עוד אפשרויות

Google translateGoogle translate
RSSמאמרים וחדשות RSS
קישור לעמוד זהLinkback
גרסא להדפסהגרסא להדפסה
del.icio.usשמירה ב del.icio.us
DIGGהמלצה ב-DIGG

מאמרים מהקבוצה

המירוצים הליליים של Gran Turismo 5

07/04/2011 - 07:00


הקדמה | המאמר המלא | עמוד הבא: המירוצים של קהילת HT GT5 הישראלית >

 
 
 

הקדמה

המירוץ מתחיל עוד רגע. אני רואה את תחילת המסלול מולי ומנוע המכונית נוהם בטורים נמוכים... על המסלול נמצאים 10 נהגים שכולם רוצים בדיוק כמוני - לזכות במירוץ. אני סוחט את דוושת הגז והטורים עולים עד לסימן האדום והמנוע צועק. האדרנלין בגוף מתחיל לעלות... הרמזור עדיין אדום, שלושה צפצופים והמירוץ מוזנק...
הגלגלים צורחים והמכונית שועטת קדימה... מלפני נמצאים גולן ושמואל, משמאלי אני רואה את גיל ומאחורי את איסר, שי, בועז ועוד כמה אחרים. כולם מזנקים קדימה ומנסים לתפוס את המיקום הנכון לפני פניית ה-U הקרובה. אני רואה את הפנייה מתקרבת, בולם בעוצמה אבל לא חזק מידי בכדי לא להחליק, מפנה את ההגה לתוך הפנייה, נצמד אל פנים הפנייה ושומר מרחק מגיל. ביציאה מהפנייה סוחט את דוושת הגז, קיבלתי מכה קטנה מאחורה משי אבל מתאושש מהר על מנת לנסות ולהשיג את המובילים...
כך נראית פתיחה של אחד המירוצים הליליים במשחק ה-Gran Turismo 5 על קונסולת ה-PlayStation 3. בשקט ובבטחה מתפתחת לה קהילה ישראלית של חובבי משחק המירוצים הזה.


תמונה מהמשחק

קצת רקע

לחובבי ההגה שבינינו, שמבחינה כלכלית או חוקית (ע"ע החוק המוטורי בישראל) לא יכולים לממש את התחביב שלהם - נהיגת מירוצים על המסלול, האפשרות היחידה וברוב המקרים גם הזולה ביותר היא לפנות לאמצעים אלקטרוניים: המחשבים והקונסולות.
את משחקי הנהיגה ב-PC ובקונסולות ניתן לחלק למספר קטגוריות הנבדלות ביניהן בעיקר בכמה המשחק קרוב למציאות ומעביר את חוויית הנהיגה הריאליסטית ביותר.
בתחתית הרשימה נמצאים כל משחקי הארקייד הקלאסיים (אשר כבודם במקומם מונח) כמו Test Drive, Stunts, Off Road וכמובן OutRun האגדי.


OutRun by Sega - 1986


OutRun גירסת 2006 למחשב

קצת מעליהם, נמצאים משחקי קארטינג בסגנון קומיקס כגון Mario Kart ודומיו ואפילו ModNation Racers של קונסולת ה-PS3. משחקים אלו לא מתיימרים להעביר חוויה מציאותית אלא פשוט לתת חוויה של כיף והנאה.
מעליהם נמצאת קטגוריית ה"ארקייד" המודרני. קטגורייה זו נרחבת ביותר ובתוכה נמצאים משחקים שמתקרבים יותר למציאות גם מבחינת הגראפיקה וגם מבחינת התנהגות הרכב והכביש. כאן ניתן למצוא משחקים כמו Need For Speed לסוגיו, Burnout, Split Second וכו'. אמנם התנהגות הרכב קרובה יותר למציאות אבל עדיין ניתן "לקחת" סיבוב של 90 מעלות ב-180 קמ"ש ולהמשיך ליסוע כאילו כלום. לרוב משחקים אלו כוללים מצב משחק לשחקן יחיד ולמשחק אונליין מרובה משתתפים. ברוב המקרים משחקים אלו הם בדרך כלל מולטי-פלטפורמות כלומר מפותחים גם ל-PC וגם לקונסולות כמו PS3 ו-XBOX360.

בראש הפירמידה נמצאים משחקי הסימולטורים הכבדים ביותר. משחקים אלו הם לא בהכרח היפים ביותר מבחינה גראפית, אבל רמת הריאלסטיות מבחינת התנהגות הרכב היא כמעט מקסימלית. במשחקים אלו לא ניתן "לקחת" סיבובים במהירות גבוהה או להשתמש בקירות על מנת לפנות, אלא בדיוק כמו במציאות: כאשר מתקרבים לפנייה צריך לבלום בזמן - לרוב בעדינות, להפנות את הרכב בצורה מדוייקת, וביציאה מהפנייה להאיץ בחוזקה אך לא יותר מידי בכדי לא להחליק.
ברוב המקרים משחקים אלו לא מכילים מצב משחק לשחקן יחיד אלא המיקוד הוא במצב אונליין בלבד. את הקטגוריה זו מוביל כיום המשחק iRacing הדורש דמי חבר חודשיים על מנת לשחק בו, מייד אחריו נמצא netKarPro, וכמובן לא לשכוח את GPL הזכור לטוב. משחקים אלו קיימים ל-PC בלבד.


iRacing

בסמיכות לקטגוריה הקודמת אך קצת מתחתם ניתן למצוא את rFactor ו-Live For Speed, גם הם ל-PC בלבד. rFactor שונה מהאחרים במובן זה שהמשחק ממש נבנה עבור קהילת "המודינג" וכבר יש לו קבוצות מפתחות אשר בונות רכבים ומסלולים במגוון רחב ביותר וברמה גבוהה. גם המשחק הזה לא מצטיין מהבחינה הגראפית בהשוואה למשחקים החדשים אבל מגוון אפשרויות הפיתוח והפונקציות שבו הוא מהרחבים ביותר בתחום. המשחק בתשלום אבל כל התוספות הן בחינם דרך האתר הרשמי של החברה.
כיום החברה עובדת על rFactor 2 שעל פי טענתם יביא את הגראפיקה והריאליסטיות לרמה גבוהה ביותר ויתן עוד יותר אפשרויות מודינג לקהילה.
מתחת לקטגוריה זו ישנה קטגוריה נוספת, גם כן נרחבת מאוד, של משחקים שהם גם יחסית די מציאותיים מצד אחד, ומצד שני נותנים גם מצב משחק יחיד.
בקטגוריה זו ניתן למצוא משחקים כמו F1 2010 המצויין (מולטי פלטפורמי) וגם את GTR2 (ל-PC בלבד), שאמנם מכיל מצב משחק יחיד אך לא מורכב במיוחד.
יש לזכור כי החלוקה הזו לקטגוריות היא קצת גסה ותמיד יהיו כאלו שיגידו שמשחק זה או אחר הוא יותר מציאותי או פחות, וכמובן יש עוד המון משחקים שלא הוזכרו כמו Blur, Grid ועוד.

חברת Polyphony Digital

סדרת גראן טוריזמו (ולא להתבלבל עם Grand Turismo / גראנד טוריזמו), או בקיצור GT, מפותחת אך ורק לקונסולות של סוני. סדרת המשחקים התחילה את ימיה עוד מתקופת ה-PlayStation הראשון, ומפותחת על ידי חברה יפנית בשם Polyphony Digital (בקיצור PD) אשר נמצאת ביפן (למודאגים ולמעריצים - על פי העדכונים החברה לא ניזוקה מהמאורעות האחרונים ביפן). החברה היא מעין חברת בת של סוני ולכן משחקי החברה מפותחים אך ורק לקונסולות של סוני. יותר מזה, ניתן אפילו לומר כי זו חברה של משחק אחד - סדרת ה-GT, וזאת למרות שהחברה פיתחה משחק מירוץ אופנועים אחד בשם Tourist Trophy, אשר התבסס על מנוע המשחק של של GT3.
מנכ"ל החברה הוא Mr. Kazounuri Yamauchi (המכונה Kaz בקהילה), אשר הוא בעצמו חובב רכבים מושבע המשתתף במירוצים לחובבים ואפילו במירוצי סיבולת - מירוצים האורכים מספר שעות. המשחק הראשון שכתב היה משחק מירוץ מכוניות בסגנון קארטינג-קומיקס בשם Motor Toon Grand Prix לקונסולת ה-PS מה שהוביל אותו לפיתוח ה-GT הראשון.
יחסית לחברה המפתחת סדרת משחקים אחת לקונסולה בודדת תוצאות המכירות שוברות שיאים בכל פעם מחדש. משחק ה-GT3, שהיה אחד ממשחקי ההשקה של ה-PS2 מכר כמעט 15 מיליון עותקים!!! GT4 שגם הוא היה ל-PS2 מכר מעל 11 מיליון עותקים.
בסה"כ סדרת GT (ללא TT) מכרה מעל 63 מיליון עותקים שזה מספר מדהים בכל קנה מידה, במיוחד עבור משחק לקונסולה אחת.

על סדרת Gran Turismo


Gran Turismo 5 - The Real Driving Simulator

The Real Driving Simulator - זה הסלוגן שחברת PD נותנת לסדרת משחקי GT. אבל יש לומר את האמת ולהודות שמשחקי הסדרה הם לא 100% סימולטור. מבחינת הריאליסטיות, ניתן לומר כי סדרת GT נמצאת איפה שהוא בין F1 2010 לבין rFactor. המשחק נותן תחושה מאוד קרובה למציאות מבחינת התנהגות הרכב אבל מצד שני מחסיר דברים מסויימים מבחינת הסימולציה כגון התנגשויות, חיכוכים בקירות, תקלות מנוע/גיר/היגוי במקרים של נהיגה "לא נכונה" לזמן ארוך (כגון נסיעה על טורים אדומים להרבה זמן) וכו'.

המאפיינים של GT

רבים מאלו שמחפשים סימולטור נהיגה ונכנסים לעולם ה-GT פשוט לא עוזבים אותו.
למה?

לסדרת משחקי ה-GT יש מספר מאפיינים שקשה למצוא במשחקים אחרים.

  • מיצוי היכולת הגרפית
    הסדרה מתייחדת בכך שכל משחק בדורו "סוחט" את יכולות הקונסולה שעליה הוא רץ עד למקסימום ומציג רף חדש לרמת הגרפיקה בסדרה. חברת PD (ובראשה קאז) שמה תמיד דגש מיוחד על הפרטים הקטנים ביותר בעיצוב כלי הרכב והמסלולים, ובמשחק האחרון של החברה, ה-GT5, הגראפיקה כמעט פוטו-ריאליסטית.


הדמיון עולה על כל מציאות...

הירידה לפרטים באה לידי ביטוי מצוין ב-GT5 (לקונסולת ה-PS3), שם יש שתי דרגות עיצוב רכב - Standard ו-Premium. הזמן שלוקח למעצב הגראפי לבנות מודל בודד של רכב מסוג פרמיום הוא בערך 6 חודשים!!!
העיצוב כל כך מפורט ומוקפד שחברות הרכב עצמן מעבירות למעצבים הגראפיים את שרטוטי האוטוקד של כלי הרכב והם אלו שבונים אותם במשחק לפרטי פרטים. בנוסף, עבור כלי רכב מורכבים במיוחד נעזרים המעצבים במודלים מתכתיים על מנת להשוות פיזית מול המודל הגראפי.

להמחשת רמת הגראפיקה המורכבת של המשחק, הביטו בסרטון הבא: בחלקו התחתון הסרטון מציג את מסלול הנורבורגרינג נורדשלייפה הגרמני כפי שהוא נראה במציאות, ובחלקו העליון המסלול כפי שנראה במשחק ה-GT5. ניתן לראות שהנסיעה כמעט זהה. שימו לב למראה המסלול, לעצים בשולי הדרכים ואפילו ציורי הגרפיטי שעל הכביש הועברו למשחק בדיוק מדהים... על מנת לבצע זאת PD צילמו את המסלול כפי שהוא היה בזמן פיתוח המשחק.


מסלול הנורבורגרינג נורדשלייפה

  • מצב שחקן יחיד
    לכל משחק GT יש מצב משחק לשחקן יחיד הנקרא "GT Mode" המכיל עומק משחק מהמובילים בתחום המרוצים ובכלל.
    לדוגמא, ב-GT4 אנשים שיחקו מאות שעות בשביל להגיע ל-100% של המשחק.
    במצב זה ישנם אפילו מרוצי סיבולת של 4 שעות, 12 שעות ואפילו 24 שעות (!!!) ללא אפשרות שמירה. אמנם ניתן לעשות pause אבל המכשיר חייב להישאר דלוק.
     
  • כמויות מטורפות של דגמי כלי רכב ומסלולים
    כל משחק מכיל כמות רכבים ומסלולים שלא נראים עד היום באף משחק מרוצים אחר. רוב משחקי המרוצים היום מכילים כמה עשרות של רכבים. סדרת Forza שזו "התשובה" של מיקרוסופט על פלטפורמת ה-XBOX מכילה כ-200 רכבים. לעומת אלו, ב-GT3 היו כ-200 רכבים, ב-GT4 כ-650 רכבים, ובמשחק האחרון של החברה, ה-GT5 יש מעל 1000 רכבים! מכיוון שלוקח המון זמן לעצב רכב למשחק, מתוך ה-1000 רכבים יש "רק" כ-200 רכבי פרמיום בהם הגראפיקה היא במלוא תפארתה, וה-800 הנותרים הם ברמת סטנדרט עם גרפיקה פשוטה יותר. למאוכזבים יש לציין כי 200 רכבים זה בערך המקסימום שיש במשחקים מתחרים, וברוב המקרים רמת הגראפיקה של רכבי הסטנדרט לא נופלת מאף משחק מתחרה אחר...


כן - זה מהמשחק!!


נסו לגלות מה המשחק ומה המציאות

  • חווית המשחק או ה-Fun Factor
    החוויה שהסדרה מעבירה לשחקן לא קיימת באף משחק אחר. אני אישית שיחקתי בדי הרבה משחקי מרוצים גם ב-PC וגם בקונסולות ה-PS, אבל תמיד מגיעים למסקנה ש-GT זה פשוט משהו אחר. יש למשחק משהו שלא ניתן להסביר, זה לא רק הגראפיקה וזה לא רק הרכבים, זה פשוט משהו שעוטף את הכול בחבילה אחת ופשוט רוצים לשחק במשחק שוב ושוב (למכורים בלבד, כבר אמרתי?).
     
  • הקהילה
    למשחק יש קהילה עצומה ברחבי הרשת. ישנם אתרים שלמים למעריצי הסדרה וכמעט בכל שפה ניתן למצוא אתר מתמחה למשחק. האתר המוביל בשפה האנגלית הוא gtplanet.net (בקיצור GTP), אתר אשר קיים בערך 10 שנים עוד מימי ה-GT הראשון ועל פי שמו ניתן בקלות להבין למה הוא מוקדש. מובילי האתר כל כך מוכרים בעולם ה-GT שהם אפילו מוזמנים לכנסים והכרזות פרטיות על ידי חברת סוני וחברת PD בעצמה!
     
  • תחרויות
    למשחק קמו באינטרנט קבוצות תחרויות רבות וגדולות אשר מקיימות מרוצים באופנים שונים. כל קבוצת מרוצים כזו ממציאה לעצמה שם, בדרך כלל ראשי תיבות, וכל חבר קבוצה חייב ליצור לעצמו שם משתמש חדש עם ראשי התיבות. כך שאם אתם רואים שם משתמש עם קידומת של GTP, GTHQ, STVM וכד' (דוגמא GTP_YossiGab) יודעים מייד לאיזה קבוצה הוא שייך.
    באתר GTP לדוגמא, ישנם "מירוצים" שבועיים שהאתר מפרסם. המרוצים השבועיים התחילו עוד מימי GT3 שבהם המשחק עוד לא תמך במשחקי רשת.

אז איך מבצעים מרוץ משותף ללא רשת?

כל "מירוץ" כזה מוגדר על ידי מסלול מסוים ורכב מסוים. המירוצים לא מבוצעים בין אנשים, אלא פשוט כל אחד מבצע באופן פרטי הקפות free run מתי וכמה שהוא מעוניין ובסוף שומר לעצמו את ההקלטה עם ההקפה שבה ביצע את הזמן הטוב ביותר. בתאריך הקובע כל אחד מפרסם את הזמן שלו בתוך האתר בצורה חסויה. לאחר התאריך האתר מפרסם את הדירוג על פי התוצאות שנשלחו. עכשיו תגידו - "אז אני אפרסם מה שאני רוצה" - נכון. אבל יש להם כללים מאוד מדויקים לפרסום, ואם הם חושדים ברמאות אז הוא צריך לשלוח את ה-replay שלו לבדיקה. אם אכן הוא רימה אז הוא פשוט מנודה מהאתר. לחברי הקהילה זה חשוב הרבה יותר מהתוצאה ולכן יוצא שפשוט אין רמאים ואנשים עושים את זה בשביל להשוות תוצאות, ליהנות, להחליף חוויות ולהשתפר.

כדי להבין את העומק ואת עוצמת הקהילה תנסו לחשוב איזה עוד משחק אתם מכירים שהמעריצים מתלוננים על דברים כמו "הרכב לא משאיר סימני החלקה", "לא ניתן לבצע שמירה במהלך מרוצי סיבולת ארוכים", "כאשר יש 16 מכוניות על המסלול בזמן גשם/שלג ישנה ירידה בקצב הפריימים", "התנהגות ה-AI לא מספיק מציאותית", "מודל הנזק לא מושלם" ועוד ועוד. פשוט מכיוון שהמשחק והחברה משדרים פרפקציוניזם אזי הקהילה מתחילה להתלונן על הקצפת...

יש גם חסרונות

כמובן שיש לומר את האמת - המשחק לא מושלם!!!

גם אלו שמכירים בזה שהמשחק הוא לא סימולטור ב-100% טוענים ובצדק שעדיין יש דברים שהחברה צריכה לשפר ולתקן. דוגמאות (לצערנו) לא חסרות:

  • רמת הבינה המלאכותית
    אחד הדברים שהמעריצים תמיד התלוננו על המשחק זה התנהגות ה-AI (בינה מלאכותית). הכוונה היא להתנהגות הרכבים הנהוגים על ידי המשחק עצמו במצב משחק יחיד, מה שנקרא "נגד המחשב". במשחקי מרוץ הציפייה היא שה- AI "ינהג" ברכב בצורה הקרובה ביותר לשחקן אמיתי (מנוסה או לא זה כבר תלוי בדרגה) ולא בצורה רובוטית. במשחקים הקודמים בסדרה זה היה בולט מאוד עד כדי כך שאנשים אמרו שה-AI נוסע על "מסילה" ולא על "מסלול". ב-GT5 זה השתפר מאוד אבל עדיין יש מקום רב לשיפור.
     
  • מתי כבר תצא הגירסה הבאה??
    זמן הפיתוח של המשחק על ידי החברה הוא מזמני הפיתוח הארוכים ביותר בתחום (למעט Duke Nukem Forever). המשחק GT5 אמור היה להיות משחק השקה לקונסולת ה-PS3, כלומר להיות מוכן בזמן השקת הקונסולה עצמה וזאת מכיוון שבתעשייה ידוע שכל משחק GT גורם לעלייה אדירה במכירות הקונסולה. מה שקרה הוא שבמקום GT5 החברה שיחררה את המשחק Gran Turismo 5 Prologue שהוא מעין "קדימון" למשחק המלא שהכיל "רק" כ-70 רכבים וכ-20 מסלולים (וזה לא משנה שיש משחקים שזו הכמות במשחק המלא...). בנוסף, משחק זה יצא כחצי שנה לאחר יציאת קונסולת ה-PS3. בסופו של דבר, GT5 שוחרר כ-3 שנים לאחר יציאת ה-PS3, שהם 5-6 שנות פיתוח ובעלות של מעל 50 מיליון דולר, עלות הפקה יקרה אפילו במונחים הוליוודים.

    העיכוב נובע כנראה מהרבה סיבות כמו כמות הרכבים שהקהילה התרגלה ומצפה אליה בכל משחק, הפרפקציוניזם של החברה וכמות התוספות שהוכנסה לגירסה זו של המשחק, אך זו עדיין תקופה ארוכה לפיתוח משחק בכל קנה מידה.
     
  • מודל נזקים
    אחד הדברים שהמעריצים חיכו לו שנים ארוכות זה מודל נזק לרכבים. הכוונה היא לנזקים שיכולים להיגרם לרכב בזמן המרוץ, בין אם אלו נזקים חיצוניים בלבד כתוצאה מתאונות ובין אם אלו נזקים פנימיים-מכאניים כתוצאה מתאונות או נהיגה לא נכונה כגון התאמצות יתר של המנוע וכד'.

    במשחק האחרון בסדרה, ה-GT5, הוכנס סוף סוף מודל נזק. במשחקים הקודמים קאז טען כי מודל נזק לא קיים במשחקי החברה משתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא שהמודלים של הרכבים במשחק נראים ממש כמו במציאות, עד כדי כך שחברות הרכב לא רוצות שיראו את הרכב שלהם עובר תאונה... הסיבה השנייה היא שהקונסולה (PS1, PS2) לא מספיק חזקה בשביל להפעיל את מודל הנזק שהוא מתכנן. לכן, כאשר הוכרז שמודל הנזק המיוחל יהיה במשחק, קהילת המעריצים פשוט געשה, במיוחד כאשר שודרו הסרטונים הראשונים של דוגמאות למודל הנזק. אך כאשר המשחק יצא רוב השחקנים התאכזבו (ובצדק) ממודל הנזק הסופי. לא קיים נזק מכאני כתוצאה מנהיגה לא נכונה, הנזק החיצוני הוא שבלוני ורק עבור רכבי פרימיום והנזק הפנימי כתוצאה מתאונות מתבטל עם סיום המרוץ. חלק יאמרו כי זה נובע מכך שהמשחק אינו סימולאטור אמיתי, אבל גם בגבולות האלו עדיין יש המון מקום לשיפור.


טריילר 2010 3E


טריילר 2009 3E

יש עוד המון נושאים על GT5 שלא הוזכרו (לחיוב ולשלילה)  כמו משימות הרישיונות, ה-A-Spec וה-B-Spec בתוך GT-Mode, ה-Photo Mode, Track Generator, Tuning Shop, אפשרויות הקהילה הנרחבות ועוד...


הקדמה המאמר המלא עמוד הבא: המירוצים של קהילת HT GT5 הישראלית >


נושאים מקושרים

כללי - Hometheater
כללי - Hometheater


תגיות


דרגת קושי: 3
דירוג הכתבה

דירוג ממוצע:

5.0

בהקשר זה

 עוד על משחקים וגיימינג


המאמר הפופולרי ביותר בתחום משחקים וגיימינג:
גיימינג: סוגי הגאים ואפשרויות שליטה מתקדמות
תקנון / תנאי השימוש באתר צור קשר / contact us כל הזכויות שמורות לקבוצת ht