עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

ביקורת מסך פלזמה 3D תלת מימד - Panasonic 50VT20

18/04/2010 - 07:00


עמוד הקודם: הקדמה | המאמר המלא | עמוד הבא: איכות תמונה >

 
 
 

3D - תלת מימד, האם זה כדאי?

 

מן הסתם, הדבר הראשון שמרבית האנשים שאני פוגש אומרים לי זה שהם בחיים לא ישדרגו למסך תלת מימד. הסיבה, כך הם טוענים, היא שמדובר בקוריוז ומי ישים בכלל משקפיים כאלה בסלון. מתברר שלא מעט אנשים משתמשים במשקפיים באופן כללי, כך שטכנית זה עלול להציק בעיקר למי שלא מורגל למשקפיים כלל (וגם הם מורגלים לרוב במשקפי שמש).

מדובר כמובן ב-Accessory שלא נשים מסביב לשעון בסלון, אלא רק באירועים מיוחדים כגון סרטים, אירועי ספורט מיוחדים והופעות. אני מעריך שפונקציה זו לא תהיה מופעלת בתדירות גבוהה בבתי הרוכשים, אלא אם כן סופרים את הגיימרים בעלי PS3 שצפויים, לפי הודעת סוני ונציגתה בארץ ישפאר, לקבל שדרוג תוכנה שיאפשר שימוש במשחקי תלת מימד בסביבות יוני-יולי. מכיוון שמדובר בממשק סטנדרטי, בעלי מסכי תלת מימד של כל החברות, כולל ה-50VT20, יוכלו לנצל את הפלטפורמה של ה-PS3 שצפוייה לקבל קפיצה משמעותית במכירות שלה לקראת עונת החגים בסוף השנה.

מייד אחרי שהם אומרים לי את זה, הם שואלים אותי האם אני חושב שתלת מימד יתפוס. לטענתי זה יתפוס משתי סיבות:

  • כפי שהוכח כבר אין ספור פעמים לפני כן, כאשר תעשייה שלמה מתכנסת סביב טכנולוגיה, רוצים או לא רוצים - זה יהפוך לפופולרי.
  • ההתלהבות בפני הילדים שלי והעובדה שהם ענו בחיוב שאם יהיה לנו מסך כזה אין ספק בליבם שהם ישתמשו במשקפיים, מראה לי שיש נכונות גדולה להיכנס לטכנולוגיה הזו באופן מהיר מאוד.

פנסוניק היא עד כה היחידה שהציגה הוכחות יכולת של תלת מימד על גבי פלזמה ואכן מעניין להשוות את היכולות של מסך זה אל מול מסכים מתחרים (עד כה רק סוני הצטרפה לפנסוניק לתצוגת תכלית תלת מימד).

מבחינת חיבורים, לא אתעכב על החיבורים השונים בעיקר מכיוון שאיננו יודעים בדיוק מה יגיע עם גרסאת המסך שמגיעה ארצה, אך נצא מתוך הנחה שסט החיבורים לא ישתנה מדי (אם בכלל).

מבחינת אודיו, המסך נשמע מצויין ולדעתי בוצע כאן שיפור ביחס לדורות קודמים של המסכים של פנסוניק.

המשקפיים

נושא המשקפיים הולך להיות חשוב מאוד במאבק על המסך המוביל בתחום ה-3D ופנסוניק לא התעצלו. עם עיצוב ייחודי ופתוח, אשר מאפשר בנוחות רבה להרכיב משקפים רגילות, אפון מתכוונן (שלושה גדלים שונים), זיהוי שימוש (אם אינה מקבלת סיגנל IR מהמסך זמן מה, היא נכבית באופן אוטומטי) וטכנולוגיה פולריזציה ראדיאלית של REAL-D, מדובר בפיסת טכנולוגיה לא פשוטה.

המשקפיים אינם קלים וקיבלתי כמה תלונות לאחר כחצי שעה על כך שהם מעט כבדים. גם הגודל שלהם לא התאים כלל לבן הקטן שלי (קליינט גדול לתלת מימד לפי הבעות פניו בעת הקרנת הטריילר של Astro Boy), הוא נאלץ להחזיק את המשקפיים בשתי ידיו בכדי לנסות את המסך.

המשקפיים מכהות את התמונה כאשר הן נכנסות לפעולה וככל הנראה יש להן גוון ירקרק קל (כלומר, הן אינן ניוטרליות לחלוטין בגוון שלהן). עם זאת, גוון זה לא הורגש כלל כאשר צפיתי בתוכן. כהות זו עלולה להרתיע אנשים, אך בהירות המסך היא כזו שאין תחושה של כהות רבה ובסה"כ איכות התמונה היא מצויינת. 

מכיוון שיש Tint קל למשקפיים וגם העובדה שהן מכהות את התמונה, הדאיג אותי שכן התמונה נראית ללא משקפיים חיוורת לחלוטין. ובכן, אם ניקח את אותה תמונה תלת מימדית ונעביר בין מצבי 3D ל-2D במסך עצמו, ניכר שגווני התמונה משתנים במקרה כזה! כלומר, המסך מראש יודע שאתם עובדים עם משקפיים ומגביר את עוצמת האור (קונטרסט) וגם משנה את הגוונים בהתאם בכדי שהם יראו זהים דרך המשקפיים.

בתחתית המסך יש שני סטים של משדרי אינפרה אדום מובנים. כל משדר הוא סט של שלושה LED המשדרים אינפרה אדום הדומה לזה של שלט רחוק. עם מצלמה רגישת IR צילמתי אותן, אך כמובן שהם חבויים מהעין. המשקפיים קולטים את השידורים הללו, ובפיענוח הסיגנל שלהם הן מזהות איזו עין צריכה להיות פעילה בכל זמן נתון והן מסתירות את העין השניה. כך כל עין מקבלת בכל פעם רק את התמונה המתאימה לה - תמונה לעין ימין, שתי העדשות כבות ואז תמונה לעין שמאל. בניגוד למה שחשבתי בעבר, הדרך שבה המשקפיים מזהות שהן אינן נחוצות יותר, נעשה על ידי זיהוי שאין סיגנל תלת מימד באוויר זמן מה, כך שהסרה ממושכת של המשקפיים תדרוש מכם להדליק אותם מחדש.


שלושת נורות בפינה הן בעצם נורות IR, כפי שצולמו במצלמה רגישת IR

כאשר אנחנו נבדוק משקפיים ומסך תלת מימד בכלל, אלמנט קריטי אחד הוא CROSS TALK. לשם כך עצמתי למשך זמן רב עין אחת וניסיתי לזהות תמונה כפולה או מטושטשת שתרמז על כך שהמשקף אינו חוסם לחלוטין את התמונה אשר מיועדת למשקף השני. לא הצלחתי... החריג היחיד בכל תכני ההדגמה היה קטע בפתיחה של טריילר Astro Boy, שבו ניתן היה לראות לשבריר שניה הבזק אור מחלון בעין שמאל, אלא שזה חזר על עצמו בעקביות ואני חושד שמדובר בבעיה בתוכן עצמו ולא במסך (אחרת התופעה היתה חוזרת על עצמה במקומות שונים ולא בדיוק באותו קטע בדיוק).

נושאים נוספים לבדיקה הם התנהלות עיבוד התמונה FI אשר צריך להתמודד כעת עם שתי תמונות מקבילות (שני Streams). בעוד שמודלים קודמים של פנסוניק לא נתנו ביצועים מספיק טובים עבורי בתחום ה-FI (היו ARTIFACTS), במסך זה ניכר שיפור דרמטי בעיבוד התמונה ולא רק ש-FI מבוצע באופן נעים וחלק, אלא שהוא כלל אינו מטריד בעת צפיה בתכני 3D ומשפר מאוד את התנהגות המסך בעת צפיה במיוחד באנימציה. עם זאת, תנועות מצלמה קיצוניות עדיין גררו Judder, כך שיש בהחלט עדיין מקום לשיפור בדורות הבאים של הטכנולוגיה הזו. נושא אחד שמאוד אהבתי הוא הורדה משמעותית בתופעת ה "אוויר החם" (Fuzzy Noise) אשר מקיף אובייקטים בתנועה ואשר היה יכול לשגע פילים אם היה משפיע עלינו בתלת מימד (דווקא מעניין היה לראות זאת). קטעי ההדגמה היו נקיים מרבב ומעניין דווקא לבחון קטעים פחות איכותיים או כאלה שעברו כיווץ (אם כי עדיין אין פורמט מכווץ תואם 3D בסגנון MKV) בכדי לראות כיצד Artifacts שונים משפיעים על תנועת התלת מימד.

המסך מציע מספר תדרים שונים לתצוגה: 48HZ, 60HZ או 96HZ. כצפוי, 48HZ הבהב מדי, 60HZ היה אידיאלי (אם כי ככל הנראה מוסיף 3:2 JUDDER בשל העובדה שאינו כפולה נקיה של 24FPS). המעניין מכולם היה 96HZ אשר תאורטית לפחות היה אמור להיות שיפור דרמטי מעל 60HZ. בפועל, ככל הנראה הדבר דורש משקפיים בעלי יכולת מיתוג מהירה מכפי שזו שמסופקת על ידי פנסוניק יכולה לתת בגירסא הנוכחית. יתכן שמשקפיים עתידיים יתמכו בכך, אך בדור הנוכחי כל מה שקורה הוא שהמסך מהבהב בטירוף כאשר מנסים להשתמש במצב זה.

תלת מימד

 

לאחר משאל עם לא פורמלי, תלת מימד זה להיט במשפחה שלי. "אפילו אשתי מהמטבח תוך כדי טיגון השניצלים נכנסה לחדר ואמרה שאפשר לראות ממש את עומק הדמויות כשמדובר בסרט חסר עלילה..." (בדיחה פנימית, נא לא לשים לב). למרות התלונה שלה על כך שהמשקפיים כבדים (אותי זה לא הטריד והמעניין הוא שהיא חובשת משקפיים כבר שנים רבות ובכ"ז זה הציק לה), היא נהנתה מקטעי תלת המימד.


ככה תראה תמונה תלת מימדית למי שלא חובש את המשקפיים

כאשר קיבלתי את המסך, שאל אותי המתקין שאלה שעוררה בי עניין. בעוד שהוא דיווח שב-AVATAR היו אובייקטים שלא רק היו עמוקים מאחורי הקו של המסך, אלא גם היו דברים שבלטו מהמסך לכיוון הצופה. האם זה ניתן גם בטכנולוגיה ביתית, הוא שאל.

ובכן, שאלה מעניינת כי טכנולוגית אין שום הבדל בין האפקטים שנעשים בקולנוע לבין אלה שניתנים להיעשות בבית. עם זאת, באמת בתכנים שבדקתי עם המסך היה נדיר לראות משהו שקפץ מתוך המסך והוצב בין הצופה למסך (במקום בין המסך לקיר שמאחוריו, לדוגמא). מרבית התוכן התמקד ביצירת עומק מאחורי המסך.

בהדגמה אחרת של Sony בה צפיתי, לא היתה הקפדה על כך ושם עמדתי על ההבדל כולו. בצילומים של סוני, ניכר שהם רצו להדגים את יכולות המסך המלאות ולכן הציגו לא מעט תוכן שבו אובייקטבים בלטו מחוץ למסך. עם זאת, כאשר אובייקט כזה נחתך על ידי מסגרת המסך, נוצר דיסוננס במוחו של הצופה ונוצרת בעיה. האם האובייקט (מים או קצה של גשר) נחתכים כאשר הם נוגעים במסגרת המסך? זה בהחלט מסיח את הדעת ומציק.

לעומת זאת, התוכן בהדגמה זו היה רגוע יותר (אם כי פחות בולט ולכן טיפה פחות "צעקני", חוץ מהדגמה אחת עם כדורים לפנים) והוצג כמעט תמיד מאחורי המסך. כאמור, הנקודות שבהן חרגו מעומק המסך היה כאשר זרקו עליך כדור או ירו עליך בסרט כזה או אחר ואז האפקטים בלטו מהמסך, הדבר גורם להסחת דעת מועטה וחשוב יותר - אלמנט ראליסטי מפחיד שבו אתה פתאום שוכח שמדובר במסך ומדמיין שמדובר בחלון שדרכו ניתן לראות את רומא או אפילו את נקיק ה-Grand Canyon. גלישה בנהר סוער שבמהלכה ניתז מים על המצלמה היה מדהים בשל העובדה שזה נראה כאילו המים נעצרו על ידי הזכוכית הפנימית של המסך עצמו. מרשים.

מן הסתם כאשר נקבל תכנים אמיתיים, דבר זה ישתנה ונהיה תלויים יותר בתפיסת העולם של הבמאי. יהיו במאים שבוודאי ירצו לעשות לנו In Your Face שעלול להציק ועם הזמן אני מעריך שיותר ויותר אפקטים רגועים ישמישו את הטכנולוגיה ויציקו פחות. בהדגמה של משחק ה-PS3 שהקרינו בהדגמה של סוני, ניתן היה להווכח שהטכנולוגיה אפקטיבית במיוחד כאשר היא "רגועה" ולא קיצונית ומכה לך בפנים.

פונקציה אחת שהוכרזה עבור מסכי תלת מימד אחרים חסרה כאן ומסקרנת במיוחד - היכולת להמיר באופן מלאכותי תוכן דו מימדי (יונית לוי הוזכרה בהקשר זה יותר מפעם אחת...) לתלת מימדי במחי לחיצת כפתור. פיצ´ר זה חדש במהותו ואין אנו יודעים כמה טוב הדור הראשון של יכולות ההסבה עדיין, כך שכדאי להמתין עם עניין זה בינתיים. סביר להניח שבדומה לדורות הראשונים של מנגנוני FI (או בשפת העם 100HZ), גם כאן יהיו לא מעט תקלות עד שמנגנון זה יהפוך לשימושי באמת. לפי הדווחים בתקשורת האמריקאית, מדובר על מנגנון שנותן מעט נפח לתמונה על ידי זיהוי של איזורים כגון שמיים ורקע שאינו בפוקוס, ואינו באמת מהפכני במהותו.

HDMI 1.4

 

הן המסך והן נגן הבלוריי תומכים ב-HDMI 1.4, אך את הכבל שקיבלתי לצורך הבדיקה איפסנתי יפה ולכל אורך הבדיקה השתמשתי בכבלי HDMI הפשוטים (אפשר להגיד הפושטים) שהסתובבו לי פה ושם בחדר הבדיקות. בשום שלב של הבדיקה לא נוכחתי בבעיות בנושא זה.

לצורך העניין האקדמי, העברתי את החיבור גם דרך מעבדים וציוד נוסף (אך לצערי לא הרסיבר, זה מסובך מדי לניוד לחדר הבדיקות). ציוד שהותאם ל-HDMI 1.3 סירב להעביר את התמונה ואף לרוב לא זיהה שיש בכלל תמונה והעביר אך ורק אודיו.

לכן, נגן הבלוריי של פנסוניק כולל שתי יציאות HDMI, האחת של וידאו ואודיו HDMI 1.4 שהולכת למסך, והשניה של HDMI 1.3 "בלבד" אשר יכול להגיע לרסיבר כך ששדרוג של עוד פריט ציוד אינו באמת נחוץ.


< עמוד הקודם: הקדמה המאמר המלא עמוד הבא: איכות תמונה >



עוד מ: oferlaor
תגיות


דרגת קושי: 3
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.7
(3) הצבעות

בהקשר זה

 הסבר על 3D/תלת מימד
 עוד על תלת מימד + VR


המאמר הפופולרי ביותר בתחום תלת מימד + VR:
ביקורת מסך פלזמה 3D תלת מימד - Panasonic 50VT20
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht