עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

חיבור מחשב HTPC לרסיבר קולנוע ביתי

30/10/2008 - 07:00


מבוא | המאמר המלא | עמוד הבא: S/PDIF >

 
 
 

מבוא

לכאורה עומדת בפנינו משימה פשוטה וקלה: לחבר את יציאת האודיו של המחשב לכניסה המתאימה ברסיבר, להפעיל את תוכנת הנגן במחשב וכל מה שנותר לנו לעשות זה להתרווח על הספה וליהנות מהחיים.

ברם, אם נשפוט לפי כמות ההודעות בפורומים נסיק את המסקנה שלא כל כך פשוט לשלב בין מחשב לציוד אודיו ביתי. להבדיל מהפעלת נגן DVD, יש כל מיני הגדרות והתאמות שצריך לבצע לפני שמגיעים לחלק שבו אנחנו אמורים ליהנות מהחיים ויש לא מעט אנשים שנשארים תקועים בשלב התסכול. מדריך קצר זה נועד להסביר כמה מושגי יסוד ולאפשר למתוסכלים מבינכם להבין כיצד לחבר מחשב HTPC לרסיבר ומה אפשר להפיק מחיבור זה.

 מהו אודיו  דיגיטלי רב ערוצי?

כל הסרטים ב DVD ורוב הסרטים ב HD מכילים לפחות פס קול רב ערוצי אחד המקודד באופן דיגיטלי. מה שמיחד פס קול זה הוא שכדי שיהפוך לצלילים וקולות שאפשר יהיה לשמוע, צריכים קודם כל להעביר אותו דרך שלב של פענוח. מרגע שפס קול פוענח הוא הופך לאודיו אנלוגי רגיל שאפשר לשמוע דרך הרמקולים או האזניות, להגביר או להנמיך את הווליום, להעלות את הבס וכדומה.

תחשבו על זה כאל השוואה בין קובץ טקסט במעבד תמלילים לבין אותו קובץ שעבר דחיסה ב ZIP. בשני המקרים מדובר באותו מלל, אבל תוכלו לקרוא את הקובץ הדחוס רק לאחר שהוא פוענח והומר לפורמט מעבד התמלילים המקורי.

השיטה הפשוטה ביותר לקידוד דיגיטלי נקראת PCM ובאמצעותה ניתן לקודד גל קול שנלכד באופן אנלוגי כשורה של ערכים מספריים על גרף ולתת למפענח מתאים לשחזר את גל הקול המקורי מקריאת אותם הערכים. לקידוד אודיו דו ערוצי (סטיריאו) נשתמש כמובן בשני סטים נפרדים של ערכים כדי לסמל את שני גלי הקול (למעשה מדובר בשני ערוצים המכילים גלי קול רבים). הפענוח עצמו מכונה גם Digital to Analog Conversion ומהווה בעצם המרה פשוטה.

 

תרשים סכימטח נמראה כיצד PCM מסוגל לסמל גל קול אנלוגי

שיטת ה PCM מקובלת מאוד בקידוד שני ערוצי אודיו אבל פס קול דיגיטלי אינו מוגבל בהכרח לשני ערוצי סטריאו ויכול להכיל עד 7 ערוצים נפרדים. כאן נתקלים בבעיה עם שיטת ה PCM היות והיא דורשת רוחב פס גדול כדי להעביר כל ערוץ ולכן באודיו רב ערוצי נהוג לשלב שיטות קידוד ודחיסה מתקדמות יותר. אנו נתמקד כאן בדרכים ובאמצעים הנדרשים להעברת פס קול דיגיטלי בפורמט Dolby Digital או בפורמט DTS. אלו שתי שיטות לקידוד דיגיטלי המאפשרות לשמור 6 ערוצי אודיו נפרדים לקבלת צליל היקפי בסרטים ומוזיקה.

ניתן לפענח את פס הקול הרב ערוצי במחשב או ברסיבר וכאן גם טמון המכשול העיקרי שבו נתקל מי שמבקש לחבר מחשב HTPC לרסיבר. הסיבה לכך היא שפענוח האודיו ב HTPC דורש שיותקנו בו המפענחים המתאימים ושהחיבור לרסיבר יבוצע דרך כבלים נפרדים לכל ערוץ. כל חיבור אחר יפיק אודיו דו ערוצי בלבד במקרה הטוב או דממה מוחלטת ביתר המקרים.

מכאן שהטריק הגדול בהעברת פס קול רב ערוצי דיגיטלי לרסיבר הוא להעביר אליו את האודיו כשהוא עדיין מקודד- כלומר רק את הערכים המספריים ואת הנוסחאות המסמלות את גלי הקול -  ולתת לרסיבר לפענח אותו ולהפיק ממנו את ערוצי האודיו הנפרדים שיוגברו ויועברו לרמקולים ישירות.

לתהליך העברת האודיו כמידע מקודד קוראים גם pass through וכפי שהשם מרמז, הכוונה כאן היא ששולפים את פס הקול מקובץ המולטימדיה ומעבירים אותו כפי שהוא לרסיבר ללא שום פענוח ו/או עיבוד. לשם כך יש לבצע מספר שינויים והתאמות הן ברמה הפיזית של החיבור והן ברמת מערכת ההפעלה, ברמת הדרייברים והתאמת תוכנת הנגן. מורכבות התהליך היא הגורם העיקרי לריבוי הבקשות לעזרה בפורומים.

נתחיל בהגדרות והתאמות החיבור הפיזי, וכאן נכנס לתמונה מושג ה S/PDIF


מבוא המאמר המלא עמוד הבא: S/PDIF >


נושאים מקושרים

אודיו
אודיו
HTPC
HTPC


עוד מ: Catskinner

דרגת קושי: 4
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

4.8
(18) הצבעות

בהקשר זה

 איך להפוך מחשב חלש ל-HTPC
 מדריך חומרה
 ביקורות HTPC
 עוד על HTPC


המאמר הפופולרי ביותר בתחום HTPC:
Kodi / XBMC - המדריך השלם
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht