עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

אלפא, בטא, GAMMA

09/12/2004 - 08:00



 
 
 

המושג GAMMA נזרק באויר באופן תדיר. מה זה, למה זה טוב ומדוע הוא חשוב?

ידע מוקדם: המאמר על BRIGHTNESS ו-CONTRAST

מה זה בכלל גאמה?
כפי שהסברתי במאמר הקודם, חוזק האור המוצג במסך נקבע על פי גובה ה-IRE הנשלח על ידי המקור שלנו. אולם, לא מספיק לדעת שקיים 0IRE או 7.5IRE (כלומר, שחור אבסולוטי) ו- 100IRE (לבן אבסלוטי).

חשוב גם להבין שקיימת עקומה בין שתי הנקודות הקיצוניות בין 0 ל-100 IRE.

נושא זה הפך לקריטי במיוחד כאשר יצאו לשוק מסכי ה-CRT הראשונים (לא המקרנים, מסכי DIRECT VIEW רגילים). הסיבה היא שלמסכי CRT כבר קיימת עקומה בעייתית:

הציר האופקי בגרף זה מיצג את מתח אות הוידאו (כאמור, 700 מילי וולט זה 100IRE שזה התקן לאור לבן) בעוד הציר האנכי מייצג את כמות האור הממוצעת שהמסך יפיק.

כפי שניתן לראות, הגרף אינו לינארי, כך שפרטים בממוצע יראו כהים מדי והמעבר לאור יראה חזק מדי. הגרף גם מנחית מאוד את ה-IRE הנמוך, דבר שיגרום לכך שלא יראו כל פרטים בשחור.

הגרף נקרא "גאמה" ומיוצג על ידיד העלאת המתח בחזקת 2.5 (בערך) - אשר מייצג בערך את כמות האור שתצא.

מכיוון שבכל זאת ניתן היה לראות פרטים גם בטלויזיות הישנות, כיצד תיקנו זאת הטכנאים של שנות החמישים (התקופה בה מסכי CRT הפכו פופולריים)?

ובכן, דרך התיקון שלהם היתה דרך פונקציה הפוכה - כלומר GAMMA CORRECTION. פונקצית התיקון של גאמה הוכנסה בעיקרון למצלמות הוידאו על מנת לקזז את תופעת הגאמה המקורית:

הגרף המיועד היה מתקן את הגאמה לפי "התקן".

התקן של NTSC הוא 2.2, בעוד שהתקן של PAL הוא 2.8.

כמובן, שתקן זה תקן, אבל חשוב מאוד לראות מה עובד טוב ומה עובד רע. בעוד שהתקן של NTSC הוא שפוי למדי, התקן של PAL מוגזם מאוד ורצוי לעשות שימוש במספר יותר "רגוע".

מכיוון שהמצלמות (או כל מקור של וידאו) מכניסות מראש את תיקון הגאמה כסטנדרט, הדבר אומר שהתצוגה כיום חייבת להיות מכוונת לפי גאמה נתון ובשום אופן לא להיות לינארית.

הרי דוגמא של אותה תמונה עם ויסות גאמה שונה:

התמונה הראשונה מימין עושה שימוש בגאמה לינארי (כלומר 1.0) משמע שאין כל ויסות ל-GAMMA CORRECTION אשר קיים במקור. בשל כך, קיימים פרטים רבים הגוונים הכהים, אולם מרבית התמונה בהירה מדי ונעלמים פרטים בגווני MID TONE ובגוונים הבהירים.

התמונה במרכז מראה גאמה נכון.

התמונה השמאלית מראה גאמה גבוה מדי (מעל התקן) - דבר המבליט גוונים בהירים, אולם גוונים כהים מדי יעלמו.

כלומר, שימוש ב-GAMMA גבוה יתן תמונה עמוקה יותר אולם כהה ועם פחות פרטים בגוונים הכהים (שימושי כאשר התוכן בוהק מדי), בעוד ששימוש ב-GAMMA נמוך יתן תמונה "חלבית" יותר ועם מעט פרטים בגוונים הבהירים (שימושי כאשר התוכן כהה מדי).

איך מכוונים גאמה?
כיוון גאמה הוא קשה למדי ללא ציוד מתאים. עם ציוד קליברציה (עם תוכנה , מחולל אותות בדיקה, או דיסק קליברציה) וסנסור מתאים ניתן לבדוק במדויק את הגרף. למקרנים מסויימים קיים גרף שניתן לתכנת אותו באופן ידני ע"מ להגיע לגרף האופטימאלי.

מכיוון שסביר להניח שלמרבית קוראי מאמר זה לא יהיה ציוד שכזה בנמצא, ישנם דרכים אחרות להעריך GAMMA. השיטה המקובלת היא על ידי שימוש ב "שיטת הפסים".

הרעיון פשוט. בהנחה שהגרף של הגאמה של תצוגה מסויימת נכון, אזי צריך בעצם לקבוע רק את המקדם של הגרף (עד כמה הבטן של הגרף שקוע) בשביל להגיע לגרף המקורב לאידאלי - כלומר כזה שיקזז את נוסחאת הגאמה שהוכנסה למקור.

על מנת להגיע למקדם הזה, בדרך כלל עושים שימוש בנקודת האמצע. נקודה זו היא הנקודה בדיוק בין השחור ללבן. במצב של גרף גאמה אופטימלי, כמות האור המופקת מאפור של 50% תהיה זהה לממוצע בין השחור ללבן שאותה תצוגה מפיקה. בכדי לבדוק זאת, מציבים פסים שחור-לבן מתחלפים אשר נותנים לנו ממוצע של 50% אור, ולידו מציבים אפור בגוון האפור המתאים לגאמה. במצב כזה, שני הגוונים צריכים להיות זהים (יש לעיתים לצמצם את העיניים על מנת להתעלם מהפסים של השחור והלבן ולהגיע לאפור):

בתמונה זו ניתן לראות כיוון עבור גאמה 2.2. כאשר שני גווני האפור זהים (או דומים ככל הניתן כשאר מצמצמים עיניים), מתקבל גאמה של 2.2.

בתבנית הבאה ניתן לעשות שימוש על מנת לבדוק את הגאמה הנוכחי:

במרבית המסכים לא ניתן לכוון גאמה ישירות. היצרן נותן לעיתים מספר אפשרויות של GAMMA: מצב 1, 2 או 3, למשל. במצב כזה רצוי לעשות שימוש בתבנית בדיקה עבור ה-GAMMA שתרצו לכוון ויש צורך להחליף בין המצבים עד לקבלת המצב הקרוב ביותר לרצונכם.

כמובן שעם ציוד מקצועי (ובהנחה שהתצוגה מאפשרת כיוו ניתן להגיע למצב אופטימלי הרבה יותר. אולם בד"כ מצבי הגאמה השונים במסכים בהחלט מספקים תוצאות סבירות - ומכוונים למספר מצב אופיניים. מה הגאמה הרצוי?
כמובן שזו שאלה בעייתית בדומה ל "מהי המכונית הטובה ביותר". הגאמה הרצוי, לפי הספרים, הוא, כאמור, 2.2 עבור NTSC ו- 2.8 עבור PAL (כאמור, סביר להניח שהאחרון יגרום לתמונה הרבה יותר מדי כהה).

גאמה של 2.2 יתן תוצאות טובות עבור מרבית התכנים. ב-PAL רצוי לעשות שימוש ב-GAMMA מעט יותר גבוה (אין צורך להגיע עד ל-2.8). בתכנים כהים במיוחד ניתן להוריד מעט את הגאמה על מנת להגיע לתוצאות טובות יותר בגוונים הכהים. כמו כן, בתצוגות שבהם יש FALSE CONTOURING או BANDING ניתן לשפר או להחמיר את המצב.

לאחרונה שמעתי שמספר אנשים עברו לגאמה סטנדרטית של 2.4, אולם מרבית האנשים עדיין מכוונים ל-2.2. כאמור, הדרך לכוון היא לא להסתמך על הפרמטר ע"ג המקרן עצמו, אלא בדרך קליברציה עם דיסק כגון DVE.

המאמר נכתב על ידי עפר לאור


נושאים מקושרים

כללי - Hometheater
כללי - Hometheater
וידאו
וידאו




"אלפא, בטא, GAMMA" | התחבר/צור חשבון | 1 תגובה אחת | חיפוש דיון
אחוז חסימה
צוות האתר אינו אחראי על התגובות אשר נכתבות באתר

משתמשים אנונימים לא יכולים להגיב. אנא הרשם

Re: אלפא, בטא, GAMMA (דירוג: 1)
על ידי חיים ביום 09/12/2004 - 01:41
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
מעולה וממצא.ללקק את האצבעות עזר לי מאוד לידע.




דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(2) הצבעות

בהקשר זה

 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק א)
 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק ב)
 מסך פלזמה או LCD?
 תנע זויתי ב-LCD
 ביקורות וידאו
 מדריך לכיול YES IMPACT
 איזה גודל וסוג מסך אני צריך?
 100HZ במסכי LCD
 תאורת LED במסכי LCD
 עוד על וידאו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום וידאו:
כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht