עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG
google bookmarkסימניית גוגל

מאמרים מהקבוצה

Rubby - מגבר דיגיטלי

מאת: יוסי הרי
02/01/2011 - 16:00


הקדמה | המאמר המלא | עמוד הבא: במבחן >

 
 
 

הקדמה

מגברים "דיגיטליים" צצים לאחרונה במגוון שמות וצורות. מאחורי כל השמות הללו מתחבאת טכנולוגיה שהומצאה עוד באמצע המאה העשרים והיא מגברי הספק של Switching או מיתוג.

המגבר שנסקר הפעם הוא מגבר "דיגיטלי" העונה לשם Rubby, מחברת Firestone Audio מטייוואן.

  

כיצד עובדים מגברים דיגיטלים?

המגברים הדיגיטליים עובדים במספר שיטות: דרגות A ו- B שבכולן יש ייצוג עוצמה אנלוגי מלא או חלקי לאות, ודרגה C שייחודית לשימושי RF. ניתן לשיטה בה משתמש הרובי את השם Class D, (או דרגה D) בכדי לציין שהיא שונה לחלוטין השיטות שצויינו לעיל. בדרגה D אנו מעבירים דפקים (Pulses) או גל ריבועי שעוצמתו אמורה להיות תמיד קבועה, ייצוג עוצמת האודיו מתבטא ברוחב הדופק והמשמעות שהמידע של השמע מתורגם לזמן (שהוא לכל דבר ועניין נתון אנלוגי).

המידע של האודיו "מאופנן" = "MODULATAD" לפולסים משתני רוחב, זהו "PWM" - שזה אפנון רוחב פולס. לא כאן המקום להרחיב בסוגיה זו, אבל נהוג לאחרונה להגדיר מגבר דיגיטלי כמגבר שמקבל אות PCM ומייצר ממנו דיגיטלית אפנון PWM ואין שימוש במשוב לבקרת דיוק ההגברה.

ההבדל בין קידוד (C) לאפנון (W) משקף הבדל תהומי, בעוד שבראשון אנו מקבלים וסופרים מספרים שלמים (Integers), בשני אנו מקבלים פולס בעל רוחב משתנה, שמושפע מזמן העלייה, הירידה, עוצמת המתח וכל אי סדירות שתהיה בדרגה ההגברה והדרגה הסופית של המיתוג. אין זו הגברה דיגיטלית כי לא נשמר הדיוק המופלא של אוסף המספרים המדויקים שנשמרו על גבי הדיסק, ויותר חמור לא נשמרת הרזולוציה של 16 או 24 ביט שיש במקור. אין בעולם עדיין הגברת הספק דיגיטלית.

אפשר לייצר PWM בטכניקה אנלוגית  ולהוסיף גם משוב  שלילי. לפי טענת המומחים, המשוב בצורה זו נותן את היתרונות של משוב שלילי, בלי החסרונות של תלות בתדר או ב- Transients.

ניתן למצוא עוד מידע מעניין בנושא במאמר המצויין שפרסמו Audioholics באתרם: The Truth About Digital (Class D) Amplifiers

היתרונות והתכונות העיקריות במגברי Class D הם:

  1. נצילות גבוהה - יתרון של ממש מול דרגה B. יכולת קרובה מאוד לספק הספק כפול למחצית העומס (תוצאה ישירה של הנצילות).
  2. רמת ההתאמה בין רכיבי ההספק פחות קריטית ועקרון המיתוג מאפשר שימוש ברכיבי מיתוג זהים. לא נדרשים רכיבים משלימים כמו זוגות טרנזיסטורים PNP- NPN מתואמים במיוחד לאודיו כמו דרגה B.
  3. תכונות (או יתרונות אם תרצו) חשובות הן שככל שמטפלים בתדירות שמע נמוכה יותר או בהספק ומתח הפעלה נמוך יותר, מקבלים איכות שמע גבוהה יותר. למעשה DSD של SACD מנצל זאת על ידי הפעלת גילוי האפנון במעגל בעל מתח נמוך והספק אפסי.

החסרונות

  1. מורכבות גדולה מאוד.
  2. רגישות גדולה לצורת בניה ומיקום רכיבים.
  3. מייצרת רעש של תדירות רדיו - RF חזק. ציוד מדידה רגיל לא מתאים לבדיקות.
  4. שינוי מתח הספק משנה את הווליום, במאפנן דיגיטלי כמו ברובי מחייב ספק מיוצב.
  5. Trade Off נדרש בין תדירות המיתוג לביצועים. רגישות של פילטר המוצא לרמקול והשפעה הדדית על היענות הגבוהים בתלות בעכבת הרמקול. הורדת התדירות משפרת את הנצילות ואת העיוותים ומקשה על הפילטר. הגדלת התדירות תקל על תכנון הפילטר, אבל מהירות הרכיבים נהיית קריטית. 

כתוצאה מסעיף 4, השימוש המעשי בטכנולוגיה היה עד לאחרונה בעיקר כמגברי הספק ל- סאב אקטיבי, ו- IC (ג'וקים) לאודיו בהספק מאוד נמוך (פחות מואט) לטלפונים ומשחקים.


Class D באודיו כיום

לאחרונה אנו עדים לכניסת מגברים מסוג Class D לשוק מגברי ההספק עבור אודיו כאשר Tripath & IcePower הן שתי חברות שהוציאו פתרונות מוכנים או Chip Sets עבור מגברים.
Texas Instruments (TI) and National Semiconductors הן שתי ענקיות סיליקון שמייצרות IC בכל מיני צורות עבור מגברים דרגה D.
חברת TP כוונה לתחום Hi Fi וזוכרים בודאי את המגברים של בל-קנטו ואת מגבר הפלא T-amp. חברת TP מ- 2007 בפשיטת רגל. ככל הנראה בל קנטו ממשיכה בייצור רכיבים למגברי דרגה D אנלוגיים, ולא תראו כיום שום זכר לרכיבים תוצרת TP.

חברת IP, שהיא רכוש של חברת B&O הדנית, מספקת פתרונות לא יקרים, המכוונים גם לשוק הרסיברים - פיוניר, וגם לתחום Hi-End (לפחות בקצה הנמוך שלו), כמו רוטל RB1092. למעשה יש יותר מיצרן אחד שמספקים מגברים דומים לרוטל שעושים שימוש באותו הרכיב.
חברת FIRESTONE מתבססת ברובי על  Class D IC's סטנדרטיים של TI. חברת WADIA הוציאה קודם מוצר שהם קראו לו POWER DAC, מודל 151 והרובי נראה כקונצפט דומה.


תיאור ה-Rubby

 

זהו מגבר הספק סטריאו שלפי המפרט יספק 2x44W RMS על 8, ו- 2x60W ל- 4 .
4 כניסות ספרתיות - COAX, OPTI ,USB XLR-AES EBU ואחת LR אנלוגית.
4 שקעי בננה משובחים ליציאת רמקולים. (מאוד דומה ל- WADIA 151).
כניסת מתח DC סטנדרטית עבור 30V, ספק כמו של LEPTOP  - ספק מיתוג מיוצב (SMPS) מספק V30 ו- A4.
מידות המגבר: 5.5 על 15, על 21.5 ס"מ.

הכניסה האנלוגית של המגבר מממירה את הכניסה האנלוגית ל- PCM בעזרת ADC של 24BIT .

יחד עם הספק וכבל הרשת מספקים גם Manual, כבל לחיבור USB ומפתח אלן לצורך פירוק.

המכשיר בנוי מפרופילים של אלומיניום אנודי. הפנל הקדמי אלומיניום מושחר ומוברש, שאר חלקי האלומיניום הם ניקוי חול.

בקדמת המכשיר כפתור ווליום, ולחצנים ל-
* ON/Standby.
* בחירת ערוצים - Source
* בחירת תדר דגימה - 44.1, 48, 88.2, 96, 192 - Frequency
* בחירת 16/24Bit
* MUTE

תצוגת לדים מראה מה נבחר. המכשיר זוכר את הבחירה במצב Stand by, אבל לאחר כיבוי חוזר תמיד למצב 16b, כניסה אנלוגית 44.1KHZ.

מיצוב המכשיר

הכוונה במילה "מיצוב" היא לאיזה קטגוריה לשייך אותו. לפי המראה והמחיר, שהמקור שלי לגביו הוא האינטרנט, ובעיקר האתר 6moons אשר גם בחן את המכשיר, היצרן חושב להתמודד כמוצר Hi-End במחיר מאוד אטרקטיבי - $750 או מעל 600 אירו.

כתוצאה מקריאה שטחית של ירח6, ניגשתי להאזין לרובי והשארתי את הפתיחה והחקירה הטכנית לסוף בכדי לא להיות מושפע.

עוד בנושא: DAC ומגבר אוזניות: Firestone Audio Fuber III

החיבורים והציוד

נגן CD/SACD/DVD פיוניר 989 בכבל אופטי.
רסיבר פיוניר AX4 ליציאת PRE. (שמחובר גם הוא דיגיטלית ל- 989).
נגן CD סוני CDP 312,
מגבר - T-Amp מחובר לסוני לצורך השוואה.
ממתג מגברים תוצרת עצמית.
זוג רמקולים אפוס M12.2.
זוג משופץ - תיבה של פאראדים עם אלמנטים של קמברדיג' (6.5X2) וטוויטר (דום) של פיליפס.
כבל רמקול שנבנה עבור הבדיקה, עם כבל אודיופלקס 3.5מ"מ (קוטר) באורך 1.5מ',  ובננות מתאימות.
שאר הכבלים באיכות תעשייתית טובה, לא מתיימרים להיות באיכות אודיופילית גבוהה.


הקדמה המאמר המלא עמוד הבא: במבחן >


נושאים מקושרים

אודיו
אודיו




עוד מ: yosihary
תגיות


דרגת קושי: 4
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 מגברים: הסבר
 פורום רב ערוצי
 רמקולים ושמע - חלק א'
 ביקורות אודיו
 עוד על אודיו


המאמר הפופולרי ביותר בתחום אודיו:
רמקולים ושמע - פרק א´ בסדרה
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht