עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

מסך REGZA LCD של טושיבה 57Z3500

21/07/2008 - 07:00



 
 
 

בשנים האחרונות טושיבה היתה עסוקה במיוחד עם נושא מלחמת הפורמטים. למרות הפסד צורב של החברה בתחום ה-HD DVD, החברה הפתיעה השנה עם מספר סדרות חדשות של מסכים, שהגדולה מבינהן היא ה-57Z3500.


הסדרות של טושיבה הן מעט מורכבות, משמאל לימין גודל המסך באינצ´ים ולאחריו אות סדרה והמודל. ככל שאות הסדרה גבוה יותר, כך המיצוב של המסך גבוה יותר. כלומר, סדרה Z גבוה יותר במיצוב מסדרה X למשל. סדרת ZS לדוגמא היא באותה רמה, אך מיועדת, לצורך העניין, לחנויות מתמחות (מדובר בסדרה המיועדת לשוק האירופאי).

כמודל שמיועד לשוק עולמי (קרי: ארה"ב והמזרח הרחוק), למודל זה אין כניסות SCART, בדומה למסכים רבים אחרים מבית טושיבה (לסדרת ZS דווקא צפויות כניסות כאלה). אך לראשונה, מסך זה מציג בעצם רשימת מלאי מלאה של מסכים מהדור האחרון.

HDMI 1.3 כולל כל החידושים ההכרחיים. זה כולל שליטת REGZA LINK (שאמורה להיות זהה ל-CEC תקני). למסך יש גם תאימות ל- XVYCC ו- DEEP COLOR, טווח צבעים מורחב אשר מאפשר גוונים רוויים יותר. המסך גם תומך ב-LIPSYNC אשר מעביר מידע אחורה לרסיבר לגבי זמן העיבוד שלו ובכך כל המכשירים מתאמים זה מול זה את הזמנים בכדי שכאשר שחקן מדבר, זה לא יראה מדובב. לבסוף, תמיכה בכל הפורמטים החדשים, כולל 24P, אשר טושיבה לא ממש התלהבה לממש אותו.

המסך כולל מנגנון עיבוד תמונה חדש META BRAIN 100 אשר בעצם מוסיף 100 ו-120HZ למסך (100HZ עבור תכנים אירופאים, 120HZ עבור תכנים בתקנים אמריקאיים ועבור סרטי בלוריי).

המסך נראה פיזית גדול במיוחד ומגיע בארגז ענקי ממש. בניגוד למסך הענק הקודם שהגיע אלי, כאן לא היתה בעיה של גובה התקרה או של הובלה, ושני המובילים הצליחו להכניס את המסך בקלילות לחדר הבדיקות. אפסון הארגז היה החלק המסובך ביותר - הארגז פשוט ענקי... חלק מהסיבה לכך היא שהמסך מגיע עם מעמד מובנה אשר אינו דורש הרכבה אך גורם לטביעת הרגל של המסך להיות רחבה בהרבה ממסכים שדורשים הרכבת מעמד.

המסך עצמו הוא מט בשל פילטר קיטוב קדמי האופייני למסכי טושיבה, ואשר מרגיש מעט עדין למסך בגודל פיזי כ"כ גדול. המסגרת היא שחורה ומבריקה, עיצוב די סטנדרטי ולא ייחודי.

מאחורי המסך פאנל חיבורים כמעט זהה למודלים הנמוכים יותר, חיבורי SVIDEO וקומפוננט ואודיו אנלוגי, בליווי של שני חיבורי HDMI, חיבור לטיונר RF (שלא בדקתי אותו) וחיבור VGA למחשב.

בצד המסך יש חיבורים נוספים, המיועדים למצלמות ביתיות, כולל חיבור HDMI שלישי וכפתורי הפעלה במידה והשלט לא בנמצא.

בתחתית המסך מקדימה, פס ארוך מהווה את הרמקולים של המסך, אשר לא הלהיבו אותי - עוצמתם סבירה אך איכותם כשל סטליטים ממוצעים.

עיצוב המסך בפירוש מכוון להתקנה שולחנית ולא לתליה על הקיר, דבר שחשוב לקחת אותו בחשבון כאשר מתקינים את המסך.

חיבור SDTV

המסך, אשר מגיע עם נייר פרסומת ל-YES HD (מוזר לי שניופאן לא מקדמים את הנושא הזה יותר בעוצמה) חובר תחילה לממיר YES רגיל (3100S) דרך חיבור SVIDEO. אני מעריך שרבים יעשו דבר דומה וכדאי להם שלא להיבהל.

התמונה הראשונית באמת ובתמים מזעזעת. כמות ה-ARTIFACTS שנראו הפכו את חווית הצפיה לכואבת במיוחד. מעבר זריז על תפריטי הכיול הקלו את המצב - חשוב מאוד לכייל את ה-BRIGHTNESS, את נושא ה-BLACK LEVEL STRETCH (עוד על כך בהמשך) והכי חשוב - מנגנוני עיבוד התמונה. בראש ובראשונה, כיול SHARPNESS ושימוש מקסימלי במנגנוני הפחתת הרעש האנלוגי (DNR) והכיווץ (MNR). המנגנון המשמעותי ביותר הוא הורדת רעש כיווץ אשר משפר משמעותית את איכות התמונה. גם הפעלת META BRAIN עזרה להפחית את עוצמת התופעה.

יש לקוות שאנשים לא יחטפו שוק כשיצפו בתמונה לראשונה וחשוב לדעת שללא כיוון ראשוני, איכות התמונה פשוט לא תספק את הסחורה.

למרות כל המנגנונים הללו, מרגישים את ה 100HZ רק בחלק מהתכנים, בעיקר במצבי FILM MODE (כגון הסרט אני רובוט) ופחות על שידורי טלויזיה כגון חדשות וכו´. התנועה היתה חלקה, אך לא ראליסטית עד כאב כמו במסכים של חברות אחרות. אני רואה בכך בעיקר יתרון, אך הייתי רוצה לראות את זה כאופציה עבור אלה שאוהבים תנועה חלקה יותר.

איכות עיבוד התמונה היה בינוני בעיני, ובצפיה בתוכנית המופית של ערוץ 10 המספרת את קורות אנשים המנסים לשרוד מעבר דרך קירות קלקר עם חורים מעוצבים, נראו לא מעט מעברים בלתי הכרחיים ל-VIDEO MODE, דבר שהניב זיגזגים, שיני משור ומדרגות בגבולות האובייקטים. לאחר משחק ארוך בתפריטים הצלחתי להפחית אמנם את עוצמת תופעות הכיווץ בתמונה, אך התמונה עדיין נראתה עייפה ולא קונטרסטית. צבעי העור של הדמויות נראו אמינות, אך צבעים קיצוניים יותר לא נראו "נכונים".

כאמור, שימוש אגרסיבי עיבוד ה-NOISE REDUCTION הוא כמעט הכרחי במסך, ועם זאת לאור ההכרזות על יכולות חדשות של טושיבה במגזר עיבוד התמונה, התקשתי שלא לחפש את התפריט שיגרום פתאום לתמונה להפוך לאיכותית באמת. האמת שלא קיים כזה כפתור או תפריט, מסך מסוג זה דורש פשוט עיבוד חיצוני משמעותי בכדי לגרום לתמונה להיראות סבירה ממרחק של 3 מ´ ומטה. יתכן גם שרסיבר בעל עיבוד תמונה חזק אף הוא לא יספק את הסחורה.

עיבוד תמונה ומדידות

חיבור של מעבד תמונה למסך זה מתברר כבעיה לא קלה. המסך מקבל בהחלט את כל הפורמטים הדרושים, כגון 1080P ו-1080i ב-50 וב-60HZ ואפילו 1080P24 עבד ללא קושי מיוחד במסך והניב תמונה מצויינת.

עם זאת, הבעיה היתה שבכל פעם שעברנו כניסת וידאו או פורמט (למשל מ-60 ל-50HZ) או כאשר כיביתי והדלקתי את המסך, הוא פשוט חזר לסורו ממצב EXACT SCAN, כלומר NATIVE RATE, למצב WIDE הרגיל. מצב זה סביר בהחלט עבור מקור וידאו, אך בלתי נסבל אם תרצו לעשות שימוש במעבד חיצוני... מעבד כזה פשוט לא אפקטיבי כמו שהוא צריך להיות וחוסר היכולת של המסך (באג בתוכנה?) לזכור שאנחנו במצב EXACT SCAN היה מייאש למדי. בכל פעם שערכתי בדיקות הייתי צריך לבדוק שוב אם מצב EXACT SCAN הופעל או לא. בכל סיום הרצת סרט בדיקה, המצב חזר ל-WIDE ובעצם כמעט כל שתי דקות מצאתי את עצמי מעביר בחזרה ל-EXACT SCAN ומקלל את התוכניתן שהגה את השיטה הטפשית הזו מתחת לשפם שאין לי... במצב WIDE אנחנו מאבדים בעצם את היכולת לנטרל את עיבוד התמונה הפנימי ולהעבירו למקור חיצוני. זה גם בעייתי כאשר מדובר על מקור HTPC או כל מקור אחר שהרזולוציה שלו זהה לזו של המסך. הצורך להעביר כל הזמן למצב EXACT SCAN חייב יהיה להיפתר ברמת שידרוג כלשהו, אחרת המסך פשוט לא יתאים לשימוש עם HTPC וחבל.

בעיה שנתקלתי בה היתה שמעבר בין פורמטים או כיבוי המסך היה גורם לביטול מצב EXACT SCAN, מתברר שניתן לבטל את מצב "AUTO FORMAT" דרך התפריטים ובכך להשאיר את מצב EXACT SCAN על קנו.

למסך זה יש מספר מצבי עיבוד BLACK LEVEL STRETCH. הרעיון, למי שלא מכיר, הוא לשפר את איכות הגוונים הכהים על ידי הרחבתם והדגשתם על חשבון הגוונים בעוצמות האור הבהירות. לרוב המסכים יש אפשרות להדליק ולכבות את מצב זה, אך כאן יש בעצם 4 מצבים שונים לאפשרות זו, מה שסיקרן אותי לדעת עד כמה זה באמת משמעותי. התשובה היא שזה מאוד משמעותי. בעצם מצב זה מחליט אפקטיבית על רמת הגאמה. במצב כבוי, הגאמה נמוך, אך מדוייק, וככל שמגדילים את עוצמת ה-BLACK LEVEL STRETCH מגבירים את הגאמה. חשוב לציין שלא מדובר במימוש אמיתי של גאמה אלא של S-CURVE, אשר בעצם מוותרת עם מגוון צבעים בהירים על חשבון השחורים. ההגיון פשוט - מרבית הסרטים יכללו סצינות חשוכות בעלות פרטים, ומעטים הסרטים שיש להם סצינות מאוד בהירות (קרובות ללבן) עם פירוט רב.


במצב BLACK STRETCH HIGH


במצב BLACK STRECH LOW


גאמה במצב BLACK STRETCH כבוי

כאמור, הגאמה הנמדדת (בעצם ה-S CURVE) נעה מ-2.11 במצב BLACK STRETCH LOW ל-1.92 במצב HIGH. עם זאת, המדידה הזו אינה נכונה כי היא מנסה להתאים נוסחאת גאמה רגילה לעקומת S CURVE. בפועל, כאשר המצב הוא HIGH, הגאמה גבוה יותר למרות המדידה. במצב כבוי, הגאמה הנמדדת מגיעה ל-2.4 אשר הוא הרבה יותר גבוה מהרצוי וגורם לאיבוד פרטים שחורים באופן מובהק.

למסך יש מנגנון תאורה אחורית דינמי עדין במיוחד. הוא כ"כ עדין שאם לא ממש מתייחסים אליו, לא שמים לב שהוא שם. זה דבר נפלא והלוואי שיותר חברות יכניסו מנגנונים שכאלה פנימה. הצרה היא שאחת מתוצאות הלוואי הן שהמנגנון פחות אפקטיבי בסצינות כהות. הוא לא באמת מוריד משמעותית את הרקע לשחור כאשר צריך והדבר גורם לסצינות כהות להרגיש בהירות מכפי שהן היו צריכות להיות. האגרסיביות של מנגנונים אחרים ככל הנראה הכרחיים בכדי להגיע לשחורים באמת עמוקים.

המסך מגיע לעוצמות לא קטנות של אור בלבנים. עבור מסך בגודל כזה, יותר מ-430cd/m2 זה יותר ממרשים. בניגוד לפלזמה שבה עוצמת הלבן מתגברת כחלק מהעיבוד תמונה כשדובר בריבוע לבן על רקע שחור, ב-LCD ככל שהמסך כולו לבן יותר, כך עוצמת האור חזקה יותר (בגלל התאורה האחורית). הדבר מקנה לתמונות על רקע שחור תחושה הרבה פחות תלת מימדית, אך אלה מגבלות הטכנולוגיה עד אשר נעבור לתאורה אחורית מבוססת LED.


החתימה הספקטרלית של המסך

יחס הניגודיות של המסך נמדד במצב ON-OFF (קונרטסט דינמי) כ-6500:1.

התאורה האחורית כאן, עוצמתית למדי והספקי המסך לא מבוטלים. 470W מפיק המסך באופן עקבי כאשר התאורה האחורית פועלת במירב העוצמה. בחדר בינוני (5X3 מ´), הדבר גרם לעליה מורגשת מאוד בחום החדר כאשר המסך הופעל למשך זמן. המסך עצמו היה חם למגע וניתן היה לחוש את החום בוקע ממנו ממרחק של כחצי מטר (בהחלט מפתיע לאור הירידה בהספקים שאנחנו רואים בשנים האחרונות בתחום המסכים הדקים) - בכל זאת, כמעט 5 נורות ליבון שפועלות בו זמנית כשהמסך עובד.

מדידת ה-PRIMARIES הפתיעה אותי לרעה. גם מוקד צבעי היסוד הירוקים וגם הכחולים נמצאו במקומות לא נכונים משמעותית הדלקה של. XVYCC ושינוי פרמטרים נוספים לא השפיעו מהותית על צבעי היסוד, וזה הסביר מדוע חלק מהסרטים נראו מלאכותיים, הצבעים פשוט לא היו במקומם.

למסך אפשרויות כיול PRIMARIES בסיסי, אך הוא בעיקר מצמצם את תחום הפעילות ולא מרחיב אותה, כך שלא הצלחתי לגרום למוקדי ה-PRIMARIES לעבור למקומותיהם הנכונים.

מספר יחסי מסך לא השתנה מהותית ובעצם SUPER LIVE 1 הוא המשמעותי ביותר עבור תוכן 4:3. היחס הזה לא גרם לי לבעיות כמו במסך ה-REGZA הקודם שבחנתי (ה-46X3500). על מצב EXACT SCAN דיברנו. מצב WIDE הוא מצב שמוריד כ-4% OVERSCAN מהתמונה, והמצבים האחרים מיועדים לטפל במצבי זום שונים, עם או בלי פסים מסביב לתמונה.

 

בנוגע לכיול הצבע הלבן, למרות שאינו מתיר כיול, המסך מאוזן באופן מפתיע ומורגש כאן שיפור משמעותי ומורגש ביחס לסדרת X של טושיבה. כשהמסך במצב טמפ´ צבע WARM, הממוצע של המסך היה סביב ה-6600-6700 מעלות קלווין (קרוב למדי ל-6500 המעלות הדרושות במצב זה) שזה מצויין.

המסך לא היה כיווני למדי, אך בהחלט דורש מרחק צפיה סביר של כ-3 מ´ לפחות. ממרחק זה, לא נראו הפרשי צבע משמעותיים חוץ מכאשר זוית הצפיה הפכה לחדה. עם זאת, שתי נקודות מזעריות של זליגת אור נצפו בצידי המסך.

תופעה מוזרה שראיתי היתה בתחומי התדרים הגבוהים ביותר (BURST של 1920) אשר התקשתה להציג תמונה נכונה במצב EXACT SCAN כאשר META BRAIN היה דלוק. במידה ואתם בכ"ז משתמשים במקור שדורש NATIVE RESOLUTION יתכן ולא תהיה לכם ברירה אלא לכבות מנגנון זה.

HDTV

מסכים מסוג FULL HD מיועדים בעיקר לצפיה בתכני 1080i/p כיום וזה המומחיות שלהם. כאן רמת הציפיות שלי כבר היתה גבוהה יותר ואכן, צפיה בתכנים איכותיים ממקור בלוריי או שידורי HDTV בהחלט נתן את הסחורה.

עיבוד הורדת הארטיפקטים של הכיווץ פעל כאן יפה מאוד גם במקורות שכווצו הרבה יותר מדי (למשל הסרט CARS אשר כולל סצינות מהירות רבות וללא קצב נתונים גבוה, פשוט נראה רע). המסך הצליח להפחית את עוצמת ה-ARTIFACTS.

כאן גם ניתן לחוש בבירור את נושא עיבוד התמונה ב-100HZ. התנועה בסדרה כמו BATTLESTAR GALACTICA הופכת את התמונה לראליסטית יותר ובהחלט גורמת לה לקפוץ מהמסך. עם זאת, המקור הוידאו לא היה מספיק איכותי והחוסר בשחורים היה מורגש. בנוסף, התמונה שבמקור היתה מאוד מגורענת נראתה כאילו היא רועשת ולא מגורענת.

בסצינה כהה, כמו סצינת הבריחה של לילו באלמנט החמישי נראו כל הפרטים, אך הרקע היה אפרפר ולא כהה דיו. מדי השומרים כללו את מרבית הפרטים, אך בגירסאת ה-REMASTERED יש המון פרטים במדיהם השחורים שפשוט היו חסרים.

בסוף הסצינה, כאשר לילו מגיעה לקצה המנהרה, הפנים שלה נראות מדוייקות וחדות, בדיוק כפי שהיו צריכות להיות.

סצינה כהה אחרת במלחמת הכוכבים - הפרק האחרון, כלל את סצינת הלחימה על רקע לבה לוהטת. האדומים היו בוהקים מדי - מצב עוצמת הצבע בברירת המחדל (כמו גם ב-SHARPNESS וב-BRIGHTNESS הוא פשוט גבוה מדי ורצוי מאוד לכייל גם אותו). הסצינה נראתה יפה למרות המשחק המזעזע של דארת´ ווידר בסרט ...

המשכתי לסצינת השלג בנארניה, שם כצפוי הלבן נראה יפה במצב BLACK STRETCH כבוי, כך ככל שהגברנו אותו כך פחתו הפרטים במעיל הפרווה הלבן של המלכה. בסצינות החשוכות היה איבוד של פרטים בגוונים הכהים.

ב-THE WILD חיפשתי את מלוא הפרטים על קטעי האנימציה המרהיבים ואכן מצאתי אותם. המצב אף משתפר כאשר מעבירים למצב EXACT SCAN, אך כאמור, המסך מתעקש שלא לשמור על מצב זה...

הסצינות החשוכות ב-BLADE RUNNER בבלוריי, דווקא עברו יפה מאוד ולא היתה תחושה של חוסר פירוט והתחושה שהסרט משרה הועברה במלואה.

סיכום

רמת הציפיות שלי ממסך זה היתה גבוהה מהמודל הקודם (ה-46X3500) אך השוני במסך מתבטא במעט מאוד פונקציות בולטות. השלט הוא אותו שלט, עם אותן בעיות וחסרונות, ובעצם השיפור המהותי העיקרי הוא התוספת של 100HZ שאכן עושה עבודה טובה וכוללת מספר מצבי עיבוד. עם זאת, אין כאן יתרון בולט ב-100HZ של מסך זה לעומת מסכים אחרים.

טושיבה הסתפקה כאן בתלמיד ממוצע שלא ממש מצליח להתבלט באף מקצוע.

הציונים

עיצוב: 7.5
איכות בניה: 8.5
נוחות שימוש: 8
תפריטים: 7
איכות תמונה ב-SDTV (שידורי טלויזיה רגילים):7
איכות תמונה ב-HDTV (יס HD ו בלו-ריי): 8.5
עיבוד תמונה: 8 (DEINTERLACING בתוכן SDTV)
עיבוד תמונה 100 הרץ: נתמך בכמה רמות
יכולות כיול: 6
שלט: 7 (חסרות פקודות DISCRETE, פלסטיק פשוט, המון כפתורים חסרי שימוש)
חיבורים: 8

מחיר מומלץ לצרכן: 44,900 ש"ח

המסך נבדק באדיבות חברת ניופאן

לדיון במאמר בפורומים לחצו כאן.


עוד מ: oferlaor

דרגת קושי: 4
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(4) הצבעות

בהקשר זה

 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק א)
 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק ב)
 מסך פלזמה או LCD?
 תנע זויתי ב-LCD
 ביקורות וידאו
 מדריך לכיול YES IMPACT
 איזה גודל וסוג מסך אני צריך?
 100HZ במסכי LCD
 תאורת LED במסכי LCD
 עוד על וידאו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום וידאו:
כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht