האתר שלנו מבוסס על פרסומות. ללא פרסומות לא נוכל להתקיים כלכלית.
כנראה שנעשה שימוש בדפדפן שלך בחוסם פרסומות אשר פוגע בנו כלכלית
אנחנו מבקשים שתוסיף אותנו לרשימה הלבנה Whitelist בתוסף חוסם הפרסומות שלך

תודה והמשך גלישה נעימה באתר!


עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

ביקורת רמקולים (עם בונוס): + AudioEngine A5 ו- D1 DAC

מאת: אורי לרנר
27/03/2013 - 07:00



 
 
 


החברה וקו המוצרים

חברת Audioengine נוסדה בשנת 2002. שלושת מקימיה היו יוצאי חברות ותיקות וגדולות בתחום האלקטרוניקה והמוזיקה (ביניהן Harman/Kardon , Gibson Guitar , Alesis Studio Electronics , ו-Apple Cpmputer), שהחליטו להקים חברה עצמאית שתתמקד בייצור מוניטורים אולפניים. התוצאה הייתה מאוד מוצלחת (לטעמם ולדעת המבקרים), וההחלטה הבאה שלקחו, עיצבה למעשה את קו המוצרים הנוכחי שלהם - הם בחרו להעביר את התפיסה שלהם לרמקולים מוגברים אל השוק הביתי, אם כרמקולים לעמדת האזנה למוסיקה, או כרמקולים לכל שימוש שהוא - משחקים, צפייה בטלויזיה או כל תפקיד אחר.
אחד הקוים המובילים את החברה בעיצוב הרמקולים שלהם הוא התאמה מקסימלית לשימוש ישיר מנגני מוסיקה ניידים, כולל דגש מיוחד על התמודדות איכותית עם קבצים דחוסים (MP3 וכולי).

בין המוצרים שמשווקת החברה נמצאים מספר דגמים של רמקולים מוגברים (2.0, במספר גדלים, לדוגמה ה Audioengine 2 או ה-5), סאבוופרים המתאימים לשידוך לרמקולי הסטריאו מתוצרת החברה, משדרים אלחוטיים להתאמה מקסימלית של הרמקולים לחלל ההאזנה, מגבר זעיר (המשודך לרמקולים פסיביים תואמים) ועוד.

+A5

 

הרמקולים אותם בחנו במאמר זה הם ה- +A5, הדגם שהחליף את דגם ה-5 אשר סוקר פה באתר בהרחבה בשנת 2007. דגם זה הוא הגדול בקו הרמקולים המדפיים שמציעה החברה. אלו רמקולים בעלי מגבר פנימי (המובנה ברמקול השמאלי מבין השניים), בגודל של רמקול מדפי ממוצע, ואף מעט קטנים מכך. 
הרמקול בנוי MDF ומצופה בלכה בעלת גימור מבריק ומראה מאוד "מעוגל" בפינות. הרושם המתקבל אסטתי ונקי מאוד, אם כי הדעות חלוקות, ובעיניי חלק מבני המשפחה שהתרשמו מהרמקול, במבט מהצד הוא נראה כמו אביזר חשמלי המוכר יותר ממטבחים - מיקרוגל... על טעם ועל ריח אין להתווכח, אך הכל הסכימו כי איכות הבנייה מאוד גבוהה ונראה כי קיימת הקפדה על הפרטים הקטנים. 

הקפדה זו נראית כבר בעת פתיחת האריזה. הרמקולים והרכיבים המסופקים עימם הגיעו עטופים לעילא ולעילא, ב"חצאיות" בד התפורות בהתאם לגודל הרמקול (או הכבל, כפי שנראה בהמשך), ומתחת לבד בעטיפת ריפוד נוספת!

תחתית הרמקול מצופה כמעט לחלוטין בפד סיליקון המצופה במעין בד, לצורך בידוד בין הרמקול למשטח עליו הוא מונח. במרכז קיים תבריג המאפשר חיבור הרמקול למעמד או מדף, אולם חשוב לציין כי הברגה זו אינה מיועדת לשאת את כל משקל הרמקול (למשל עבור התקנת תקרה / מתקן קיר סמוי).

 

פרטים טכניים מלאים של הרמקול (כפי שמופיעים בחוברת המסופקת עימם):

 

חיבורים 

 
צילום החיבורים ברמקול השמאלי (הכולל את המגבר)

 בשונה מדגם ה-5, בגרסה החדשה כל החיבורים נמצאים בגב הרמקול, כך שחזיתו וחלקו העליון נשמרים נקיים וחלקים. ברמקול השמאלי, הכולל את המגבר, נמצא שתי כניסות אודיו, הפועלות במקביל - כניסה אחת היא כניסת PL 3.5 מ"מ, המתאימה לחיבור למרבית הנגנים או הטלפונים הסלולריים, או לחיבור יציאת רמקולים ממחשב שולחני או נייד. הכניסה השניה היא למעשה זוג כניסות RCA. זוג זה שימושי אם משתמשים ברמקולים כחלופה לרמקולים של טלויזיה, או מחברים אותם לאביזר בעל יציאות סטריאו מסוג זה. 

בנוסף, ברמקול השמאלי נמצא יציאת סטריאו (המסומנת Output). יציאה זו הינה יציאה הנשלטת מבחינת עוצמת האות היוצא (Variable), המאפשרת חיבור להתקני אודיו נוספים - למשל סאבוופר בעל כניסות סטריאו (כדוגמת אלו המיוצרים ע"י החברה).
מחברי הרמקולים הנראים בתחתית התמונה הינם החיבור היוצא לרמקול הימני. אלו חיבורי "בננה" אשר עושים רושם איכותי ובנויים היטב. החיבור האחרון הוא יציאת USB Power, המשמשת להנעת אביזרים כגון משדרים אלחוטיים או לטעינת הנגן בו אנו משתמשים.

 

בחלק התחתון נראה את כניסת המתח, מתג ההפעלה הראשי ובורר לקביעת המתח - 220 / 110 וולט, בהתאם למדינה בה אנו נמצאים (יחד עם פתח גישה להחלפת הפיוז).  

בראש הפאה האחורית של כל רמקול נראה את הפורט (Bass Reflex), המגדיר את התיבה כפתוחה. החברה ממליצה בהנחיות למקם את הרמקולים לפחות 10 ס"מ מקיר אחורי, ואכן - במיקום קרוב יותר הצליל נשמע מעט חנוק. 

  

בחזית הרמקול השמאלי (הנראה בתמונה זו דווקא מימין), נמצא את כפתור העוצמה. זוהי חוגה בעלת כיוון רציף, אשר בלחיצה מעבירה את הרמקול למצב שינה (Sleep). בצד שמאל נראה את עינית הקליטה של השלט ואת נורת חיווי מצב העבודה של הרמקול, לה שלושה מצבים: 

  1. דולקת באופן קבוע - מצב עבודה רגיל.
  2. הבהוב איטי - הרמקול מושתק (Mute).
  3. הבהוב איטי מדורג (הנורית דועכת ומתגברת בהדרגה) - הרמקול במצב שינה (Sleep). 

הטוויטר, בעל מראה לא סימטרי (מנוגד בין שני הרמקולים)

בדומה לדגם האב, גם לרמקול זה שני אלמנטים, טוויטר בעל כיסוי משי בקוטר 20 מ"מ, ומיד/וופר בקוטר 5 אינץ', העשוי סיבי קוולר. כפי שתיאר חנן לשנובולסקי בסיקור הדגם הקטן יותר בסדרה (החולק את טכנולוגיית הדרייברים), ה-Woofer עשוי מסיבי פחמן המקנים לו קשיחות ויכולת מצויינת לעמוד בעוצמות בסים גבוהות יחסית ללא עיוות הממברנה. בד המשי ממנו בנוי ה-Tweeter מונע את "צביעת" הצלילים הגבוהים בגוון מתכתי המאפיין חומרים מתכתיים.

 

מה באריזה

  

מיד עם פתיחת הקרטון, מתגלה העובדה כי הרמקולים עצמם נמצאים בקרטון פנימי. זאת עוד דוגמה להקפדה על איכות המוצר, וההבטחה כי הוא יסופק בשלום. בראש הקרטון - רשימת תכולה מפורטת, יחד עם מדריך קצר מתורגם להוראות ההפעלה והבטיחות, המוכנס ע"י היבואן לאריזה.

מה אנו מקבלים עם הרמקולים:

  

 

  • זוג רמקולים
  • כבל חשמל (בעל תקע ישראלי)
  • כבל רמקולים, דו גידי, העושה רושם של איכות סבירה למדי (קצוות החוטים חשופים ומצופים בדיל)
  • כבל PL-PL (מחברי 3.5 מ"מ בשני הצדדים).
  • כבל 2xRCA - 2xRCA.
  • שלט לרמקולים.
  • חוברת הפעלה וקטלוג מוצרי החברה

כבל הרמקולים המצורף

השלט

השלט המסופק בסיסי למדי, וכולל ארבעה כפתורים בלבד - שני כפתורי עוצמה (העלאת והחלשת השמע), כפתור להשתקת הרמקול וכפתור למעבר למצב שינה. למרות שאין צורך ביותר מארבעת הפונקציות האלו, השלט מרגיש מעט פשוט ולא תואם למראה הכללי המעוצב של הרמקולים.   טווח השידור של השלט מספק בהחלט, אם כי הזוית מעט מוגבלת (חשוב לזכור שהעינית נמצאת ברמקול השמאלי, וצריך לכוון את השלט די במדויק - גם במישור הרוחב וגם הגובה).


D1 DAC

 

על מנת להפיק את המקסימום מהרמקולים, קיבלנו לסקירה גם את ה- D1, ה-DAC התואם מבית Audioengine. זהו DAC קטן ומעוצב, המקבל את האות הדיגיטלי דרך כניסת USB (תומך עד 96khz/24-bit) או כניסה אופטית (עד 128khz/24-bit), ומאפשר הוצאת הסיגנל דרך שני מחברי RCA (אל הרמקולים), או יציאת PL 3.5 מ"מ, אז הוא מתפקד כמגבר אוזניות.

פרטים טכניים (מפרט היצרן)

 

 

חיבורים

בחזית ה-D1 נמצא את בורר העוצמה, את יציאת מגבר האוזניות ואת כפתור ההדלקה. הכפתור מאיר באור לבן כאשר ה-DAC דולק. 

 

בגב המכשיר, נראה את כניסות האודיו (אופטית ו-USB), ואת יציאות ה-RCA. כניסת ה-USB משמשת גם עבור אספקת המתח למכשיר. במידה ומחברים את ה-DAC למחשב גם דרך ה-USB וגם בחיבור אופטי, ה-DAC יתעדף את הכניסה האופטית וישתמש בסיגנל המגיע דרכה בלבד.

מה באריזה

ה-D1 מגיע באריזה מינימליסטית יותר מאשר הרמקולים, אם כי גם הוא מגיע בנרתיק בד יעודי, הדומה מאוד לאחיו הגדולים שראינו קודם. בנוסף, מסופק כבל USB המתאים לחיבור ה-DAC למחשב, וחוברת הוראות.

בביקורת, השוויתי את ה-D1 ל nuforce uDAC שברשותי. לצורך המחשת הגודל, ניתן לראות את ההבדלים הפיזיים בתמונה הבאה:

 

 


שלבי המבחן 

את הרמקולים בחנתי בשני שלבים - בתחילה השתמשתי בהם כפי שמייעדים אותם המפתחים, כרמקולים casual - לכל סביבת האזנה בבית. חיברתי אותם בכמה חללי האזנה שונים, והאזנתי ממקורות שונים - אייפון (בחיבור דרך שקע האוזניות), אותו האייפון בחיבור Line Out, מחשב נייד, ואף טלויזיה (דרך יציאות ה Audio Out של המסך). בהמשך, במטרה לבחון את ה- D1 DAC, השתמשתי במחשב כמקור בחיבור USB. את התוצאה השוויתי לחיבור באמצעות ה- uDAC באותו המיקום, עבור אותם התכנים. לבסוף, בחנתי את ה- D1 כמגבר אוזניות, עם ה Sennheiser HD-595 שברשותי. 

את חווית ההאזנה לא אתאר עבור כל קטע בנפרד, מכיוון שבחנתי מגוון רב של קטעים מסגנונות שונים. במידה וקיימת תכונה ספציפית עליה אתעכב, אציין קטע המאפיין תכונה זו.

איכות הקבצים לה האזנתי הייתה מגוונת, מ- MP3 בקידוד של 128 ביט ועד Apple Loseless. 

רמקולים לשימוש "שוטף"

חלל ההאזנה הראשון בו חיברתי את הרמקולים היה עמדת העבודה שלי, שם אני נמצא שעות רבות ליד המחשב. הרמקולים הוצבו כ 1.2 מ' האחד מהשני, והמקור בו השתמשתי היה האייפון או המחשב (דרך יציאת האוזניות).

הרושם הראשוני היה מצוין. למרות הקרבה היחסית (גם בין הרמקולים וגם בין הרמקולים אליי), התחושה הייתה כי הצליל עוטף אותי מכל הכיוונים. קטעי שירה ע"י מקהלה (כולל מקהלות לא סטנדרטיות, למשל בשיר Bohemian Raphsody/queen) נשמעו ברורים לחלוטין, הייתה הפרדה טובה בין קולות השירה למוזיקת הרקע וניתן היה לעצום עיניים ולדמיין את המקהלה מולי. רוב הקטעים אותם שמעתי בחלל זה נשמעו טוב מאוד, הייתה הפרדה טובה בין הכלים וקולות שירה נשמעו צלולים וברורים. זה בלט במיוחד בקטעים אופראיים (למשל שיר הטוראדור, מתוך כרמן / ביזה, בביצוע לוצ'יאנו פווארוטי), שם היה ניתן להבחין בכל תו או תנודה בצליל.

בכל הנוגע לאיכות קבצי המקור, בהחלט הורגש הבדל בין קבצים דחוסים לקבצים באיכות גבוהה, אם כי יש לציין שגם הקבצים באיכות 128 kbps נשמעו טוב יותר על הרמקולים האלו מאשר על רמקולים פחות "מתפשרים", דרך הרסיבר (או על האוזניות בחיבור ישיר). כפי הנראה יש אמת בדבר שהרמקולים האלו מתוכננים גם לצרכני הפורמטים הדחוסים. 

לאחר מכן, העברתי את הרמקולים לסלון ביתי, שם הרמקולים שימשו להאזנה שוטפת, גם למוזיקה דרך האייפון (בחיבור Line Out, דרך העריסה האוניברסלית של אפל) וגם בחיבור ישיר לטלויזיה, עבור מגוון תכנים.

חדי העין ישימו לב שהמעמד לרמקול הוא למעשה הרמקול הרצפתי...

 

בעבר, היה לי ניסיון עם רמקולים מדפיים שלא עמדו במבחן הסלון שלי. הסלון מאורך יחסית (המערכת נמצאת באמצע הצלע הארוכה), ויש מקומות ישיבה בכל החלל. בנסיונות קודמים, המוזיקה נשמעה טוב מול המערכת, אולם לא בכל המקומות.

עם ה- +A5, הופתעתי לגלות שהבמה שהרגשתי בעמדת העבודה המצומצמת נשמרה גם פה, ואפילו התגברה. הרמקולים עמדו מרוחקים יותר אחד מהשני, ואם כי נדרשה יותר עוצמה - הצליל נשאר נקי וברור, גם בווליום גבוה. כמעט כל סגנון שאתגרתי את הרמקולים (Opera Metal, רוק לסוגיו, פופ, יצירות קלאסיות ועוד) - הכל נשמע ברור ונקי. אחת התכונות של הרמקולים שאני אהבתי (אך יש כאלו שפחות "יתחברו" אליה), היא שהצלילים הנמוכים אינם מוגזמים. בשונה מרמקולים מוגברים אחרים, אין פה דגש על תחום הבאסים, אלא קיים איזון, ואפילו מעט הפחתה בצלילים הנמוכים ביחס למיד/גבוה. הסגנון בו תכונה זו התבלטה הוא מוזיקה שחורה - מי שמחפש "בומים" או סדקים בקירות, כנראה יצטרך רמקולים אחרים (או להשלים את הסט עם סאבוופר תואם). אני חובב מוזיקה שחורה אך לא מחפש אפקטים מיוחדים, ומאוד נהניתי מהשימוש ברמקולים כפי שהם. אחד השירים שמשמשים אותי מזה שנים לבחינת מערכות הוא Gansta's paradise של Coolio. הוא אמנם רווי באסים, אבל רמקולים ש"מגזימים" פשוט פוגעים בשיר עצמו. פה - המוזיקה הייתה רקע מצוין, אבל השילוב בין השירה לרקע היה נקי ומהנה. 

בצפייה בטלויזיה או סרטים כמובן שהרמקולים עשו עבודתם נאמנה, טוב בהרבה מהרמקולים המובנים במסך. אין ממש מה להרחיב על הנושא הזה...

החלל האחרון בו האזנתי היה סלון ריק מרהיטים, תמונות, שטיחים וכו' - מלבד המזנון עליו עמדו הרמקולים (וכסא עליו ישבתי).

 

המטרה הייתה לבחון האם איכות הרמקולים נגזרת גם מההתאמה לחדר. לא אתעכב על הבחינה מלבד ציון העובדה כי נצפתה ירידה באיכות הצלילים הגבוהים, אשר נשמעו חורקים מעט ביחס לאיכותם הקודמת. זהו חיזוק נוסף לכך שברכישת רמקולים חשוב לבדוק אותם בסביבת ההאזנה המיועדת, או לנסותם במספר מיקומים בחלל לפני בחירת המיקום הסופי.

+D1 + A5, ביחד ולחוד

בשלב זה, חזרתי לעמדת העבודה, ועברתי לבחון רק קבצי אודיו שאינם דחוסים, מכיוון שבחיבור הראשון היה לי ברור שה- DAC מדגיש את ההבדלים בין האיכויות, ברמה שהפכה בלתי נסבלת.
ההבדלים בהאזנה עם ה- DAC לעומת חיבור ישיר לא היו בולטים, ורק לאחר כמה סשנים של האזנה לאותן היצירות הצלחתי לשים את האצבע - ה-DAC פשוט הוציא מהרמקולים דגשים קטנים שלא היו בולטים עד הסוף קודם לכן. בקטע השריקה מהסרט Kill Bill (שם הקטע המקורי - Twisted Nerve) קיימים ברקע קולות פעמונים. ללא ה-DAC, הפרדתם מהמוזיקה הייתה ברורה, אך הם נשמעו כרצף יחיד. לעומת זאת, בחיבור דרך ה- DAC נשמעה הפרדה טובה יותר גם בין הצלילים הקרובים מאוד. תופעה זו חזרה על עצמה בשיר The Devil Went down to Georgia (של ה- Charlie Daniels band). זהו עוד שיר שאני אוהב לבחון עימו מערכות, מכיוון שהוא כולל קטעי נגינה מהירים מאוד (Fiddling) על כינור. גם פה, ה- DAC גרם לכך שההפרדה בין הפריטות הבודדות תהיה מורגשת. גם ה- Nuforce שלי הוביל לאותן התוצאות, או מספיק קרוב לכך, ברמה שאני לא הצלחתי להבדיל.

בכל הנוגע לשימוש כמגבר אוזניות, ה HD-595 שלי אינן מאוד תובעניות (32 אוהם). שני המגברים דחפו אותן בצורה מצוינת והובילו לתוצאות נפלאות.  בבדיקה של חמש דק' שביצעתי על HD-600 של חבר, ה-D1 הצליח לדחוף אותן גם בקטעים תובעניים, בעוד שב- uDAC נאלצתי להעלות מאוד את בורר העוצמה, ונוצר מעט hiss. 

אגב, לאותו החבר יש את ה- Audioengine A5, ולטענתו - השיפור באיכות הצליל בדגם החדש מורגש מאוד. 


סיכום

 

מאז דגם ה- A5, זרמו הרבה מים בביצת האודיו. השינויים בדגם שנסקר פה (כפי שמופיעים באתר החברה) הם:

 

  • advance tuned cabinet with rear-ported waveguide
  • improved thermal management
  • upgraded speaker connector binding posts
  • remote control
  • variable preamp line out
  • RCA and mini-jack inputs
  • new stand-mount 1/4" threaded inserts 
חלק מהשינויים האלו תורמים לשיפור המורגש באיכות הצליל (כפי שציינתי, זוהי חוות דעתו של חבר, ולא שלי - לא האזנתי מספיק לדור הקודם), ואחרים מהווים תרומה משמעותית לנוחות השימוש - אם יציאת ה-RCA הנשלטת (המאפשרת הרחבת המערכת או חיבור סאבוופר ייעודי), כניסות ה-RCA וכמובן - השלט הרחוק, המאפשר לנו לשלוט על הווליום מבלי לקום מהכורסה... אם זוית הקליטה של השלט הייתה מעט רחבה יותר זה היה משלים את החוויה.
 
הרמקולים האלו מהווים לדעתי את הפתרון המושלם למי שמחפש מערכת ביתית, בעלת צליל מצוין כמעט בכל סגנון שמנגנים, עם WAF גבוה ובעלות סבירה (אם משווים אותה לרכישת מגבר סטריאו + זוג רמקולים מדפים שייתנו תמורה דומה). גם למי שמחפש חלופה איכותית ל"רמקולים למחשב", תוך שמירה על גודל יחסית סביר, זו אפשרות שכדאי לשקול.
בנוסף, לכל מי שעובד בסביבה המאפשרת לו להנות מצליל איכותי בווליום סביר, אלו זוג רמקולים שישתלבו בקלות במשרד מודרני, בתנאי שיש מספיק מקום לפתוח מעט מרווח ביניהם.
 
ה- DAC מדגם D1 קטן, אסתטי ושימושי. קיימת המלצה די גורפת בקהילות האודיו ברשת להשתמש בממירי D/A שאינם מובנים על לוח האם של מחשבים מודרניים (אם ע"י הוספת DAC חיצוני, או כרטיס קול יעודי דוגמת ה XONAR), לכל מי שמשתמש במחשב כמקור להאזנה לאודיו. ה-D1 עושה את העבודה מצוין, אם בהגברת אוזניות או בהעברת סיגנל לרמקולים, אלו של Audioengine או אחרים. התקנתו פשוטה והוא עובד מיידית, והתוצאה טובה מאוד. החיסרון היחיד שנתקלתי בו הוא שבורר העוצמה מעט רגיש (קשה לבחור עוצמת שמע מאוד נמוכה), אבל זוהי מגבלה קטנה מאוד. 
  

מחיר הדגמים הנסקרים : 

  • +A5, צבע שחור מט או לבן מבריק - 2,500 ש"ח.
  • +A5, צבע במבוק טבעי - 2,950 ש"ח.
  • D1 DAC - מחיר 950 ש"ח. 
מוצרי Audio Engine משווקים בארץ ע"י צור סחר (נציג בלעדי, אודיואנג'ן ישראל)

לדיון בנושא: ביקורת רמקולים (עם בונוס): + AudioEngine A5 ו- D1 DAC




עוד מ: uriler
תגיות


דרגת קושי: 1
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
למאמר זה בפרקים
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht