כבלי רמקול ואינטרקונקט Live Mk 1 של חברת Achievum Cable Engineering

Achievum Cable Engineering מגישיה את קו המוצרים הראשון שלה, ה- Live Mk 1.


הקדמה

אז שוב אנחנו נוגעים בנושא שנראה כהכי רגיש בעיניהם (אוזניהם) של האודיופילים – כבלים.

לפני זמן מה זכיתי לקבל לביקורת שני זוגות, האחד כבל לרמקול והשני אינטרקונקט RCA מסדרת Live Mk 1 , שזו הסדרה היחידה נכון להיום של חברה קטנה הממוקמת בבלגיה ונקראת Achievum Cable Engineering.

את הביקורת תכננתי לסגור במספר משפטים קצרים המציינים בעיקר את אופי הצליל המאפיין את הכבלים, נוחות השימוש והמראה שלהם, מול המחיר. זאת כדי לציין עובדות אופי פשוטות ומבלי לעורר שדים ורוחות ברחבי האתר, כפי שקורה בכל כתיבה על כבלי שמע. אבל תוצאת הבחינה הובילה אותי למקום שונה לגמרי.

השם Achievum נראה שמיועד לייצג את רמת ההישיגיות שהחברה מכוונת אליה, אך לאחר שקראתי על החברה ונתקלתי בהגדרת הכותרת: ´תרגיש כאילו שאתה בהופעה חיה´. אני חייב לציין שלא התרשמתי מהסלוגן שנראה לי מעט מוגזם וצעקני בייחוד כשזה מגיע מחברה חדשה יחסית.

הערה: בסיום הכתבה שונה הסלוגן ל-´קרוב יותר להופעה חיה´. כנראה שהקודם הותיר את אותו הרושם על אנשים נוספים.

דבר שכן אהבתי הוא הצהרה של היצרן על אפשרות להחזרת הכבלים לאחר 30 ימים באם זה לא יספק את ציפיות הקונה, כאן יש נכונות לעמוד מאחרי ההגדרות והסלוגנים היבשים, מה שעניין אותי – האם הכבלים באמת כל כך טובים?

מעט נתונים טכניים

לפי Achievum, תכנון הכבלים בוצע בשיתוף פעולה בין מהנדסים מומחים בהעברת סיגנל חשמלי לבין מומחי שמע. זאת כדי לאפשר העברת סיגנל מדויקת אך מבלי לאבד את המוזיקליות אליה מכוונים הכבלים. על פי היצרן, הכבלים מיוצרים ידנית תוך התייחסות לפרטים הקטנים וללא פשרות. ברמה ההנדסית, שני הכבלים: כבלי הרמקול והRCA תוכננו במטרה להולכה גבוהה, השראות נמוכה ועמידות בפני קרינת RFI.

כבלי הרמקולים בנויים מ-24 מוליכים נפרדים של 20 AWG בגאומטריה מיוחדת שמטרתה העיקרית לאפשר התנהגות חשמלית זהה לאורך כל ספקטרום השמע. לעומתם, בכבלי ה-RCA הושם דגש מיוחד על עמידות בפני קרינה של שנאים, כבלי מתח ורמקולים כפי שמאופיין במערכות שמע.

למרות אהבתי לפרטים טכניים, אינני רוצה להרחיב יותר על הטכנולוגיה. מניסיוני, זו תעניין רק לאחר הוכחת ביצועים, שלאחריהם אתה יכול להסביר בגאווה כיצד הצליחה החברה להגיע לרמת ביצועים כה טובה, וגם זאת בתנאי שהקרבנות להרצאה שלך יהיו מנומסים ויקשיבו לך מבלי להמציא תירוץ יצירתי ולברוח לפני שהם נרדמים מהפרטים המתישים.

מחיר:
תמחור כבלי הרמקולים על פי אתר היצרן: Live Mk 1 – High Performance Speaker Cable:

  • 449 יורו לזוג באורך של 2M
  • 499 יורו לזוג באורך של 2.5M
  • 599 יורו לזוג באורך של 3M

תמחור כבלי ה RCA על פי אתר היצרן: Live Mk 1 – High Performance Audio Interconnect Cable:

  • 310 יורו לזוג באורך של 0.65M
  • 365 יורו לזוג באורך של 1M

בשני המקרים, כל מטר נוסף יאלץ את הלקוח להיפרד מ- 40 יורו נוספים.

הכבלים אמנם אינם זולים, אך בהחלט לא מהיקרים ובייחוד בתחום ה-High End אליו הם מכוונים ואני חייב להודות שבמערכת שלי נוסו כבר שידוכי כבלים יקרים משמעותית מאלו.

לדעתי, איכות או הגדרת איכות של כבלים נמדדת על פי שלוש קטגוריות, לפי החשיבות שלמטה: (עוד לפני עירוב המחיר כמובן).

  1. ביצועי הכבל בהעברת הסיגנל – מוזיקליות פירוט ודיוק.
    זו המטרה העיקרית והחשובה ביותר וכאן אנסה לציין כיצד נשמע הכבל בפני עצמו במערכת שלי, במערכת נוספת השונה באופיה, וכן – ביצועיו יחסית לכבלים אחרים שברשותי. זאת גם כדי לקבל מעט נקודות השוואתיות.
  2. נוחות השימוש.
    אני לא מעוניין בכבל שלפני כל הרכבה וניתוק אזדקק לכוח של מתאבק עם גמישות של מאסטר ביוגה וזאת בגלל קשיחות יתר, עובי לא סביר ושאר גורמים שיהפכו את הרכבתם וניתוקם של הכבלים לסיוט, וכן… כבר נתקלתי בכאלה.
  3. מראה.
    זו הנקודה הפחות חשובה לדעתי, אך עדיין לא ארצה לקנות כבל במחיר כזה שיראה כמו נחש בשלב הורדת הנשל ועוד באמצע הסלון שלי.

על פי שלושת האומדנים האלו בחנתי את הכבלים.
אז לאחר כל ההקדמה, נתחיל מהטפל לעיקר:

מראה ונוחות בהרכבה וניתוק

כאן, תמונה שווה אלף מילים. לדעתי הכבלים מעוצבים פשוט ויפה ונראים יוקרתיים ומרשימים. שניהם לא עבים מידי, לא בנויים בגאומטריה מוזרה ואינם קשיחים יתר על המידה כך שחיבורם וניתוקם הנו קל ופשוט.

נקודה אחת בכבל הרמקול היא שקונקטורי ה- thin wall היו קטנים מכדי לאפשר מגע מספק עם הקונקטורים הנגדיים במגבר וברמקול, מה שאילץ אותי להרחיב אותם (פעולה פשוטה שיש הטוענים כי קונקטורים מסוג זה מיועדים לכך), לאחר מכן נראה היה שהמגע יציב ומספק.

לגבי כבלי ה-RCA, גם כאן אלו מהכבלים היותר נוחים שביקרו במערכת שלי ומעבר לגמישות ולעובי הסביר, הם מאפשרים נעילה של הקונקטור ע"י הברגת הכיסוי החיצוני של הקונקטור בצורה נוחה.

כך שלסיכום, גם עבור המראה וגם עבור נוחות השימוש הכבלים מקבלים ציון טוב מאד.
אבל מה עם העיקר?

מבחן השמע

ראשית, מספר מילים על setup הבדיקה.

CD: Meridian 508.24
Pre: Theta CB in analog direct mode
Power: Gamut D200 Mark- III
Speaker: Ultimus Audio prototype I

המערכת ב-Setup הנוכחי מפורטת מאד אך מעט קרה באופי הצליל.


כבל הרמקול- Live Mk 1 אל מול setup הבדיקה.

ה-RCA החליף אינטרקונקט של AUDIOQUEST דגם RUBI שממוקם בין ה-CD ל-PRE וכבלי הרמקולים החליפו כבלים של XLO דגם Reference. שניהם כבלים בעלי וותק אצלי שאני מאד אוהב.

לאחר כ-200 שעות של Break in לפי המלצת היצרן ונגד אמונות טפלות, הגעתי סוף סוף למבחן השמע:
הצליל הראשון איתו בחנתי את הכבל היה של שלושת הגיטרות של Al Dimeola, John Mclaughlin ושל Paco De Lucia בדיסק: Friday night in San Francisco.

התגובה המידית עם השמעת הקטע הראשון: Mediterranean Sundance & Rio Ancho שהוא ארוך בדיוק כמו שהוא יפה בעיניי, הייתה וואו – הכבלים האלו עושים ממש טוב לגיטרות!

היפה הוא שמצד אחד הצליל היה מעודן מעט ונעים יותר לאוזן, מה שגרם לו להישמע יותר טבעי יחסית למה שהורגלתי אך עם זאת בקטעים ההתקפיים הועברה בדיוק העצמה שהורגלתי לה. בנוסף, הקהל שברקע ורעשי הבמה היו ברורים ומורגשים יותר, כך שעד כאן התוצאה הרשימה. אני חייב לציין שיחסית לכבלים שונים שביקרו אצלי, הוכיחו ה- Live Mk 1 אופי נייטרלי. למרות שב-Setup שלי הייתי מעדיף הדגשה לכוון צליל חם יותר, הצליל הסופי שהתקבל היה מאד מפורט וברור אך עדיין מעט קר, אך הגורם כאן הוא שילוב האלקטרוניקה והרמקולים. טוב אז אולי Achievum יצרו כבלים המיועדים בעיקר להופעות חיות – איך הם יהיו בשאר הסגנונות?

Norah Jones – Come away with me
זהו אחד הדיסקים שאני מכיר היטב ומשמש אותי לבחינת ווקל נשי. בהקלטות של Norah Jones היא ממוקמת קרוב משמעותית ביחס לשאר הכלים ועם ה-Achievum, היחס בהבדל בין מיקומי הכלים ל- Norah הודגש. גם כאן התוצאה היתה מקבילה למה שכבר שמעתי בקטע הראשון: הצליל טבעי יותר ונוטה מעט לחום ביחס לתוצאה עם הכבלים שלי , אך עם פירוט רב משמעותית כך שצלילים שלפני כן היו מעין רעשי רקע, הפכו לכלים ברורים יותר, כשהתוצאה הסופית היתה במה גדולה וברורה יותר.

אם לומר את האמת, מכאן, כל דיסק שהעברתי במערכת, מישראלי, של החברים של נטשה ברדיו בלה בלה, דרך קטעי ג´אז כדוגמת Joe Henderson – Big Band, קלאסי של CARMEN FANTASIE בביצועה של Anne Sophie Mutter, ועוד. בכולם התוצאה היתה זהה, נראה שהכבלים האלו הם all rounder שמבצעים את אותה עבודה מרשימה עם כל סגנון שזרקתי עליהם.

אבל בקטע אחד, אני מרגיש חובה להתייחס לדרך בו הרשימו אותי הכבלים באופן מיוחד. אני מתייחס לשיר שקט מאד ואחד היפים ביותר לדעתי- Sometimes it snows in April, של דווקא אחד הזמרים היותר צעקניים בדרך כלל-Prince, באלבום Prince and the revolution/parade. מעבר למילים בשיר הזה, Prince מצליח לרגש ביכולת הווקלית שלו שמלווה רק בפסנתר, גיטרה ובצלילי רקע.
עד כמה שאני מכיר ואוהב את השיר, היכולת של הכבלים להפוך את הקול של Prince לעוד יותר אמיתי, הבהירות המוחלטת של הגיטרה עם כל צלילי הרקע באולפן שהפכו ברורים וצלולים פשוט גרמו לי לשחזר את ההתרגשות המוחלטת שהייתה בי בפעם הראשונה ששמעתי את השיר. מבחינתי, כאן כבר לא הייתי צריך לרדת לפירוט אנליטי של השפעה מוזיקלית כזו או אחרת – השקיפות כאן היתה ישירות לרגש. וזה, פשוט אומר הכל.

האם הכבלים נשמעים כך רק אצלי?
זו השאלה שעניינה אותי לאחר ביצועי הכבלים במערכת שלי, ולכן החלטתי לנסות את כבל ה-RCA אצל חבר ב- Setup שונה לגמרי. המערכת שאצלו חמה יותר ומורכבת מ DAC של AudioNote בעל דרגה שפופרתית, מגבר היברידי של Unison Research ורמקולים של Opera. כפי שציינתי, המערכת היא בעלת צליל חם ונעים לאוזן ובנקודת הזמן שהגעתי היתה התלבטות בין כבל של VDH – Thunderline Hybrid שנתן פירוט רב יותר אך צליל פחות נעים, אל מול Analysis Plus – Oval one שהפיק צליל נעים משמעותית אך על חשבון הפירוט.
עם הרכבת ה- RCA של Achievum, התוצאה היתה דומה למה שהתקבל במערכת שלי, גם כאן התקבל צליל נעים שנראה כמתאים יותר ל-Setup מה שאפשר לכלים להישמע אמיתיים יותר עם פירוט מרשים.

חשוב לציין כי ה-RCA של Achievum הנו בסדר מחיר שונה מעט משני הקודמים אך עדיין היה מרשים לקבל את התוצאה בהשוואה זו – יפה! 

סיכום

לאורך הביקורת אני מתייחס לשני הכבלים; כבלי הרמקול וה-RCA, באותו משקל. זאת לאחר שבדיקה השוואתית הוכיחה ששניהם מאופיינים באותה השפעה על אופי הצליל. למרות שבתחילה שקלתי לציין את יכולות הכבל במספר תחומים, ע"י ציון, או בתיאור מילולי. הרושם שהותירו בי הכבלים גרם לי לרדת מההחלטה של סיכום במספרים יבשים.

ה- Live Mk 1 לא מצטיינים באיזור מיוחד. בתדרים הנמוכים כבר שמעתי כבלים שעשו עבודה טובה יותר, כנ"ל בשקיפות של גבוהים, או בהדגשת תדרי הווקל.  אך כנראה שכאן בדיוק נמצאת הנקודה החזקה ב- Live Mk 1 והיא העקביות באופי הצליל ובשקיפות לאורך כל טווח השמע שאפשרה תוצאה זהה בכל סגנונות המוזיקה. כי מעבר להגדרות יבשות כגון גודל במת השמע, צליל קר או חם, או העברת אי אלו פרטים החבויים במעמקי ההקלטה, ה- Live Mk 1 הצליחו לעשות דבר אחד פשוט. הם גרמו לי להתרגש ממה שיצא מהמערכת שלי. וזו המטרה בסופו של דבר – לא?
אהבתי!

המותג Achievum Cable Engineering חסר יבואן כיום בארץ והכבלים ניתנים לרכישה ישירות מאתר היצרן.

להמשך דיון בנושא: כבלי רמקול ואינטרקונקט Live Mk 1 של חברת Achievum Cable Engineering, לחץ כאן.

Special thanks to Mr. Magnus Collin from Achievum Cable Engineering who supplied us with the sample units we used for this review.


חלק מהתכנים באתר כוללים מעת לעת קישורים לתוכניות שותפים, שעבורם האתר מקבל עמלה עם רכישה בפועל.
עמלה זו איננה מייקרת את עלות הרכישה של המוצרים.

7:00
  /  
05.11.2009
  
מאת: מרדכי זהבי

1