למאמר: מוניטורים אולפניים - האם הם באמת כאלה שונים?
כשמישהו אומר "מוניטור אולפני", האם הכוונה היא לרמקולים שהם בעלי תכונות שונות ומיוחדות לעומת רמקולים ביתיים?הגיע הזמן שננפץ את כל המיתוסים
שרשור תגובות: מוניטורים אולפניים - האם הם באמת כאלה שונים?
- adirbooking
- חבר ותיק
- הודעות: 2206
- הצטרף: מרץ 2011
- נתן תודות: 108 פעמים
- קיבל תודות: 107 פעמים
- oferlaor
- מנהל
- הודעות: 75317
- הצטרף: נובמבר 2004
- שם מלא: עפר לאור
- מיקום: מודיעין, ישראל
- נתן תודות: 640 פעמים
- קיבל תודות: 4750 פעמים
- epony
- חבר במועדון 10K
- הודעות: 10572
- הצטרף: מאי 2005
- נתן תודות: 647 פעמים
- קיבל תודות: 1368 פעמים
- chalmh
- חבר מביא חבר
- הודעות: 3331
- הצטרף: אוגוסט 2007
- מיקום: עפולה
- נתן תודות: 37 פעמים
- קיבל תודות: 67 פעמים
איתי,
מאמר ממש מעולה.
כמי שיש לו שתי מערכות אודיו (סטריאו) נפרדות, אני יכול להעיד שהמערכת עם המוניטורים המשמשת אותי להאזנה ועבודות ההמרה שלי מפורמט אנלוגי לדיגיטלי נשמעת טוב יותר מהמערכת המקבילה. אציין שהמערכת עם המוניטורים ממוקמת בחדר עם חלל מצומצם יחסית שאינו מטופל אקוסטית והיא נשמעת הרבה יותר טוב מהמערכת הממוקמת בסלון גדול (גם ללא טיפול אקוסטי) הכוללת מערכת הרמקולים וציוד ההגברה יקרים יותר.
לא ניסיתי לבצע SWAP של מערכות כך שאיני יכול לומר שהרמקולים בסלון ישמעו טוב כמו המוניטורים ולהיפך.
ברור לחלוטין שהפיזיקה בכל סוגי הרמקולים היא אותה פיזיקה. השאלה היא רק מה עושה יצרן ספציפי כשהוא מיישם את אותה הפיזיקה בכל רמקול ורמקול שהוא מייצר.
גם בחירת מוניטורים או רמקולים תלוייה מאוד בצוות המאייש את האולפן (או מנהל את האולפן) בדיוק כמו שכל אחד מאיתנו רוכש מערכת אודיו לביתו. כמגוון הטעמים שלנו לסאונד כך גם מגוון ההיצע לרמקולים או מוניטורים. אילו היה קיים מוניטור או רמקול אולטימטיבי, מן הסתם כולם היו רוכשים רק אותו. כנראה שאין וכנראה שגם לא יהיה ולכן כאן טמונה הזהות הרבה בין רמקולים ביתיים למוניטורים.
לשמחתי זכיתי להאזין למערכת אודיו ומוניטורים באחד האולפנים המובילים בארץ. חזרתי הביתה די "מבואס" ולא הדלקתי את המערכת כמה ימים. זה לא קרה לי אף פעם כאשר האזנתי למערכת אודיו ביתית ככל שתהיה HIGH END.
מאמר ממש מעולה.
כמי שיש לו שתי מערכות אודיו (סטריאו) נפרדות, אני יכול להעיד שהמערכת עם המוניטורים המשמשת אותי להאזנה ועבודות ההמרה שלי מפורמט אנלוגי לדיגיטלי נשמעת טוב יותר מהמערכת המקבילה. אציין שהמערכת עם המוניטורים ממוקמת בחדר עם חלל מצומצם יחסית שאינו מטופל אקוסטית והיא נשמעת הרבה יותר טוב מהמערכת הממוקמת בסלון גדול (גם ללא טיפול אקוסטי) הכוללת מערכת הרמקולים וציוד ההגברה יקרים יותר.
לא ניסיתי לבצע SWAP של מערכות כך שאיני יכול לומר שהרמקולים בסלון ישמעו טוב כמו המוניטורים ולהיפך.
ברור לחלוטין שהפיזיקה בכל סוגי הרמקולים היא אותה פיזיקה. השאלה היא רק מה עושה יצרן ספציפי כשהוא מיישם את אותה הפיזיקה בכל רמקול ורמקול שהוא מייצר.
גם בחירת מוניטורים או רמקולים תלוייה מאוד בצוות המאייש את האולפן (או מנהל את האולפן) בדיוק כמו שכל אחד מאיתנו רוכש מערכת אודיו לביתו. כמגוון הטעמים שלנו לסאונד כך גם מגוון ההיצע לרמקולים או מוניטורים. אילו היה קיים מוניטור או רמקול אולטימטיבי, מן הסתם כולם היו רוכשים רק אותו. כנראה שאין וכנראה שגם לא יהיה ולכן כאן טמונה הזהות הרבה בין רמקולים ביתיים למוניטורים.
לשמחתי זכיתי להאזין למערכת אודיו ומוניטורים באחד האולפנים המובילים בארץ. חזרתי הביתה די "מבואס" ולא הדלקתי את המערכת כמה ימים. זה לא קרה לי אף פעם כאשר האזנתי למערכת אודיו ביתית ככל שתהיה HIGH END.
חנן,
מערכת מנצחת תלוייה בטיב המחט ואפשר גם אפשר לחברה למחרשה.
תחי המחרשה !!!
מערכת מנצחת תלוייה בטיב המחט ואפשר גם אפשר לחברה למחרשה.
תחי המחרשה !!!
- טלHD
- גורו
- הודעות: 13958
- הצטרף: נובמבר 2008
- נתן תודות: 948 פעמים
- קיבל תודות: 1099 פעמים
מאמר מרתק ומעניין
בייחוד בנושא ה NS-10 האגדי של יאמהה...שעודכן ושופר מאוחר יותר ב NS-1000 האגדי לא פחות.
אכן המיתוס הוא שה NS-1000 הוא המוניטור הנפוץ ביותר באולפנים עד היום בגלל שקיפותו המוסיקלית שאמורה שהעביר את הסאונד ללא "צבע". אם ההקלטה גרועה, הוא ישמע גרוע ויגרום לטכנאי לעבוד קשה עד שישמע טוב.
אומרים שהקלטה שנשמעת טוב על ה NS-10/1000 , תשמע טוב בכל רמקול. ולדעתי זו הסיבה האמיתית שהוא כל כך נפוץ באולפני הקלטה.
עוד על הסיפור המעניין הזה:
http://www.soundonsound.com/sos/sep08/a ... hans10.htm
בייחוד בנושא ה NS-10 האגדי של יאמהה...שעודכן ושופר מאוחר יותר ב NS-1000 האגדי לא פחות.
אכן המיתוס הוא שה NS-1000 הוא המוניטור הנפוץ ביותר באולפנים עד היום בגלל שקיפותו המוסיקלית שאמורה שהעביר את הסאונד ללא "צבע". אם ההקלטה גרועה, הוא ישמע גרוע ויגרום לטכנאי לעבוד קשה עד שישמע טוב.
אומרים שהקלטה שנשמעת טוב על ה NS-10/1000 , תשמע טוב בכל רמקול. ולדעתי זו הסיבה האמיתית שהוא כל כך נפוץ באולפני הקלטה.
עוד על הסיפור המעניין הזה:
http://www.soundonsound.com/sos/sep08/a ... hans10.htm
- Reuven_Sch
-
- חבר שרק התחיל
- הודעות: 8
- הצטרף: מאי 2012
- נתן תודות: 0
- קיבל תודות: 0
אמת ויציב. מהניתוח הטכני (הנכון שלעצמו) נובעת הכללה שעלולה להטעות, כאילו בתנאי אולפן ישמעו רמקולים ביתיים טובים כמו מוניטורים טובים, ו(בהכללה לא פחות קטנה) הם לא - מכיוון שמלכתחילה הם מיועדים למשימות אחרות, ולכן כך עוצבו. מוניטורים מיועדים לטפל בסיגנל 'גס' שמגיע ישר מהמיקרופונים, לעומת הרמקולים הביתיים, שמיועדים להשמיע חומר שכבר טופל טכנית (מאוזן בתדרים, בדינמיקה וכיו"ב).ברור לחלוטין שהפיזיקה בכל סוגי הרמקולים היא אותה פיזיקה. השאלה היא רק מה עושה יצרן ספציפי כשהוא מיישם את אותה הפיזיקה בכל רמקול ורמקול שהוא מייצר....
מבלי להכנס לדיון טכני מיותר (אני טכנאי הקלטות ומפיק ותיק) ניתן לומר שגם מכוניות למשל בנויות מאותם מרכיבים, אך יהיו רכבי שטח שיעברו בהצלחה שטח קשה במיוחד, ויהיו כאלה שלא.
בהזדמנות זו תודה גדולה לאתר הזה, שעזר לי מאד במאבק עם המדיה סנטר (מיקרוסופט).
- JEXY
- עוסק בתחום
- הודעות: 12241
- הצטרף: אפריל 2009
- מיקום: פתח תקווה
- נתן תודות: 41 פעמים
- קיבל תודות: 625 פעמים
- יצירת קשר:
אכן מאמר מצויין, נכון מאוד כמעט כל מה שרשום אך זה כבר חילוקי דעות בין אנשי מקצוע...
אני שמעתי הרבה רמקולים אולפניים וכאחד שהיה לו אולפן ביתי, כן יש חשיבות למוניטור אולפן, אך אני תמיד הייתי מחובר למגבר ביתי ושני זוגות רמקולים נוספים בשביל לשמוע את ההבדלים לביצוע מאסטרינג נכון יותר.
מה שכן, כאחד שמיעץ ללקוחות בנושא סאונד, אני תמיד מסביר את העניין של אקוסטיקה, דבר שהיה חסר בהסבר שלך, כי אקוסטיקת אולפן או חלל הקלטה בפרט הוא נושא מאוד חשוב כך שאפילו אם מאזינים לא במוניטור אולפני אלא ברמקולים "ביתיים" ניתן לשמוע בברור את ההבדלים וכמובן לאחר הקלטת הDEMO והאזנה במערכת אצל חבר בסלון, זה נשמע אחרת לגמרי...
אני שמעתי הרבה רמקולים אולפניים וכאחד שהיה לו אולפן ביתי, כן יש חשיבות למוניטור אולפן, אך אני תמיד הייתי מחובר למגבר ביתי ושני זוגות רמקולים נוספים בשביל לשמוע את ההבדלים לביצוע מאסטרינג נכון יותר.
מה שכן, כאחד שמיעץ ללקוחות בנושא סאונד, אני תמיד מסביר את העניין של אקוסטיקה, דבר שהיה חסר בהסבר שלך, כי אקוסטיקת אולפן או חלל הקלטה בפרט הוא נושא מאוד חשוב כך שאפילו אם מאזינים לא במוניטור אולפני אלא ברמקולים "ביתיים" ניתן לשמוע בברור את ההבדלים וכמובן לאחר הקלטת הDEMO והאזנה במערכת אצל חבר בסלון, זה נשמע אחרת לגמרי...