את כל המערכות בדקתי עם אותו סט דיסקים, אותו מגבר ואותה מתודולוגית בדיקות:
- מגבר Yamaha RX-V3800, מחובר ב-HDMI איפה שניתן ובכניסה אופטית איפה שלא
- התחלתי בבחינת כל מערכת בהשמעת מספר קטעי מוסיקה במצב Pure Direct, ספציפית:
- Telegraph Road (מתוך Love Over Gold של ה-Dire Straits )
- Converting Vegeterians מהאלבום של Infected Mushroom באותו שם
- דקה-שתיים מתוך Elation Station, אותו אלבום
- במעבר חד ל-Lookin' Out My Back Door של Creedence Clearwater Revival
- ומיד ל-Heard It Through The Grapevine, אותה להקה
- שוב במעבר חד ל-Ear Parcel מהאלבום Fear of Fours של Lamb (זה סוג של acid jazz יחסית עמוס -- מומלץ להוצאת מיץ ממגברים)
- וסיום ב-Telegraph Road של Dire Straits
- לעתים הוספתי באמצע את Time ו-Great Gig in the Sky מהאלבום Dark Side of the Moon של Pink Floyd
- המשכתי בבדיקה של המערכת בקולנוע ביתי:
- Master and Commander: The Far Side of the World (סצינת הלוחמה הימית הראשונה + סצינת הנגינה של הקפטן והרופא)
- I Am Legend BluRay (מספר סצינות מרדף)
- Pan's Labyrinth BluRay (מספר סצינות דיאלוג)
- Harry Potter and the Order of the Phoenix BluRay (כלל הסרט, וספציפית סצינת מבחן ה-OWLs)
- Gladiator (סצינת הפתיחה)
- לאחר שמיעת כל המערכות, בחרתי את שלושה הזוגות המובילים ולוויתי אותם להדגמה בבית.
- המחירים המצויינים הם "מחירים לצרכן," כלומר המחיר הרשמי של היבואן. בדרך כלל ניתן להשיג את המוצרים בהנחות משמעותיות מהמחירים הנ"ל. כמו כן המחירים המצויינים הם מזכרוני בלבד, כך שאשמח לתיקונים.
מערכת של Klipsch:
קדמיים: Klipsch RF-82
אחוריים: Klipsch RS-42
סנטר: Klipsch RC-62
סאב: Klipsch RW-10d
מאופיינת בעיקר בסאונד "גדול" ולכאורה מכוונת בעיקר לקולנוע ביתי. בהשוואה לשאר המערכות, סאונד מלא ובועט בקולנוע ביתי אך מעט אנמי במוסיקה (אין לטעמי נפח ראוי לצליל - במיוחד ניכר בהשמעה של Dire Straits) וחסר-פירוט. לעומת זאת הסנטר הראה פוטנציאל רב בדיאלוגים (במיוחד ב-Pan's Labyrinth); הסנטר הגבוה יותר בסדרה, RC-64, אמור לשפר עוד יותר וכנראה יהיה אחת מהאפשרויות לקנייה שלי.
שורה תחתונה: מערכת מוצלחת למחפשי קולנוע נטו, אך ל-Paradigm יש היצע מרשים יותר במחירים דומים בארץ.
מחיר כולל: כ-24,000 ש"ח.
מערכת מבוססת Focal מסדרת Chorus:
קדמיים: Focal 816V
סנטר: Focal 800CC
אחוריים: Focal Electra 1007 Be (אני חושב)
ללא סאב
במילה: אכזבה. לא טרחתי להמשיך ממבחן המוסיקה למבחן הקולנוע הביתי. היו לי תקוות למערכת זו, גם בגלל המלצה של מספר חברי פורום במספר שיחות, וגם משום שיש לי מערכת של החברה ברכב והתרשמתי מאוד מיחס העלות-תועלת שם. במערכת זו, מנגד, הרמקולים הפיקו (במיוחד ביחס למחירם) צליל "מלוכלך" בלי הפרדת צלילים סבירה, עם נטייה חדה מדי לבאסים ובהירות בצלילים הגבוהים. סבורני שזו המערכת החלשה ביותר ששמעתי ביחס למחירה. האחוריים היו דווקא מרשימים מאוד, אבל מסדרה אחרת לגמרי ולמיטב ידיעתי יקרה בהרבה.
מחיר הקדמיים: כ-8,000 ש"ח.
מערכת מבוססת Triangle מסדרת Esprit EX:
קדמיים: Antal EX
סנטר: Voce EX
ללא אחוריים
ללא סאב
צליל צרפתי פתוח ואווירי, מיד-באס נפלא וגם לא חסר באס נמוך. ה-Antal היו מהרמקולים המרשימים ששמעתי (גם ביחס למחיר) ולוויתי אותם להדגמה בבית. הסנטר היה מפורט ונעים לאוזן אף הוא, אם כי הדגם שנבחן היה חדש מאריזה ולכן לא עבר הרצה. מחירם לצרכן כ-11,000 ש"ח.
מערכת מבוססת ProAc:
קדמיים: ProAc Studio 140
סנטר: Focal 800CC
סאב: B&W ASW608
אני לא מתלהב מרמקולים בריטיים ככלל ומ-ProAc בפרט; שמעתי בעבר את ה-Tablette Signature ואת ה-Response One ולא אהבתי את אופי הצליל, שלטעמי היה אנליטי ויבש מדי. משום כך התחלתי את ההדגמה עם ציפיות נמוכות, אך ה-Studio 140 פשוט הדהימו אותי מהרגע הראשון: מפורטים ומדוייקים בצורה יוצאת דופן, אך יחד עם זאת מצליחים לשמור על במת צליל רחבה ועמוקה, והם ממשיכים להפתיע בבאס נמוך והדוק הרבה מעבר לגודלם. מחירם לצרכן 15,900 ש"ח (מחיר ריאלי נמוך משמעותית). עדיין לא שמעתי את הסנטר התואם Studio CC1 כך שאני לא יכול בשלב זה להעיד עליו.
מערכת מבוססת Paradigm סדרת Monitor:
קדמיים: Paradigm Monitor 11 v5
ללא אחוריים
סאב: Paradigm DSP-3400
סנטר: Paradigm CC-290
אודה ואתוודה שבאתי משוחד-קמעא להדגמה הזו; אני מכיר את ה-Monitor 9 v2 שנים רבות ואוהב מאוד את אופי הצליל של מוצרי החברה. המערכת המתוארת לעיל היא אחת המערכות המוצלחות ביותר ששמעתי: ה-Monitor 11 מתמודדים היטב עם כל סגנון מוסיקה ומפיקים צליל עמוק שקוסם לי מאוד. בקולנוע ביתי המערכת הזו מרשימה במיוחד: ה-Monitorים כשלעצמם מפיקים באס עמוק ורועם, עם צליל מתון והדוק יותר משל ה-Klipsch RF-82, ואילו הסנטר משכנע ביותר בדיאלוגים. היה חסר לי עומק בס בסנטר ומשום כך אני מקווה לשמוע את ה-CC-390, אך את הקדמיים לוויתי להדגמה. מחיר כל המערכת הוא קצת מעל 20,000 ש"ח בלבד אם זכרוני אינו מטעיני: רמקולים אלה ייתנו תמורה נפלאה למחיר.
הסאב ראוי לדיון בפני עצמו -- ארחיב בהמשך.
מערכת מבוססת Paradigm סדרת Studio:
קדמיים: Paradigm Studio 60
קדמיים: Paradigm Studio 100
סאב: Paradigm DSP-3400
סנטר: Paradigm CC-290
מכיוון שהתקציב שלי חפשי למדי הרשיתי לעצמי לבחון גם את הרמקולים מסדרת ה-Studio המפורסמת של החברה. ה-Studio 60 לא קסמו לי כלל (צליל מפורט אך לוקה במיד-באס ובאס), אז המשכתי מהר מאוד אל ה-Studio 100 (בהשוואה ישירה מול ה-Monitor 11). דגם זה כבר מצא חן בעיני הרבה יותר -- דיוק ופירוט משולב עם באס נמוך והדוק, אך "דק" מדי ומעט חסר נוכחות בהשוואה אל ה-Monitor 11. אני בהחלט ממליץ על ה-Studio 100 למי שמחפש רמקול מפורט ואנליטי, אך הוא אינו בשבילי.
נוסף על כך שמעתי מספר רמקולים שלא נכללו בהשוואה (דגמים של Canton, Wharfedale ומספר חברות נוספות) שלדעתי נופלים משמעותית מהדגמים שציינתי ולכן לא ארחיב עליהם.
לבסוף הגעתי להתלבטות קשה בין ה-Triangle Antal EX (רמקול יפהפה עם צליל חם ועמוק), Paradigm Monitor 11 (רמקול מרשים ובעל נוכחות רצינית, מדהים בקולנוע ולא ביישן בסטריאו) וה-ProAc Studio 140 היקר יותר. קיבלתי את שלושת הזוגות להדגמה במהלך חג השבועות, דבר שאיפשר לי מספר רב יחסית של שעות עם כל רמקול. לאורך ארבעה ימים התנסיתי במוסיקה, סרטים וסדרות במגוון רחב של סיגנונות, והגעתי למספר מסקנות בקשר לרמקולים שעמדו בפניי:
- קודם כל ראוי לציין שכל אחד מהזוגות הנ"ל נשמע פשוט נפלא בכל מבחן שזרקתי עליו. זו הייתה פשוט חוויה לעבור מרמקול לרמקול ולהנות מצליל נהדר בכל אחד מהמקרים.
- לא יעזור, ה-Antal EX זה פשוט רמקול יפהפה.
- בת-זוגתי דווקא העדיפה את ה-Monitor 11, לתשומת לב הנשואים למיניהם.
- ל-Antal ול-Monitor יש אופי צליל דומה למדי; בקטעים בהם ה-Antal צלולים יותר ה-Monitor הצטיין במיד-באס נהדר, ואילו בקטעים בהם ה-Antal הפגינו שרירים בבאס הנמוך ה-Monitor פיצה בפירוט מעולה בצלילים הגבוהים. אם הייתי צריך לבחור ביניהם הייתה לי דילמה לא קטנה בכלל, אבל...
- ה-Studio 140 פשוט נתנו את הטוב שבכל העולמות והיו המנצחים הברורים בהשוואה. מפורטים ומדוייקים אך עם במת צליל רחבה ובאסים נמוכים והדוקים, מיד-באס עשיר ונעים לאוזן ובלי שמץ ה"יבשושיות" שלטעמי מאפיינת את היצרניות הבריטיות המפורסמות יותר. הם אומנם יקרים יותר, אך לטעמי ההפרש (על הנייר כ-5,000 ש"ח, בפועל פחות) מוצדק.
כבונוס בלתי-צפוי קיבלתי להדגמה גם את הסאבוופר של Pardigm מדגם DSP-3400. כשהסאב הודגם לי לראשונה בסטריאו-סטאר, רמי (איש המכירות שהדגים לי את הציוד) נכנס לחדר עם קופסא ענקית, ועם חיוך על הפנים פלט "אל תתרגש, זה יותר קטן מהקופסא." כשלעצמו נכון, אבל זה עדיין לא הכין אותי לגודל המטורף של הסאב הזה -- וופר 14" עם שני פורטים של כ-6" מתחתיו:
הסאב ליווה אותי במשך החג ולימד אותי משהו על חיזוק של צירי דלתות בארונות. אני חובב באס לא קטן, במיוחד בסרטים, והסאב הזה הלך הרבה מעבר לציפיות שלי. לאחר שהחזרתי את הסאב ישבתי מספר דקות בהדגמה של סאב אחר, B&W ASW610, מפלצת לא קטנה כשלעצמה; הבעיה היא שבהשוואה לצורה שבה המעיים שלי התעוותו כשה-DSP-3400 התעורר לחיים זו הייתה פשוט חוויה underwhelming. מסקנה א': אני צריך לדגום ציוד בסדר שבו המחיר הולך ועולה, לא להיפך; מסקנה ב': אני קונה את ה-DSP-3400. מחירו לצרכן: כ-7,500 ש"ח.
ההדגמות נערכו באדיבות יקי מ-Z-Max, רמי כשר מסטריאו-סטאר, זוהר מארמגדון ואיל פור מאודיו פידליטי; כל אחד ואחד יצא מגדרו כדי לתת לי שירות אדיב, נעים ונוח ותודתי נתונה להם: אני ממליץ בחום לכל המחפש ציוד דומה ליצור עימם קשר.
לאלה מכם שהחזיקו מעמד עד כה, קבלו חתולה כבונוס: