עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

סאבוופר: JL Audio Fathom f113

06/01/2009 - 07:00


עמוד הקודם: מדידות | המאמר המלא | עמוד הבא: סיכום >

 
 
 

סטריאו

קיימים הרבה אנשים שלדעתם סאבוופר לא מוסיף ואף גורע בהאזנה למוסיקה. בדרך כלל האכזבה שלהם כרוכה בהאזנה קצרה לסאב לא מוצלח במיוחד, או לחילופין לכזה שנשמע חזק מדי ולא מאוזן בגלל השפעת חדר ההאזנה. דווקא ה f113 יכול להועיל הרבה מאד בנושא הזה - כמו שהדגמנו בביקורת על ה RBH, למיקום הסאב ישנה השפעה מאד גדולה על מה אנחנו מקבלים בנקודת ההאזנה. נניח לרגע אחד שיש לנו רמקולים ריצפתים שיש להם את היכולת להפיק נמוכים בדיוק כמו ה JL Audio (בחלומות שלכם :) ), אם הנמוכים לא נשמעים טוב בנקודת ההאזנה שלנו בזה נגמר הסיפור, כי כמה כבר אפשר לשחק עם המיקום של הקדמיים? לא כל אחד רוצה/יכול להרשות לעצמו לבצע טיפול אקוסטי בחדר ההאזנה ופה נכנס היתרון של יחידה נפרדת להפקת הנמוכים. כעת פרוסות לפנינו הרבה יותר אופציות מיקום שיכולות לשפר את ההפקה של הנמוכים בנקודת ההאזנה. יתרה מכך, פה יש לנו סאב שגם כולל RC שעוזר אפילו יותר.

לא לכל קטע מוסיקלי שאני מאזין לו יש נמוכים שמצריכים בכלל סאב, אבל במקרה הזה (כרגיל) אני שולף קטעים כבדים יותר מהרגיל על מנת באמת לראות מה ה JL Audio מסוגל לעשות. כבר ראינו שה f113 יורד מתחת ל 20hz, אבל זה לא אומר לנו איך הוא עושה את זה. לדוגמא בקטע הדאנס High School Jamaican Boa של הדיג´יי הקנדי Tiga, ישנו קיק מרכזי ב 40hz ופה לא קרה שרציתי יותר ממה שקיבלתי (אלא אם אני פותח מועדון). בקטע הלאונג´ Secret of your smile של ההרכב Kyro ישנו קצב מרכזי באיזור ה 30-40hz עם קפיצות פה ושם ל 17hz וה f113 פשוט הדהד את האוויר עם ה Track ללא תלונות. לעומת זאת, בקטע Now I Know של Renholder (מפסקול הסרט Underworld), יש המון דגש ב 22hz וזה כבר היה יותר תובעני, למרות שגם פה ה f113 עשה עבודה טובה.

מה עם אוגב? בקטע V.Dieu est Inmense Dieu es שמנוגן ע"י Olivier Latry, לא חסר נמוכים, אלו פרוסים על רצועה רחבה עד ל 16hz (תלוי איפה בקטע) והאפקט המתקבל הוא מין ויברציה "עדינה" של האוויר בחדר. ישנו כמובן גבול לכמה סאב Sealed בגודל הזה מסוגל לתת בתדרים האלו, אבל סביר להניח שכל עוד החדר לא ענקי בצורה מיוחדת, לא תהיה בעיה.

Yello (אלה עם השירים The Race ו Oh Yeah), הוציאו ב 2007 "אלבום" קצר, שיועד למסע ההשקה של ה Audi A5 (וכביכול טעימה מהאלבום העתידי) וזה כולל ערימה של נמוכים דומיננטיים כמו בקטעים Countdown ו Driving Force עם הרבה "בשר" ב 30-35hz וה f113 פשוט רקד עם המוסיקה.

עוד מישהו שאוהב נמוכים (אני מניח) זו Annie Lennox, שבאלבומה Medusa לא חסר שירים שיורדים ל 30hz, כמו בשיר Don´t let it bring you down שבו הקול של לנוקס מעט מודגש לטעמי, אך כך גם הנמוכים שאיתם הסתדר ה f113 כמו מ"כ שמסדר טירונים בשלשות.

קולנוע ביתי

לסרטים ברמה העקרונית יש יותר תוכן בתדרים הנמוכים ממוסיקה, הרי נו באמת, ישנו ערוץ שלם שמוקדש רק לזה - ה LFE, בעוד שבמוסיקה הנמוכים לרוב חוזרים על עצמם בהתאם לקצב, בסרטים זה עובד באופן של התפרצויות דינאמיות כמו פיצוצים, יריות, מטוסים, כלי רכב מתרסקים וכדומה. לכאורה מדובר על משהו פחות תובעני ממוסיקה שכן לא מדובר על אפקטים שחוזרים על עצמם כל הזמן, אבל בשונה ממוסיקה, התדרים המופקים לרוב הינם נמוכים יותר וחזקים יותר, זה דורש מהרמקולים/סאבוופר להזיז הרבה אוויר על מנת להפיקם כראוי. סאבוופרים בתיבת Sealed מתקשים יותר בדרך כלל במילוי הדרישות שהוזכרו, שכן אין להם את ה Port שמתגבר את העוצמה בתדרים הנמוכים יותר ולכן קיים צורך בדרייבר שמסוגל להזיז הרבה אוויר בעצמו, כלומר בעל מהלך סליל ליניארי גבוה. ה f113 בהחלט נכנס להגדרה הזו, אבל כמו לכל רמקול גם פה יש גבול למה אפשר לדרוש מסאב יחסית קטן.

סרטים מודרניים כוללים בדר"כ הרבה יותר חומר בערוץ ה LFE ודוגמא יפה לזה זו סצנת שדה הקרחונים בסרט Titan AE - סרט אנימציה פוסט אפוקליפטי שנכשל בקופות, אבל הפך מאז לסרט קאלט. דמיינו חללית שטסה בין גושי קרח ענקיים שכל הזמן מתנגשים אחד בשני ומרעידים את כל החדר, אם הסאב לא עושה עבודה טובה אנחנו לא נרגיש את המאסיביות של אותם קרחונים, וה f113 לא מאכזב.

Master & Commander הוא סרט שזכה באוסקר על האפקטים שבפסקול - ובצדק. הקרב בתחילת הסרט בין שתי הספינות - האקרון והסופרייז, הוא חומר רפרנס לבדיקת סאבוופרים (ומערכות סראונד בכלל). עושה רושם שה f113 נהנה מהסרט בדיוק כמוני (למרות שלפעמים הוא ביקש ממני מעט רחמים עם הווליום).

The Incredibles תוצרת פיקסר, הוא פליק אנימציה מצוין על גיבורי על בעולם המודרני, הכל מלא בתדרים נמוכים, כמו בקטעי הלחימה עם הטרייפוד ובמיוחד בסצנת ההמראה של הטיל. ה f113 תקתק את העבודה ורק גמגם מעט בסצנת ההמראה.

וכמובן איך אפשר בלי הסצנה הידועה "F*ing Irene" מהסרט Black Hawk Down? (מי שלא יודע על מה מדובר כדאי שיבדוק), כולה כמה רוטורים של מסוקים, אך אלו עושים הרבה ברדק עד ל 7hz ! (מי יודע אם הטכנאי סאונד בכלל התכוונו לזה). ה f113 (כמו כל סאבוופר נורמלי) כמובן שלא מפיק את הדגש ב 7hz, אבל את אלו ב 18/30/42/55 ועוד איך.

בסופו של יום זה עניין של כמה אנחנו רוצים לסחוט מהסאב המסכן. הקטעים הנ"ל הם תובעניים במיוחד, אבל רוב הפסקול בסרטים אינו כזה, וה f113 ללא ספק עושה עבודה נאמנה. אין סיכוי שאתם הולכים להאזין לו בסרט ולומר "זה לא מספיק לי", אלא אם אתם חולי באס אשר זקוקים לאשפוז (כמוני) או שיש לכם חדר בגודל ענק.


< עמוד הקודם: מדידות המאמר המלא עמוד הבא: סיכום >



עוד מ: HazooM
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(5) הצבעות

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht