עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

פרוססורי וידאו - מי, למה, כמה? חלק א'

13/12/2004 - 11:00



 
 
 

פרוססורי וידאו קיימים בשוק כבר מספר שנים, אך מעולם לא תפסו נתח שוק בישראל. מה עומד מאחורי הטכנולוגיה ומדוע קיימים המוצרים הללו?

חלק א' של המאמר.


התקופה: שלהי שנות השמונים, ובחור בשם YVES FAROUDJA פונה לחברת סוני עם הצעה שאי אפשר לסרב לה. ההצעה: הוספת עלות של כ-5$ למסך וניתן לשפר דרמטית את איכות תמונת הטלויזיה. מר פרודג'ה ציפה לתשובה חיובית, הרי סוני היתה בחוד חנית איכות התמונה באותה תקופה (למי שזוכר, אלו השנים שסוני שיפרה דרמטית את עומק השחורים במסכי CRT עם טכנולוגית טריניטרון).

להפתעתו, חברת סוני היתה מעוניינת באותה תקופה בפיתרונות שיורידו את עלות המסכים ולא תעלה אותם. הפיתרון של פרודג'ה, היה שילוב של רעיון ישן (פילטר COMB מסוג חדש) עם רעיון חדש (זיהוי FILM MODE ושימוש בו על מנת לעבור לתמונה פרוגרסיבית).

כאשר ראה כי אין עניין בחברות הגדולות ברעיונותיו, פתח פרודג'ה חברה חדשה (שנקראה FAROUDJA) והגיש הצעת פטנט להמצאתו החדשה - זיהוי FILM MODE על ידי מציאת 3:2 PULLDOWN SEQUENCE. הפטנט הוגש בשנת 1989 והתקבל סופית בשנת 91.

הפטנט זיהה בעצם את התמונה המקורית לפני העברתה ממצב PROGRESSIVE למצב INTERLACED, תהליך אשר כיום נקרא FILM MODE DEINTERLACING.

על פעולת ה-DEINTERLACING ומשמעותה ניתן לקרוא במאמר זה.

המוצרים הראשונים של פרודג'ה התבססו על פטנט ראשון זה (בהמשך, הרחיבה חברת פרודג'ה את מספר הפטנטים בתחום, אשר כיום מגיע לכ-60 פטנטים) והיו מסוגלים להוציא תמונה פרוגרסיבית, אשר איפשרה בעצם צפיה ברזולוציה כפולה מצפיה ישירה במסך. המוצרים בעיקר היו בשימוש עבור מקרנים, כאשר הטכנולוגיה המובילה באותה תקופה היתה הקרנת CRT.

אחת הבעיות בהקרנה של CRT היו קוי הסריקה. ככל שמגדילים את גודל ההקרנה, מתרחקים קוי הסריקה זה מזה ובינהם נפער פער. ניתן להרחיב את עובי קו הסריקה, אולם הדבר כרוך בירידה משמעותית באיכות התמונה. הכפלת מספר הקוים, אל ידי המכשירים של פרודג'ה, בעצם איפשרו להכפיל את גודל התמונה עם שמירת מרווחים קבועים בין קוי הסריקה. יש לציין כי לפני כן, היו מוצרים דומים בשם LINE DOUBLERS אשר פשוט שכפלו כל קו פעמיים - ובכך הורידו את המרחקים בין קוי הסריקה, אולם הוסיפו תופעות נוספות (כגון JAGGIES ו STAIRCASING אשר הפריעו לתמונה).

הפיתרון של פרודג'ה הפך פופולרי במהלך שנות ה-90 והחברה גדלה והמשיכה כחוד החנית של תחום חדש זה. החברה הוציאה מוצרים נוספים ובמקביל קיבל מייסדה פרסים רבים על תרומתו לתעשיה (כגון שני פרסי EMMY, עבור פעילות טכנית וכן עבור השגי חייו של יווס פרודג'ה).

חברות נוספות החלו לייצר מוצרים דומים ושכללו את הטכנולוגיה. חלקן ניסו לעשות זאת ללא תשלום על הפטנט (חברת DWIN, למשל הפסידה בתביעה נגד הפטנט של פרודג'ה והיתה חייבת לשלם תמלוגים על הטכנולוגיה). החברות האחרות הוסיפו פונקציות כגון LINE TRIPLING ו - LINE QUADRUPLING, אשר שילב שכפול קוים עם DEINTERLACING ובכך איפשר הגדלה יותר משמעותית עבור מקרני CRT.

העלות של המכשירים הללו היתה אסטרונומית, וחברות אחרות ניסו להוריד את המחירים במקביל לפרודג'ה. בינתיים הוציאה חברת פרודג'ה פרוססורים חדשים עם תכונה חדשה: VIDEO MODE. עד עתה, כאשר נתקל מכשיר כזה במצב שלא היה FILM MODE, הוא היה פשוט מכפיל רזולוציה בטכנולוגיות פרימיטיביות כגון BOB/WEAVE (שכפול קוים או שילובים בתקווה שלא ישימו לב לכל הבעיות בתמונה). אולם, מחלקת המחקר של פרודג'ה היתה מתקדמת ביותר והוציאה מוצרים שנתנו שיפור דרמטי באיכות התמונה גם במצבים שלא נמצא בהם FILM MODE.

במקביל, חברות אחרות החלו לפעול בתחום. החברה המעניינת ביותר היתה חברת DVDO, אשר היה קיצור של "Digital Video Done Outrageously" אשר החלה לפעול בשנת 1997 ופיתחה צ'יפ ייחודי בשם Pure Progressive 503). הצ'יפ היחודי היה משמעותית יותר זול מכל אופציה אחרת ונתן פיתרון ל-NTSC שכלל גם 3:2 PULLDOWN וכן VIDEO MODE מוצלח ביותר. בהמשך, שופר הצ'יפ ויצאה גירסא שניה שלו (504) אשר כללה תמיכה ב-PAL וכן היתה פשוטה יותר להפעלה. הצ'יפים נועדו לשילוב ב-STB, מכשירי DVD וכו'. על מנת להדגים את יכולות המוצר, יצרה החברה קו מוצרים בשם iScan אשר היה בעצם סידרה של LINE DOUBLERS זולים במיוחד.

העלות הזולה של המכשירים איפשרה, בעצם בפעם הראשונה, לקהל הרחב להנות מעיבוד תמונה ראוי.

במקביל, שיפרה חברת פרודג'ה את הטכנולוגיה שלהם ושכללה את ה-VIDEO MODE והוסיפה טכנולוגיה חדשה בשם DCDI - Directional Correlational Deinterlacing אשר זיהה JAGGIES בזויות נמוכות והחליק אותם.

חברת פרודג'ה ראתה את התחרות המתחממת והוציאה צ'יפ מקביל לזה של DVDO בשם FLI2200, אשר היה אומנם יקר יותר מהצ'יפ של DVDO, אולם הוא הכניס את DCDI לצ'יפ של כ-20 דולר.

חברות נוספות פעלו בתחום של ה-LINE DOUBLERS, למשל DWIN, EXTRON, חברת Focus Enhancements, ועוד ועוד. רובן יצרו עדיין LINE DOUBLERS ו-LINE QUADRUPLERS. רובן השתמשו בשלב הזה בצ'יפים של שתי חברות אלו עם דרגות שונות של פיצ'רים ואפשרויות.

השיפור המשמעותי הגיע בצמוד להוצאת הצ'יפים בסוף שנות ה-90. במקום להכפיל את מספר הקוים, החלו חברות להוציא מוצרים שנתנו לשלוט באופן אבסלוטי באופי הסיגנל היוצא מהפרוססור. במקום להכפיל את מספר הקוים, היה ניתן לתת כל מספר ולשלוט בדיוק ברזולוציה היוצאת. לטכנולוגיה זו קוראים SCALING. עם כניסת המסכים והמקרנים הדיגיטליים לשוק, היתה טכנולוגיה זו כבר קיימת די מזמן (היא בעיקר פותחה עבור כרטיסי מחשב PC) אולם בתחום הוידאו היא פשוט לא היתה קיימת. הטכנולוגיה שוכללה ומרבית החברות הגיעו למסקנה שהרזולוציה האופטימלית במסכים דיגיטליים דרשו שהפרוססור הפנימי של המסך לא יפעל (כלומר, שלא יאלצו להפעיל פעמיים אלגוריתמי SCALING שונים). לכן, החל המרוץ להגיע ל-NATIVE RATE, הרזולוציה הטבעית של המסכים הדיגיטליים. במסכי CRT עדיין עושים שימוש בכפולות של רזולוצית המקור - למשל 960P.

עוד מספר פתרונות מעניינים עלו בשוק, כאשר חברת TAW הפיצה את הפרוססור הראשון אשר התבסס על מחשב HTPC, מוצר בשם THE ROCK (על שם האבן של גיברלטר, ולא על שם השחקן/מתאבק המפורסם). המיזם לא עלה יפה, בעיקר בשל בעייתיות בעלי החברה ולמרות שהמוצר בבסיסו היה לא רע בכלל. המוצר הוסיף סט של פיצ'רים שלא היו קיימים עד אז בפרוססורים - כגון שליטה על Y/C DELAY, שליטה מוחלטת על TIMING, תבניות בדיקה מיוחדות, ועוד מני פיצ'רים חשובים).

ההמשך, מחר.

המאמר נכתב ע"י עפר לאור


נושאים מקושרים

כללי - Hometheater
כללי - Hometheater




"פרוססורי וידאו - מי, למה, כמה? חלק א'" | התחבר/צור חשבון | 0 תגובות
אחוז חסימה
צוות האתר אינו אחראי על התגובות אשר נכתבות באתר

משתמשים אנונימים לא יכולים להגיב. אנא הרשם


דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(3) הצבעות

בהקשר זה

 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק א)
 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק ב)
 מסך פלזמה או LCD?
 תנע זויתי ב-LCD
 ביקורות וידאו
 מדריך לכיול YES IMPACT
 איזה גודל וסוג מסך אני צריך?
 100HZ במסכי LCD
 תאורת LED במסכי LCD
 עוד על וידאו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום וידאו:
כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht