אז מה באמת קורה פה? התשובה היא פשוטה, סלון ביתך שונה לחלוטין מבחינה אקוסטית מחדר ההשמעה בחנות. לרוב חדרי השמעה מתוכננים כך שיתנו את התוצאה הכי טובה לכל סט נתון של רמקולים, זה כולל שטיח מקיר לקיר, שטיח על הקירות בכדי לצמצם החזרים, תקרה אקוסטית, מיקום יחסי של הרמקולים בחדר (לרוב לא צמוד לקיר בכדי לא ליצור בס חזק מדי), סביבה שקטה ללא רעשי רקע והרשימה עוד ארוכה. לעומת זאת, חדר ביתי ממוצע אינו הסביבה האקוסטית האידיאלית, קירות בטון ורצפה קשה משמשים כמחזירי גלי קול, עצמים גדולים עם זוויות ופינות (מזנון, שידה וכו') גם אינם תורמים לאקוסטיקת החדר, חלון פתוח שמכניס רעשי רקע מבחוץ כגון אוטובוס אשר עובר ברחוב, נהג עצבני שמצפצף וכו'. אז מה בכל זאת ניתן לעשות ? כמו רובנו, ניתן להשאיר את המצב כמו שהוא ועל ידי כיוון ה- במידה וכן החלטת לשפר את המצב, ואין לך תוכניות לעצב מחדש את הסלון לפי המלצות אנשי סאונד, ניתן להשתמש במכשיר אשר נקרא אז מהו למעשה תפקיד ה כלומר, כל התדרים ישמעו באותה עוצמה (או בעוצמה הרצויה ) לאוזני המאזין, תדרים אשר מוגברים ע"י אקוסטיקת החדר יונחתו ע"י ה · הגרף האדום זהו עקום הענות התדר האמיתי של נקודת האזנה בחדר. · הגרף הכחול זהו עקום הענות התדר לאחר כיול ע"י ה
rnrn
RC מבצע את עבודתו ע"י מיקרופון רגיש שמחובר למכשיר, מיקרופון זה צריך להיות ממוקם בנקודה בה המאזין יושב במשך האזנה, יש חשיבות גבוהה שבמשך כיול המערכת המיקרופון ימוקם בנקודת האזנה, אחרת התוצאה למאזין תהייה לא מדויקת, ולמעשה ה RC חסר תועלת.
לרוב RC מגיע כחלק מאקולייזר גרפי, מעבד קול, פרה-אמפלפייר או רסיבר.
בשוק קיימים סוגים שונים של RC , כאלה שמיועדים רק לסטריאו וכאלה שנותנים פתרון לכל הערוצים בקולנוע-הביתי (ע"י כניסות דיגיטליות או אנלוגיות).
בכדי שתיקון הגרף יהיה איכותי, מנגנון ה RC צריך להיות מסוגל לתקן כמה שיותר תדרים בספקרום השמיעה, ובעל יכולות הגברה/ הנחתה מדויקות. בנוסף רצוי שיהיה בעל תכונות של הבדל התיקון בין
rnrn
הקו הקו הקו חברת הקישור הבא מכשיר זה כולל מנגנון
אז איך פועל מנגנון ה כאמור, בכדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר יש למקם את המיקרופון בנקודת האזנה. בזמן כיול המערכת, כל רמקול מפיק בתורו מספר רב של צלילים בתדרים שונים לרוחב ספקטרום השמיעה, בערך יש יצרנים שממליצים לעזוב את החדר בזמן ביצוע הכיול בכדי לא ליצור רעשי רקע שעלולים להשפיע על הכיול. צלילים אלו נקלטים ע"י המיקרופון ומועברים לעיבוד ע"י מנגנון ה ע"י הצלילים שנקלטו הרסיבר יכול לחשב את הפרמטרים הבאים: · הגברה או הנחתה של כל תדר (מהתדרים המושמעים) בנקודת האזנה. · מרחק מהרמקול אל נקודת האזנה, פרמטר זה למעשה מודד כמה זמן לוקח לגל קול להגיע מהרמקול לנקודת ההאזנה. · עוצמת השמעה זהה של כל רמקול בנקודת האזנה. RC בקולנוע הביתי. אם אתה בעלים של מערכת קולנוע ביתי, אתה בוודאי יודע שבכדי להגיע לתוצאות טובות, יש צורך לבצע מספר רב של כיולים והגדרות על סמך אוזניך . כיולים ידניים אלו כוללים: · הגדרת גודל הרמקול (small / large) בכדי לתעל את התדר הנמוך. · מדידת מרחק כל רמקול מנקודת האזנה, בכדי ליצור תזמון זהה לכל הרמקולים. · כיוון עוצמה של כל רמקול, כך שכל הרמקולים ישמעו זהים בנקודת האזנה. · כיוון קרוס-אובר של המערכת והסאב כדי ליצור "תפר" מושלם בין הסאב לשאר הרמקולים, כמעט בלתי אפשרי ללא ציוד מדידה. בכדי למדוד את עקום הענות יש צורך במכשיר מדידה מיוחד, ותוכנת מחשב ייעודית לכך, סביר להניח שלמשתמש הממוצע אין אמצעים אלו. מנגנון RC לרוב היה חלק רק מהרסיברים היוקרתיים , ספינת-הדגל, אולם לאחרונה יותר ויותר יצרנים החלו להוסיף את ה RC- גם לדגמים הפחות יוקרתיים שלהם (לדוגמא: RX-V650 Yamaha,( Pioneer VSX-815 . שילוב של מנגנון RC ברסיבר קולנוע-ביתי כמעט פותר את המשתמש מלבצע כל פעולה שקשורה לכיול, הכל מתבצע אוטומטי: · זהויי קיום רמקול שמחובר לרסיבר. · הגדרת גודל הרמקול. · מדידת מרחק הרמקול מנקודת האזנה. · כיוון עוצמת הרמקול. · כיול עקום הענות התדר לפי הגדרת המשתמש (למשל: הדגשת הגבוהים ביחס לתדרים האחרים), התיקון מתבצע לכל רמקול בנפרד. · כיול הסאבוופר ביחס לשאר הרמקולים. לפיכך, מה שנותר למשתמש הוא רק להכניס דיסק וללחוץ Play ….ולהנות. מקורות מידע:
rnישנם רסברים שמטפלים רק ב 5 נקודות על ציר התדר, והאיכותיים יותר מטפלים במספר רב יותר של נקודות, בנוסף ברובם המשתמש יכול לכוון כל נקודה בצורה ידנית לפי רצונו . rn
Yamaha
Deqx
TacT
Behringer