עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

סאבוופר: Monitor Audio PLW15

26/08/2010 - 07:00



 
 
 


הקדמה

Monitor audio הוא יצרן רמקולים בריטי ידוע אשר הוקם ב 1972 וכיום נחשב ליצרן הרמקולים היחידי שעדיין בבעלות בריטית מלאה. מוניטור היו מהראשונים שהשקיעו משאבים בפיתוח, שכלול ושימוש בדרייברים עם ממברנות ממתכת ברמקולים כאשר נכון לעכשיו, כל הרמקולים שלהם כוללים שימוש בדרייברים מסוג זה. ליצרן כשמונה סדרות של רמקולים לשימוש ביתי כולל מבחר רחב של רצפתיים, מדפיים, סנטרים, סראונד, סאטלייטס וסאבוופרים. באופן לא מפתיע ארבעת הסדרות העיקריות של היצרן קרויות על שמן של מתכות (ובסדר עולה בדומה למדליות באולימפיאדה).

על הסאב

ה PLW15 שייך לסדרה הבכירה של מוניטור שנקראת Platinum. הסדרה כוללת שני דגמים של רצפתיים, שני דגמים של סנטרים, מדפי אחד וסאב אחד. ה PLW עובד בטופולגייה דומה לזו של ה JL Audio Fathom f113 שבחנו בעבר - תיבה סגורה עם מגבר מאד חזק ודרייבר מאסיבי.



הדרייבר הנאה הינו בקוטר 15´, בעל ממברנה כסופה שעשויה משילוב של אלומיניום ומגנזיום עם ציפוי קרמי (מוניטור קוראים לזה C-Cam), כולל Motor רחב עם סליל בקוטר 4´ (בעכבה נומינלית של 6Ohms), ו Suspension עם לא פחות משלושה ספיידרים. מרוחב הסראונד ניתן להסיק שהדרייבר אינו בעל מהלך סליל גבוה מהרגיל.


הדרייבר האימתני

המגבר מספק על פי היצרן כ 1KW RMS / 2KW Peak והינו מסוג Class D בדומה להמון סאבים כיום. ניתן לראות מיד שבאופן לא שגרתי, המגבר אינו כולל מתגים או בוררים (מלבד Power) על הפאנל האחורי והכל נשלט בעזרת חוגה ולוח תצוגה שנמצאים בחלק העליון/אחורי של התיבה. מדובר על תוספת ברוכה ויתרה מכך, לעצלנים שבינינו, הסאב מגיע גם עם שלט רחוק (גם כן מחזה יחסית נדיר). השלט אמנם כולל שליטה מלאה על כל הפרמטרים, אך אינו שימושי לכיוונים שדורשים מבט בתצוגה שנמצאת במיקום שאינו רלוונטי למשתמש שיושב בנקודת ההאזנה.


פאנל השליטה העליון ב PLW15

הסאב מצוייד בכניסות/יציאות סטריאו וגם כניסת/יציאת מונו LFE, רק חבל שאין גם כניסות מאוזנות מסוג XLR. מאחור ישנו גם שקע Trigger להפעלת הסאב מרסיבר/פרוססור.

בתור סאב יוקרתי ומבוסס DSP, ישנם הרבה פרמטרים שאפשר "לשחק" איתם על מנת להגיע לתוצאה הרצויה. בעוד שגם בסאב סטנדרטי מקבלים שליטה על הקרוסאובר (חיתוך של הגבוהים), פה מקבלים במצב סטריאו גם שליטה על השיפוע של אותו חיתוך (12/18/24/30/36dB) ובמידה ומשתמשים במודה LFE מרסיבר/פרוססור, הקרוסאובר מנוטרל לגמרי. בנוסף, מקבלים שליטה בקרוסאובר מסוג Subsonic filter לסינון התדרים המאד נמוכים (16-31Hz).

פונקצית שינוי הפאזה נופלת באמצע, מצד אחד זה לא מתג מצד שני זה לא בורר אבסולוטי, במקום זה מקבלים בחירה בטווח 0-315 מעלות בקפיצות של 45 מעלות. לפדנטים ניתן אפילו לבחור את הזמן שלוקח לסאב להיכנס למצב המתנה... (מזכיר לי את הפונקציה במכוניות BMW בה בוחרים כמה זמן לוקח לאורות להחשיך לאחר נעילת הרכב).

כל סאב מודרני שמכבד את עצמו כולל מערכת של EQ או Room correction. לצערי המוניטור נופל על האופציה הראשונה - EQ גרפי בלבד וללא RC אוטומטי עם מיקרופון. במקום זה ישנה בחירה מארבעה מצבים מוכנים מראש - סרטים, דינאמי, מוסיקה ואימפקט. מצבים אלו משנים את עקומת ההיענות על מנת "להתאים" יותר לסגנון מסוים (והאמת היא שזה לא משהו שאני רוצה לראות בסאב ברמה הזו).

במידה ורוצים, ניתן להעביר את ה EQ לשליטה ידנית על תשעה תדרים קבועים (20, 25, 31, 40, 63, 80, 100, 125, 160hz) עם הגברה/הנחתה של 6dB. מי שמעוניין לבצע כיוון ידני מדויק של ה EQ יאלץ להשתמש במקור מדידה חיצוני (אפילו היצרן מציין את זה).

הניווט בתפריטים עצמם הוא פשוט ועובד בשיטה של למעלה/למטה ימינה/שמאלה.

ה PLW-15, כמו שאר הדגמים בסדרת ה Platinum, כולל בחירה מארבעה גימורים שונים: עץ מבריק מסוג Ebony, עץ מבריק מסוג Santos RoseWood, שחור מבריק "פסנתר", ועור (!).

נתונים טכניים

  • סוג תיבה: Sealed.
  • תחום תדרים: 16-160Hz +/- 3dB.
  • מגבר פנימי: 1000W RMS עם 2000W Peak מסוג Class D.
  • דרייבר: אחד בקוטר 15´.
  • קרוסאובר: 40-160Hz.
  • Subsonic filter: 16-31hz.
  • Room Correction: אין.
  • EQ: גרפי מבוסס dsp עם 9 תדרים קבועים.
  • מידות: רוחב 485 מ"מ, גובה 455 מ"מ, עומק 475 מ"מ.
  • משקל: 50 ק"ג.
  • אחריות: שנתיים.

  • Power: מתג הפעלה/כיבוי.
  • Inputs: כניסות מסוג RCA סטריאו או LFE.
  • Outputs: יציאות מסוג RCA סטריאו או LFE.
  • Trigger: שקע לכבל הפעלה מרסיבר/פרוססור.
  • מתג מתח: לבחירה בין 110-120/220-240.
  • שקע חשמל: כולל שני פינים ללא פין אדמה.


הפאנל האחורי


התמקדות על המחברים

איכות בנייה

ה PLW-15 מגיע באריזה גדולה למדי (צריכים שליח או תא מטען מאד מרווח) וארוז בצורה מצוינת כך שחשש מפגיעה פיזית במשלוח הינו כמעט אפסי. לאחר הפתיחה, מרכיבים את הרגליות מתכת שבמצבן הסטנדרטי מאפשרות התקנה על מרצפות/פרקט תודות לתחתית גומי, או שניתן להבריג ספייקים במרכז הרגליות עצמן למי שמעוניין להתקין על שטיח (או מרצפות/פרקט בתוספת מטבעות בתחתית...).

הסאב שהגיע אלי כלל גימור עץ מסוג Ebony עם ציפוי מבריק - זה לא רק נראה פנטסטי אלא היה מושלם לגמרי, בלי שום שריטות, קילופים, או כתמים כלשהם. התיבה עצמה מעוצבת עם צדדים מקומרים (זה די באופנה עכשיו) ופינות מעוגלות, כך שלא נשרטים כשמתעסקים עם התיבה. הגריל הינו מאסיבי למדי, מוגמר בשחור מבריק ועשוי ממתכת על מנת לשמור על הדרייבר ממכה חיצונית. בזמן עבודה לא התגלו חלקים רופפים או רעשים מכאניים מהדרייבר.


גריל מאסיבי

פנים התיבה עשוי מ MDF בעובי 30 מ"מ, כוללת צלע חיזוק מחוררת במרכז התיבה, תא נפרד למגבר ודיפון ספוג אפור בדפנות (ללא שימוש בחומרים כמו פוליפיל וכדומה). הדרייבר מותקן בצורה שטוחה ללא בליטה מהתיבה ומורכב כמובן בעזרת שקעים ממתכת (במקום ההרגל המגונה של הברגה ישירה לעץ). בחישוב גס אני מעריך את נפח העבודה של הדרייבר באזור ה 75 ליטר שזה די אופייני לקונפיגורציה מהסוג הזה.


פנים התיבה

המגבר מבחוץ נראה מינימליסטי למדי (בעקבות פאנל הבקרה כמובן), מורכב בצורה שטוחה ללא בליטה מהתיבה וכולל צלעות קירור קטנות אך נאות במרכזו. פאנל הבקרה מעוצב בצורה יפה עם מסגרת ממתכת ותצוגת LED עם רקע בצבע אדום כהה וכתב בצבע אדום בהיר. מבפנים רואים שהמגבר מופרד מתא הדרייבר, מגיע עם שנאי גדול מסוג Toroidal וכולל פתחי אוורור מתחת לתיבה עצמה. בזמן עבודה לא נשמעו דליפות אויר מהסאב.


צלעות קירור דקורטיביות



השלט קומפקטי ונאה, רק חבל שכיסוי המתכת שעל המתגים לא הודבק באופן מושלם.


מדידות

עקומת היענות מול הוופר ממרחק 1 ס"מ: (שימוש בכניסת LFE עם הקרוס ברסיבר)

 


מצב שטוח (קו צהוב), מצב סרטים (קו אדום)

ניתן לראות שמצב שטוח (מצב User עם EQ על Flat) אינו כולל שום פרה EQ או במילים אחרות העקומה היא של הדרייבר לבד וללא כל עזרים, לכן לא מפתיע שבצורה הזו הסאב שטוח רק ל 37hz. הפעלת מצב סרטים מראה הגברה של כל התדרים, אבל הסאב עדיין שטוח רק ל 36Hz ככה שאין שינוי יחסית למצב שטוח. המצב לדעתי מפספס את הפוטנציאל שיש בפסקול של סרטים מודרניים בהתחשב שפה רוב הדגש הוא רק מעל ל 35Hz. ישנם כאלו שזה ימצא חן בעיניהם אבל לא בשביל זה רוכשים סאב ברמה הזו.


מצב שטוח (קו צהוב), מצב מוסיקה (קו כחול)

מצב מוסיקה מנחית תדרים מעל ל 50Hz ומגביר מתחת לזה. התוצאה נראית יותר טוב וכעת הסאב שטוח ל 23.5Hz. לא רע, אבל עדיין לא ה 16Hz שהיצרן מצהיר.


מצב שטוח (קו צהוב), מצב אימפקט (קו ירוק)

מצב אימפקט נראה דומה למצב סרטים,רק שההבדל הוא שכעת מנחיתים בהדרגה את התדרים מתחת ל 50Hz. אימפקט זה בהחלט תיאור נכון וכעת הסאב שטוח רק ל 39Hz. אחלה מצב למי שאוהב לשמוע טראנס/מוסיקה שחורה אבל עדיין די מיותר לטעמי.


מצב שטוח (קו צהוב), מצב דינאמי (קו תכלת)

מצב דינאמי מאד דומה למצב מוסיקה, רק שהפעם קיימת הנחתה הדרגתית של התדרים מעל ל 40Hz. כעת הסאב שטוח ל 30Hz.
למה המצב נקרא דינאמי? לא ממש ברור.

  


מצב שטוח (קו צהוב), מצב User (קו ירוק)

פה ניסיתי לכוון את ה EQ כדי להגיע לעקומה שבה הסאב שטוח לתדר הכי נמוך שניתן. הניסיון פחות או יותר עבד וכעת הסאב שטוח ל 19Hz אבל גם פה הוא לא תואם לטענות היצרן.


מצב סטריאו, EQ על שטוח, קרוסאובר בשיפוע 12dB, תדרים 40,80,160hz



מצב סטריאו, EQ על שטוח, קרוסאובר בתדר 80hz, שיפועים 12,18,24,30,36dB

 


מצב LFE, EQ על User לאחר כיוון, Subsonic filter, תדרים Flat,16,20,31hz




עקומת היענות בנקודת האזנה ממרחק 2.5 מטר
מצב User (קו כחול), מצב User לאחר כיוון EQ (קו ירוק), מצב User לאחר EQ יחד עם הרמקולים הקדמיים (קו אדום)

בנקודת ההאזנה הדברים כמובן משתנים וכל הגבעות ועמקים שרואים בעקומה הם תוצאה ישירה של השפעת החדר. הסאב באותו רגע אגב היה מכוון בעוצמה גבוהה יותר מהרמקולים הקדמיים.


מוסיקה

פתחתי דווקא עם קטע שקט של Andrea zonn שנקרא Better be home soon. אפשר לומר שהבסים פה ממש לא קשורים לשיר עם קיק רחב ומאסיבי למדי ב 28Hz שיורד בהדרגתיות עד 60hz, מה שנותן לו הרגשה של עומק אבל עדיין עם טפיחה בחזה. ה PLW15 עשה עבודה מצוינת עם קיק נקי וחזק.

                    

משם עברתי לקטע אלקטרוני של Atheus שנקרא Side effex. הסטייל הוא מינימל, כלומר בסים כבדים ו BPM נמוך. "הקיק" פה יושב יפה ב 33Hz עם מלא חומר גם מעל לזה. ה PLW15 גם פה לא אכזב, עם בשר איפה שצריך ותוצאה נקייה. הקטע הבא היה Long after your gone של הגיטריסט Chris jones. הקטע עשוי ככה שהגיטרה נשמעת כאילו גם היא מפיקה את הבסים, אלו מפוזרים אבל יורדים נמוך ל 36Hz. שוב לא מצאתי מקום לתלונות וה PLW15 נשמע נקי ובשום אופן לא "מפוזר" או "קופסתי".

בקטע Apparition de l´Église Éternelle בביצועו של Olivier latry, הנמוכים יורדים עד לפדאל הקלאסי של 16Hz. ה PLW15 הפיק תוצאה טובה, אבל היה חסר לי את הרגשת "החדר המהדהד" שיש לקטע הזה. לעומת זאת, בקטע Now I know של Renholder שלקוח מפס הקול של הסרט Underworld, ההרגשה המדוברת הייתה מצוינת עם הפקה טובה של הבס המודגש ב 22Hz. בשיר Drop dead gorgeous של הלהקה Republica, ישנו קיק מהיר ב 38Hz שיורד בהדרגה משם. ה PLW15 נתן כמו רמקול מסיבות (במובן הטוב).

                    

בקטע Get on של Yello (קטע אהוב עלי בבדיקה של סאבים), ישנו "קיק" שמתרכז באיזור ה 26Hz וכל עוד לא חושבים שנמצאים בבר תל אביבי ממוצע, ה PLW15 לא מאכזב. אני סוגר עם שיר שקט של Annie lennox (חובבת בסים) בשם Primitive, בו הבסים יורדים בכיף ל 29Hz. על ה PLW15 זה נשמע "חלק" וטוב, Nuff said.

סרטים

פתחתי באחד מהקטעים הכי אהובים על ראשי הבס - "יציאת התלת רגל" בסרט War of the Worlds. מדובר כאן על עינוי קלאסי לכל סאב וה PLW15 אינו יוצא דופן. חוץ ממה שמתחת ל 20Hz, התוצאה הייתה בהחלט מספקת אבל עד לגבול מסוים (הדרישות שלי גבוהות למדי) והייתי שמח אם הסאב היה יכול לתת פה מעט יותר. בקטע המצוין עם המחסל הענקי בסרט Terminator Salvation, ה PLW15 הרגיש כבר פחות לחוץ עם בסים מצוינים ותוצאה נקייה.

                                  

בסרט האנימציה המעולה של פיקסר Wall-E יש אחלה נמוכים. קטע מבדר במיוחד באספקט הזה זה כש EVE נצמדת בטעות למגנט הגדול ליד הספינות ואז מתוך עצבים מפציצה עם התותח שלה כל דבר מסביב. הדומינו של הספינות נשמע פנטסטי. עוד קטע "מפורסם" של חובבי הבס זו סצנת ה "Skidoosh"  בקרב האחרון בסרט Kung fu panda. הפנדה כולה מרים זרת אבל מדובר פה על מכת רצח לסאבים, ובדומה ל War of the Worlds, גם כאן הכל טוב ויפה כל עוד לא נסחפים מדי עם הווליום אחרת הסאב מגיע לגבולות שלו די מהר. סצנת ה Mech בסרט District 9 נשמע פגז על ה PLW15, חזק ונקי.

                                  

מתחרים

אם נשווה את ה PLW15 לסאבים אחרים בסגנון דומה שנבחנו באתר, אז באותה גזרת מחיר נמצא כמובן ה JL Audio Fathom f113. ה JL Audio Fathom f113 בעל מידות דומות אך כבד יותר, בעל דרייבר מאסיבי יותר ובקוטר קטן יותר (אבל עם שטח ממברנה מאד דומה), מוגמר באותה רמה (אבל לא יפה כמו גימורי העץ שמוניטור אודיו מציעים), כולל גם כניסות מסוג XLR ומגיע עם RC בסיסי למדי.

ה PLW15 לעומת זאת, כולל שלט רחוק ומסך תצוגה וכיוונים יותר רבים ויותר מדויקים. בנוסף יש לו EQ יותר מגוון, אך זה אינו אוטומטי וגם ככה די נחוץ על מנת לקבל עקומה טובה. בכל הקשור לביצועים אני אתן את ה היתרון ל JL, אך היתרונות שלו מתבטאים בעיקר בפיקים הדינאמיים בהם ה PLW15 הרגיש מעט חסר יחסית ל JL Audio Fathom f113.

אם אכניס להשוואה סאב שונה למדי כמו ה SVS PB13-Ultra, מגלים דברים אחרים. ה PLW15 בנוי ומוגמר ברמה יותר גבוהה, יותר "קומפקטי", כולל דרייבר גדול יותר (אך לא בהכרח טוב יותר), שלט רחוק עם מסך תצוגה וכיוונים יותר רבים ומדויקים. ה SVS PB13-Ultraהוא בכלל סאב גדול בתצורת Ported עם מגבר סטנדרטי ללא שלט או פאנל קדמי, אופציה לכיוון ידני של EQ פרמטרי אחד, אך כולל גם כניסות מסוג XLR.

ה SVS PB13-Ultra ניתן לעבודה במצב Ported (בתדרים שונים) או במצב סגור (פורטים סגורים). במצב סגור שני הסאבים דומים מאד, אבל במצב Ported, ה SVS PB13-Ultra הוא באופן טבעי יותר חזק ויותר נקי (גם מה JL Audio Fathom f113). אמנם ה SVS PB13-Ultra מתומחר בחצי מה PLW15, אבל הוא אינו משדר את היוקרתיות של ה PLW15 והוא ניתן לרכישה אך ורק ישירות מהיצרן ביבוא אישי וללא כל שירות של התקנה או תמיכה מיבואן מקומי.

סיכום

האמת היא שמעולם לא ציפיתי מ Monitor Audio להוציא לשוק סאב בסגנון הזה אבל הופתעתי לטובה. ה PLW15 בנוי לתלפיות ומותיר רושם של מוצר יוקרתי, מגיע עם שלט רחוק שאינו נחשב למחזה נפוץ בתחום הסאבים ומפיק נמוכים ברמה שמצפים ממנו. מצד שני, מעט מאכזב אותי שסאב בקליבר הזה שמגיע עם DSP, כיוונים מגוונים ו- EQ ידני, אינו כולל Room Correction או כניסות XLR. חבל שעל מנת להגיע לעקומה טובה, אני צריך לכוון את ה EQ בעצמי וחבל שמצבי ה EQ שהיצרן הגדיר לא עושים צדק לסאב כזה וסתם מחסירים מהבסים שהוא יכול להפיק. לאחר כיוון עצמי הסאב לא אכזב ועשה את מה שהוא צריך לעשות מצוין, אבל לא לשכוח שבקבוצת המחיר הזו התחרות אינה קלה.



מי שמחפש סאב בתיבה סגורה, שנראה מעולה (או לחילופין משלים וויזואלית את שאר הרמקולים מסדרת ה Platinum של היצרן) ובעל שורשים אנגליים "טהורים" - יקבל בתמורה שעות של בסים מהנים בחברת ה PLW15.

מחיר: 21,990 ₪.

להמשך דיון בנושא סאבוופר Monitor Audio PLW15.

תודה לקונקטור על השאלת הסאב לטובת הביקורת

 


נושאים מקושרים

אודיו
אודיו



עוד מ: HazooM
תגיות


דרגת קושי: 3
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(2) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
למאמר זה בפרקים
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht