עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

איריס - דינמיות בפעולה

תודה ל-moco על התיקונים. מאמר זה נכתב על ידי עפר לאור ו מרטין סבג
31/03/2005 - 08:00



 
 
 

כיום יותר ויותר מקרנים עושים שימוש בצמצם דינאמי על מנת לווסת את כמות האור מול יחס הקונטרסט של התמונה.
בעבר מרבית מערכות ה-IRIS (צמצם בעברית צחה) היו ידניות. כלומר, ויסות חשמלי בין מצב צמצם פתוח לסגור היה יכול להיות בעל שני שלבים או רצף של סגירת הצמצם.

כיצד עובד הצמצם, ומה תפקידו?

הקשתית בעין היא בעצם החור השחור במרכז העין אשר דרכו אנחנו רואים. הקשתית מורכבת משני סוגי שרירים אשר מסוגלים לפתוח אותה או לסגור אותה לפי הצורך. הקשתית נפתחת (ובכך גדל האישון) כאשר כמות האור פוחתת - ובכך מאפשרת ליותר אור לחדור אל תוך העין. כאשר האור החיצוני בוהק מדי, נסגרת הקשתית ומאפשרת לפחות אור להיכנס.

בעצם, האפקט של הקשתית בעין - בשליטה על כמות האור ובהגדלת יחס הקוטנרטס האפקטיבי עבור כל סיטואציה.

צמצם במקרן עובד בצורה דומה. הצמצם מורכב בד"כ בין העדשות ובשל מיקומו המיוחד אינו משפיע על תוכן ההקרנה. לעומת זאת, הצמצם שולט באופן הצגת התוכן על ידי שליטה בכמות האור אשר יוצאת מהמקרן. כאשר הצמצם פתוח, יותר אור יוצא את המקרן והמקרן מוציא את כמות האור המקסימלית שלו. כאשר הצמצם סגור (כמובן לא עד הסוף...) - פחות אור יוצא מהמקרן, אולם יחס הקונטרסט של המקרן משתפר.

יחס הקונטרסט קובע, במידה רבה, את עומק התמונה ואיכותה כאשר התמונה חשוכה. לכן, רצוי שיחס זה יהיה גבוה ככל הניתן. כמובן שאם נפחית את כמות האור על חשבון יחס קונטרסט טוב יותר, התמונה תהיה טובה אולם חשוכה מדי בכדי להפיק ממנה הנאה..

מקרני LCD ידועים ביחס הקונטרסט וחוזק התאורה הנמוכים שלהם. הבעיה ב-LCD כפולה:
1. אור "בורח" החוצה כאשר ה-LCD אמור לתת תמונה שחורה.
2. יותר מדי אור אחורי גורם להחממות הפאנל ולנזק בתמונה לאורך זמן.

בשל סיבות אלו, מקרני LCD מתפשרים בד"כ על תאורה פחות אופטימאלית.

מקרני סוני האחרונים (HS50/HS51),לדוגמא, עושים שימוש חכם יותר בצמצם על מנת לשפר את יחס הקונטרסט האפקטיבי. על ידי שליטה דינמאית בצמצם, המכשיר מסוגל להפחית את כלל תאורת המקרן עבור סצינות כהות ובכך לפשר את יחס הקונטרסט ובכך גם את איכות התמונה בסצינות הללו.

כאשר התמונה בהירה מאוד, ניתן לפתוח את הצמצם ובכך להגביר את כמות האור על חשבון יחס הקונטרסט (אשר גם פחות קריטי בסצינות כאלה).

לצורך הפישוט נניח מקרן עם רמות גווני אפור הבאים:

פתיחת הצמצם, בסצינות בהירות לדוגמא, תזיז את התחום לכיוון הלבן, מה שיתן משהו כזה:

ואילו כהסצינות חשוכות, אנו למעשה צריכים יותר גוונים כהים, מכיוון ששם נמצא המידע כרגע:

כך יוצא שאפקטיבית התחום הורחב הרבה מעבר ליכולות המוגבלות של הפאנל עצמו, תוך ניצול העובדה שניתן לבתלות באופי הסצינה לא חייבים את כל התחום עצמו - ממש כמו העין האנושית..

עד כאן התאוריה. האם זה באמת עובד?

המקרנים הללו בהחלט מוכרים כמתקדמים ביותר בתחום ה-LCD. בצפיה לא ארוכה, התרשמתי מאוד מהטכנולוגיה. אולם, לאחר שיחות עם אנשים שעושים שימוש במקרנים לאורך זמן, הדעות פחות הומוגניות. חלק מהאנשים נהנים מאוד מהמקרן, אולם חלק אחר מרגיש את תזוזת האיריס ושינויי התאורה הכללים מעט מטרידים.

בגדול, אני חושב שנראה הרבה יותר מקרנים בעלי איריס דינמי שכזה. הטכנולוגיה תשתפר ותאפשר למקרנים להגיע ליחסי קונטרסט משמעותית יותר גבוהים מכפי שאנחנו מכירים כיום. שילוב של טכנולוגיה שכזו במקרני DLP יכולה להקפיץ אותם הרחק קדימה ולשפר את איכות התמונה המתקבלת בהם.


נושאים מקושרים

וידאו
וידאו




"איריס - דינמיות בפעולה" | התחבר/צור חשבון | 6 תגובות | חיפוש דיון
אחוז חסימה
צוות האתר אינו אחראי על התגובות אשר נכתבות באתר

משתמשים אנונימים לא יכולים להגיב. אנא הרשם

Re: איריס - דינמיות בפעולה (דירוג: 1)
על ידי moco ביום 31/03/2005 - 04:01
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
חברה, קודם כל רגע של עברית: איריס זה קשתית רק כשמדובר באנטומיה של העין. המושג הנכון צריך להיות כמו במצלמות : צמצם. לפי אותו ראש הייתם מכנים את הCCD או פילם במצלמות (ואולי אף בהרחבה את הפנלים במקרן) בתור רשתית. לגוף המקרן הייתם קוראים קרנית :-) .
שנית, למה המאמר פותח ב'בעבר' ?



Re: איריס - דינמיות בפעולה (דירוג: 1)
על ידי moco ביום 31/03/2005 - 06:37
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
כדאי להדגיש את ההתנהגות ההפוכה של הקשתית בעין והצמצם במקרן.
הקשתית מקטינה את האישון כשיש יותר אור ומגדילה אותו כשיש פחות. במצלמה זה דומה (אוטומטי או ידני).
במקרן זה הפוך.
הסיבה היא שבעין ובמצלמה הרשתית/CCD/פילם יש להם תחום רגישות מסוים. (יש פה אנלוגיה חלשה גם להילוכים במכונית מול תחום מהירות המנוע).
במקרן זה הפוך כי המטרה היא קונטרסט בסצנות כהות. צימצום הצמצם עושה אותן עוד יותר כהות.



Re: איריס - דינמיות בפעולה (דירוג: 1)
על ידי doron_amedey ביום 31/03/2005 - 17:01
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
עופר מרטין

כרגיל מאמר מאלף.
כיום יש כבר מקרני DLP עם IRIS?



Re: איריס - דינמיות בפעולה (דירוג: 1)
על ידי י.לוי ביום 01/04/2005 - 07:08
(מידע על המשתמש | שלח מסר)
אהלן עפר ומרטין.
במקרן הסוני ,למשל ,אני לא הצלחתי עד היום להבחין בפעולתו של הצמצם.
כנראה שגם פה, כמו בכל דבר בחיים, יש ויש.


יואב




דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0
(2) הצבעות

בהקשר זה

 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק א)
 איך לקרוא מאמרי וידאו (חלק ב)
 מסך פלזמה או LCD?
 תנע זויתי ב-LCD
 ביקורות וידאו
 מדריך לכיול YES IMPACT
 איזה גודל וסוג מסך אני צריך?
 100HZ במסכי LCD
 תאורת LED במסכי LCD
 עוד על וידאו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום וידאו:
כל מה שרצית לדעת על מסכים = טיפ היום
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht