הקדמה
ה-T-AMP הכניס מיני מהפכה (תרתי משמע) לעולם ה-HiFi בכל מה שקשור ליחס איכות / מחיר, והעלה את תחום ה-ClassD לכותרות.
החסרון הבולט של ה-T-AMP הוא ההספק הנמוך שלו - 6 W בלבד, מה שמגביל אותו לשימוש עם רמקולים נצילים בלבד עם עכבה יציבה לכל אורך הספקטרום - כלומר רמקול שהאימפדנס שלו לא חורג באופן משמעותי מ-8 אוהם, והנצילות שלו לא נמוכה בהרבה מ-90DB.
BiAmping
ביאמפינג היא שיטה שקיימת כבר עשרות שנים, ובעקרון מאפשרת למקסם את יכולות ההגברה על רמקול נתון. הרבה מילים נכתבו כבר על יתרונות השיטה (גם כאן בפורום) ואני לא מתכוון להעמיק בזה כאן.
בהקשר של מאמר זה, בי-אמפינג מאפשר פחות או יותר להכפיל את ההספק המתקבל מ-T-AMP, ולהביא אותו לטריטוריה של מגברים "אמיתיים".
מוטיבציה
אם נבחן לרגע לאיפה הולכת האנרגיה שמעביר המגבר לרמקולים, רובה מתרכזת בתחום הנמוך. פיזיקה פשוטה - על מנת לשחזר תדר נמוך ברמקול, צריך להזיז יותר אויר, ופעולה זו דורשת יותר אנרגיה. ברוב ההקלטות, נהוג לאזן את הבאס כך שהוא מגיע פחות או יותר באופן שווה משני הערוצים - ימין ושמאל. עכשיו תארו לכם מגבר קונוונציונלי, שצריך לספק אנרגיה לשני הרמקולים בו"ז על מנת להעביר את התדרים הנמוכים - מדובר כאן במאבק כוחות אמיתי, שכן שני הערוצים במגבר חולקים את אותו ספק כח.
שיפור משמעותי יתקבל עם נעבור לתצורת מונו-בלוקים (Mono-Block), כך שכל צד מקבל מגבר נפרד עם ספק כח נפרד, וחסל סדר מאבקי כח. במצב כזה נקבל יכולת טובה יותר להעברת אנרגיה וכתוצאה מכך תחום דינמי יותר טוב והפרדה טובה יותר בין ימין ושמאל (אימג'ינג וכו').
Bi-T-Amping
ישנן מס' צורות להפוך מגבר סטריאו למונו-בלוקים
1. ביצוע Bridging ביציאות - משמעותו חיבור "טורי" של שני המגברים וע"י כך הכפלת ההספק האפקטיוי. חסרון - ניתן לביצוע רק במגברים לתוכננו לכך מלכתחילה, לא רלוונטי במקרה של T-AMP
2. חיבור מגבר סטריאו נוסף והפרדה למגבר ימין ומגבר שמאל - כך אנחנו מנצלים רק צד אחד בכל מגבר, שעה שהשני עובד לריק. יתרון - קיבלנו הפרדה מלאה בין שני הצדדים. חסרון - יש לנו ערוץ הגברה מבוזבז בכל מגבר (לא חראם? )
3. חיבור מגבר סטריאו נוסף, הפרדה למגבר ימין ומגבר שמאל, תוך כדי ביצוע Bi-Amping. יתרון - שוב קיבלנו הפרדה בין שני הצדדים, אלא שהפעם יש 4 ערוצי הגברה שמשתתפים בחגיגה, וניתן להקצות אותם לתחומים ספציפיים ברמקול - תחום נמוך ותחום גבוה. כדרך אגב קיבלנו פה יתרון נוסף והוא הפחתה של עיוותי המעבר (IMD) של המגבר, שזה בעצם העיקרון המרכזי עליו מתבססת שיטת ה-BiAmping.
חסרון - שיטת חיבור כזו מחייבת רמקול עם 4 כניסות, כלומר רמקול שמותאם ל-BiWire, ולא ניתנת לביצוע בכל מקרה אחר. חסרון נוסף נובע מזה שקיבלנו פתאום שני כפתורי Volume במקום אחד, מה שקצת מסרבל את החיים. פתרון לבעייה זו מתקבל ע"י חיבור PRE פאסיוי חיצוני, הכולל תכונות של פוטנציומטר ווליום ומיתוג כניסות.
הוראות ביצוע
צירפתי כאן ציור המדגים את השיטה.
המצרכים הדרושים:
1. רמקול עם חיבור Bi-Wire - חשוב מאד! - יש להסיר את המגשרים שעל הרמקול!!
2. כבל חיבור מסוג PL-RCA, (בציור מסומן Cable A) כגון זה: 3. כבל חיבור מסוג Y, (בציור מסומן Cable b) כגון זה:
4. שני מגברי T-AMP זהים לחלוטין.
ותרשים החיבורים (יש ללחוץ על התמונה כדי להגדיל):
מדריך - ביצוע BiAmping עם T-Amp (בקיצור Bi-T-Amping)
- MartinHSabag
- מנהל
- הודעות: 59332
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: מרטין סבג
- מיקום: כפר-סבא
- נתן תודות: 858 פעמים
- קיבל תודות: 1619 פעמים
- יצירת קשר:
- ziv_r
- עורך ראשי HTmag
- הודעות: 44362
- הצטרף: ינואר 2005
- נתן תודות: 2084 פעמים
- קיבל תודות: 4725 פעמים
- joel
- חבר פעיל מאוד
- הודעות: 227
- הצטרף: אפריל 2005
- מיקום: בקעת אונו
- נתן תודות: 2 פעמים
- קיבל תודות: 4 פעמים
יאיר, קודם כל כל הכבוד על ההשקעה.
דבר שני, יש לך טעות - המדריך הוא ל-bi wire בעזת t-amps ולא bi-amp.
ההבדל הוא במיקום של הקרוס, ב-bi-amp הקרוס לפני ההגברה (כמו אצלך ואצלי) ב-bi-wire זה אחרי הגברה (בד"כ בתוך הרמקול), כמו בסרטוט שלך.
מקורות:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-amping
אני אשמח את תוכלו לצרף את ההערה שלי למדריך.
יואל.
דבר שני, יש לך טעות - המדריך הוא ל-bi wire בעזת t-amps ולא bi-amp.
ההבדל הוא במיקום של הקרוס, ב-bi-amp הקרוס לפני ההגברה (כמו אצלך ואצלי) ב-bi-wire זה אחרי הגברה (בד"כ בתוך הרמקול), כמו בסרטוט שלך.
מקורות:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-amping
אני אשמח את תוכלו לצרף את ההערה שלי למדריך.
יואל.
אם ה T-AMP במקום להתחבר ל CD מתחברים ל PRE, וה PRE מחובר ל CDjoel כתב:יאיר, קודם כל כל הכבוד על ההשקעה.
דבר שני, יש לך טעות - המדריך הוא ל-bi wire בעזת t-amps ולא bi-amp.
ההבדל הוא במיקום של הקרוס, ב-bi-amp הקרוס לפני ההגברה (כמו אצלך ואצלי) ב-bi-wire זה אחרי הגברה (בד"כ בתוך הרמקול), כמו בסרטוט שלך.
מקורות:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-wiring
http://en.wikipedia.org/wiki/Bi-amping
אני אשמח את תוכלו לצרף את ההערה שלי למדריך.
יואל....
האם זה יהיה BI-AMP ?
- joel
- חבר פעיל מאוד
- הודעות: 227
- הצטרף: אפריל 2005
- מיקום: בקעת אונו
- נתן תודות: 2 פעמים
- קיבל תודות: 4 פעמים
לא, זה יהיה bi-amp רק אם פיצול התדרים יהיה לפני ה-t-ampron_a כתב: אם ה T-AMP במקום להתחבר ל CD מתחברים ל PRE, וה PRE מחובר ל CD
האם זה יהיה BI-AMP ?...
הסבר מפורט:
http://www.hometheater.co.il/modules.ph ... c&start=21
- joel
- חבר פעיל מאוד
- הודעות: 227
- הצטרף: אפריל 2005
- מיקום: בקעת אונו
- נתן תודות: 2 פעמים
- קיבל תודות: 4 פעמים
כן,
ויש עוד מיני יתרון, ההחזר עוצמה של הוופר לא יגיע לטויטר. (damping factor "מורחב")
לעומת זאת, אם יש לך pc פנוי עם כרטיס קול 5.1 מהשנים האחרונות, אתה יכול לעשות צעדים ראשונים ב-bi-amping בעזרת foo bar dsp xover
http://xover.sourceforge.net/ (הייתי מעוניין להוסיף גם את הלינק הזה למאמר)
ויש עוד מיני יתרון, ההחזר עוצמה של הוופר לא יגיע לטויטר. (damping factor "מורחב")
לעומת זאת, אם יש לך pc פנוי עם כרטיס קול 5.1 מהשנים האחרונות, אתה יכול לעשות צעדים ראשונים ב-bi-amping בעזרת foo bar dsp xover
http://xover.sourceforge.net/ (הייתי מעוניין להוסיף גם את הלינק הזה למאמר)
שאלה על bi amping - מובן העניין של הכח הכפול, אבל בקשר להפרדה טובה יותר בין הטרבל והבס:
אני מניח שגם ברמקול שבו יש שתי כניסות - אחת לוופר ואחת לטוויטר - עדיין קיים קרוסאובר אחרי הכניסות. לכן, כאשר הטוויטר לכאורה מקבל את המידע המלא (כי הרי אנו לא מבצעים הפרדה אקטיבית בין הצלילים), הוא בכל מקרה מעביר את המידע ה'נמוך' לוופר, ולהיפך.
אם כך, לדעתי כל עוד איננו משתמשים בקרוסאובר אקטיבי, הbi-amp נותן הגברה כפולה (הגם שהיא חשובה במקרה זה - יש לי Tamp...) ותו לא..
נכון?
אני מניח שגם ברמקול שבו יש שתי כניסות - אחת לוופר ואחת לטוויטר - עדיין קיים קרוסאובר אחרי הכניסות. לכן, כאשר הטוויטר לכאורה מקבל את המידע המלא (כי הרי אנו לא מבצעים הפרדה אקטיבית בין הצלילים), הוא בכל מקרה מעביר את המידע ה'נמוך' לוופר, ולהיפך.
אם כך, לדעתי כל עוד איננו משתמשים בקרוסאובר אקטיבי, הbi-amp נותן הגברה כפולה (הגם שהיא חשובה במקרה זה - יש לי Tamp...) ותו לא..
נכון?