ישנן מספר סיבות טובות להשתמש ביותר מסאב אחד בחלל, הבולטות שבהן-
- ביטול/מיתון של Room Modes
- איזון בין המושבים השונים בחלל, מה שנקרא Seat to Seat Variation
- ככל שיהיו יותר סאבים ,ה"נטל" יתחלק וכל סאב יתאמץ פחות (פחות THD) תאורטית נגיע גם לתדר נמוך יותר בחדר .
התיאוריה אומרת שככל שיש יותר סאבים, כך המשימות הנ"ל מושגות בצורה אפקטיבית יותר.
לרוב, 4 סאבים זה המקסימום הנדרש, בטח בחללים לא ענקיים.
כמות גדולה יותר לרוב לא תוביל לשיפור נוסף אלא רק לקבלת SPL גבוה יותר.
מדובר בחדר שיעדתי לקולנוע ביתי והאזנה למוזיקה. החדר בגודל של 25 מ"ר. מעט מאד טיפול אקוסטי.
המערך הנוכחי הוא 6.1.2.
בחנתי מספר מוצרים והחלטתי לנסות סאבים בקטגוריה גדולה יותר, עם אלמנט של "18.
תוך כדי החיפוש התוודעתי למספר יצרני קצה, שפחות מוכרים בפורומים.
אחד המותגים שמאד סיקרנו אותי הנו Alcons Audio, חברה לייצור רמקולים לתחומים שונים.
החברה גורפת פרסי BEST OF SHOW בכל תערוכה אפשרית, ומאופיינת על מכיילים מובילים בעולם לחדרי הקולנוע שלהם.
המותג מיובא על ידי חברת אר אנד די.
בנקודה זו ראוי לפרט על היצרן והמוצרים.
חברת Alcons Audio מייצרת רמקולים לבתי קולנוע מסחריים, לאולפנים מהשורה הראשונה.
רמקולים להופעות בהם משתמשים האמנים המובילים בעולם.
בשנים האחרונות החברה נכנסה גם לשוק הביתי עם השקת סדרה בשם CRMS -
Cinema Reference Monitor System
לחברה פטנטים רבים וכל המוצרים מיוצרים IN HOUSE בהולנד.
הטכנולוגיה שלהם מאפשרת פיזור הסאונד בזווית מאד רחבה של 90-120 מעלות עד לתדר של 20KHz
(בהתאם ליישום – לדוגמא 120 מעלות כאשר יש תקרה נמוכה יחסית- מרתפים) מה שמייצר במה ענקית וסאונד עוטף בכל מקום ישיבה בחלל.
הרמקולים שלהם בנויים על בסיס טוויטר ריבון, מסוג מאד מתקדם ומיוחד – הנקרא PRO RIBBON המייצר תדרים גבוהים מאד מפורטים ומהירים אך ללא בהירות יתר שמאפיינת טוויטרים אלו בדרך כלל.
אלמנט ה-PRO RIBBON מאפשר לראשונה יחס RMS TO PEAK של 1:15 (W70/W1050) לעומת אלמנטים סטנדרטים עם יחס של 1:2 (W70/W140).
כך למעשה מתאפשר ניצול מלא של כל הטווח הדינמי שיש להקלטות החדשות להציע.
האלמנטים הם בעלי נצילות גבוהה ביותר 100-108dB, והספק מקסימאלי של 145dB ועיוות של 90 אחוז פחות מאלמנטים רגילים.
בנוסף, עכבת האלמנט היא שטוחה ואין צורך בתיקונים ברמת ה- Crossover, כתוצאה מכך נדרשים פחות רכיבים ופילטרים פשוטים, וניתן לשמור על הצליל נקי יותר.
הסאונד בוקע מכל האלמנט בצורה שווה ובאותו זמן ,בשילוב חומר כמעט ללא מסה אבל חזק – נוצר Transient Response מעולה – מה שאנחנו מתרגמים כ "סאונד מהיר ומדויק"
כל זה מתורגם לסאונד מאד דינאמי ולא "מעייף" החשוב מאוד בעידן הקולנוע הדיגיטלי כיום ומותאם ב- 100% לכל הפורמטים החדישים הלא דחוסים מבית דולבי ו- DTS וליישומים התלת ממדיים שלהם.
החברה מייצרת גם סאב-וופרים עם אלמנט "18 שכמעט לא מוגבל בתדר. ניתן להגיע בקלות ל 10 הרץ בחדרים שמדדנו. כולל בחדר שלי.
הספק מקסימאלי של 122dB לא כולל 10dB תוספות במצב של High Excursion של האלמנט.
כל הרמקולים והסאבים עובדים עם הגברה ייעודית של Alcons.
זו פלטפורמה ייחודית הכוללת עיבוד DSP, מוגנת פטנט, הכוללת 4 ערוצי הגברה דיגיטליים בהספק כולל 3,000/10,000 וואט (תלוי דגם).
המוצר מותאם ספציפית לרמקולי החברה וכולל ממשק שמכיל Preset ייעודי לכל דגם רמקול שנבדק בקפדנות והותאם אליו בצורה מושלמת. ניתן לבצע גם התאמה לחברות אחרות.
תכונות נוספות של ההגברה
- 4 כניסות דיגטליות
- 3-AES עד 192 KHz ששומר על הסיגנל בדומיין הדיגיטלי – לקבלת Gain Matching מושלם ויחס אות לרעש מקסימאלי (מתבטא היטב בהפחתת רצפת הרעש וטווח דינאמי גדול)
- 4 כניסות אנאלוגיות XLR
- מערכת DSP הכוללת בנוסף פילטרים שונים FIR,IIR ועוד.
- מערכת ניתור ובקרה מקומית ומרחוק - מאפשרת בין היתר הגנה מוחלטת על האלמנט ,כתוצאה מהתחממות/כשל.
- מסך נגיעה להפעלה קלה ומהירה .
- המגברים בעלי נצילות של 93% ואחוזי עיוות נמוכים ביותר.
- אפשרות להגדרות כ DIGITAL ACTIVE CROSSOVER SYSTEM – יתרון עצום ,בהימנעות ,מכל המגרעות של השימוש ב- Crossover פאסיבי (מומלץ להגביר הרמקולים הקדמיים של Alcons בשיטה זו).
- שני ספקי כוח
- Signal Integrity Sensing™ - מערכת פיצוי דינאמית - לא משנה מה אורך הכבל ,מתבצעת מדידה תמידית באמצעות שני גידים נפרדים בקצה הרמקול, בהתאם ל"טעויות" שהמדידה תציג בעקבות התנגדות הכבל, הולכה שלו ועוד– הבאס יישאר תמיד הדוק במיוחד עם Damping Factor של מעל 10,000, עם נתון אדירה זה ישנם אחוזי העיוות נמוכים מאד ונמנעת הירידה בהספק בעקבות שימשו בכבלים ארוכים.
קריאה מרובה על היצרן, המוצרים, צפיה ב- Webinars שמקיים היצרן לעתים, התייעצות עם אנשים ומשם הדרך ליצירת קשר עם היבואן הייתה קצרה.
שוחחתי עם דן נגר אחד מבעלי החברה והוא הציע לבוא אלי להתרשמות.הכרתי אדם מאד מקצועי ועם תשוקה אדירה לתחום. בעל ידע רחב מאד.
הוא נעזר בכלי מדידה על מנת לנתח את החלל ואת הציוד. בצורה זו, ורק זו ניתן לקבל מידע על החלל ויחסי הגומלין עם הסטאפ ועל בסיס זה להחליט היכן למקם את הרמקולים בחלל, באיזה תדר הם מתנהגים בצורה המיטבית ושם לחתוך את הקרוס שלהם.
כמובן הדבר הקריטי ביותר הנו מדידות פאזה והפרש תזמון (דיליי) בין הרמקולים.
- מדידות חוסכות עשרות רבות של ניסויים על גבי ניסויים שהם למעשה מעין חור שחור.
האזנה ראשונה ל- Alcons
דן הזמין אותי להתרשם מסאבים של חברת Alcons באחד הפרויקטים שהקימו לאחרונה. כמובן שנעניתי בשמחה להזמנה.
בחדר אליו הוזמנתי מותקן סטאפ מלא של אלקונס בתצורת 7.4.4. כולל 4 סאבים בגודל 18".
הציוד בחדר הנו של Storm Audio חברה צרפתית המייצרת מגברים ופרוססורים לקולנוע ביתי. המוצרים שלהם מתבססים על מערכת הכיול של דיראק.
מותג זה גם מיובא על ידי חברת אר אנד די.
בנקודה זו יש לציין שהחדר מטופל אקוסטית בצורה מלאה, החל משלב השלד, וכולל גם רצפה צפה, קולטים ומפזרים שהותקנו במקומות שנבחרו על פי מדידות.
הבאתי איתי דיסק עם הקטעים אותם אני מכיר היטב.
הבאס בחדר הזה מצוין, אין שום בעיה לנגן גם ב- SPL מאד גבוה, הם עומדים בזה בקלילות.
החדר לא גדול, ולכן זה עוד יותר מרשים ש-4 סאבים כאלה גדולים מתפקדים שם ללא שום הדהוד.
כאחד שחובב מאד באס, ביקשתי להעלות את עקומת הכיול בכמה dB בתחום התחתון, על מנת לבחון מה קורה במצב שכזה.
התחום התחתון הוגבר תחילה ב- 3dB ולאחר מכן ב- 6. כמובן שזה לא הזיז לסאבים, והבאס שהתקבל היה עמוק יותר, בדיוק לטעמי.
אמרתי לעצמי שסאבים בגודל 18" זה אכן דבר שהייתי רוצה, אבל עלתה השאלה, איך הם יתפקדו אצלי, בחדר הרבה פחות מטופל, שכולל גם חלון ענק.
עלו שאלות כמו האם הם יהיו גדולים על החדר, האם החדר בצורתו הנוכחית יוכל להכיל סאבים כאלה גדולים. ועוד כל מיני תהיות.
כמובן שהתשובות להכל מתקבלות לאחר בחינה בחדר ועם הציוד שלך. זו הדרך היחידה. אבל בניגוד למוצר אחר שאותו אפשר לקבל הביתה לבחינה, עם סאבים הסיפור שונה לחלוטין.
זו אופרציה מאד מורכבת להביא סאב כזה הביתה, בטח כאשר מדובר בשניים. המוצרים מאוד גדולים, מאד. ועוד קצת. כמובן שגם כבדים.
אבל יחד עם חברים טובים ובאדיבות יבואן מדהים ויוצא דופן, האופציה הזו החלה לקרום עור וגידים. מפתיע משהו.
בתמונה Alcons Audio CRMS LFE18
ישנו דגם עם אלמנט זהה ובגודל תיבה פחות עמוק לצורך גמישות התקנה במקומות שצריך.
[imgur]ULZ0Q4k[/imgur]
בתמונה מגבר Alcons Sentinel, ישנם 2 דגמים שנבדלים בהספק.
[imgur]jsC55fO[/imgur]
פירוט על התהליך והמדידות.
שלב א – איתור המקומות הטובים ביותר בחדר עבור כל אחד מהסאבים.
מדובר בתהליך מאד ארוך, להזיז כאלה סאבים בחלל למקומות שונים ובכל מקום לבצע מדידות עד אשר תתקבל תוצאה רצויה. זהו תהליך שנמשך יומיים שלמים.
המיקומים שנבחרו – סאב אחד בקיר הקדמי וסאב נוסף בקיר האחורי.
היענות תדרים - סאב קידמי ימני – חתוך ב 100 הרץ לפי פילטר 24LR Per Octave
[imgur]84oeeSY[/imgur]
שלב ב – בדיקת פאזה ותזמון בין שני הסאבים וביצוע התאמה עד לקבלת התוצאה הרצויה.
[imgur]CN1aXUF[/imgur]
שלב ג – כיול הפרוססור
השוואת תוצאה סופית לאחר ROOM CORRECTION (באדום) ולפני (בירוק) –חתוכים ב 100 הרץ לפי פילטר 24LR Per Octave
[imgur]YaUchnJ[/imgur]
תוצאות מעולות נצפו גם בשילוב בין הרמקולים הקדמיים לסאבים לאחר כיול דיגיטלי ותזמון נכון (ידני).
[imgur]6hDMw9p[/imgur]
מסקנה
ניתן להגיע לתוצאה מעולה עם שני סאבים בלבד-בחדר זה בעזרת כיול ידני נכון ולאחריו כיול דיגיטלי.
הערה – החדר כמעט ולא מטופל אקוסטית.
מצב ביניים
לאחר האזנה ראשונית ניתן לומר כי הסאבים האלה הם חיה אחרת לחלוטין ממה שהכרתי עד כה.
האימפקט שמתקבל מתיבות כאלה ענקיות ואלמנט של "18 זה דבר שלא ניתן ממש לתאר במילים, זו חוויה שצריך לשמוע ולהרגיש.
עם זאת, הרגשתי מעט חוסר איזון, בעיקר למול הרמקולים הקדמיים ולכן בוצעו מספר תיקונים.
לאחר שלב זה התקבל באס הדוק, עם אימפקט אדיר, הבאס מאד מהיר, וזה חשוב על מנת להתאים בצורה מלאה לפס הקול.
מה שבולט יותר מכל הוא היכולת לנגן ב- SPL מאד גבוה ללא שום תחושת רוויה.
בדרך כלל אנו מגיעים לעוצמה מסוימת שמעבר לה נשמע שאי אפשר להגביר יותר, לרוב זה לא באמת בגלל העוצמה אלא עקב עיוות גבוה.
כאשר רמקולים בנויים לנגן ב- SPL גבוה מאד עם אחוז עיוות נמוך, ניתן להגביר ללא שום תחושת רוויה, הכל נשמע חסר מאמץ. עכשיו הם נשמעים אדיר. מדהים.
לדעתי סאבים זה הבסיס למערכת טובה, כאשר הם מנגנים בצורה חסרת מאמץ לצד אימפקט עמוק מאד, הם יכולים למשוך את כל הרמקולים במערך למקום גבוה יותר, שגם ינגנו באופן חסר מאמץ בכל עוצמה.
אחת המגבלות של היצרנים השונים היא הדרישה של לקוחות לאלמנט גדול בתיבה קטנה מה שמאלץ את היצרנים לפשרות.
בסופו של דבר, הגודל קובע, זו הפיזיקה.
מרשים.
מבחן האזנה
את מבחן ההאזנה אני מבצע בעזרת קטעים אותם אני מכיר היטב, קטעים אלה כוללים ז'אנרים שונים עם דגשים של באס, ווקאל, סראונד מה שייתן לי תמונה מקיפה.
פירוט על חלק מהקטעים שנבחנו.
Ready Player One
די בתחילת הסרט, דקה 10 לערך, מתחיל מרוץ מטורף עם המון כלי רכב ומסוגים שונים.
גם יצורים וחפצים שונים שעפים לכל עבר.
קטע זה עמוס באס, לעיתים בתדרים כל כך נמוכים שגורמים לנוע בכורסא בחוסר נוחות לאור האימפקט העצום והשחזור.
את הקטע הזה יצא לי לשמוע המון פעמים בעבר ובמקומות שונים. גם במקומות בהם זה נשמע טוב, תמיד התלוותה הרגשה של עומס ובלאגן.
הפעם היו עוצמות באס שטרם חוויתי לצד קלילות בצליל מה שהעצים את החוויה.
עם הסאבים האלה הכל הרגיש במקום ולא מבולגן. מרשים!
Oblivion
בתחילת הסרט ישנו ווקאל של טום קרוז שנשמע עמוק מאד וצלול, כמובן שזה גם הודות לשאר הסטאפ.
אבל בהמשך ישנם מספר קטעי באס עוצמתיים מאד שעם סאבים אחרים ניתן היה לחוש שהסאב מתאמץ ועכשיו... כלום, הקטע מסתיים סביב דקה 10 עם נחיתה מאד עוצמתית שמתחילה במקום אחד בחדר, עוברת מעל הראש ומסתיימת מאחור.
את הקטע הזה ראיתי עשרות פעמים, אבל לא בצורה הזו, כאשר הכלי עובר מעל הראש, מרגישים את השערות זזות מהרוח שמייצרים הסאבים. בלי הדהוד. מרשים. שוב.
Den of Thieves
בשעתיים ו- 5 דקות לתוך הסרט מתחיל קטע יריות מגניב עם זאת מאד עמוס בין השוטרים לגנבים.
עם הסאבים היריות מקבלות משקל עצום והכל מסודר בחלל בצורה מדהימה.
אין תחושת עומס.
The Lord Of The Rings The Fellowship Of The Ring
כמה דקות לתוך הסרט מתחילה הצעידה של החיילים, הבאס שמתקבל בכל צעד הדוק ועמוק מאד, משם ללחימה בין הגושים, גם פה מכות הבאס המיידיות מאד מורגשות, בקטע זה בא לידי ביטוי הצורך בסאב שיהיה מאד מהיר, ואכן זה מה שמקבלים מהסאבים הללו.
קטע הבחינה שלי מסתיים עם נפילת הטבעת, ופה ישנו אימפקט באס מדהים.
כמובן שהיו קטעים נוספים, אבל העניין כבר ברור.
סיום דבר
הסאבים עדיין נמצאים אצלי על מנת להמשיך ולהנות מהם תוך כדי בחינה בתצורות שונות על מנת שאקבל החלטה ללא לחץ ובהתאם לחוויה האישית שלי.
אני מבקש להודות לדן נגר היבואן, שהסכים לתת לי לבחון את הציוד הזה אצלי בבית.
ניכר אצלו שהוא עושה את עבודתו באהבה ובמקצועיות, מתוך אמונה והבנה שזה התהליך הנכון לפני החלטה על רכישה, בטח בסדר גודל כזה.
הרגשתי צורך לשתף אתכם בחוויה האישית שלי שכן לא יוצא לחוות מוצר כזה בכל יום.
עדכונים נוספים בהמשך...
Stay tuned