כמו מנורות

פורום המיועד לציוד אודיו וינטאג' על כל סוגיו וכן אודיו אנלוגי - פטיפונים, ויניל וטייפים
JD9002 (פותח השרשור)
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1319
הצטרף: מאי 2014
מיקום: חדרה
נתן תודות: 461 פעמים
קיבל תודות: 638 פעמים

כמו מנורות

נושא שלא נקרא #1 

שלום חברי הפורום.

משתף אתכם.

במהלך הערבים האחרונים ביליתי בתיקון ושיפוץ רסיבר עבור "עמית וינטאג'". ניתקלתי ברסיבר זה בשנאי אודיו (דרייבר) בדרגת ההגבר הסופית ! – ממש וינטאג'. השנאי לטעמי אחד התורמים לסאונד הרך והמלטף – "כמו מנורות". . הדרגה עובדת ב- CLASS AB אבל כנראה נותנת ביצועים יותר טובים קרוב יותק ל- CLASS A (לא ערכתי חישובים)- משום שלא שילבו דרגות Drivers Inverters אלא שמו שנאי מהפך נמנעו מעיוותים נוספים.... מעניין...

ומיהו הרסיבר ? AKAI AA-6600 – פאר יצירה יפנית ( ולא מותג AKAI העכשווי...)

מה דעתכם ?
נא להרשם/להכנס לחשבון בפורום על מנת לצפות בקבצים או בתמונות המצורפים לשרשור

tnsilver
סמל אישי של משתמש
חבר מביא חבר
חבר מביא חבר
הודעות: 4166
הצטרף: פברואר 2012
נתן תודות: 619 פעמים
קיבל תודות: 1299 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

זה באמת קצת כמו מנורות והתופעה הזו של שימוש בשנאי מוצא ברסיברים טרנזיסטוריים החלה להיעלם כבר בתחילת שנות ה-70'. אני לא יודע אם היה לה מקום אמתי בקרביים של אותם רסיברים או שמא זה שריד לארכיטקטורה הטבעית של עידן שפופרות הואקום.

רמקולים דורשים יותר זרם ופחות מתח ממה שמגברי מנורות (התקנים רבי מתח ומועטי זרם) מסוגלים בד"כ לספק ולכן היצרנים נהגו להשתמש בשנאים כדי להגביר את ההספק לרמקולים. לשנאים יש יתרון בהורדת העכבה הגדולה שמאפיינת סיגנל מנורתי למשהו שרמקולים מסוגלים לעבוד עימו ויש להם גם תפקיד בסינון DC.

מדוע אם כן מוצאים אותם ברסיברים טרנזיסטוריים מוקדמים - שהרי במכשור הזה יש פתרונות אלגנטיים יותר לכל הבעיות ששנאי מוצא באו לפתור במנורות? ממילא הבעיה המרכזית של מתח נמוך עם ולטאז' גבוה לא מאפיינת ציוד טרנזיסטורי, כמו גם הצורך בתאום עכבות.

אולי התעצלו \ התקמצנו \ היה חדש ומסובך מידי לבטל את שנאי המוצא על חשבון קבלי פילטר גדולים? אולי היו רגילים לשנאי מוצא? אולי היו במלאי? ה'מחיר' לשימוש בשנאי מוצא מתבטא ב-THD גבוה. במקרה שלהלן 0.8%. זה לא טוב מבחינת 'נאמנות למקור' מחד, אבל מאידך, אנחנו כבר יודעים שיותר מידי Hi-Fi לא תמיד נעים. לי יש יותר מתחושה שה'ליטוף' המדווח נובע ממניפולציה השראתית על הסיגנל. אני גם די בטוח שזה לא נחוץ. תופעת לוואי חמודה. אני טועה?

Kosh
סמל אישי של משתמש
גורו וינטאג'
גורו וינטאג'
הודעות: 4068
הצטרף: מרץ 2007
מיקום: Vorlon homeworld
נתן תודות: 339 פעמים
קיבל תודות: 366 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

זה לא כל כך מפתיע,בראשית ימי הטרנזיסטורים במגברים/רסיברים,הרבה חברות עברו מפסי היצור של שפופרות לטרנזיסטורים,ושמרו על טופולוגיה דומה כמו בתקופת השפופרות,כנראה מתוך שהתחום היה עדיין "חדשני" והשתמשו,כאמור,באותם פסי יצור ותכנון.רק מעט לאחר מכן,בהמשך שנות השבעים,למדו היצרנים איך לבנות למכתחילה מעגלים (נקרא להם "יעודיים"?) להגברה טרנזיסטורית מלאה,ללא "שאריות" בתכנון המעגלים מתקופת השפופרות.עברו אצלי כמה וכמה וינטאג'ים שהיו בנויים דומה מאוד לאקאי הזה,כולם היו משלהי שנות ה-60' תחילת ה-70'.האקאי הזה הוא גם מהתקופה הזאת,אפילו העיצוב החיצוני שלו מעיד על כך.
Vintage audio is a way of life

Retro audio is good for you

ערוץ הסטריאו וינטאג' שלי:
http://www.youtube.com/user/Kosh31100

JD9002 (פותח השרשור)
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1319
הצטרף: מאי 2014
מיקום: חדרה
נתן תודות: 461 פעמים
קיבל תודות: 638 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

תודה לחברים על המידע הרב. אכן ה-AKAI הזה מ- 1969.

הייתה לי תוכנית לבדוק את עקום ההענות של הרסיבר אבל לא היה זמן מספק . הוא חזר בסוף השבוע לבעליו חובב הוינטאג'.

כפי שרואים בסכמה חוץ מן השנאי שובץ שם גם קבל צימוד של 2200uF שבטור עם שנאי בעל השראות גבוהה (קרוב לוודאי). אכן שני אלה בטור אינם "ידידים" של ביצועים גבוהים לא בתחום הענות התדר ולא בעיוותים נמוכים. ולמרות זאת זה "נשמע טוב".

יכול להיות שגם שבאותה תקופה היה המחסור בטרנזיסטורים משלימים בעלי מאפיינים זהים וזה הוביל את המהנדסים לפיתרון כזה כי אחרת היו נתקלים בבעיות של חוסר סימטריות המולידה חוסר יציבות ויותר מזה אפשרות "בריחה" של ה-BIAS ולפעמים גם עם תוצאות הרסניות.
וינטאג'מניה !!!
מקבל וקונה ציוד לשיפוץ.

anatoli15
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2296
הצטרף: מרץ 2005
נתן תודות: 121 פעמים
קיבל תודות: 256 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

יכול להיות שאכן זה היה בגלל טרנ' חסר מסוג PNP שלא היה מספיק טוב. השד יודע מתי התחילו עם ה-quasi PNP שמסדר את זה, אבל אולי המגבר הזה היה לפני התקופה הזו.

בכל מקרה, ממה שידוע לי גם מקינטוש עשו דברים כאלה עם שנאי צימוד ביציאה. השנאים אחראים לחלק מהעיוותים והטענה היא שזה יוצר גוון "נעים" לסאונד.

שלח תגובה

חזור אל “וינטאג' ואנלוגי”