עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

HD DVD מת, יחי המלך החדש - Blu-ray...

כתב: עפר לאור
18/02/2008 - 07:00



 
 
 

Blu-ray vs. HD DVD

האנליסטים צוהלים משמחה, מסתמן לו מנצח בודד במלחמת הפורמטים שכבר שנתיים מטרידה את תעשיית הדיסקים ומכשירי האלקטרוניקה.

אז אולי כדאי להיזכר מדוע החברות נלחמות עד טיפת הדם האחרונה...

ההתחלה

כבר כמה שנים ברור שהצלחת ה-DVD היא רק זמנית ושבקרוב הצרכנים יזדקקו לפורמט חדש שיחליפו. החברות שמחזיקות בזכויות על הפטנטים ב-DVD וב-CD הרוויחו הון עתק מה-ROYALTIES וכולן רוצות פיסה גם מהעוגה הזו.

הכסף הגדול הוא בתמלוגים כאלה, ולכן חברות רבות תורמות ככל הניתן בכדי להיכנס לתקן. קחו את מיקרוסופט אשר עבדה קשה במיוחד בכדי להכניס את VC1 לתקן. בסופו של דבר VC1 הוא ווריאנט של טכנולוגית WMV של מיקרוסופט. התקן היה סגור ופרטי, מה שאיפשר למיקרוסופט לשווק אותו כבטוח יותר. עם זאת, כניסה לתקן של Blu-ray ו-HD DVD דרש מהם לפתוח את התקן, אבל למיקרוסופט זה היה שווה - שכן היא מתכננת לקבל פחות תמלוגים פר קידוד, מה שיהפוך את הפורמט שלה לאטרקטיבי במיוחד, מה שמבטיח את מקומה בהיסטוריה (ובכספים האין סופיים שיזרמו משני הפורמטים גם יחד). חברות כמו DTS ודולבי גם הן התאמצו קשות בכדי להיכנס לתקן מסיבות אלה בדיוק.

רבות דובר על כך שהפורמט שינצח הוא הפורמט הפיזי האחרון. כלומר, האמונה הרווחת היא שעד שהפורמטים הללו יצאו מכדי שימוש, חיבורי הרשת יהיו פשוטים, זולים ומהירים דיים בכדי שלא נזדקק לפורמט פיזי חדש, אלא נוכל לרכוש ולצפות מסרטים היישר מהאינטרנט.

לכן, הפורמט היה חשוב במיוחד ולכן חברות רבות נכנסו למשחק הזה.

לקראת יציאת הפורמטים באופן רשמי, היה מאמץ אמיתי וכנה לאחד בינהם. עם זאת, הדרישות השונות של יצרני החומרה וספקי התוכן היו כל סבוכות וענפות שכבר לא היה סיכוי ליישב את כל המחלוקות.

התוצאה? פיצול בפורמטים. סרטים רבים יצאו בשני הפורמטים, וסרטים שונים יצאו באחד מבין השניים. עם זאת, לא היה בעצם סרט קטלני (כמו ש-MATRIX היה עבור פורמט ה-DVD בזמנו) אשר גרם לאחד מהפורמטים לבלוט משמעותית מהאחרים.

ההבדלים

יש הבדלים תפיסתיים רבים בין שני הפורמטים, אך בבסיסם הם דומים להפליא. בשני המקרים מדובר באותם שלושה CODECS עבור וידאו: כלומר בחירה בין MPEG2 המיושן, לבין VC1 ו-H264 המתקדמים יותר. רבים אומרים שההבדלים בין שני הפורמטים זניחים, אך הם משמעותיים בעיקר במובן הפוליטי של המילה. VC1 הוא פורמט של מיקרוסופט אשר תומכת בו ומעודדת קידודים בו, בעוד H264 הוא תקן כללי יותר ולכן הגופים מאחוריו יותר אמורפיים.

גם בתחום האודיו, ההבדלים זניחים: תמיכה ב-AC3 הותיק והטוב, ביחד עם הפורמטים החדשים: DTS HD, DTS HD MASTER ו- TRU HD המתחרה של דולבי. דרך ההעברת האודיו המתקדם נעשה או על ידי LDPCM או ישירות דרך HDMI 1.3 במידה וזה אפשרי, או על ידי פיענוח בנגן עצמו ושימוש בכבלים אנלוגיים להעברת 5.1.

ההבדלים מתבטאים תחילה בשיטות הקידוד. בעוד ש-HD DVD (בגיבוי של טושיבה) בעצם הרחיב את טכנולוגית ה-VOB הישנה, טכנולוגית Blu-ray (של סוני) משתמשת בפורמט חדש לחלוטין. המידע ב-HD DVD נשמר כ-PACKET STREAM, כלומר בלוקים קבועים בעלי יכולת להעביר קדימה ואחורה. ב-Blu-ray עשו שימוש ב- TRANSPORT STREAM, מה שמקשה על העברה אחורה, אך יעיל יותר.

גדלי כל דיסק שונים, כאשר בכל שכבה של HD DVD טמונים להם 15GB, וב-Blu-ray כ-25GB. השיפור ב-Bluray, למרות שרדיוס הדיסק זהה לרדיוס של CD ישן וטוב, נעשה הודות לקרן לייזר כחולה (להלן "Blue ray" או Blu-ray בקיצור). ככל שתדר הלייזר גבוה יותר (כחול הוא תדר גבוה למדי בטווח תדרי האור הנראים לעין), כך אורך הגל שלו קצר יותר, והיכולת משתפרת לקרוא נתונים צפופים יותר.

מבחינת ייצור, ל-HD DVD יש יתרון של יצור זול יותר ומכונות שמייצרות HD DVD מסוגלות לייצר גם תקליטורי מוזיקה CD ו-DVD. מצד שני, ייצור של Blu-ray מחייב ייצור אקסקלוסיבי של דיסקים מסוג זה בלבד.

לשתי הטכנולוגיות שיפורים משמעותיים בתחום אבטחה. ההצפנה בשני המקרים היא AACS+ ושניהם משתמשים ב-HDCP להצפנת יציאות הוידאו HDMI שלהם.

הטכנולוגיות המתקדמות יותר בשני הפורמטים עדיין לא ממש מיצו את עצמם. ל-HD DVD היה את HDi המסתורי אשר נדחף לתקן על ידי HP והיה אמור להיות סביבה חכמה לתכנות עבור הפורמט. מהצד השני של המתרס היה BD-J, זן חדש של שפת JAVA שהיה אמור לקדם את יכולות התכנות ב-Blu-ray. שתי הטכנולוגיות הן סבוכות כל כך שהן עדיין בשלבים מתקדמים של פיתוח לא ממש הוכנסו לתקן, מה גם שהם לא ממש נחוצים.

ליתר דיוק, חלקים שונים ומשונים של התקנים עדיין לא מומשו. התקן הסופי של Blu-ray למשל, נחשב כ-PROFILE 2.0, וכולל יכולות שכלל אינן ממומשות עדיין בנגנים השונים...

הזינוק

יתרון טכני ראשון היה ל-Blu-ray לא רק בגלל היתרון של שימוש בדיסקים גדולים יותר, אלא בגלל תמיכה מובנית ב-24FPS (ברזולוצית 1080P), הפורמט הטבעי של סרטי קולנוע, הימור שהוכיח את עצמו כחכם בדיעבד ואשר אומץ בשלב מאוחר מדי על ידי טושיבה.

טרם הזינוק, ההערכות בשוק היו ש-Blu-ray ינצח. הסיבה? שיבוצו בפלטפורמת ה-PS3 של סוני הבטיחה לפורמט תמיכה של מיליוני מכשירים בסופו של דבר, עוד בטרם נורתה יריית הפתיחה. השליטה של סוני בתחומים שונים כל כך, קידמה משמעותית את יכולתה לעבות את מספר ה-END USERS ובכך הפכה את הפורמט שלה למועדף.

מצד שני, העלויות של סוני היו יקרות מאוד, וזמן הפיתוח היה איטי. לכן, כאשר טושיבה הוציאה את המודלים הראשונים של הנגנים שלה, הם יצאו חודשים רבים לפני שה-PS3 או נגנים אחרים היו מוכנים.

הנגן הראשון שתמך ב-Blu-ray היה של סמסונג, מה שהיה מאוד מפתיע.

ההפתעה הנוספת היתה בכך שהסרטים הראשונים ב-Blu-ray נראו משמעותית פחות טובים מהמקבילים שלהם בפורמט HD-DVD. איך יתכן? היתרון בגודל הדיסק בוזבז על ידי שימוש לא יעיל בפורמט MPEG2. היתרון של MPEG2 היה בכך שמקודדים היו קיימים לרוב ובזול, מה שחסך מיוצרי הסרטים הראשונים מלהסתבך עם פורמט חדש ולא מוכר ותהליך קידוד ארוך, מיגע ויקר.

ירית הפתיחה הזו נתנה קפיצה משמעותית ל-HD DVD. אימוצה של מיקרוסופט את פורמט HD DVD (עוד על כך בפרק הקונספירציה) החייה את הפורמט והכרזה של-XBOX 360 יהיה כונן HD DVD שינה את התמונה. במקביל, הוזלת הנגנים הפכה את נגני HD DVD של טושיבה לנמכרים ביותר ב-AMAZON מבין כל הנגנים (כולל DVD רגילים!).

לאחר כמה חודשים, עם שחרור ה-PS3 ולאחר שסרטים באיכות סבירה החלו לצאת, התמונה החלה להתייצב יותר.

בשלב זה, ביקור בחנויות אלקטרוניקה פופולריות בתחום בארה"ב לא היה מאפשר תחזית לגבי הזוכה האפשרי. הדלפקים הכחולים והאדומים היו ריקים באותה מידה עם מעט מאוד סרטים ותוכן.

התגברות הלחץ של מיקרוסופט לטובת פורמט HD DVD העלה בשלב זה את תאורית הקונספירציה. תאוריה זו גורסת כי מיקרוסופט מנסה למשוך כמה שיותר זמן ולגרום לפורמטים השונים להיות מתים עוד בטרם הם פורחים באמת. הסיבה לכך? שירותי VOD ONLINE אשר יאפשרו השכרת סרטי HDTV דרך האינטרנט. עם זאת, אין הוכחות לתאוריה זו, ולמרות שבארה"ב מיקרוסופט השיקה שירותים כאלה, היא רק אחת מבין כמה ספקיות כאלה ואין סיבה לחשוב שדווקא השירות שלה הוא זה שיקח את כל הקופה.

התמונה מתבהרת

לקראת ספטמבר 2007, התמונה החלה להתבהר. בחנויות היו יותר תכני Blu-ray והמכירות של ה-PS3 עשו בהחלט את שלהם. עם זאת, לקראת תערוכת IFA BERLIN, היתה הכרזה דרמטית של אולפן פרמאונט על כך שהוא זונח את פורמט Blu-ray לטובת HD DVD. חרושת השמועות היתה בכך שסכומי כסף נכבדים עברו ידיים "עזרו" לאולפן הותיק לבצע את החלטתו... התגובות על השאלות הללו נענו לרוב בתשובה שהם לא מוכנים לכבד שאלות מסוג זה בתשובה (התחמקות מתוחכמת, לא?).

עם זאת, היה קשה שלא לראות מה שמתרחש בחנויות התוכן. כניסה לכל BEST BUY או WALLMART הראתה דלפקים ארוכים מלאים בתכנים כחולים, בעוד שהיתה פחות תשומת לב לדלפקים האדומים של HD DVD. לא רק שהם החזיקו פחות תכנים מסוג זה, אלא שהדלפקים הללו היו גם בד"כ מאחורי אלה הכחולים...

גם מגוון היצרנים של Blu-ray היה מרשים בעוד שבפועל רק טושיבה היתה היצרנית היחידה של נגני HD DVD...

כל אלה לא חמקו מעיני הצרכנים, אך עם זאת הריב הזה היה בעייתי לשתי הקבוצות שכן די ברור שצרכנים רבים משתמשים בשירותי VOD, מורידים מהאינטרנט וצופים בטלויזיה במקום לטרוח ולבדוק איזה דיסק לרכוש ובאיזה צבע קופסא הנגן שלהם בבית תומך.

לקראת סוף 2007, החלה טושיבה לייצר נגנים מהדור השלישי. נגנים אלה כבר היו דומים להפליא לאחיהם הכחולים ותמכו בכל הפורמטים החדשים, כולל 1080P 24FPS. מחירי הנגנים שידרו פאניקה מסויימת ובמקומות מסויימים ניתן היה כבר לרכוש נגן HD DVD במחיר של 100 דולר!

לא רק שטושיבה סיבסדה את המחירים הללו והפסידה כסף בכל מכירה, ולא די בכך שהמהלך שידר פאניקה, אלא שמתח הרווחים בנגנים הללו הפך אפסי והכדאיות של חנויות האלקטרוניקה להמשיך ולהחזיק בנגנים הפך אפסי.

עם התרבות כמויות ומגוון הדיסקים התגבר הלחץ בחברות השכרת ומכירת הדיסקים להדגיש פורמט אחד ולהעלים את השני. החברות הללו זקוקות לכל מדף אפשרי, החזקת אותו סרט על שני מדפים שונים (בגלל הפורמטים השונים) עולה כסף רב ולכן היה להם חשוב להרגיש לאן נושבת הרוח. בשלב זה של המשחק, היחס בין הכוחות היה משמעותי לטובת Blu-ray. בשבוע הראשון של 2008, היחס היה כמעט 10:1 במכירות הדיסקים לטובת Blu-ray. היה זה השבוע הזה שגרם לחברות רבות להתחיל ולסמן לטושיבה על כך שהן מתכננות לצמצם את מלאי הנגנים.

המכות הגיעו מכל הכיוונים, חנויות ורשתות רבות שאבו כח אחת מן השניה והכריזו תחילה על צמצום מלאי הדיסקים, או על מעבר מוחלט ל-Blu-ray. המעבר של אולפן Warner ל-Blu-ray סימן שגם האולפנים מרגישים שהרוח דוחפת את הפורמט קדימה. חנות אחר חנות, BEST BUY, CIRCUIT CITY, NETFLIX, BLOCKBUSTER, כולם החלו להכריז הכרזות לטובת Blu-ray ולצידם מעשים של מעבר לפורמט הכחול.

בתעשייה מאמינים שהמסמר האחרון כבר נתקע בארון המתים של HD DVD אך טושיבה טרם הכריזה רשמית על מותו של הפורמט. עם זאת, הכרזות מטעם ההוליווד ריפורטר, ולאחריהן NHK (גוף תקשורת יפני מוכר ומקורב לטושיבה) על כך שהחברה מתכננת סגירת מפעל והפסקת פיתוח נגנים חדשים בפורמט HD DVD בהחלט גורמים לנו להאמין שתוך כמה שבועות יסתיים המאבק.

האירוניה היא ש-HD בארה"ב הוא שם נרדף כיום לHD-DVD. כיום, אם אתה נכנס לחנות ומבקש דיסק HD, יפנו אותך לדלפקי ה-HD DVD (או מה שנותר מהם). על סוני וחברותיה ב-BDA לעבוד קשה ולשנות את המינוח של הלקוחות שעדיין לא הסתגלו לעולם החדש והאמיץ של דיסקי HDTV...

אז מי ניצח כאן?

אפשר לסכם את כל הסאגה במשפט "כולם הפסידו". התעשייה התעסקה בשטויות במשך השנתיים האחרונות, כאשר עיקר תשומת הלב היתה בתפריטים חכמים יותר ושפות תכנות שאין בהם צורך. כל סרט קודד פעמיים ולמרות שהמחירים ירדו, עלויות הדיסקים לא ממש השתנו, ומרבית הנגנים האיכותיים עדיין יקרים למדי.

הלקוח לא ממש קיבל מבחר רחב יותר - מדובר היה בדואופול. המעבר בין דואופול למונופול לא בהכרח יזיק לתמחור, אלא בוודאי שלא יועיל לו.

כל החברות הפסידו הון עתק במלחמה מיותרת כאשר המרוויחים הגדולים היו חברות הכבלים והלויין שקיבלו כמה שנות חסד למרות שאיכות התמונה שלהן ב-HDTV כבר לא טובה כשהתחילו.

שני הפורמטים נפרצו כמעט בו זמנית (חוץ מפורמט BD+ שעדיין לא נפרץ), כך שהמאמצים שעיכבו את שניהם במשך כשנתיים התבררו כמיותרים ומוגזמים.

קשה לומר שאנחנו מזילים דמעה על כך שהמלחמה מסתיימת. החשש הגדול היתה שהיא תדעך ללא מנצח ברור. העובדה שיש מנצח ברור עושה את החיים בהחלט לקלים יותר לתחום בשנים הקרובות.

 

עדכון: בהכרזה דרמטית זו סוגרת בעצם טושיבה את הדלת על פורמט HD DVD. החברה מפסיקה את ייצור הצורבים והכוננים בפורמט זה למחשבים רגילים ובעצם סוגרת סופית את כל קוי המוצרים בתחום ה-HD DVD עד לסוף חודש מרץ. אין ספק שמדובר במהלך קיצוני, החברה פשוט החליטה להפסיק לדמם כסף והכריזה על כניעה מוחלטת.

בשנה שעברה החברה החליטה החלטה דומה בהקשר לטכנולוגית SED למסכים דקים אשר פשוט לא הצליחה גם היא להתמודד בשוק הכלכלי בהצלחה.

 להמשך דיון בנושא הכתבה לחץ כאן.


דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

3.0
(3) הצבעות

בהקשר זה

 הקלטת HDTV
 מזרימדיה מול HTPC
 ביקורות HDTV
 הסקירה המלאה על yesMax HD
 עוד על 4K ו-UHD


המאמר הפופולרי ביותר בתחום 4K ו-UHD:
מזרימדיה: Popcorn Hour A-110
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht