מה ההבדל בין סוגי האודיו השונים?

כל מה שקשור לאודיו בסטריאו, פטיפונים, נגני CD, קדם מגברים, מגברי כח, כבלים וכמובן רמקולים - רכיבים עד 3000$ בלבד.
Jonny123 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1526
הצטרף: אוגוסט 2008
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 19 פעמים

מה ההבדל בין סוגי האודיו השונים?

נושא שלא נקרא #1 

הרבה זמן מטרידות אותי כל מיני שאלות בנוגע לקבצים שונים.
כמישהו שחותר לאיכות גבוהה במוסיקה שלי אני משתדל לשמוע בעיקר קבצי FLAC או WAV שנלקחו מדיסק מקורי.

לאחרונה נתקלתי בכל מיני מונחים חדשים שלא כל כך הבנתי מה ההבדלים והקשר ביניהם.
SHM-CD = super high meterial cd.
FLAC-HD
Super Audio CD (SACD)

כמו כן גם גיליתי שאפילו הוציאו לביטלס מארז מיוחד של כל האלבומים שלהם על DOK במהדורה מוגבלת. הקבצים שנמצאים בו הם מסוג FLAC אך עם 24bit במקום 16bit שיש ב-CD רגיל.

בשורה התחתונה, חשבתי ששיא האיכות האודיופילית נעצרת בקובץ WAV של CD ופתאום אני מבין שיש הרבה מעבר. אשמח אם מישהו שבקיא בנושא יוכל להסביר לי מה פשר המונחים ומה ההבדלים ביניהם?
וכמובן, מה האיכות האידיאלית בה ניתן לצרוך מוסיקה כיום?
תודה רבה! (Y)
נערך לאחרונה על ידי Jonny123 ב 22/05/2012 15:47, נערך פעם 1 בסך הכל.

Jonny123 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1526
הצטרף: אוגוסט 2008
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 19 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

שאלה נוספת:
יש לי נגן D2 של COWON שתומך ב-FLAC אך לא נראה לי שהוא תומך ביותר משני ערוצים. איך אפשר להשמיע קובץ FLAC של 5.1 ערוצים דרך רסיבר בחנות? אני צריך לחבר מחשב נייד איכשהו? DAC וכדו'? או שיש לרסיבר DAC מובנה? אני ממש לא מבין בזה ורוצה לבדוק כמה רמקולים לפני קניה...

תודה רבה!

truejoker
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה
הודעות: 5738
הצטרף: יולי 2007
נתן תודות: 72 פעמים
קיבל תודות: 52 פעמים

Re: מה ההבדל בין מאפייני קבצי האודיו השונים?

נושא שלא נקרא #3 

Jonny123 כתב:הרבה זמן מטרידות אותי כל מיני שאלות בנוגע לקבצים שונים.
כמישהו שחותר לאיכות גבוהה במוסיקה שלי אני משתדל לשמוע בעיקר קבצי FLAC או WAV שנלקחו מדיסק מקורי.

לאחרונה נתקלתי בכל מיני מונחים חדשים שלא כל כך הבנתי מה ההבדלים והקשר ביניהם.
SHM-CD = super high meterial cd.
FLAC-HD
Super Audio CD (SACD)

כמו כן גם גיליתי שאפילו הוציאו לביטלס מארז מיוחד של כל האלבומים שלהם על DOK במהדורה מוגבלת. הקבצים שנמצאים בו הם מסוג FLAC אך עם 24bit במקום 16bit שיש ב-CD רגיל.

בשורה התחתונה, חשבתי ששיא האיכות האודיופילית נעצרת בקובץ WAV של CD ופתאום אני מבין שיש הרבה מעבר. אשמח אם מישהו שבקיא בנושא יוכל להסביר לי מה פשר המונחים ומה ההבדלים ביניהם?
וכמובן, מה האיכות האידיאלית בה ניתן לצרוך מוסיקה כיום?
תודה רבה! (Y)
...
SHM-CD זה פיתוח של JVC יפן של פלסטיק מיוחד של תקליטורים שמאפשר למכשיר CD לקרוא את החומר יותר ביעילות . ממה שאני הספקתי לקרוא , יש לזה יתרון , אבל אני מציע שתגגל את זה קצת
SACD זה פורמאט של סוני ופיליפס שמקדד אודיו במקום ב44KHZ באאל"ט 325KHZ , וכך יוצר איכות יותר גבוהה . הפורמאט הוא קניני, ולכן צריך לשלם לסוני תמלוגים . תקליטור SACD יכול להקרא על ידי CDP רגיל , אבל אז הוא יקרא רק את השכבה של רדבוק
כLAC_HD זה פלאק בהי רז

Jonny123 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1526
הצטרף: אוגוסט 2008
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 19 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

תודה רבה! ברור שאגגל את זה... אין דרך אחרת להעמיק.. אני רק רוצה לדעת בכללי לפני המחקר :wink: ....
בכל מקרה, מה ההגדרה של הי-רז? איפה זה נמדד? בקצב דגימה, רוחב נתונים?
תודה רבה!

Sexter
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1197
הצטרף: אוגוסט 2011
נתן תודות: 31 פעמים
קיבל תודות: 90 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

ה SACD מקודד על בסיס אפנון ממשפחת ה דלטה-סיגמה. זה למעשה קידוד של מידע אנלוגי באמצעיים פסודו-דיגיטאליים.. לא ניתן לאכסן פורמט שכזה על דיסק של מחשב. בכלל זה לקחת אות אנלוגי ולחשב עבורו את הנגזרת שלו, אשר באמצעותה מאפננים אות סיפרטי בשיטה של אפנון תדר של גל ריבועי. עם הנגזרת חיובית משמע כי האות האלוגי הולך וגדל, והאפנון יתבטא בהגדלת תדר הגל המלבני (לייתר דיוק גל של דפקים בעלי צפיפות גבוהה). זהו האעיון מאלרוי שיטת אפנון זאת, אם כי היא עברה מספר שיפורים והגנות עי סוני. היתרון באפנון זה הוא שהפענוח מאד פשוט. כל מה שצריך תיאורטית זה להעביר את שרשרת הפולסים (האון המאופנון המקורי) דרך מסנן מעביר נמוכים אנלוגי ואתה מקבל אות מוסיקה משוחזר. זה קצת מסכיר את אפנון רוחב פולס PWM רק שזה למעשה אפנון תדר פולס PFM שנעשה על נגזרת האות במקום על האות עצמו... שיטת פענוח חלופין היא העברת האות דרך אינטגראטור... מסיבה זו האות המאופנן הוא למעשה אות אנלוגי ודיגיטאלי כאחד (הכל בעיני המתבונן)... מכל מקום, אם אתה מתכוון לקבצי מוסיקה שהורדת ועליהם כתוב SACD, אז מדובר בבולשיט אחד גדול.. אותו אידיוט שביצע RIP ל CD השתמש בדיסק HYBRID שגם כולל SACD אבל הוא בעצם ביצע RIP ל CDDA הרגיל כי לא קיים נגן CDROM שמסוגל לקרוא את שכבת ה SACD...

Sexter
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1197
הצטרף: אוגוסט 2011
נתן תודות: 31 פעמים
קיבל תודות: 90 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

Jonny123 כתב:תודה רבה! ברור שאגגל את זה... אין דרך אחרת להעמיק.. אני רק רוצה לדעת בכללי לפני המחקר :wink: ....
בכל מקרה, מה ההגדרה של הי-רז? איפה זה נמדד? בקצב דגימה, רוחב נתונים?
תודה רבה!
...
הרזולוציה באודיו מתייחסת לרזולוציה של רוחב המילה, ז"א רזולוציה באמפליטודה ולא רזולוציה בזמן (קצב הדגימה). אם לשפוט מורמטי ה HD-AUDIO כמו DTS-HD, אז האותות הם ברזולוציה של 24 סיביות, אך קצב הדגימה הוא רק 48KHZ ומסיבה זו אני ממש לא נלהב מכל פורמטי ה AHD המיותרים הללו.. בכדי לנצב טוב את התחום הדינאמי של ה 24 סיביות, נדרש לדגום בקצב גבוה בהתאם, לפחות 96 קילו הרץ.. אבל פורמטי ה HD כמו ה TRUHD ו DTSHD בעלי דגימה של 48 קילוהרץ בלבד.. לפחות עבור סרטים.. FLAC-HD מתייחס לרוב ל 24 סיביות ו 96 או 192 קילוהרץ דגימה..

Jonny123 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1526
הצטרף: אוגוסט 2008
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 19 פעמים

נושא שלא נקרא #7 

תודה רבה על הפירוט! :)
המושגים באלקטרוניקה כמו אפנון, וקצב דגימה הם דברים שקצת גדולים עלי :?
קצת קשה לי להתבטא בגלל חוסר הבנה בסיסית של המושגים השונים ואני זקוק לאיזו הבנה בסיסית לפני הכל...
לכן צירפתי תמונה של מאפייני קובץ FLAC (אחד בסטריאו ואחד ב-5.1) ואשמח לדעת מה אומר כל אחד מהערכים שמסומנים באדום כדי שאתחיל להבין את פשר המושגים...תודה רבה!

truejoker
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה
הודעות: 5738
הצטרף: יולי 2007
נתן תודות: 72 פעמים
קיבל תודות: 52 פעמים

נושא שלא נקרא #8 

Sexter כתב: מכל מקום, אם אתה מתכוון לקבצי מוסיקה שהורדת ועליהם כתוב SACD, אז מדובר בבולשיט אחד גדול.. אותו אידיוט שביצע RIP ל CD השתמש בדיסק HYBRID שגם כולל SACD אבל הוא בעצם ביצע RIP ל CDDA הרגיל כי לא קיים נגן CDROM שמסוגל לקרוא את שכבת ה SACD...
...
שמעתי , ואני לא יודע אם זה נכון או לא , שבPS3 של סוני, כן ניתן בדרך כולשהי לעשות ריפ לשכבת הSACD

truejoker
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה
הודעות: 5738
הצטרף: יולי 2007
נתן תודות: 72 פעמים
קיבל תודות: 52 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

Jonny123 כתב:תודה רבה על הפירוט! :)
המושגים באלקטרוניקה כמו אפנון, וקצב דגימה הם דברים שקצת גדולים עלי :?
קצת קשה לי להתבטא בגלל חוסר הבנה בסיסית של המושגים השונים ואני זקוק לאיזו הבנה בסיסית לפני הכל...
לכן צירפתי תמונה של מאפייני קובץ FLAC (אחד בסטריאו ואחד ב-5.1) ואשמח לדעת מה אומר כל אחד מהערכים שמסומנים באדום כדי שאתחיל להבין את פשר המושגים...תודה רבה!
...
bits per sample זה רוחב המילה , או לצורך שלך הדגימה . זה כמה בייטים דוגמים מהאות הספרתי .
הרד בוק זה אות ברוחה 16 ובקצב דגימה של 44KHZ
וההיי רז זה אות שבמקרה הספציפי שלך זה 24 בקצב דגימה של 96KHZ
ןאח"כ יש קצב ממוצע , שאני לא זוכר איך מגיעים אליו , ויחס הדחיסה שזה 50% שזה יחס הדחיסה של פלאק

amiti
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1176
הצטרף: נובמבר 2007
נתן תודות: 1 פעם
קיבל תודות: 28 פעמים

נושא שלא נקרא #10 

היום כבר ניתן לעשות RIP דיגיטלי לכל סוגי המדיה - גם ל-DVDA וגם ל-SACD.

Jonny123 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1526
הצטרף: אוגוסט 2008
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 19 פעמים

נושא שלא נקרא #11 

truejoker כתב:bits per sample זה רוחב המילה , או לצורך שלך הדגימה . זה כמה בייטים דוגמים מהאות הספרתי .
הרד בוק זה אות ברוחה 16 ובקצב דגימה של 44KHZ
וההיי רז זה אות שבמקרה הספציפי שלך זה 24 בקצב דגימה של 96KHZ
ןאח"כ יש קצב ממוצע , שאני לא זוכר איך מגיעים אליו , ויחס הדחיסה שזה 50% שזה יחס הדחיסה של פלאק
...
תודה רבה! :)
אני עדיין לא ממש מבין, הקושי שלי הוא בהבנה של מה בדיוק קורה בזמן שמחשב מעבד קובץ אודיו, ולמה ערכים גבוהים יותר נחשבים איכותיים יותר? כלומר: איך הפרמטרים משפיעים בפועל על האיכות?
amiti כתב:היום כבר ניתן לעשות RIP דיגיטלי לכל סוגי המדיה - גם ל-DVDA וגם ל-SACD.
...
תודה רבה!:)
ולאיזה תוצר מגיעים? כלומר איזה קבצי אודיו יכולים לתמוך בריבוי ערוצים עם הפרדה? המקור עדיין נשאר WAV?

amiti
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1176
הצטרף: נובמבר 2007
נתן תודות: 1 פעם
קיבל תודות: 28 פעמים

נושא שלא נקרא #12 

המקור בתקליטורי DVDA או SACD הוא לא WAV. אלה קבצי MLP או DSD.
קובצי המטרה יכולים להיות לבחירתך FLAC WAVPACK או כל פורמט LOSSLESS אחר שתומך ברזולוציה גבוהה.

הדיון על איכויות הוא בדרך כלל מאוד תיאורטי משום שחלק גדול מהאנשים לא מסוגל לשמוע את ההבדלים או פשוט חסר את הציוד שיכול לחשוף את ההבדלים.

SAMPLE RATE = כמות הדגימות לשניה. ככל שיהיו יותר דגימות כך ה"שגיאות" הדיגיטליות יהיו בסדר גודל קטן יותר. היות והשיטה הדיגיטלית מבוססת על דגימות ולא ייצוג רציף של זרם האודיו , ככל שההפרשים בזמן בין דגימה לדגימה קטנים יותר כך הייצוג של מה שקורה בין הדגימות יהיו פחות משמעותי.

BIT DEPTH - מגדיר מה הטווח הדינאמי של כל דגימה , כלומר עד כמה חלשים יהיו הצלילים שיקלטו בכל דגימה. רק לצורך ההדגמה , אם שהצליל החלש ביותר שירשם ב16 ביט הוא לחישה(30db) , ב24 ביט הצליל החלש ביותר שיקלט יהיה נשימה (10db).

Jonny123 (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1526
הצטרף: אוגוסט 2008
נתן תודות: 12 פעמים
קיבל תודות: 19 פעמים

נושא שלא נקרא #13 

תודה רבה!
1. צריך נגנים מיוחדים כדי לקרוא את ה-DVD-A וה-SA-CD ומה ההבדלים ביניהם?
2. יש איזו תוכנה שאפשר להמיר בעזרתה כל קובץ כזה למקור שלו?
3. אפשר להמיר איכשהו קובץ 5.1 לסטריאו בלי לאבד את האיכות או הווליום, פשוט לשמוע את אותו דבר דרך רמקול אחד?
4. אני מבין שאין כרגע יותר מ-24bit...אני צודק? זה באמת נשמע אחרת, יצא לי לשמוע שיר בעומק כזה וזה נשמע מעולה על רמקולים למחשב של לוג'יטק אז במערכות רציניות אני רק יכול לדמיין ולהזיל ריר...
5. איך מניידים קובץ כזה? (במידה ואני מעוניין לבחון מערכת שמע 5.1 בעזרת קטע מוסיקה רב ערוצי ב-FLAC)

סליחה על החפירות.... :טוחן:

amiti
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1176
הצטרף: נובמבר 2007
נתן תודות: 1 פעם
קיבל תודות: 28 פעמים

נושא שלא נקרא #14 

האם ניסית לעשות בחינה עיוורת לאותו קובץ בדיוק אך בשני רמות קידוד : האחת 16 ביט והשנייה 24 ביט?
אלא אם כן החומרה עצמה נותנת יתרון לפורמט כזה או אחר בגלל הדרייברים , סביר שלא תשמע שום הבדל. כמו שאמרתי ההבדלים הם לא רמת הפירוט אלא בטווח הדינמי שגם כך מוגבל על ידי יכולת השמיעה האנושית והציוד עצמו.

אפשר להמיר כל קובץ , לא משנה כמות הערוצים שלו, לסטריאו . המרה כזו אף פעם לא תהיה LOSSLESS וגם לא תהיה דומה לסטראו המקורי של אותו הקובץ כפי שתוכנן ע"י האומן/הצוות הטכני שהפיק את האלבום.

truejoker
חבר מכור קשה
חבר מכור קשה
הודעות: 5738
הצטרף: יולי 2007
נתן תודות: 72 פעמים
קיבל תודות: 52 פעמים

נושא שלא נקרא #15 

amiti כתב:האם ניסית לעשות בחינה עיוורת לאותו קובץ בדיוק אך בשני רמות קידוד : האחת 16 ביט והשנייה 24 ביט?
אלא אם כן החומרה עצמה נותנת יתרון לפורמט כזה או אחר בגלל הדרייברים , סביר שלא תשמע שום הבדל. כמו שאמרתי ההבדלים הם לא רמת הפירוט אלא בטווח הדינמי שגם כך מוגבל על ידי יכולת השמיעה האנושית והציוד עצמו.

אפשר להמיר כל קובץ , לא משנה כמות הערוצים שלו, לסטריאו . המרה כזו אף פעם לא תהיה LOSSLESS וגם לא תהיה דומה לסטראו המקורי של אותו הקובץ כפי שתוכנן ע"י האומן/הצוות הטכני שהפיק את האלבום.
...
מצטער , אני חולק עליך בנוגע לאוזן האנושית. אתה לא ממש יודע אזה רמזים חבויים שם שהאוזן שומעת .
הרשת מלאה בחוויות של אנשים ששמעו הבדל בין רד בוק להיי רז . לא רק זה , בעתיד כמעט הכול יהיה היי רז .
אם לא שומעים הבדל היום , זה לא בגלל דרייברים , אלה בגלל מערכת שאינה איכותית מספיק . ולא אל תתחיל לבקש לדעת מהיכן הרף של מערכת איכותית :lol:
ולגבי שמיעה , אני כרגע בתהליך קניה (מקווה שהפעם זה יצא לי ולא אפסיד :lol: ), של מגבר שאני מצפה ממנו לנפלאות , ולנגן שאמור להיות מספיק טוב כדי להראות הבדלים . במקרה והעסקאות האלו יצאו אל הפועל , אוכל לומר אם שומעים או לא . אבל כרגע , אני יותר מאמין לאלו שדיווחו על הבדלים , מאשר לאלו שטוענים שלא יכול להיות הבדל

שלח תגובה

חזור אל “אודיו דו-ערוצי (סטריאו)”