכם ואינטרקטיבי אחד היה תחום ה"ערוצים". ניתן היה לקבוע ערוצי מוזיקה ותכנים דרך הרשת. לערוץ כזה ניתן לאפיין מני דברים והיה לו מין EQUALIZER גרפי. אלא שבמקום תדרים, ה-EQ הזה בוחר תכנים. אתה בעצם קובע כמה מדונה אתה רוצה בערוץ המוזיקה שלך באופן גרפי (טיפה יותר FAITH NO MORE, טיפה פחות מדונה, אם אפשר). רעיון מבריק.

בתחום הטלפונים הסלולרי, סמסונג רוצה להישאר עם "נישואים פתוחים" וכרגע רצה על שלוש פלטפורמות: סימביאן, WINDOWS MOBILE ואנדרויד. בין השורות ניתן להבין שהחברה רוצה להתמקד בסטנדרטים פתוחים ולכן אנדרואיד מתאים לאסטרגיה הזו הכי הרבה.

גם כאן יש מאמצים לבדל את החברה, כוללל שימוש במעבדים מהירים מאוד (שיאפשרו אפליקציות שלא ראינו עדיין בסלולרי), ושימוש במסכי AMOLED שגורמים ל-LCD הרגיל להתבייש בפינה מבושה. אין דיבורים עדיין על מסכים עם מגע MULTITOUCH (ההיפך, הם התגאו בשימוש באצבע אחת) או מעבר אחת ולתמיד למסכי ה-CAPACITIVE שאנחנו כ"כ אוהבים באייפון.

ביום הזה, מרבית הביתנים עדיין בבניה ואפשר לתפוס לא מעט פנינים. היתרון של להגיע כעיתונאים מאפשר כניסה מאחורי הקלעים ולצלם כשאין אנשים שמסתירים לך כל הזמן כמו בד"כ בתערוכות.

כמו תמיד, ראינו המון הרצים (HERZES), מסכים עם קונטרסט מטורף, דקים להפליא ותלת מימדיים (לא רק בתמונה, אלא באמת עם יכולות תלת מימד). גם מסכים עם מסגרות דקות במיוחד הוצגו השנה והימור שלי שזה יהיה הלהיט בתערוכה בשנה הבאה.

בכל פינה ניתן היה לראות את משקפי התלת מימד אשר הפכו לבאמת פופולריים מאוד כאן. המאבק הגדול בין פנסוניק לסוני כשכל אחד מנסה להקדים את האחר בעוד מוצרי תלת מימד לקראת השקה של תקן אולטימטיבי (שיקבע על ידי שניהם בעצם). במאבק הזה דווקא ידה של סוני היתה הנחותה בעקבות ההכרזות טרום IFA של פנסוניק.

עם זאת, בתערוכה בפועל סוני בפירוש עשתה מאמצי על להוכיח ששנת 2010 היא שנת התלת מימד ואפילו יו"ר סוני, סר הווארד סטרינגר דיבר על כך טרם התחילה התערוכה. התחושה שלי היתה, עם זאת, שהטכנולוגיה (לפחות לפי ההדגמות שראיתי עד כה) עדיין לא מבושלת לחלוטין. ההדגמות היו כמעט זהות ל-CES ו-IFA של שנה שעברה והקליפ החדש היחיד שהיה בנמצא היה באולם של פנסוניק עם ה-TRAILER של הסרט AVATAR שמבטיח להיות הלהיט של השנה הקרובה.

בביתן של סוני חלק מהמסכים בתלת מימד הבהבו ובכל הביתנים (של כל החברות) היה לנו קושי לעשות פוקוס על התמונה בשל שימוש יתר בתרגילי מצלמה. זה הרגיש טיפה מוגזם – כמו התעלולים של התזת מים על המשקפיים של הצופה בסרטי התלת מימד שראינו בסרטים הראשונים מהז´אנר הזה או אפילו באולפני דיסני וכו´.

מן הסתם בילינו חלק גדול מהיום בביתן של סמסונג שהוא מרשים בפני עצמו ומדגים את היכולות הרבות של החברה. היה מעניין לגלות את אחוז החדירה של סמסונג בתחום ה-NETBOOKS (הם מס´ 1 באירופה) במיוחד לאור העובדה שלא ידעתי בכלל שהם מייצרים מוצרים בקטגוריה הזו בכלל! במהלך התערוכה גילינו שיתכן שבחודשים הקרובים יתכן ונראה גם את מוצרים אלה בארץ.

 

המשכנו באירוע של אפסון שבו הציגו 6 מקרנים חדשים, כולל את ה-5500 החדש של החברה. אפסון ממשיכה להוביל את תחום המקרנים וממשיכה להשקיע בכל טווחי המחירים ובכל סוגי האוכלוסיות (הם אפייינו לפחות 5 קטגוריות של צרכנים שונים לחלוטין שהם מכוונים אליהם: ילדים וצעירים, גיימרים, מתחילים בתחום ההקרנה, כאלה שרוצים מקרן מקצועי בסלון ובעלי חדר קולנוע ייעודי).

המקרנים הפעם משתמשים באותם פאנלים בדיוק של הדור הקודם, כך שהשינויים מתבטאים אך ורק בשיפורים בעיבוד התמונה ובמנגנוני הצמצמם.

בחדרים שונים בביתן הדגימו חדרים אופייניים, כולל ריהוט, ציוד ותאורה שמתאימה לכל אחד מהסוגים השונים של מקרנים.

אחד היכולות החדשות של ה-5500 הוא מונח מטעה בשם SUPER RESOLUTION (שלא לטעות באלגוריתם עיבוד תמונה מתוחכם ל-DEINTERLACING עם אותו שם). הרעיון הוא לזהות גרדיאנטים בקצוות אובייקטים ולהוריד אותם ובכך לגרום לתחושה של חדות יתר. האפקט עובד מצויין. בסרט קזינו רויאל ניתן היה להבחין בפרטים שלא ניתן היה לראותם כמעט כאשר המנגנון כובה. עם זאת, היו גם טיפה ARTIFACTS שחדי העין מבין העיתונאים זיהו (לא אציין שמות). במצב ביניים של המנגנון, היה שיפור מהותי בתמונה עם כמעט אפס ARTIFACTS, הישג לא מבוטל בכדי עצמו.

מנגנון נוסף שהתווסף הוא משוב שלילי שבעצם עושה UPSCALE חכם ואח"כ עושה DOWNSCALE ומשווה לתמונה המקורית. אחרי זה הוא עושה מקצה שיפורים עד שהתמונה קרובה לתוצאה המתבקשת. מתברר שמנגנון כזה מצליח להביא תוצאות משמעותית יותר טובות מעיבוד תמונה רגיל. עם זאת, לא הודגמה לנו UPSCALE על המקרן עם היכולת הזו.

שינוי במנגנון ה-100HZ נתן אפקט יוצא מהכלל כאשר הם ספציפית התייחסו לשתי התלונות העיקריות שלי ב-INTERMEDIATE FRAMES: האוויר החם סביב אובייקטים (הם קראו לזה FUZZY NOISE, אז תתחילו לשנן את המונח החדש) וכן הנושא של אי זיהוי מיקום אובייקטים אשר גורם לגמגום פתאומי במעבר בין המסכים. כאן יש התייחסות לא רק לתנועה אופקית אלא בשני הצירים של התמונה ומעבר חכם הרבה יותר בין 100/120HZ ל-4:4 ו-5:5 PULLDOWN כאשר התנועה חדה מדי בכדי שיהיה ניתן לזהות אותה כראוי.

מנגנון ה-IRIS החדש בעצם משפר גם את המהירות וגם את האופן שבו הוא מתנהג ונפתח ונסגר. ההדגמות המהירות של סצינות הפתיחה בסרט "קזינו רויאל" הוצגו כאשר לא ראיתי בעיות קשות בכלל ב-IF, התנועה היתה חלקה אך עדיין סינמטית (לא היתה המלאכותיות המוגזמת שמאפיינת את המנגנונים הללו). לא הצלחתי לראות FUZZY NOISE סביב אובייקטים, החדות לא היתה מוגזמת או מציקה (אך הסרט היה חד כתער) והתנועה היתה רציפה. בקיצור, לקחו את ה-5000 שהיה מקרן מדהים והפכו אותו לפנומנלי על ידי שיפור של מנגנונים חיצוניים לחלוטין לפאנל.

כאן הצטלמתי על רקע רובוט גנדם (בסגנון האוייב האולטימטיבי של ROBOCOP) שהוצב בביתן של פנסוניק. למה הוא הוצב שם? אף אחד לא ידע לומר לי למה הוא קשור, אבל זה היה מגניב למדי…

בתחום המסכים הדקים של סוני, לא היו בשורות רבות. גילחו טיפה יותר מהעובי של המסכים, אבל ממילא הם נראים כאילו שהם יכולים לחתוך נייר… מאוד אהבתי את העיצוב המעטפתי משהו (גם שנה שעברה אמרתי זאת…).

קורא הספרים החדש של סוני נראה נפלא וכולל יכולות רבות, כולל זיהוי כתב יד, זמן תגובה מהיר יותר וגוונים רבים יותר של אפור. לא הייתי מתנגד לכזה כלל וכלל (היומולדת שלי בנובמבר, רמז רמז לכל מי שקורא).

מגוון המסכים של סוני היה רחב כתמיד, אבל מעייף לראות אין ספור מסכים בסגנון אל"ם/בסט-ביי/שקם אלקטריק.

אותם רמקולים שהוצגו שנה שעברה הוצגו גם השנה – דקיקים להפליא במראה.

הבית המעודכן לפי היונדאי (מזגנים). הייתי חייב לצם את זה כי המעצב פנים שלהם צריך דחוף למצוא עבודה כשרברב תעשייתי.

תחום המסכים המחוברים לרשת ממשיך לתפוס תאוצה עם תכנים מקומיים לאירופה!

אלבום התמונות המלא של האתר מתערוכת IFA 2009 ברלין ניתן לצפייה בקישור הבא.

להמשך תגובות על הכתבה לחץ כאן.

גילוי נאות: הכתב הינו אורח של סמסונג העולמית בתערוכת IFA ברלין.

 


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
04.09.2009
  
מאת: עפר לאור

1